Organizarea şi funcţionarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – modificări (H.G. nr. 981/2022)

11 aug. 2022
Vizualizari: 286

Actul modificat

Actul modificatorSumar
H.G. nr. 1088/2011 privind organizarea și funcționarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier

(M. Of. nr. 782 din 3 noiembrie 2011)

H.G. nr. 981/2022 pentru modificarea H.G. nr. 1088/2011 privind organizarea și funcționarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier

(M. Of. nr. 791 din 10 august 2022)

 

– modifică: art. 5 alin. (2), anexa nr. 1: art. 7 lit. b), d), i), m), q) și y), art. 10 lit. a), h) și j), art. 12 alin. (3) lit. b);

– abrogă: anexa nr. 1: art. 10 lit. t).

În M. Of. nr. 791 din 10 august 2022 s-a publicat H.G. nr. 981/2022 pentru modificarea H.G. nr. 1088/2011 privind organizarea și funcționarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, modificările aduse respectivei hotărâri.

Art. 5 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) În exercitarea atribuțiilor de serviciu, inspectorii au dreptul să oprească:

a) orice vehicul rutier utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, cu excepția vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depășește 3,5 tone și a autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin construcție și echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

b) mașinile autopropulsate pentru lucrări care circulă pe drumurile publice, precum și vehiculele rutiere utilizate la tipurile de transport prevăzute la art. 11 lit. b), c), j), k), l) și m) și la art. 19 lit. a), b), h), i), j) și k) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, pentru efectuarea controlului privind respectarea reglementărilor în vigoare privind masele și dimensiunile maxime admise/autorizate;

c) orice autovehicul utilizat la activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere”.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, art. 5 alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) În exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul cu atribuții de inspecție și control din cadrul I.S.C.T.R. are dreptul să oprească vehicule rutiere prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 18/2012, cu modificările și completările ulterioare”. 

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Anexa nr. 1

Art. 7 lit. b), d), i), m), q) și y)

Vechea reglementare

„b) exercită controlul respectării reglementărilor în vigoare privind masele și dimensiunile maxime admise/autorizate pentru vehiculele rutiere înmatriculate sau înregistrate, destinate transportului rutier, și pentru mașinile autopropulsate pentru lucrări care circulă pe drumurile publice, precum și pentru vehiculele rutiere utilizate la tipurile de transport prevăzute la art. 11 lit. b), c), j), k), l) și m), și la art. 19 lit. a), b), h), i), j) și k) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere;

(…)

d) exercită controlul privind achitarea tarifului de utilizare, prin echipamente tehnice mobile, precum și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, mai puțin în cazul vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri, a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depășește 3,5 tone, respectiv a autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin construcție și echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

(…)

i) exercită controlul privind efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri cu vehicule rutiere a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca sau semiremorca, depășește 3,5 tone;

(…)

m) exercită controlul modului de utilizare de către operatorii de transport rutier/întreprinderi a licențelor de transport/licențelor comunitare, a certificatelor de transport în cont propriu, precum și a copiilor conforme ale acestora;

(…)

q) reține, suspendă, retrage sau anulează, după caz, licențe de transport sau copii conforme ale acestora, licențe comunitare sau copii conforme ale acestora, certificate de transport în cont propriu sau copii conforme ale acestora, licențe de traseu, autorizații de transport internațional, certificate/atestate profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, respectiv suspendă, retrage sau anulează, după caz, autorizațiile centrelor de pregătire și perfecționare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și autorizațiile școlilor de conducători auto, la solicitarea autorității emitente;

(…)

y) exercită controlul vehiculelor utilizate la transportul rutier național de persoane prin servicii regulate privind dotarea acestora cu aparate de marcat electronice fiscale și cititoare de carduri”.

Noua reglementare

La anexa nr. 1 art. 7 lit. b), d), i), m), q) și y) se modifică și vor avea următorul cuprins:

b) exercită controlul respectării reglementărilor în vigoare privind masele și dimensiunile maxime admise/autorizate pentru vehiculele rutiere înmatriculate sau înregistrate, destinate transportului rutier, indiferent de masa totală maximă autorizată a acestora, precum și pentru mașinile autopropulsate pentru lucrări care circulă pe drumurile publice;

(…)

d) exercită controlul privind achitarea tarifului de utilizare, prin echipamente tehnice mobile, precum și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, mai puțin în cazul vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri, a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depășește 2,5 tone, respectiv al autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin construcție și echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

(…)

i) exercită controlul privind efectuarea transportului rutier de mărfuri cu vehicule rutiere a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca sau semiremorca, depășește 2,5 tone, a transportului rutier național contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, precum și a transportului rutier de mărfuri periculoase indiferent de masa totală maximă autorizată a autovehiculului/ansamblului de vehicule rutiere;

(…)

m) exercită controlul modului de utilizare de către operatorii de transport rutier/întreprinderi a licențelor de transport/licențelor comunitare, a certificatelor de transport în cont propriu, a autorizațiilor pentru transportul rutier național contra cost de vehicule rutiere, precum și a copiilor conforme ale acestora;

(…)

q) reține, suspendă sau retrage, după caz, licențe comunitare sau copii conforme ale acestora, certificate de transport în cont propriu sau copii conforme ale acestora, autorizațiile sau copiile conforme ale acestora, licențe de traseu, autorizații de transport internațional, certificate/atestate profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, autorizațiile centrelor de pregătire și perfecționare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și autorizațiile școlilor de conducători auto;

(…)

y) exercită controlul vehiculelor utilizate la transportul rutier național de persoane prin servicii regulate privind dotarea acestora cu aparate de marcat electronice fiscale”.

 

Art. 10 lit. a), h) și j)

Vechea reglementare

„a) să controleze, să constate și să aplice sancțiuni contravenționale, tarife de despăgubire, sancțiuni complementare și/sau măsuri administrative, după caz, conform reglementărilor în vigoare;

(…)

h) să imobilizeze vehiculele rutiere, aparținând atât operatorilor de transport/întreprinderilor românești, cât și operatorilor de transport/întreprinderilor străine, atunci când la efectuarea controlului s-au constatat încălcări ale prevederilor legale în vigoare ce reglementează domeniul transporturilor rutiere, cu excepția vehiculelor rutiere care transportă animale vii, mărfuri perisabile sau sub temperatură controlată;

(…)

j) să rețină copia conformă a licenței de transport/licenței comunitare, copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, licența de traseu, autorizația de transport internațional sau certificatul de calificare profesională al conducătorului auto”.

Noua reglementare

Art. 10 lit. a), h) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:

a) să controleze, să constate și să aplice sancțiuni contravenționale, sancțiuni complementare și/sau măsuri administrative, după caz, conform reglementărilor în vigoare;

(…)

h) să imobilizeze, în condițiile legii, vehiculele rutiere aparținând atât operatorilor de transport/întreprinderilor români/românești, cât și operatorilor de transport/întreprinderilor străini/străine, atunci când la efectuarea controlului s-au constatat încălcări ale prevederilor legale în vigoare ce reglementează domeniul transporturilor rutiere;

(…)

j) să rețină, în condițiile legii, copia conformă a licenței comunitare, copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, copia conformă a autorizației, licența de traseu, autorizația de transport internațional sau certificatul de calificare profesională al personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere”.

 

Art. 10 lit. t)

Vechea reglementare

„t) să rețină, în cazul circulației fără achitarea sau cu achitarea necorespunzătoare a tarifului de utilizare, certificatul de înmatriculare al vehiculului până la achitarea de către utilizator a tarifului de despăgubire”.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, art. 10 lit. t) se abrogă.

 

Art. 12 alin. (3) lit. b)

Vechea reglementare

„b) să oprească orice vehicul rutier care execută activități de transport rutier asupra cărora are competențe de control, semnalizând regulamentar din poziție statică, în același mod ca și polițiștii rutieri, sau din autovehiculul din dotare, aflat în mers”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 alin. (3) lit. b) se modifică va avea următorul cuprins:

„b) să oprească orice vehicul rutier asupra căruia are competențe de control, semnalizând regulamentar din poziție statică, în același mod ca polițiștii rutieri, sau din autovehiculul din dotare, aflat în mers”.

Organizarea și funcționarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – modificări (H.G. nr. 981/2022) was last modified: august 11th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.