Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri (Legea nr. 61/2024)

27 mart. 2024
Vizualizari: 168
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
Legea nr. 61/2024 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare

(M. Of. nr. 259 din 26 martie 2024)

– În scopul prevenirii și combaterii faptelor din sfera ilicitului de droguri, precum și pentru a evita riscul recidivei, se organizează Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri, denumit în continuare Registrul.

– Registrul reprezintă un mijloc de cunoaștere, supraveghere și identificare operativă a persoanelor care au comis următoarele infracțiuni:

a) cele prevăzute la art. 2, 3, 5, art. 6 alin. (1) și (2) și la art. 7-12 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri,

b) cele prevăzute la art. 16 și 17 din Legea nr. 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare.

 

În M. Of. nr. 259 din 26 martie 2024 a fost publicat Legea nr. 61/2024 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare.

În continuare, vom reda o parte dintre cele mai importante dispoziții din acest act normativ.

Dispoziții relevante

Art. 2

(1) În Registru se ține evidența:

a) persoanelor fizice condamnate ori împotriva cărora s-au dispus renunțarea la aplicarea pedepsei, amânarea aplicării pedepsei și suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, precum și a celor față de care au fost dispuse măsuri de siguranță în legătură cu infracțiunile prevăzute la art. 1 alin. (2) de către organele române competente;

b) persoanelor de cetățenie română despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea autorităților centrale din celelalte state membre și a autorităților competente din statele terțe cu privire la săvârșirea unei infracțiuni dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (2).

(2) Nu se înscriu în Registru persoanele fizice care la data comiterii faptelor erau minore, cu excepția cazurilor în care instanța de judecată a dispus aceasta în mod expres în cadrul unui proces penal.

(…)

Art. 4

Comunicarea datelor din Registru se face în condițiile prezentei legi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederilor legale în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal.

Art. 5

(1) Registrul se organizează de Ministerul Afacerilor Interne și se ține de unitățile Poliției Române, prin structuri specializate în acest domeniu.

(2) Registrul se constituie ca o evidență distinctă de cea a cazierului judiciar, în cadrul Sistemului Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar, constituit potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(3) Registrul poate fi interconectat cu alte baze de date ale Poliției Române.

Art. 6

Evidența informatizată a Registrului și evidența informatizată dactiloscopică și a datelor genetice judiciare se organizează și funcționează în cadrul Poliției Române, care asigură și coordonarea activităților desfășurate în aceste domenii.

(…)

Art. 10

(1) Scoaterea din evidența cazierului judiciar a persoanelor fizice, în condițiile art. 15 din Legea nr. 290/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu produce efecte asupra datelor din Registru.

(2) Persoanele fizice înscrise în Registru în temeiul art. 2 alin. (1) lit. a) se scot din evidență în una dintre următoarele situații:

a) faptele pe care le-au săvârșit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracțiuni;

b) au trecut 5 ani de la data când s-a pronunțat o hotărâre definitivă de renunțare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei și nu s-a dispus amânarea sau revocarea acesteia;

c) au trecut 10 ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5 ani sau amendă;

d) au trecut 20 de ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani;

e) au decedat;

f) la împlinirea vârstei de 85 de ani, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani.

(3) Persoanele fizice înscrise în Registru în temeiul art. 2 alin. (1) lit. b) se scot din evidență după expirarea termenelor de păstrare în cazierul judiciar, stipulate în comunicările statului de condamnare, în măsura în care aceste hotărâri nu au fost recunoscute de organele române competente sau dacă au decedat.

(4) În cazul în care în Registru există și alte mențiuni, se șterg numai mențiunile care impun scoaterea din evidență.

(5) Grațierea, prescripția executării pedepsei, amnistia sau reabilitarea intervenită cu privire la persoanele fizice înscrise în Registru nu conduce la scoaterea acestora din evidența Registrului.

Art. 11

(1) În scopul prezentei legi, persoana înscrisă în Registru este supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum și prelevării probelor biologice în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Național de Date Genetice Judiciare, fără consimțământul acesteia.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) aflate pe teritoriul României.

(3) Fotografierea, prelevarea datelor dactiloscopice, precum și prelevarea probelor biologice se realizează de către personalul Poliției Române instruit în acest sens, utilizând procedeele specifice de lucru și infrastructura existente la nivelul acestei instituții.

(4) În vederea efectuării operațiunilor prevăzute la alin. (1), persoana în cauză este înștiințată cu privire la obligativitatea de a se prezenta în termen de 5 zile lucrătoare de la înștiințare la sediul organului de poliție competent pe raza căruia își are domiciliul, reședința sau locația. Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) au obligația de a se prezenta la cel mai apropiat organ de poliție competent.

(5) Înștiințarea se transmite la domiciliul, reședința sau locația persoanei înscrise în Registru și va cuprinde informații referitoare la: data înscrierii în Registru, temeiul legal al înscrierii, precum și obligativitatea de a se prezenta la sediul organului de poliție în vederea preluării datelor prevăzute la alin. (1). În situația persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), înștiințarea se face personal de către organele de poliție.

(6) În cazul în care preluarea datelor prevăzute la alin. (1) se face în cadrul altor proceduri legale, înștiințarea prevăzută la alin. (5) nu mai este necesară. În această situație, persoana în cauză va fi informată doar cu privire la introducerea sa în Registru, cu privire la prelucrarea datelor sale cu caracter personal, precum și la obligația de a se prezenta în termen de 5 zile lucrătoare la sediul organelor de poliție pe raza cărora domiciliază, își are reședința sau locația, după caz.

(7) Dacă persoana înscrisă în Registru nu se prezintă la sediul organului de poliție sau dacă refuză să se supună fotografierii, înregistrării dactiloscopice sau prelevării probelor biologice, va fi constrânsă la aceasta.

(8) Cu ocazia efectuării operațiunilor prevăzute la alin. (1), persoana înscrisă în Registru va comunica organelor de poliție și informațiile prevăzute la art. 12 alin. (1), prevederile art. 12 alin. (2) aplicând-se în mod corespunzător.

Art. 12

(1) Persoanele înscrise în Registru, care au domiciliul, reședința sau locuiesc în România, au obligația de a se prezenta periodic la organele de poliție pe raza cărora domiciliază sau își au reședința ori locuiesc, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informații relevante referitoare la:

a) profesia, meseria sau activitatea pe care o desfășoară;

b) mijloacele de existență;

c) persoanele cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct și sistematic;

d) unitățile de învățământ preuniversitare/universitare, taberele școlare, cluburi, festivaluri sau orice loc frecventat în mod preponderent de persoana înregistrată în Registru;

e) adresa unde locuiesc;

f) modalitatea de comunicare cu organele de poliție.

(2) Persoanele aflate sub efectul unei măsuri privative de libertate ori încarcerate în țară sau străinătate îndeplinesc obligația prevăzută la alin. (1) privind prezentarea la organele de poliție în momentul încetării cauzei de neprezentare.

(3) Persoanele înscrise în Registru, care au domiciliul, reședința sau locuiesc în România, au obligația:

a) de a anunța, în prealabil, organul de poliție pe raza căruia locuiesc, în cazul intenției efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 7 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinație, scopul deplasării, perioada de deplasare și mijlocul de transport folosit;

b) de a se prezenta la organul de poliție pe raza căruia își stabilesc locuința pentru a comunica despre aceasta și a fi luate în evidență, în termen de cel mult 3 zile.

(4) Organele de poliție au obligația de a desfășura periodic, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, verificări, pe teritoriul României, la domiciliu, reședința sau imobilul în care persoanele înscrise în Registru locuiesc efectiv, în scopul obținerii de date și informații privind comportamentul acestor persoane și modul de obținere a mijloacelor de existență, precum și al actualizării, după caz, a datelor din Registru sau din celelalte baze de date ale Poliției Române.

(5) Verificările prevăzute la alin. (4) se desfășoară în condiții de confidențialitate.

(6) Datele și informațiile obținute potrivit alin. (1)-(4), precum și orice date de interes polițienesc colectate privind persoanele în cauză se prelucrează în bazele de date ale Poliției Române, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.

(7) La scoaterea din Registru, datele și informațiile prevăzute la alin. (6) se șterg, cu excepția cazurilor în care acestea sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare.

Art. 13

(1) Fotografierea persoanei înscrise în Registru se face o dată la 3 ani sau cu ocazia constatării schimbării înfățișării sau fizionomiei acesteia.

(2) Fotografiile preluate potrivit alin. (1) se stochează în bazele de date ale Poliției Române, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la protecția datelor cu caracter personal.

(…)

Art. 17

(1) În scopul prezentei legi, autoritățile române competente pot solicita autorităților competente din statele membre sau statele terțe date și informații prin:

a) Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative, dacă solicitările vizează cazierul judiciar;

b) canalele de cooperare polițienească internațională sau de cooperare judiciară în materie penală.

(2) Datele din Registru pot fi puse la dispoziția autorităților competente din statele membre sau statele terțe în cadrul activităților specifice de cooperare și asistență polițienească internațională sau în cadrul activităților specifice de cooperare judiciară în materie penală, potrivit legislației naționale, acordurilor, convențiilor sau tratatelor internaționale la care România este parte și instrumentelor juridice ale Uniunii Europene relevante.

(3) În situația în care datele din Registru se regăsesc și în cazierul judiciar, prevederile Legii nr. 290/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.

(…)

Art. 19

Nerespectarea obligației persoanei înscrise în Registru de a se prezenta la sediul organului de poliție potrivit art. 11 alin. (4) și (6), precum și nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 12 alin. (1) și (3) constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

Art. 20

(1) Inspectoratul General al Poliției Române operaționalizează Registrul pe infrastructura tehnică a Sistemului Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar până la data de 1 ianuarie 2025.

(2) Se abilitează Ministerul Finanțelor să efectueze, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificări în volumul și structura bugetului Ministerului Afacerilor Interne în scopul finanțării procesului de operaționalizare a Registrului potrivit alin. (1).

Art. 21

(1) Sumele necesare pentru implementarea și aplicarea prezentei legi se alocă cu această destinație prin legile bugetare anuale.

(2) Numărul de posturi repartizat Ministerului Afacerilor Interne se suplimentează cu numărul de posturi necesar Poliției Române pentru desfășurarea activităților de operaționalizare și gestionare a Registrului, în condițiile legii, urmând ca prevederea acestora în statele de organizare să se realizeze etapizat, la propunerea Inspectoratului General al Poliției Române.

(3) Suplimentarea numărului de posturi prevăzute la alin. (2) se realizează prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

 

Totodată, prezentul act normativ completează Legea nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare.

Art. 1 alin. (3) lit. f)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 1 alin. (3), după lit. e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:

f) prevenirii și combaterii faptelor din sfera traficului de droguri.

 

 

Art. 4 alin. (1) lit. b^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (1), după lit. b^1) se introduce o nouă literă, lit. b^2), cu următorul cuprins:

b^2) persoane înscrise potrivit legii în Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri;

Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri (Legea nr. 61/2024) was last modified: martie 27th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.