Protecţia mărcilor în comerţul electronic

25 oct. 2019
Articol UJ Premium
Vizualizari: 1045
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Marea Cameră a reținut că articolul 14 alineatul (1) din Directiva 2000/ 31/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 8 iunie 2000 privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societății informaționale, în special ale comerțului electronic, pe piața internă (Directiva privind comerțul electronic) trebuie interpretat în sensul că se aplică operatorului unei piețe online în cazul în care acesta nu a jucat un rol activ care să îi fi permis să aibă o cunoaștere sau un control al datelor stocate.

Operatorul menționat joacă un astfel de rol atunci când acordă asistență constând în special în optimizarea prezentării ofertelor de vânzare în cauză sau în promovarea acestora.

Dacă operatorul pieței online nu a jucat un rol activ în sensul vizat la paragraful anterior și, în consecință, furnizarea de servicii intră în domeniul de aplicare al articolului 14 alineatul (1) din Directiva 2000/31, într‑o cauză în care s‑ar putea pronunța obligarea la plata de daune interese, operatorul amintit nu se poate prevala totuși de exonerarea de răspundere prevăzută de această dispoziție în cazul în care a avut cunoștință de fapte sau de împrejurări pe baza cărora un operator economic diligent ar fi trebuit să remarce nelegalitatea ofertelor de vânzare în cauză și, în ipoteza unei astfel de cunoștințe, nu a acționat prompt în conformitate cu alineatul (1) litera (b) al articolului 14 menționat.

De asemenea, s-a reținut că articolul 11 a treia teză din Directiva 2004/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, trebuie inter­pretat în sensul că impune statelor membre să asigure că instanțele naționale competente în materie de protecție a drepturilor de proprietate intelectuală pot dispune printr‑un ordin judecătoresc ca operatorul unei piețe online să adopte măsuri care să contribuie nu numai la încetarea încălcărilor acestor drepturi de către utilizatori ai acestei piețe, ci și la prevenirea unor noi încălcări de această natură. Aceste ordine judecătorești trebuie să fie efective, proporționale, disuasive și nu trebuie să creeze obstacole în calea comerțului legal.

 

3. Concluzii

Într-o lume dominată de mediul online, titularii drepturilor de proprie­tate intelectuală trebuie să cunoască toate mijloacele specifice pentru protejarea cât mai bună a drepturilor sale. Angajarea răspunderii operatorilor de plat­forme pentru intermedierea faptelor de încălcare a drepturilor titularilor este amplu reglementată la nivelul Uniunii Europene, având reglementare specială și în dreptul intern, prin Legea nr. 365/2002. Totodată, față de extinderea virtuală teritorială a internetului, trebuie astfel cunoscute limitele aplicabili­tății acestei norme, prin înțelegerea faptului că legea română se aplică numai furnizorilor de servicii stabiliți în România și serviciilor oferite de aceștia.

Practica judecătorească în domeniul conflictului dintre titularii de marcă și operatorii piețelor online nu este încă semnificativă. În puținele cazuri existente sau care au existat pe rolul instanțelor judecătorești, titularii de marcă au rămas încă tributari temeiurilor consacrate de protejare a dreptu­rilor acestora, astfel că o conștientizare a întregului spectru al măsurilor de protejare a drepturilor sale ar fi binevenită, mediul offline completându-se sub toate aspectele cu mediul online.

 

Protecția mărcilor în comerțul electronic was last modified: octombrie 24th, 2019 by Nicoleta Boboc

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice