Protocolul nr. 16 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale a fost ratificat (Legea nr. 172/2022)

10 iun. 2022
Vizualizari: 579

 

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Legea nr. 172/2022 pentru ratificarea Protocolului nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, adoptat la Strasbourg la 2 octombrie 2013 și semnat de România la Strasbourg la 14 octombrie 2014

 

(M. Of. nr. 560 din 8 iunie 2022)

 

Se ratifică Protocolul nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, ratificată prin Legea nr. 30/1994.

 

În M. Of. nr. 560 din 8 iunie 2022 s-a publicat Legea nr. 172/2022 pentru ratificarea Protocolului nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, adoptat la Strasbourg la 2 octombrie 2013 și semnat de România la Strasbourg la 14 octombrie 2014.

Redăm, în cele ce urmează, structura respectivului Protocol.

 

Dispoziții relevante

Art. 1:

1. Cele mai înalte instanțe judecătorești ale unei înalte părți contractante, astfel cum sunt desemnate în conformitate cu articolul 10, pot adresa Curții cereri de aviz consultativ privind chestiuni de principiu referitoare la interpretarea sau la aplicarea drepturilor și libertăților definite în Convenție sau în protocoalele la aceasta.

2. Instanța care formulează cererea nu poate solicita un aviz consultativ decât în cadrul unei cauze pendinte în fața sa.

3. Instanța care formulează cererea motivează cererea de aviz și prezintă elementele pertinente ale contextului juridic și de fapt al cauzei pendinte.

 

Art. 2:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

1. Un colegiu de 5 judecători ai Marii Camere se pronunță asupra acceptării cererii de aviz consultativ, în temeiul articolului 1. Orice refuz al colegiului de a accepta cererea se motivează.

2. În cazul în care colegiul acceptă cererea, Marea Cameră emite un aviz consultativ.

3. Colegiul și Marea Cameră, menționate în paragrafele precedente, îl includ din oficiu pe judecătorul ales în numele înaltei părți contractante căreia îi aparține instanța care a formulat cererea. În cazul absenței acestui judecător sau dacă acesta nu este în măsură să participe la soluționare, va participa în calitate de judecător o persoană aleasă de președintele Curții de pe o listă prezentată în prealabil de această parte.

 

Art. 3:

Comisarul pentru drepturile omului al Consiliului Europei și înalta parte contractantă căreia îi aparține instanța care a formulat cererea au dreptul de a prezenta observații scrise și de a lua parte la audieri. În interesul bunei administrări a justiției, președintele Curții poate invita oricare altă înaltă parte contractantă sau persoană să prezinte, de asemenea, observații scrise sau să ia parte la audiere.

 

Art. 4:

1. Avizele consultative sunt motivate.

2. Dacă avizul consultativ nu exprimă, în tot sau în parte, opinia unanimă a judecătorilor, oricare judecător are dreptul să anexeze la acesta expunerea opiniei sale separate.

3. Avizele consultative se comunică instanței judecătorești care a formulat cererea și înaltei părți contractante căreia îi aparține instanța respectivă.

4. Avizele consultative se publică.

 

Art. 5:

Avizele consultative nu au caracter obligatoriu.

 

Art. 6:

Înaltele părți contractante consideră articolele 1-5 ale prezentului protocol ca articole adiționale la Convenție și toate dispozițiile Convenției se aplică în consecință.

 

Art. 7:

1. Prezentul protocol este deschis spre semnare înaltelor părți contractante la Convenție, care își pot exprima consimțământul de a fi parte prin:

a) semnare fără rezerva ratificării, acceptării sau aprobării; sau

b) semnare sub rezerva ratificării, acceptării sau aprobării, urmată de ratificare, acceptare sau aprobare.

2. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului Europei.

 

Art. 8:

1. Prezentul protocol va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni de la data la care zece înalte părți contractante la Convenție își vor fi exprimat consimțământul de a fi parte la protocol în conformitate cu dispozițiile articolului 7.

2. Pentru oricare înaltă parte contractantă la Convenție care își va exprima ulterior consimțământul de a fi parte la prezentul protocol, acesta va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni de la data exprimării consimțământului său de a fi parte la protocol în conformitate cu dispozițiile articolului 7.

 

Art. 9:

Nu poate fi formulată nicio rezervă la dispozițiile prezentului protocol în temeiul articolului 57 din Convenție.

 

Art. 10:

Fiecare înaltă parte contractantă la Convenție precizează, în momentul semnării sau al depunerii instrumentului de ratificare, acceptare sau aprobare, printr-o declarație adresată secretarului general al Consiliului Europei, instanțele judecătorești pe care le desemnează în sensul articolului 1 paragraful 1 din prezentul protocol. Declarația poate fi modificată, în orice moment, în același mod.

 

Art. 11:

Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale Consiliului Europei și celorlalte înalte părți contractante la Convenție:

a) orice semnare;

b) depunerea oricărui instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare;

c) orice dată de intrare în vigoare a prezentului protocol, conform articolului 8;

d) orice declarație formulată în temeiul articolului 10;

e) orice alt act, notificare sau comunicare în legătură cu prezentul protocol.

 

Protocolul nr. 16 la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale a fost ratificat (Legea nr. 172/2022) was last modified: iunie 10th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.