O.U.G. nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale

22 apr. 2020
Vizualizari: 2950

Art. X din O.U.G. nr. 48/2020

„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se suspendă extragerile lunare și ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale organizate în baza Ordonanței Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 166/2015, cu completările ulterioare.

(2) Extragerile Loteriei bonurilor fiscale se reiau în termen de 90 de zile de la data încetării stării de urgență”.

Art. XI din O.U.G. nr. 48/2020

„(1) Prin derogare de la prevederile art. 169 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale.

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică:

a) deconturilor cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, a fost începută inspecția fiscală în vederea soluționării acestora;

b) deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari stabiliți potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.609/2016 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili și de contribuabilii mijlocii stabiliți potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificările ulterioare, care se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate, în cazul în care:

(i) contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancționate ca infracțiuni;

(ii) organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;

(iii) pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;

c) deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de alți contribuabili decât cei prevăzuți la lit. b), care se soluționează după efectuarea inspecției fiscale anticipate, în cazul în care:

(i) contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancționate ca infracțiuni;

(ii) organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite;

(iii) pentru contribuabilul respectiv a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;

(iv) contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, după înregistrarea în scopuri de TVA;

(v) soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.

(3) Pentru sumele rambursate în conformitate cu prevederile prezentului articol, inspecția fiscală ulterioară se decide în baza unei analize de risc”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. XII din O.U.G. nr. 48/2020

„(1) Pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la împlinirea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1) nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități conform Codului de procedură fiscală. În acest caz, până la primul termen de plată după expirarea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1), organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 194 alin. (1), art. 195 alin. (10) și art. 200 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate potrivit legii se suspendă până la împlinirea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1).

(3)Dispozițiile art. 157 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător și pentru obligațiile bugetare prevăzute la alin. (1) și (2).

(4) Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație și prin valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, provenite din săvârșirea de infracțiuni.

(5) Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1)”.

Art. XIII din O.U.G. nr. 48/2020

„(1) Aplicarea prevederilor art. XI și XII încetează la 30 de zile de la data încetării stării de urgență.

(2) Obligațiile care intră sub incidența măsurilor prevăzute la art. XII alin. (2), cu excepția acelora care privesc ratele din graficele de eșalonare refăcute conform art. XII alin. (1), se consideră îndeplinite în următoarele situații:

a)pentru situația în care termenele prevăzute la art. 194 alin. (1), art. 195 alin. (10) și art. 200 alin. (2) din Codul de procedură fiscală s-au împlinit până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), dacă acestea se execută în termen de 30 de zile de la încetarea acestui termen;

b) pentru celelalte situații decât cele prevăzute la lit. a), la împlinirea termenului prevăzut la art. 194 alin. (1), art. 195 alin. (10) și art. 200 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.

(3) Pentru obligațiile prevăzute la alin. (2) lit. a), contribuabilii pot solicita modificarea eșalonării la plată, cu condiția ca cererea să fie depusă în termen de 30 de zile de la încetarea termenului prevăzut la alin. (1), prevederile art. 195 din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător”.

Art. XIV din O.U.G. nr. 48/2020

„Pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevăzute la art. 36 alin. (1) și (3) și art. 37 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 iulie 2020 inclusiv”.

Art. XV din O.U.G. nr. 48/2020

„Lista bunurilor prevăzute la art. 1210 din Ordonanța Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului și condițiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare, aflate în posesia deținătorilor acestora la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se comunică de către aceștia în termen de cel mult 48 de ore organelor de valorificare, urmând ca organele de valorificare să comunice Ministerului Apărării Naționale, respectiv Ministerului Afacerilor Interne lista acestor bunuri, pentru a fi atribuite direct cu titlu gratuit în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. XVI din O.U.G. nr. 48/2020

„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la împlinirea unui termen de 15 zile calendaristice de la data încetării stării de urgență instituite prin decret al Președintelui României este permisă denaturarea alcoolului etilic și în antrepozitele fiscale autorizate pentru producția de băuturi alcoolice.

(2) Poate face obiectul denaturării prevăzute la alin. (1) alcoolul etilic aflat în stocul operatorilor care dețin autorizație de antrepozit fiscal pentru producția de băuturi alcoolice la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau achiziționat și recepționat în incinta antrepozitului fiscal pentru producția de băuturi alcoolice până la expirarea perioadei prevăzute la alin. (1). Cantitățile de alcool etilic achiziționate și recepționate în incinta antrepozitului fiscal sunt dovedite cu documentele comerciale/administrative de însoțire aferente, conform prevederilor titlului VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și titlului VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Operatorii care doresc să denatureze alcoolul etilic prevăzut la alin. (2) depun la organele vamale teritoriale competente cererea prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență. În situația în care se intenționează denaturarea alcoolului etilic achiziționat și recepționat în incinta antrepozitului fiscal după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cererea va fi însoțită de copia documentelor comerciale/administrative de însoțire aferente, conform prevederilor titlului VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și titlului VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare.

(4) La data depunerii cererii prevăzute la alin. (3), autorizațiile de antrepozit fiscal pentru producția de băuturi alcoolice în care se dorește a fi realizată denaturarea se completează prin efectul legii, numai pentru perioada în care sunt permise denaturarea alcoolului etilic, îmbutelierea și livrarea alcoolului etilic denaturat, conform alin. (1) și alin. (8), la rubrica «produsele realizate în cadrul antrepozitului fiscal», cu grupa de produse «S400 – alcool etilic denaturat».

(5) În aplicarea prevederilor alin. (4), organele competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală modifică în mod corespunzător informațiile cuprinse în aplicațiile informatice aferente controlului mișcării produselor accizabile.

(6) Denaturanții utilizați se achiziționează de către operatorii care intră sub incidența prevederilor alin. (3), costul acestora fiind înglobat în prețul de livrare a produsului final rezultat.

(7) Prevederile titlului VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și pentru situația prevăzută la alin. (1)-(5).

(8) Operatorii care intră sub incidența alin. (3) sunt obligați să îmbutelieze și să livreze întreaga cantitate de alcool etilic denaturat până cel mai târziu în 60 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență. După această dată se interzice îmbutelierea și livrarea alcoolului etilic denaturat în/din antrepozitele fiscale autorizate pentru producția de băuturi alcoolice.

(9) După expirarea termenului prevăzut la alin. (8), alcoolul etilic denaturat aflat în incinta antrepozitelor fiscale autorizate pentru producția de băuturi alcoolice, indiferent de starea în care se regăsește acesta, în vrac sau îmbuteliat, se valorifică sub supravegherea organelor competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală numai către antrepozitele fiscale de producție alcool etilic – materie primă în vederea îmbutelierii și/sau livrării către lanțurile de distribuție”.

Art. XVII din O.U.G. nr. 48/2020

„Prevederile art. XI se aplică și deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare aflate în cura de soluționare și pentru care nu a fost emisă Decizia de rambursare a TVA până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”.

Fac parte integrantă din prezenta ordonanță anexa nr 1, care cuprinde Lista bunurilor pentru care nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale, precum și anexa nr. 2, care conține modelul Cererii privind denaturarea alcoolului etilic în antrepozitul fiscal de băuturi alcoolice.

O.U.G. nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale was last modified: aprilie 22nd, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.