Procedura de anulare a obligaţiilor de plată accesorii, conform cap. II din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Codului fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale – aprobare (OPANOFM nr. 85/2021)

18 mart. 2021
Vizualizari: 993

Actul normativ

Sumar

Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (OPANOFM) nr. 85/2021 privind aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale

(M. Of. nr. 266 din 17 martie 2021)

Se aprobă Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale.

 

În M. Of. nr. 266 din 17 martie 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (OPANOFM) nr. 85/2021 privind aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale.

Astfel, prin respectivul ordin se stabilește aprobă Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale.

 

Structura

 

Anexa nr. 1 („Notificare privind intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale”);

Anexa nr. 2 („Fișă de calcul”);

Anexa nr. 3 („Proces-verbal de punere de acord”);

Anexa nr. 4 („Decizie de amânare la plată a obligațiilor accesorii”);

Anexa nr. 5 („Înștiințare de respingere a notificării”);

Anexa nr. 6 („Decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii”);

Anexa nr. 7 („Decizie de pierdere a valabilității amânării la plată a obligațiilor de plată accesorii”);

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Anexa nr. 8 („Cerere de anulare a obligațiilor de plată accesorii, potrivit O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale”);

Anexa nr. 9 („Decizie de anulare a obligațiilor de plată accesorii”);

Anexa nr. 10 („Decizie de respingere a cererii de anulare a obligațiilor de plată accesorii”);

Anexa nr. 11 („Decizie de modificare a deciziei de anulare a obligațiilor de plată accesorii”);

Anexa nr. 12 („Decizie de desființare a deciziei de anulare a obligațiilor de plată accesorii”);

Anexa nr. 13 („Decizie prin care se ia act de retragerea notificării și se desființează decizia de amânare la plată a obligațiilor accesorii”).

 

Prezentare generală

 

Conform art. 1, procedura se va aplica pentru obligațiile bugetare administrate de ANOFM prin entitățile publice subordonate, cu personalitate juridică, respectiv agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă/Agenția Municipală pentru Ocuparea Forței de Muncă București (AJOFM/AMOFM) și centrele regionale de formare profesională a adulților (CRFPA), și stabilește modul de realizare a activității de anulare a obligațiilor de plată accesorii în conformitate cu prevederile cap. II – Anularea unor obligații accesorii din O.U.G. nr. 69/2020.

Astfel, prin obligații bugetare administrate de ANOFM prin entitățile publice subordonate se înțelege obligații financiare principale reprezentând debite provenite din nerespectarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și alte debite pentru care, potrivit actelor normative în vigoare, AJOFM/AMOFM și CRFPA au competențe în stabilire și recuperare, precum și obligații accesorii aferente acestora, stabilite prin:

– decizii de imputare emise de AJOFM/AMOFM/CRFPA;

– procese-verbale de control întocmite de structurile de control din cadrul AJOFM/AMOFM;

– hotărâri judecătorești emise de instanța competentă;

– decizii/procese-verbale referitoare la obligațiile bugetare accesorii.

Prin obligații bugetare administrate de ANOFM prin entitățile publice subordonate se înțelege inclusiv obligațiile bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidența AJOFM/AMOFM/CRFPA în vederea recuperării.

Debitorii ce pot beneficia de facilitățile prevăzute în procedură sunt persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

În categoria acestor debitori se includ și următorii debitori:

– debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;

– persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;

– debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;

– debitorii care la data de 31 martie 2020 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, respectiv până la data de 14 mai 2020;

– debitorii cărora li s-au comunicat decizii de imputare aferente unor obligații bugetare principale scadente până la data de 31 martie 2020 inclusiv, ca urmare a unui control în derulare la data de 14 mai 2020, indiferent de data comunicării deciziei de imputare.

ANOFM prin entitățile publice subordonate cu personalitate juridică (AJOFM/AMOFM/CRFPA) acordă următoarele facilități fiscale:

– amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii rămase nestinse la data emiterii fișei de calcul/deciziei, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 31 martie 2021 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică AJOFM/AMOFM/CRFPA conform art. XIII alin. (1) din ordonanța de urgență;

– anularea obligațiilor de plată accesorii.

Categoriile de obligații de plată accesorii care, potrivit ordonanței de urgență, pot face obiectul facilităților fiscale menționate anterior sunt următoarele:

– dobânzi/majorări de întârziere;

– penalități de întârziere;

– orice alte obligații de plată accesorii.

Debitorii își exprimă intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit ordonanței de urgență, prin depunerea unei notificări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură, astfel:

– la registratura AJOFM/AMOFM/CRFPA;

– prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

După primirea notificării, AJOFM/AMOFM/CRFPA procedează la:

– analiza îndeplinirii de către debitor a obligațiilor bugetare până la respectiva dată. În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile bugetare, AJOFM/AMOFM/CRFPA îl îndrumă potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală;

– efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale potrivit art. IX, XI, XII din ordonanța de urgență, după caz.

Anularea obligațiilor de plată accesorii se solicită de către debitori, inclusiv de către cei care au notificat AJOFM/AMOFM/CRFPA, în baza unei cereri de anulare a accesoriilor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la prezenta procedură, depusă la registratura AJOFM/AMOFM/CRFPA sau comunicată prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condițiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 31 martie 2021 inclusiv.

Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, conform cap. II din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Codului fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale – aprobare (OPANOFM nr. 85/2021) was last modified: martie 18th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.