Schema de ajutor de minimis pentru finanţarea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii prin promovarea transferului tehnologic a fost aprobată (OMLPDA nr. 4002/2020)

12 nov. 2020
Vizualizari: 213

În M. Of. nr. 1061 din 11 noiembrie 2020 a fost publicat Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației nr. 4002/2020 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru finanțarea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii prin promovarea transferului tehnologic, în cadrul Programului operațional regional 2014-2020.

În continuare, vom prezenta o serie de dispoziții relevante din conținutul acestui act normativ.

Astfel, art. 2 precizează faptul că: „Obiectivul principal îl reprezintă sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii care vor include în piață/vor comercializa produse/servicii noi sau semnificativ îmbunătățite pentru piața de profil, în urma aplicării unor soluții inovative sau în urma realizării unor transferuri tehnologice în domeniile de specializare inteligentă menționate în anexa la prezentul ordin.”

Totodată, art. 4 menționează: „Prezenta schemă se aplică investițiilor realizate atât în mediul urban, cât și mediul rural, în următoarele regiuni de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Vest și Centru.”

În aceeași ordine de idei, art. 5 vine în completare și precizează următoarele idei: „(1) Schema se adresează: (i) parteneriatelor dintre o IMM și una sau mai multe entități de inovare și transfer tehnologic (ITT); sau (ii) unei IMM care, în perioada de implementare a proiectului, încheie contracte de colaborare cu entități de inovare și transfer tehnologic. Prin colaborarea cu ITT, în perioada de implementare a proiectului, se înțelege încheierea unui contract de prestări servicii/acord prin care se realizează activități de transfer tehnologic, la prețul pieței, prin implementarea rezultatelor unor cercetări în domeniile de specializare inteligentă menționate în anexa la prezentul ordin, în activitatea IMM.

(2) Nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:

a) sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 354/28.12.2013;

b) domeniul producției primare de produse agricole;

c) sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;

(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;

d) ajutoare destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitățile exportate, ajutoare destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e) ajutoare condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;

f) dezafectarea sau construirea de centrale nucleare;

g) investițiile care vizează o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ale activităților enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE;

h) fabricarea, prelucrarea și comercializarea tutunului și a produselor din tutun;

i) întreprinderile în dificultate, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 lit. e);

j) investițiile în infrastructura aeroportuară, cu excepția celor legate de protecția mediului sau a celor însoțite de investițiile necesare pentru atenuarea ori reducerea impactului negativ al acestei infrastructuri asupra mediului.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 7 evidențiază următoarele aspecte: „Solicitantul IMM trebuie să aibă capacitatea financiară de a asigura: contribuția proprie la valoarea eligibilă a proiectului, inclusiv pentru cheltuielile aferente ITT, finanțarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectului (dacă este cazul), precum și resursele financiare necesare implementării optime a proiectului, în condițiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile, în conformitate cu prevederile legale aplicabile. Contribuția financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

Totodată, art. 8 aduce niște completări ideilor precizate mai sus: „La data depunerii cererii de finanțare și pe perioada de evaluare, selecție și contractare viitorul beneficiar al ajutorului de minimis nu trebuie să se încadreze în vreuna dintre următoarele situații:

a) se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în cadrul procedurilor anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;

b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa într-una din situațiile enumerate la lit. a);

c) este încadrat în categoria întreprinderilor în dificultate, așa cum a fost aceasta definită la art. 3 lit. e);

d) a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;

e) este subiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună ce nu a fost executat deja și creanța nu a fost integral recuperată.

Totodată, în M. Of. nr. 1060 din 11 noiembrie 2020 s-a publicat și Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației nr. 4003/2020 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea IMM în vederea realizării de procese de dezvoltare a unor modele conceptuale inovative în domeniile de specializare inteligentă, în cadrul Programului operațional regional 2014-2020.

Schema de ajutor de minimis pentru finanțarea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii prin promovarea transferului tehnologic a fost aprobată (OMLPDA nr. 4002/2020) was last modified: noiembrie 12th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.