Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea ASF – modificări (Regulament ASF nr. 12/2021)

22 sept. 2021
Vizualizari: 403

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF)

(M. Of. nr. 1006 din 15 decembrie 2016; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Regulamentul ASF nr. 12/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară

(M. Of. nr. 902 din 21 septembrie 2021)

 

 

– modifică: art. 31^4, art. 126^2;

– introduce: art. 93^8-93^10, art. 162^8.

 

În M. Of. nr. 902 din 21 septembrie 2021 s-a publicat Regulamentul ASF nr. 12/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară.

Redăm, în continuare, o parte dintre modificările aduse prin prezentul Regulament.

 

Art. 31^4

Vechea reglementare

„Art. 31^4

Atribuțiile specifice Serviciului managementul calității sunt:

1. definește, implementează și întreține un sistem de planificare, control și îmbunătățire a calității activităților din cadrul A.S.F., în conformitate cu practicile și standardele internaționale de specialitate;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

2. monitorizează și evaluează calitatea activităților, prin implementarea unui plan de control al calității, care să asigure o îmbunătățire continuă a activităților desfășurate de A.S.F., intern și extern;

3. promovează cele mai bune practici și standarde de înaltă calitate și extinde bunele practici omogen și integrat între sectoarele de activitate ale A.S.F.;

4. evaluează procesele și procedurile interne față de cadrul legal și reglementările aplicabile;

5. monitorizează, evaluează și controlează modul de îndeplinire a misiunii, obiectivelor și a sarcinilor tuturor structurilor organizatorice ale A.S.F., în conformitate cu cadrul legal, reglementările și procedurile aplicabile, și identifică potențiale neconcordanțe sau suprapuneri;

6. identifică deficiențele și riscurile iminente în cadrul proceselor, procedurilor interne și activităților din cadrul A.S.F.;

7. formulează propuneri de îmbunătățire și/sau modificare a procedurilor, metodologiilor, reglementărilor interne ale A.S.F. și a proceselor existente, de standardizare și omogenizare a unor operațiuni, de armonizare a fluxurilor de lucru în cadrul A.S.F. între toate structurile organizatorice, de recomandări de introducere a unor noi proceduri și procese, cu scopul asigurării eficienței activității A.S.F. și a unor rezultate îmbunătățite în activitățile specifice;

8. monitorizează modul de implementare a unor sisteme de control, de indicatori de performanță, de indicatori de risc, la nivel de procese și de personal;

9. monitorizează și evaluează calitatea implementării sistemului de control intern/managerial al A.S.F.;

10. asigură omogenitatea proiectării și implementării standardelor și metodologiilor dezvoltate la nivel internațional;

11. organizează activități de instruire referitoare la procesele și standardele de asigurare a calității;

12. derulează acțiuni de monitorizare și control al calității a diferitelor operațiuni desfășurate de A.S.F., ad-hoc, la solicitarea conducerii A.S.F.;

13. întocmește recomandări, metodologii, standarde, ghiduri de bune practici în domeniul managementului calității;

14. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31^4 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 31^4

Atribuțiile specifice Serviciului managementul calității sunt:

1. definește, implementează și întreține un sistem de planificare, monitorizare și îmbunătățire a calității activităților din cadrul A.S.F., în conformitate cu cadrul legal în vigoare, reglementările, practicile și standardele internaționale de specialitate;

2. monitorizează și evaluează calitatea activităților, prin implementarea unui plan de evaluare a calității, care să asigure o îmbunătățire continuă a activităților desfășurate de A.S.F., intern și extern;

3. promovează cele mai bune practici și standarde de înaltă calitate și extinde bunele practici omogen și integrat între sectoarele de activitate ale A.S.F.;

4. monitorizează și evaluează modul de îndeplinire a misiunii și obiectivelor în domeniul calității stabilite la nivelul fiecărei structuri organizatorice din cadrul A.S.F., în conformitate cu cadrul legal, reglementările și procedurile aplicabile, și identifică potențiale neconcordanțe sau suprapuneri, formulând propuneri de îmbunătățire;

5. monitorizează modul de realizare a obiectivelor în domeniul calității la nivel de procese;

6. organizează activități de instruire referitoare la procesele și standardele de asigurare a calității;

7. derulează acțiuni de monitorizare, conform standardelor de calitate internaționale, a diferitelor operațiuni desfășurate de A.S.F., ad hoc, la solicitarea conducerii A.S.F.;

8. întocmește recomandări, metodologii, standarde, ghiduri de bune practici în domeniul managementului calității;

9. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 126^2

Vechea reglementare

„Art. 126^2

Atribuțiile specifice Serviciului monitorizare activități neautorizate sunt:

1. analizează informațiile existente în petițiile comunicate de Direcția relații cu publicul, petiții și educație financiară către Serviciul monitorizare activități neautorizate, referitoare la sesizări privind posibila prestare de servicii și activități de investiții de către entități neautorizate;

2. monitorizează zilnic presa de specialitate în vederea identificării unor posibile entități ce prestează servicii și activități de investiții fără deținerea unei autorizații, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României de către autoritățile competente ale celorlalte state membre;

3. verifică zilnic, prin intermediul motoarelor de căutare pe internet puse la dispoziția acestora prin intermediul Direcției operațiuni și IT, informațiile publice cu privire la posibile entități ce desfășoară campanii de publicitate referitoare la prestarea de servicii și activități de investiții fără deținerea unei autorizații, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României de către autoritățile competente ale celorlalte state membre;

4. verifică în Registrul A.S.F. deținerea de către entitățile identificate în urma activității de monitorizare desfășurate a autorizațiilor în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României;

5. poartă corespondență cu autorități competente din alte state membre sau terțe în cazul în care entitățile identificate în urma activității de monitorizare nu sunt entități înființate în România/cu cetățenia română;

6. poartă corespondență cu autoritățile naționale abilitate în vederea obținerii de date și informații necesare procesului de monitorizare;

7. întocmește alerte privind prestarea neautorizată de servicii și activități de investiții de către entitățile identificate în cadrul procesului de monitorizare;

8. transmite alertele Direcției de comunicare și relații interinstituționale în vederea publicării pe site-ul A.S.F.;

9. întocmește note ce urmează a fi prezentate Consiliului A.S.F., după avizarea de către Direcția juridică, cu propunere de sesizare a organelor de cercetare competente în situația în care, în urma activității de monitorizare, există suspiciuni cu privire la săvârșirea de infracțiuni, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 262 lit. a) din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, în legătură cu prestarea de servicii și activități de investiții;

10. colaborează cu alte direcții/servicii din cadrul A.S.F. în vederea exercitării atribuțiilor;

11. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 126^2 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 126^2

Atribuțiile specifice Serviciului monitorizare activități neautorizate și petiții sunt:

1. analizează petițiile primite cu privire la activitatea entităților din domeniul instrumentelor și investițiilor financiare, în vederea soluționării aspectelor sesizate de petenți;

2. asigură, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, soluționarea petițiilor ce vizează activitatea entităților din domeniul instrumentelor și investițiilor financiare;

3. cercetează și analizează în detaliu aspectele sesizate în petițiile înaintate de Serviciul relații cu publicul, elaborează răspunsuri argumentate, în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil;

4. în procesul de analiză a aspectelor sesizate în petiții solicită entităților informații privind motivele care au stat la baza refuzului de soluționare a aspectelor sesizate de petenți, precum și orice alte documente justificative necesare soluționării petițiilor;

5. organizează întâlniri cu persoanele abilitate din cadrul entităților în vederea clarificării elementelor de divergență rezultate din analiza aspectelor sesizate în petiții, în cazul în care se constată că soluțiile adoptate de entități sunt insuficient fundamentate sau nu respectă prevederile legale;

6. solicită, atunci când este necesar pentru soluționarea unor petiții, puncte de vedere, opinii și informații structurilor organizatorice competente din cadrul A.S.F., cu precizarea termenelor rezonabile de răspuns;

7. transmite Serviciului relații cu publicul răspunsurile către petenți în vederea expedierii acestora;

8. sesizează structurile organizatorice cu atribuții de supraveghere și control cu privire la posibile încălcări ale prevederilor legale de către entitățile din domeniul instrumentelor și investițiilor financiare, rezultate din activitatea de soluționare a petițiilor;

9. elaborează propuneri concrete și argumentate de emitere sau modificare a actelor normative în cazul în care se constată neclarități sau neconcordanțe rezultate din activitatea de analiză și soluționare a petițiilor;

10. întocmește adrese către instituțiile și autoritățile competente, prin care solicită informații necesare soluționării petițiilor;

11. monitorizează zilnic presa de specialitate în vederea identificării unor posibile entități ce prestează servicii și activități de investiții fără deținerea unei autorizații, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României de către autoritățile competente ale celorlalte state membre;

12. verifică zilnic, prin intermediul motoarelor de căutare pe internet puse la dispoziția acestora prin intermediul Direcției comunicații și tehnologia informației, informațiile publice cu privire la posibile entități ce desfășoară campanii de publicitate referitoare la prestarea de servicii și activități de investiții fără deținerea unei autorizații, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României de către autoritățile competente ale celorlalte state membre;

13. verifică în Registrul A.S.F. deținerea de către entitățile identificate în urma activității de monitorizare desfășurate a autorizațiilor în vederea prestării de servicii și activități de investiții pe teritoriul României;

14. poartă corespondență cu autorități competente din alte state membre sau terțe în cazul în care entitățile identificate în urma activității de monitorizare nu sunt entități înființate în România/cu cetățenie română;

15. poartă corespondență cu autoritățile naționale abilitate în vederea obținerii de date și informații necesare procesului de monitorizare;

16. întocmește alerte privind prestarea neautorizată de servicii și activități de investiții de către entitățile identificate în cadrul procesului de monitorizare;

17. transmite alertele Direcției comunicare și educație financiară în vederea publicării pe site-ul A.S.F.;

18. întocmește note ce urmează a fi prezentate Consiliului A.S.F., după avizarea de către Direcția juridică, cu propunere de sesizare a organelor de cercetare competente în situația în care, în urma activității de monitorizare, există suspiciuni cu privire la săvârșirea de infracțiuni, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 262 lit. a) din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, în legătură cu prestarea de servicii și activități de investiții;

19. colaborează cu alte direcții/servicii din cadrul A.S.F. în vederea exercitării atribuțiilor;

20. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 93^8-93^10

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. V, după secțiunea a 2^1-a se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 2^2-a, cuprinzând art. 93^8-93^10, cu următorul cuprins:

SECȚIUNEA 2^2: Serviciul relații cu publicul

Art. 93^8

Serviciul relații cu publicul se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, și cu reglementările proprii ale A.S.F.

Art. 93^9

Relațiile funcționale ale Serviciului relații cu publicul sunt:

1. de subordonare față de prim-vicepreședintele A.S.F.;

2. de colaborare cu structurile organizatorice ale A.S.F.

Art. 93^10

Atribuțiile specifice Serviciului relații cu publicul sunt:

1. sprijină consumatorii prin intermediul mijloacelor de comunicare specifice și la sediul A.S.F., în vederea soluționării cererilor de furnizare de informații ale acestora, precum și în vederea facilitării accesului către mecanismele de informare și soluționare a cererilor și petițiilor;

2. colaborează cu structura organizatorică responsabilă cu gestionarea paginii de internet a A.S.F. în ceea ce privește conținutul secțiunii dedicate protecției consumatorilor, informațiile generale legate de obligația A.S.F. de a asigura dreptul de petiționare, precum și alte informații solicitate;

3. îndrumă petenții să respecte procedurile legale în ceea ce privește depunerea și completarea documentației necesare în vederea soluționării aspectelor prezentate verbal, telefonic, în scris sau direct la sediul A.S.F.;

4. îndeplinește rolul de punct unic de primire a petițiilor și se îngrijește de transmiterea răspunsurilor la acestea;

5. primește, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, toate petițiile referitoare la activitatea furnizorilor de servicii, produse și instrumente financiare nebancare, utilizând aplicația informatică de gestionare a petițiilor, asigurând actualizarea permanentă a informațiilor înregistrate, în funcție de stadiul de soluționare a petițiilor;

6. redirecționează, în termen de 5 zile de la înregistrare, petițiile a căror soluționare nu intră în sfera de competență a A.S.F. către autoritățile sau instituțiile publice competente, în măsura în care acestea pot fi identificate pe baza informațiilor puse la dispoziție de petiționar, și îl înștiințează pe acesta cu privire la redirecționarea petiției;

7. clasează petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiționarului;

8. efectuează analize preliminare și distribuie petițiile în vederea soluționării acestora de către structurile de specialitate din cadrul A.S.F., cu precizarea termenului final de răspuns, stabilit automat prin intermediul aplicației informatice de gestionare a petițiilor;

9. elaborează și transmite solicitanților precizări privind condițiile ce trebuie îndeplinite pentru o petiție validă, în conformitate cu prevederile legale;

10. urmărește transmiterea răspunsurilor intermediare sau finale către petenți în termenele legale, realizată în mod automat, prin intermediul aplicației informatice de gestionare a petițiilor sau prin intermediul serviciilor poștale, precum și procesul de arhivare automatizată a petițiilor;

11. elaborează modele de cereri și formulare tipizate în vederea facilitării accesului consumatorilor la mecanismele de depunere și soluționare a petițiilor;

12. în conformitate cu prevederile legale, informează semestrial Consiliul A.S.F. cu privire la situația solicitărilor primite, pe baza datelor rezultate din activitatea serviciului;

13. elaborează analize cantitative și calitative cu privire la aspectele reieșite din activitatea de relații cu publicul;

14. colaborează cu structurile de specialitate din cadrul A.S.F., precum și cu entitățile reglementate și autorizate de A.S.F. în cadrul întâlnirilor organizate în vederea identificării, implementării și uniformizării celor mai bune practici în activitatea de relații cu publicul, privind protecția consumatorilor;

15. ca urmare a identificării în relația cu publicul a unor nevoi de reglementare, poate elabora propuneri concrete și argumentate de emitere sau de modificare a unor acte normative;

16. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 162^8

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. VII secțiunea a 5-a, după subsecțiunea 5.2 se introduce o nouă subsecțiune, subsecțiunea 5.3, cuprinzând art. 162^8, cu următorul cuprins:

SUBSECȚIUNEA 5^3: Serviciul petiții

Art. 162^8

Atribuțiile specifice Serviciului petiții sunt:

1. analizează petițiile primite cu privire la activitatea entităților din domeniul asigurărilor-reasigurărilor, în vederea soluționării aspectelor sesizate de petenți;

2. asigură, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, soluționarea petițiilor ce vizează activitatea entităților din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

3. cercetează și analizează în detaliu aspectele sesizate în petițiile înaintate de Serviciul relații cu publicul, elaborează răspunsuri argumentate, în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil;

4. în procesul de analiză a aspectelor sesizate în petiții solicită entităților informații privind motivele care au stat la baza refuzului de soluționare a aspectelor sesizate de petenți, precum și orice alte documente justificative necesare soluționării petițiilor;

5. organizează întâlniri cu persoanele abilitate din cadrul entităților în vederea clarificării elementelor de divergență rezultate din analiza aspectelor sesizate în petiții, în cazul în care se constată că soluțiile adoptate de entități sunt insuficient fundamentate sau nu respectă prevederile legale;

6. solicită, atunci când este necesar pentru soluționarea unor petiții, puncte de vedere, opinii și informații structurilor organizatorice competente din cadrul A.S.F., cu precizarea termenelor rezonabile de răspuns;

7. transmite Serviciului relații cu publicul răspunsurile către petenți în vederea expedierii acestora;

8. identifică, prin soluționarea petițiilor, deficiențele existente în activitatea entităților din domeniul asigurărilor-reasigurărilor și, în scopul apărării drepturilor asiguraților, formulează recomandări conducerii acestora;

9. efectuează, în cadrul activității de soluționare a petițiilor, procesul de supraveghere și control asupra activității entităților din domeniul asigurărilor-reasigurărilor în ceea ce privește gestionarea și soluționarea cererilor de despăgubire, instrumentarea și soluționarea daunelor, precum și soluționarea petițiilor primite de la asigurați sau de la persoanele păgubite în conformitate cu legislația specifică;

10. în exercitarea activității de soluționare a petițiilor, poate propune măsuri de remediere și/sau sancțiuni în cazul în care constată încălcarea de către entitățile din domeniul asigurărilor-reasigurărilor a prevederilor legale aplicabile și urmărește modul de ducere la îndeplinire a măsurilor stabilite de A.S.F.;

11. elaborează statistici și rapoarte privind petițiile, cu evidențierea aspectelor rezultate din analiza cantitativă și calitativă a acestora și reliefarea deficiențelor identificate în activitatea entităților din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

12. gestionează și monitorizează rapoartele periodice privind petițiile soluționate, transmise de entitățile din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

13. elaborează propuneri concrete și argumentate de emitere sau modificare a actelor normative în cazul în care se constată neclarități sau neconcordanțe rezultate din activitatea de analiză și soluționare a petițiilor;

14. transmite propuneri pentru întocmirea planului anual de control;

15. întocmește adrese către instituțiile și autoritățile competente, prin care solicită informații necesare soluționării petițiilor sau sesizează aspecte care nu intră în sfera de competență a A.S.F.;

16. îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea ASF – modificări (Regulament ASF nr. 12/2021) was last modified: septembrie 22nd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.