(Republicare) Regulamentul Camerei Deputaţilor – prezentare generală

13 aug. 2021
Vizualizari: 544
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
 

Regulamentul din 24 februarie 1994 al Camerei Deputaților – Republicare

 

(M. Of. nr. 778 din 12 august 2021)

 

 

Republicat în temeiul art. II din Hotărârea Camerei Deputaților (HCD) nr. 59/2021 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 29 iunie 2021, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

În M. Of. nr. 778 din 12 august 2021 s-a republicat Regulamentul din 24 februarie 1994 al Camerei Deputaților.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții din respectivul regulament.

 

Structura

CAPITOLUL I: Organizarea Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 1: Constituirea Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 2: Grupurile parlamentare

SECȚIUNEA 3: Alegerea președintelui Camerei Deputaților și a celorlalți membri ai Biroului permanent

SECȚIUNEA 4: Biroul permanent al Camerei Deputaților și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare

SECȚIUNEA 5: Comisiile Camerei Deputaților

SUBSECȚIUNEA 1: 1. Dispoziții comune

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

SUBSECȚIUNEA 2: 2. Comisiile permanente ale Camerei Deputaților

SUBSECȚIUNEA 3: 3. Comisii speciale ale Camerei Deputaților

SUBSECȚIUNEA 4: 4. Comisii de anchetă ale Camerei Deputaților

SUBSECȚIUNEA 5: 5. Comisii de mediere

CAPITOLUL II: Desfășurarea lucrărilor Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 1: Sesiunile și actele Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 2: Lista proiectelor de lege și a propunerilor legislative supuse dezbaterii și adoptării Camerei Deputaților, ordinea de zi și programul de lucru ale Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 3: Procedura legislativă

SECȚIUNEA 4: Respectarea principiului bicameralismului

SECȚIUNEA 5: Procedura de urgență

SECȚIUNEA 6: Procedura de vot

SECȚIUNEA 7: Cazurile de neconstituționalitate și solicitările de reexaminare formulate de către Președintele României

SECȚIUNEA 8: Desfășurarea ședinței Camerei Deputaților

SECȚIUNEA 9: Procedura privind cererea de urmărire penală a membrilor sau foștilor membri ai Guvernului care sunt deputați

CAPITOLUL III: Controlul parlamentar asupra procesului decizional la nivelul Uniunii Europene

SECȚIUNEA 1: Dispoziții comune

SECȚIUNEA 2: Procedura de examinare a proiectelor de acte legislative și a proiectelor de acte fără caracter legislativ ale Uniunii Europene

SUBSECȚIUNEA 1: A. Dispoziții generale

SUBSECȚIUNEA 2: B. Selecția proiectelor de acte legislative și a proiectelor de acte fără caracter legislativ ale Uniunii Europene

SECȚIUNEA 3: Concilierea prevederilor cu conținut divergent din hotărârile celor două Camere

SECȚIUNEA 4: Schimbul de informații și documente între Camera Deputaților și Guvernul României

SECȚIUNEA 5: Verificarea realizării obligațiilor Guvernului

SECȚIUNEA 6: Depunerea unei acțiuni în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene

CAPITOLUL IV: Moțiuni, întrebări, interpelări, informarea deputaților, petiții și declarații politice

SECȚIUNEA 1: 1. Moțiuni

SECȚIUNEA 2: 2. Întrebări

SUBSECȚIUNEA 1: a) Dispoziții comune

SUBSECȚIUNEA 2: b) Întrebări orale

SUBSECȚIUNEA 3: c) Întrebări scrise

SECȚIUNEA 3: 3. Interpelări

SECȚIUNEA 4: 4. Ora Guvernului

SECȚIUNEA 5: 5. Ora prim-ministrului

SECȚIUNEA 6: 6. Informarea Camerei Deputaților și a deputaților

SECȚIUNEA 7: 7. Petiții

SECȚIUNEA 8: 8. Declarații politice și intervenții

CAPITOLUL V: Statutul deputatului

SECȚIUNEA 1: Imunitate parlamentară

SECȚIUNEA 2: Incompatibilități, conflicte de interese și interdicții

SUBSECȚIUNEA 1: A. Incompatibilități

SUBSECȚIUNEA 2: B. Conflictul de interese

SUBSECȚIUNEA 3: C. Interdicții

SECȚIUNEA 3: Exercitarea mandatului de deputat

SECȚIUNEA 4: 4. Absențe și concedii

SECȚIUNEA 5: Sancțiuni

CAPITOLUL VI: Serviciile Camerei Deputaților

CAPITOLUL VII: Dispoziții finale

 

Art. 1

Camera Deputaților nou-aleasă se întrunește în ziua și la ora stabilite prin actul de convocare emis de Președintele României, în conformitate cu prevederile Constituției României, republicată.

 

Art. 13

(1) Grupurile parlamentare sunt structuri ale Camerei Deputaților formate din cel puțin 10 deputați. Ele se pot constitui din deputați care au candidat în alegeri pe lista aceluiași partid politic, a aceleiași formațiuni politice, pe listele unei alianțe politice sau alianțe electorale și din deputați care au candidat ca independenți. Deputații care reprezintă organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, care au obținut mandatul de deputat în conformitate cu art. 62 alin. (2) din Constituția României, republicată, pot constitui un singur grup parlamentar.

(2) Deputații unui partid politic sau ai unei formațiuni politice nu pot constitui decât un singur grup parlamentar.

(3) Deputații care au candidat pe listele unei alianțe politice sau alianțe electorale și fac parte din partide politice diferite pot constitui grupuri parlamentare proprii ale partidelor politice din care fac parte.

(4) Grupurile parlamentare ale unor partide politice care au fuzionat pe parcursul unei legislaturi constituie un singur grup parlamentar sub denumirea partidului nou-înființat prin fuziune, începând cu data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești privind constituirea noului partid.

(5) Deputații partidelor politice, formațiunilor politice, alianțelor politice sau ai alianțelor electorale, precum și deputații independenți care nu întrunesc numărul necesar pentru a forma un grup parlamentar se pot reuni în grupuri parlamentare mixte ori se pot afilia altor grupuri parlamentare constituite potrivit alin. (1).

(6) Deputații care părăsesc grupul parlamentar din care fac parte devin deputați neafiliați, dacă nu se afiliază unui alt grup parlamentar. Deputații rămași neafiliați nu își pot constitui un grup parlamentar.

(7) În cazul constituirii de noi grupuri parlamentare, acestea sunt prezentate plenului de către liderii lor, la începutul sesiunii parlamentare.

 

Art. 21

(1) După constituirea legală a Camerei Deputaților se aleg președintele Camerei Deputaților și apoi ceilalți membri ai Biroului permanent al acesteia.

(2) Președintele Camerei Deputaților face parte din Biroul permanent al Camerei Deputaților și este președintele acestuia. Din Biroul permanent al Camerei Deputaților mai fac parte 4 vicepreședinți, 4 secretari și 4 chestori.

(3) Repartizarea funcțiilor din Biroul permanent al Camerei Deputaților pe fiecare grup parlamentar se realizează în urma negocierilor dintre liderii grupurilor parlamentare, respectându-se configurația politică a Camerei Deputaților. Repartizarea acestor funcții se aprobă de către plenul Camerei Deputaților cu votul deschis al majorității deputaților prezenți. Votul se exprimă potrivit art. 125 alin. (2) sau art. 131 alin. (1).

(4) Calitatea de președinte al Camerei Deputaților și a celorlalți membri ai Biroului permanent încetează înainte de expirarea mandatului, ca urmare a revocării în condițiile prezentului regulament, sau încetează de drept, în următoarele situații:

a) în caz de demisie, la data menționată în cererea de demisie;

b) în caz de încetare a calității de deputat, la data prevăzută la art. 7 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) în caz de pierdere a calității de membru al grupului parlamentar căruia îi aparține funcția și care l-a propus pentru această funcție, la data precizată de deputat sau de liderul grupului respectiv, după caz;

d) în caz de pierdere a sprijinului politic, potrivit art. 32 alin. (3) din Legea nr. 96/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la data informării plenului Camerei Deputaților despre încetarea de drept a calității de membru al Biroului permanent.

 

Art. 32

(1) Biroul permanent al Camerei Deputaților are următoarele atribuții:

a) propune Camerei data începerii și data încheierii sesiunilor parlamentare;

b) solicită președintelui Camerei convocarea unei sesiuni extraordinare;

c) supune aprobării Camerei Deputaților regulamentul acesteia, precum și propunerile de modificare;

d) prezintă Camerei Deputaților spre aprobare proiectul de buget al acesteia și contul de încheiere a exercițiului bugetar. Proiectul de buget se distribuie atât în format electronic, cât și tipărit împreună cu nota de fundamentare și anexele acestuia, la casetele deputaților, cu cel puțin 7 zile înainte de data supunerii spre aprobare plenului Camerei;

e) pregătește și asigură desfășurarea în bune condiții a lucrărilor Camerei Deputaților;

f) primește sub formă electronică și asigură difuzarea pe site-ul Camerei Deputaților a proiectelor de legi, propunerilor legislative, proiectelor de hotărâri ale Camerei Deputaților, amendamentelor primite de la Guvern și rapoartelor comisiilor parlamentare, în ordinea depunerii acestora la Secretariatul general al Camerei Deputaților;

g) hotărăște, în cazul inițiativelor legislative, reținerea lor spre dezbatere și adoptare ca primă Cameră sesizată sau trimiterea la Senat a celor pentru care Camera Deputaților este Cameră decizională;

h) difuzează la casetele deputaților programul de lucru, ordinea de zi, informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților, proiectele de hotărâri ale Camerei Deputaților, legile adoptate cu privire la care deputații pot sesiza Curtea Constituțională, precum și alte documente care nu sunt menționate la lit. f);

i) întocmește proiectul ordinii de zi a ședințelor Camerei Deputaților și al programului de lucru al acesteia, pe care le transmite Comitetului liderilor grupurilor parlamentare spre dezbatere și aprobare;

j) rezolvă orice sesizare privind situația de incompatibilitate, vacantare, blocaj, obstrucționare sau comportament abuziv din partea biroului comisiei sau a unui grup de deputați al unei comisii permanente, nerezolvată de comisia respectivă;

k) îndeplinește atribuțiile care îi revin în privința examinării parlamentare a proiectelor de acte legislative și a proiectelor de acte fără caracter legislativ ale Uniunii Europene, precum și a altor documente din domeniul afacerilor europene, potrivit prezentului regulament;

l) organizează relațiile Camerei cu parlamentele altor state și cu organizațiile parlamentare pe baza consultării, în funcție de natura acțiunilor avute în vedere, a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, a grupurilor parlamentare, a Comisiei de politică externă și a altor comisii permanente, informând Camera Deputaților asupra măsurilor stabilite, inclusiv cu privire la componența nominală a delegațiilor;

m) supune spre aprobare Camerei Deputaților componența delegațiilor permanente la organizațiile parlamentare mondiale sau regionale, pe baza consultării grupurilor parlamentare și cu respectarea configurației politice a Camerei;

n) avizează și supune aprobării plenului Camerei Deputaților structura organizatorică și statul de funcții ale serviciilor Camerei Deputaților;

o) aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a serviciilor Camerei Deputaților;

p) adoptă, cu respectarea prevederilor legale și regulamentare, decizii privind activitatea sa, activitatea deputaților și a personalului Camerei; deciziile Biroului permanent se publică pe site-ul Camerei Deputaților, cu excepția celor care cuprind informații clasificate;

r) conduce și controlează serviciile Camerei Deputaților;

s) aprobă regulamentul privind paza și accesul persoanelor în sediul Camerei Deputaților;

ș) propune Camerei Deputaților numirea secretarului general și a 3 secretari generali adjuncți;

t) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de prezentul regulament, alte dispoziții legale sau însărcinări date de Camera Deputaților.

(2) Nominalizarea pe funcții sau schimbarea din funcții a personalului angajat la Cancelaria Președintelui Camerei Deputaților și la cabinetele membrilor Biroului permanent al Camerei Deputaților se face la cererea sau cu acordul respectivului membru al Biroului permanent, după caz, în condițiile legii. Fiecare membru al Biroului permanent al Camerei Deputaților stabilește atribuțiile de serviciu ale funcționarilor publici parlamentari încadrați la cabinetul său, verifică îndeplinirea acestor atribuții și încadrarea acestora în programul de lucru, acordă calificativele anuale, propune promovarea, acordarea salariului de merit și a altor drepturi în conformitate cu prevederile legale.

(3) Materialele înscrise pe ordinea de zi a Biroului permanent se aprobă sau se resping cu votul majorității celor prezenți.

(4) La lucrările Biroului permanent participă reprezentantul Guvernului pentru relația cu Parlamentul, liderii grupurilor parlamentare constituite în Cameră, iar la lucrările care vizează activitățile comisiilor participă președinții comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

(5) Lucrările Biroului permanent al Camerei Deputaților se desfășoară în prezența majorității membrilor săi.

(6) Dezbaterile din Biroul permanent se consemnează în stenograme și se publică pe site-ul Camerei Deputaților, cu excepția celor declarate confidențiale. Pe site se publică, de asemenea, ordinea de zi a ședințelor Biroului permanent al Camerei Deputaților și materiale aprobate sau respinse de către acesta, cu excepția celor care conțin informații clasificate. Publicarea pe site-ul Camerei Deputaților se face în cel mult 10 zile de la data ședinței.

(7) Deputații pot consulta stenogramele sau pot obține o copie de pe acestea, cu excepția celor declarate confidențiale de către Biroul permanent, care pot fi numai consultate.

 

Art. 40

Comisiile Camerei Deputaților sunt organisme de lucru ale acesteia, înființate cu scopul de a îndeplini atribuțiile prevăzute de lege și de prezentul regulament. Comisiile Camerei Deputaților pregătesc documentele de lucru pentru lucrările în plen ale acesteia și exercită controlul parlamentar. Comisiile Camerei Deputaților pot constitui subcomisii cu acordul prealabil al Biroului permanent al Camerei Deputaților, acord prin care acesta se pronunță inclusiv asupra misiunii atribuite subcomisiilor, în interiorul competenței regulamentare a comisiei solicitante.

 

 

(Republicare) Regulamentul Camerei Deputaților – prezentare generală was last modified: august 13th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.