922 views
Actul normativ | Sumar |
OMFP nr. 447/2015 (M. Of. nr. 266 din 21 aprilie 2015) |
Art. 1-9 |
În M. Of. nr. 266 din 21 aprilie 2015, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (OMFP) nr. 447/2015 privind modelul, conţinutul şi condiţiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară.
Ordinul a fost emis în temeiul dispoziţiilor:
– art. 10 alin. (4) din H.G. nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare (M. Of. nr. 52 din 28 ianuarie 2009; cu modif. ult.);
– art. 17 alin. (4) din O.U.G. nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare (M. Of. nr. 799 din 11 noiembrie 2011);
– art. 6 alin. (3) din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012 (M. Of. nr. 148 din 6 martie 2012).
Vom prezenta, în continuare, prevederile OMFP nr. 447/2015:
Art. 1 OMFP nr. 447/2015Art. 1 prevede următoarele:
„(1) Se aprobă modelul programului de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Programul anual de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară prezintă drept conţinut minimal: entităţile la care se efectuează controlul, acţiunile de control şi perioada desfăşurării controlului”.
Art. 2 OMFP nr. 447/2015Potrivit art. 2, pentru elaborarea programului de activitate anual, trimestrial şi lunar, Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară respectă procedura de selecţie a operatorilor economici ce urmează a fi incluşi în programele de activitate, în baza analizei de risc, potrivit prevederilor art. 9 din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012.
Art. 3 OMFP nr. 447/2015Art. 3 prevede faptul că durata de desfăşurare a controlului se stabileşte în funcţie de structura organizatorică şi volumul activităţii entităţii, obiectivele acţiunii de control, perioada supusă controlului, cu încadrarea în duratele prevăzute la art. 16 alin. (1) [Durata efectuării inspecţiei economico-financiare este stabilită de organele de inspecţie în funcţie de obiectivele stabilite şi nu poate fi mai mare de 3 luni] şi (2) [În cazul operatorilor economici care au calitatea de mari contribuabili, conform O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al celor care au sedii secundare, durata inspecţiei economico-financiare nu poate fi mai mare de 6 luni] din O.U.G. nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare.
Art. 4 OMFP nr. 447/2015Art. 4 are următorul conținut:
„(1) În procesul de elaborare a programului de activitate anual, trimestrial şi lunar se au în vedere, în principal, următoarele:
a) competenţele fiecărei structuri de inspecţie economico-financiară de efectuare a controlului;
b) obiectivele controlului;
c) fondul de timp alocat fiecărei acţiuni de control;
d) numărul persoanelor cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul fiecărei structuri de inspecţie economico-financiară;
e) necesitatea rotaţiei personalului cu atribuţii de inspecţie economico-financiară care ocupă funcţii sensibile.
(2) În programul de activitate anual, trimestrial şi lunar se cuprind şi acţiunile de control începute în anul precedent, aflate în curs de desfăşurare şi care se finalizează în anul de referinţă.
(3) În programul de activitate anual, trimestrial şi lunar sunt cuprinse, în principal, entităţile cu grad ridicat de risc, stabilit potrivit analizei efectuate conform art. 9 [Selectarea operatorilor economici ce urmează a fi incluşi în programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, în principal pe baza următoarelor criterii: a) importanţa operatorului economic (regională, locală); b) situaţia economico-financiară (inclusiv, dar nelimitându-se la pierderi, arierate, creanţe); c) facilităţi acordate (inclusiv, dar nelimitându-se la subvenţii/transferuri, credite interne şi externe cu garanţia statului); d)raportarea şi îndeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobaţi prin bugetele de venituri şi cheltuieli; e) perioada de la precedenta verificare de aceeaşi natură şi cu aceleaşi obiective şi până la împlinirea termenului de prescripţie; f) solicitări ale unor instituţii/autorităţi publice] din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012, şi cele pentru care există riscul de împlinire a termenului de prescripţie prevăzut de art. 9 din O.U.G. nr. 94/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare”.
Art. 5 OMFP nr. 447/2015Art. 5 dispune faptul că Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice respectă următoarele etape şi termene în procesul de elaborare şi aprobare a programelor de activitate:
a) întocmeşte, până la data de 15 octombrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual;
b) analizează, centralizează şi corelează proiectele programelor de activitate anuale, defalcate pe trimestre şi luni, transmise de către fiecare structură teritorială de inspecţie economico-financiară, precum şi proiectul programului propriu de activitate;
c) formulează şi transmite către structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară, în vederea revizuirii, până la data de 31 octombrie inclusiv, eventuale modificări/completări ale proiectelor programelor de activitate transmise de acestea;
d) analizează, centralizează şi întocmeşte proiectul programului de activitate anual pentru întregul aparat de inspecţie economico-financiară, cu defalcarea pe trimestre şi pe luni, şi îl transmite, până la data de 20 noiembrie inclusiv, Curţii de Conturi a României în vederea corelării cu programul de activitate al acesteia, conform prevederilor art. 6 alin. (1) [Proiectul programului anual de activitate al aparatului de inspecţie economico-financiară se corelează cu programul anual de activitate al Curţii de Conturi a României, după care se aprobă de conducerea Ministerului Finanţelor Publice] din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012;
e) transmite spre aprobare conducerii Ministerului Finanţelor Publice, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii, proiectul de program corelat cu programul de activitate al Curţii de Conturi a României, sub semnătura directorului general al Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară;
f) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare, transmite programul fiecărei structuri teritoriale de inspecţie economico-financiară.
Art. 6 OMFP nr. 447/2015Potrivit art. 6, structurile teritoriale de inspecţie economico-financiară respectă în procesul de elaborare a programelor de activitate următoarele etape şi termene:
a) întocmesc şi transmit pe suport hârtie şi în format electronic către Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, până la data de 15 octombrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual, cu defalcarea pe trimestre şi luni, sub semnătura conducătorului organului de inspecţie economico-financiară;
b) modifică/completează, conform prevederilor art. 5 lit. c), şi transmit pe suport hârtie şi în format electronic către Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, sub semnătura conducătorului organului de inspecţie economico-financiară, până la data de 10 noiembrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual revizuit, cu defalcarea pe trimestre şi luni, ca urmare a modificărilor/completărilor formulate de Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 7 OMFP nr. 447/2015Art. 7 prevede următoarele:
„(1) Programele de activitate aprobate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară pot fi modificate şi/sau completate cu aprobarea conducerii Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Propunerile structurilor teritoriale de inspecţie economico-financiară de modificare/completare a programelor de activitate trimestriale şi lunare ale acestora se transmit, sub semnătura conducătorului organului de inspecţie economico-financiară, Direcţiei generale de inspecţie economico-financiară, în vederea analizării, avizării şi supunerii spre aprobare conducerii Ministerului Finanţelor Publice, până la data de 15 inclusiv a ultimei luni din trimestru, pentru trimestrul următor, respectiv 15 inclusiv a lunii care precedă luna de referinţă.
(3) Modificările/Completările programului de activitate aprobate/respinse, după caz, se comunică solicitanţilor de către Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare/respingere”.
Art. 8 OMFP nr. 447/2015Art. 8 prevede faptul că Direcţia generală de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din cadrul ANAF vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 9 OMFP nr. 447/2015Conform art. 9, respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.