Regulamentul privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din sectorul energiei a fost aprobat (OPANRDE nr. 47/2021)

13 iul. 2021
Vizualizari: 198

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (OPANRDE) nr. 47/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind soluționarea plângerilor împotriva operatorilor de rețea/sistem din sectorul energiei

 

 (M. Of. nr. 673 din 8 iulie 2021)

 

 

Se aprobă Regulamentul privind soluționarea plângerilor împotriva operatorilor de rețea/sistem din sectorul energiei.

 

 

În M. Of. nr. 673 din 8 iulie 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (OPANRDE) nr. 47/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind soluționarea plângerilor împotriva operatorilor de rețea/sistem din sectorul energiei.

Redăm, în cele ce urmează, structura respectivului act normativ.

 

Structura

CAPITOLUL I: Scop și domeniu de aplicare

CAPITOLUL II: Definiții

CAPITOLUL III: Soluționarea plângerii împotriva unui operator de rețea/sistem din sectorul energiei

SECȚIUNEA 1: Aspecte generale

SECȚIUNEA 2: Soluționarea la nivelul operatorului de rețea/sistem

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

SECȚIUNEA 3: Soluționarea la nivelul ANRE

CAPITOLUL IV: Dispoziții finale

 

Art. 2

Prezentul regulament este elaborat în scopul creării unui mecanism de soluționare a plângerilor împotriva operatorilor de rețea/sistem din sectorul energiei, așa cum sunt aceștia definiți în cuprinsul Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege.

 

Art. 4

Nu se supun prevederilor prezentului regulament:

a) reclamațiile/sesizările formulate de o persoană fizică sau juridică, în sectorul energiei, la adresa unui participant la piața de energie/titular de licență/titular de atestat/titular de autorizație, înaintate spre soluționare ANRE, care fac obiectul soluționării Procedurii privind soluționarea reclamațiilor părților interesate în sectorul energiei, aprobată prin ordin al președintelui ANRE;

b) neînțelegerile apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei, conform dispozițiilor art. 9 alin. (1) lit. k), precum și ale art. 10 alin. (1) lit. ș) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 33/2007;

c) plângerile/litigiile/disputele contractuale pe piața angro și cu amănuntul apărute între participanții la piața de energie, conform dispozițiilor art. 20 alin. (3)-(5), art. 62 alin. (1) lit. h6) și j), ale art. 145 alin. (4) lit. j) și ale art. 174 alin. (8)-(10) din Lege;

d) plângerile/disputele/divergențele privind accesul la rețelele/sistemele din sectorul energiei, conform dispozițiilor art. 25 alin. (3), ale art. 153 din Lege, precum și ale prevederilor art. 11 alin. (2) din OUG nr. 33/2007;

e) plângerile privind declanșarea unor investigații, conform dispozițiilor art. 9 alin. (1) lit. y) și z), ale art. 10 alin. (1) lit. b) și alin. (6) lit. d) din OUG nr. 33/2007;

f) plângerile a căror soluționare nu face obiectul reglementărilor în vigoare din sectorul energiei;

g) plângerile prin intermediul cărora se solicită soluționarea unor aspecte a căror rezolvare nu intră în competența ANRE, inclusiv aspecte legate de proprietate, dezmembrăminte ale dreptului de proprietate sau alte drepturi reale;

h) plângerile legate de sustragerea energiei electrice și/sau de intervenția asupra rețelelor/sistemelor, de modalitatea de determinare a cantității de energie electrică/gaze naturale care face obiectul unui prejudiciu legat de sustragerea energiei electrice, de modul în care operatorul de rețea/sistem a acționat în aceste situații;

i) plângerile al căror obiect depășește 36 de luni de la data săvârșirii;

j) plângerile deduse spre soluționare instanțelor judecătorești sau unor entități juridice pe cale extrajudiciară nu mai pot fi adresate spre soluționare și ANRE.

 

Art. 7

(1) Soluționarea plângerii împotriva unui operator de rețea/sistem din sectorul energiei presupune parcurgerea consecutivă a următoarelor etape:

a) soluționarea la nivelul reclamatului;

b) soluționarea la nivelul ANRE.

(2) În situația prevăzută la alin. (1) lit. b), în cazul în care, pe parcursul procesului de soluționare a plângerii împotriva reclamatului, apar și alte neînțelegeri/divergențe/plângeri, în măsura în care ANRE hotărăște că este posibil, acestea se includ în procedura de soluționare aflată deja în derulare. În caz contrar, acestea vor face obiectul unei soluționări ulterioare, reluându-se etapele procedurale.

(3) Limba oficială utilizată pe parcursul desfășurării acestei proceduri este limba română, iar documentele redactate într-o limbă străină vor fi însoțite de traducerea în limba română, certificată de un traducător autorizat; în caz contrar, documentele nu vor fi luate în considerare.

 

Art. 8

(1) Părțile au obligația parcurgerii procedurii soluționării plângerii împotriva unui operator de rețea/sistem din sectorul energiei, la nivelul acestuia, prealabil declanșării procedurii la nivelul ANRE.

(2) În acest sens, reclamantul se adresează reclamatului cu o plângere, în termen de 30 de zile de la data primirii răspunsului nesatisfăcător al reclamatului sau de la data la care reclamantul trebuia să primească răspunsul.

(3) În termen de 7 zile de la primirea plângerii, operatorul de rețea/sistem căruia i s-a adresat reclamantul transmite în scris invitația de soluționare.

(4) În termen de 7 zile de la primirea invitației, reclamantul are obligația de a transmite operatorului de rețea/sistem punctul său de vedere, însoțit de toate documentele pe care își întemeiază susținerea.

(5) Documentele depuse în copie vor fi certificate pe fiecare pagină „conform cu originalul” și vor conține data, numele în clar al celui care face certificarea, semnătura acestuia, olografă sau electronică, după caz.

(6) În vederea soluționării plângerii, în termen de 15 zile de la data transmiterii invitației de soluționare a plângerii se desfășoară ședința comună, organizată de către reclamat.

(7) Reclamantul are obligația confirmării către reclamat a participării la ședința organizată în vederea soluționării plângerii sale.

(8) În cazul în care reclamantul nu se prezintă la ședința comună și nu a comunicat reclamatului, în timp util, faptul că nu poate participa la ședința comună, operatorul de rețea/sistem va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt, considerându-se că reclamantul a renunțat la soluționarea plângerii.

(9) În situația în care părțile implicate soluționează plângerea se va întocmi în termen de 3 zile lucrătoare o minută care să consfințească înțelegerea dintre părți.

(10) În situația în care minuta încheiată cu ocazia ședinței comune, întocmită conform anexei nr. 1, nu este însușită sau este însușită parțial de către una dintre părțile implicate, se consideră că plângerea nu a fost soluționată la acest nivel și, în termen de 30 de zile de la data desfășurării ședinței comune, reclamantul transmite către ANRE cererea de soluționare a plângerii împotriva reclamatului, întocmită conform modelului din anexa nr. 2.

 

Art. 9

(1) Plângerea transmisă la ANRE de către reclamant se soluționează de către Comisia de soluționare a plângerii împotriva operatorului de rețea/sistem din sectorul energiei, denumită în continuare Comisie.

(2) Documentele ce însoțesc plângerea trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:

a) copia minutei încheiate în condițiile art. 8 alin. (10);

b) corespondența dintre părți privind soluționarea plângerii;

c) decizii ale organelor jurisdicționale, în măsura în care acestea există;

d) indicarea temeiului legal în baza căruia își fundamentează pretențiile;

e) alte documente cuprinzând informații tehnice sau de altă natură, necesare soluționării plângerii.

(3) Certificarea copiilor documentelor prevăzute la alin. (2) se realizează în atâtea exemplare câte părți sunt și unul în plus pentru ANRE. Aceasta va conține precizarea „conform cu originalul”, data, numele în clar al celui care face certificarea, semnătura acestuia, olografă sau electronică, după caz.

(4) La data transmiterii la ANRE a plângerii, reclamantul înștiințează cealaltă parte despre acest demers și pune la dispoziția acesteia o copie a plângerii și a documentației anexate, prevăzute la alin. (1) și (2).

(5) Plângerile vor fi soluționate de către comisie, în termen de 60 de zile de la data primirii plângerii. Acest termen poate fi prelungit cu 60 de zile în cazul în care sunt necesare informații suplimentare, în situația în care obiectul plângerii prezintă un grad ridicat de complexitate sau din alte motive justificate. Acest termen extins poate fi prelungit cu acordul reclamantului.

 

 

Regulamentul privind soluționarea plângerilor împotriva operatorilor de rețea/sistem din sectorul energiei a fost aprobat (OPANRDE nr. 47/2021) was last modified: iulie 13th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.