Regulamentul privind organizarea și funcționarea centrelor educative și a centrelor de detenție din subordinea ANP – aprobat (OMJ nr. 3936/2017)

25 ian. 2018
Vizualizari: 4744
Cap. III („Organizarea centrului educativ și a centrului de detenție”)

 

Secț. 1 („Dispoziții comune”)

Potrivit art. 15, centrul educativ, respectiv centrul de detenție este organizat în sectoare de activitate și în alte structuri precum servicii, birouri sau compartimente, după cum urmează:

a) sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar sau, după caz, sectorul de supraveghere, evidență și acordare drepturi persoane internate, care cuprinde:

(i) Serviciul/Biroul siguranța deținerii;

(ii) Serviciul/Biroul regim penitenciar;

b) Biroul/Compartimentul evidență și organizarea muncii;

c) sectorul reintegrare socială, care cuprinde:

(i) Serviciul/Biroul asistență psihosocială;

(ii) Serviciul/Biroul educație;

d) sectorul economico-administrativ, care cuprinde:

(i) Biroul financiar-contabil;

(ii) Biroul logistică;

(iii) Biroul/Compartimentul producție;

e) Biroul/Compartimentul de resurse umane și formare profesională, după caz;

f) Biroul/Compartimentul juridic;

g) Biroul/Compartimentul prevenirea criminalității și terorismului;

h) Compartimentul tehnologia informației și comunicații;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

i) Compartimentul de management al situațiilor de urgență;

j) Compartimentul sănătate și securitate în muncă și protecția mediului;

k) Compartimentul informații clasificate;

l) Cabinetul medical;

m) Compartimentul secretariat.

Atribuțiile și responsabilitățile specifice posturilor din structura centrului educativ, respectiv centrului de detenție se stabilesc prin fișele posturilor.

Fișele posturilor vor fi elaborate sau modificate, după caz, conform modelului în vigoare, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestuia.

În cazul modificării prezentului regulament, fișele posturilor se vor actualiza corespunzător, în termen de 30 de zile de la data modificării.

Secț. a 2-a („Sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar sau, după caz, sectorul de supraveghere, evidență și acordare drepturi persoane internate”)

Art. 16 stabilește faptul că sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar sau, după caz, sectorul supraveghere, evidență și acordare drepturi persoane internate are următoarea componență:

a) Serviciul/Biroul siguranța deținerii;

b) Serviciul/Biroul regim penitenciar;

c) Biroul/Compartimentul evidența și organizarea muncii.

Art. 17 prevede că sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar sau, după caz, sectorul supraveghere, evidență și acordare drepturi persoane internate din cadrul centrului educativ, respectiv centrului de detenție asigură:

a) organizarea și coordonarea activităților referitoare la modul de executare a măsurilor educative privative de libertate și a măsurii arestării preventive, pronunțate de instanțele judecătorești;

b) coordonarea, îndrumarea și controlul asigurării pazei, escortării și supravegherii persoanelor internate pentru care instanțele de judecată au dispus măsuri educative privative de libertate și minorilor arestați preventiv, astfel încât să se asigure prevenirea producerii evenimentelor negative;

c) transpunerea în practică a strategiei de aplicare a regimului în centrul educativ, respectiv în centrul de detenție, ținerea evidenței nominale și statistice a persoanelor internate și urmărirea folosirii lor la activități lucrative în interesul locului de deținere, potrivit legii;

d) luarea măsurilor pentru executarea misiunilor de pază și escortare a persoanelor internate la instanțele de judecată, la organele de urmărire penală sau la spitalele din rețeaua Ministerului Sănătății ori la alte locuri de deținere sau locuri din afara locului de deținere unde se desfășoară activități cu acestea.

Art. 18 dispune că Serviciul/Biroul siguranța deținerii îndeplinește următoarele atribuții:

a) asigură, coordonează, îndrumă și controlează paza și escortarea persoanelor internate din centrul educativ, respectiv din centrul de detenție, astfel încât să se asigure prevenirea evenimentelor negative;

b) asigură, controlează și ia măsuri pentru executarea misiunilor de pază și escortare a persoanelor internate la instanțele de judecată, la organele de urmărire penală sau la spitalele din rețeaua Ministerului Sănătății, precum și în alte locuri din afara locului de deținere unde se desfășoară activități cu acestea;

c) urmărește respectarea prevederilor actelor normative referitoare la asigurarea pazei și escortării persoanelor aflate în custodie;

d) asigură și controlează modul de păstrare, folosire și întreținere a armamentului, muniției și mijloacelor tehnice auxiliare de pază și transmisiuni din dotarea locului de deținere;

e) asigură desfășurarea ședințelor de antrenament și instruire a personalului din unitate în vederea creșterii capacității de acțiune în situații speciale, analizând periodic modul de executare a alarmelor;

f) organizează și coordonează activitatea personalului care execută paza și escortarea persoanelor internate transferate cu mijloacele auto din dotare, întocmește și prezintă pentru aprobare itinerarele de deplasare, precum și documentele pentru efectuarea transportului cu asemenea mijloace;

g) organizează în mod judicios repartizarea personalului din subordine pe posturi și misiuni, la nivelul locului de deținere;

h) urmărește transpunerea în practică a prevederilor Planului de acțiune pentru îndeplinirea în comun a misiunilor, încheiat între centrul educativ, respectiv centrul de detenție și unitățile subordonate Ministerului Administrației și Internelor, și, de la caz la caz, face propuneri de îmbunătățire a acestei activități;

i) elaborează periodic informări și sinteze referitoare la principalele evenimente negative în domeniul de activitate al structurii și propune măsuri pentru îmbunătățirea siguranței misiunilor de pază și escortare a persoanelor internate;

j) organizează paza și controlul accesului în centrul educativ, respectiv în centrul de detenție;

k) gestionează siguranța locului de deținere și a misiunilor de executat și face propuneri pentru dotarea acestora cu mijloace de intervenție, legătură, transport, alarmare și semnalizare;

l) urmărește actualizarea și completarea documentelor de pază, apărare și alarmare a locului de deținere, precum și ale protocoalelor de cooperare cu alte organe;

m) întocmește documentele pentru organizarea și desfășurarea de aplicații vizând verificarea capacității de acțiune a personalului centrului educativ/de detenție;

n) propune măsuri de modernizare a sistemelor de pază și supraveghere, a posturilor, spațiilor în care se desfășoare activități cu persoane internate și a camerelor de cazare;

o) propune măsuri în vederea dotării locului de deținere cu mijloace tehnice, materiale specifice activității, armament cu muniție letală sau neletală și dispozitive militare;

p) participă la elaborarea de proiecte de acte normative, metodologii, în colaborare cu direcția de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor;

q) colaborează cu celelalte structuri și cu unitățile sistemului administrației penitenciare;

r) participă la comisii, echipe multidisciplinare sau grupuri de lucru constituite la nivelul locului de deținere sau la nivel de sistem, conform reglementărilor în vigoare;

s) realizează alte sarcini primite din partea superiorilor ierarhici din cadrul locului de deținere sau din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, potrivit domeniului de competență.

Art. 19 prevede că în cadrul Serviciului/Biroului siguranța deținerii se constituie evidențe potrivit specificului activității desfășurate, necesităților și conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 20 stabilește că Serviciul/Biroul regim penitenciar din centrul de detenție și centrul educativ îndeplinește următoarele atribuții:

a) asigură, organizează, îndrumă și coordonează activitatea de aplicare a regimurilor diferențiate de deținere pentru persoanele internate;

b) asigură, organizează, îndrumă, coordonează și controlează modul de îndeplinire a misiunilor de supraveghere a efectivelor de persoane internate;

c) asigură, organizează, coordonează, îndrumă și controlează activitățile referitoare la acordarea drepturilor prevăzute de lege;

d) asigură respectarea prevederilor legale privind acordarea recompenselor și aplicarea sancțiunilor disciplinare;

e) asigură repartizarea pe camere a persoanelor internate;

f) organizează ținerea raportului cu persoanele internate;

g) asigură, organizează, coordonează și controlează aplicarea procedurii legale cu privire la refuzul de hrană;

h) asigură, coordonează și verifică modul de gestionare și soluționare a cererilor cu caracter intern;

i) verifică împrejurările și cauzele producerii unor evenimente generate de încălcări ale prevederilor referitoare la acordarea drepturilor persoanelor internate, de abuzuri ale personalului, de aplicarea discriminatorie a regimului legal de deținere, precum și sesizările primite din partea persoanelor internate și a familiilor acestora;

j) întocmește periodic, pentru a fi prezentate conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor, informări și sinteze referitoare la principalele evenimente negative și ia măsuri pentru îmbunătățirea aplicării regimului în centrul educativ, respectiv în centrul de detenție;

k) coordonează activitatea de expediere și distribuire a corespondenței primite de la persoane internate și membri de familie ai acestora, analizează modul în care se aplică procedurile legale pe această linie și prezintă informări periodice conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor;

l) transmite conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor evenimentele negative, altercațiile între persoanele internate, autoagresiunile soldate cu decese ori vătămări corporale;

m) colaborează cu celelalte structuri și cu unitățile sistemului administrației penitenciare;

n) participă la comisii, echipe multidisciplinare sau grupuri de lucru constituite la nivelul locului de deținere sau la nivel de sistem, conform reglementărilor în vigoare;

o) realizează alte sarcini primite din partea superiorilor ierarhici din cadrul locului de deținere sau din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, potrivit domeniului de competență.

În art. 21 se dispune că în cadrul Serviciului/Biroului regim penitenciar se constituite evidențe potrivit specificului activității desfășurate, necesităților și conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 22 prevede că Biroul/Compartimentul evidență și organizarea muncii îndeplinește următoarele atribuții:

a) urmărește punerea în aplicare a hotărârilor judecătorești;

b) primește persoanele pentru care instanțele de judecată au dispus măsuri educative privative de libertate sau minorii arestați preventiv de la alte penitenciare, centre educative/de detenție sau de la structurile de poliție;

c) întocmește planul tematic și documentele necesare organizării și desfășurării activității;

d) urmărește legalitatea primirii persoanelor internate și a minorilor arestați preventiv în centrul educativ, respectiv centrul de detenție, calculul măsurilor educative, aducerea la cunoștință a actelor procedurale, prezentarea la organele judiciare, liberarea, înlocuirea măsurii educative etc.;

e) urmărește și aplică instituția liberării, a înlocuirii măsurii educative, în conformitate cu dispozițiile legii;

f) ține evidența nominală și statistică a persoanelor internate și a minorilor arestați preventiv;

g) întocmește situații nominale și statistice privind structura și dinamica efectivelor de persoane internate;

h) rezolvă corespondența primită de la persoane internate referitoare la situația juridică și transfer;

i) rezolvă corespondența primită de la instanțele de judecată, organele de urmărire penală, poliție, organizații interne și internaționale, referitoare la situația juridică a persoanelor internate;

j) efectuează apelul general al persoanelor internate;

k) realizează transferurile dispuse de conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor, prezentarea persoanelor internate la termenele fixate la organele judiciare, precum și retransferarea la centrul educativ, respectiv centrul de detenție sau penitenciarul de origine, informând de îndată despre apariția oricăror disfuncționalități;

l) trimestrial, prezintă spre informare situații cu privire la activitatea desfășurată, făcând propuneri de îmbunătățire a activității;

m) ține evidența dispozițiilor de transfer primite;

n) soluționează, clasează și arhivează lucrările care îi sunt date spre soluționare;

o) introduce în aplicația informatizată datele cu privire la situația juridică a persoanelor internate, transferarea și prezentarea acestora în fața organelor judiciare;

p) întocmește și listează note și alte documente privind evoluția și structura efectivelor de persoane internate, capacitatea de cazare;

q) prezintă spre informare situații statistice referitoare la persoanele internate;

r) informează judecătorul de supraveghere a privării de libertate în cazul declarării refuzului de hrană de către persoanele internate;

s) întocmește săptămânal tabele cu persoanele internate foste consumatoare de droguri;

t) elaborează planul anual de folosire la muncă a persoanelor internate la nivelul centrului educativ, respectiv centrului de detenție;

u) analizează lunar situația folosirii persoanelor internate la muncă și a realizărilor obținute;

v) stabilește necesarul de persoane internate calificate în diverse meserii pentru desfășurarea activităților în cadrul centrului educativ/de detenție;

w) realizează legătura cu diferite instituții, societăți comerciale etc., interesate în folosirea la muncă a persoanelor internate;

x) propune și avizează, la solicitarea unităților, transferarea persoanelor internate calificate în diferite meserii, în vederea folosirii la muncă;

y) stabilește, în colaborare cu Serviciul educație și asistență psihosocială, numărul și criteriile de selecționare a persoanelor internate care vor participa la cursuri de calificare;

z) întocmește proceduri operaționale sau propune modificarea lor, după caz, plecând de la procedurile aprobate de Administrația Națională a Penitenciarelor;

aa) întocmește săptămânal, lunar, trimestrial, semestrial și anual rapoarte de activitate și planuri de activități;

bb) asigură acordarea drepturilor ce se cuvin persoanelor internate ca urmare a folosirii acestora la muncă sau participă la cursuri de școlarizare și/sau de calificare ori recalificare profesională;

cc) verifică modul de derulare a contractelor de prestări servicii încheiate cu beneficiarii forței de muncă speciale, sub aspectul respectării clauzelor contractuale;

dd) ține evidența individuală a muncii prestate de persoanele internate;

ee) îndeplinește și celelalte atribuții stabilite prin decizie a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Art. 23 dispune că la nivelul Biroului/Compartimentului evidența și organizarea muncii se constituite evidențe potrivit specificului activității desfășurate, necesităților și conform prevederilor legale în vigoare.

Regulamentul privind organizarea și funcționarea centrelor educative și a centrelor de detenție din subordinea ANP – aprobat (OMJ nr. 3936/2017) was last modified: ianuarie 25th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.