Normele privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare (Ordinul CNCAN nr. 177/2015)

28 sept. 2015
Vizualizari: 2318

Despre

  • M. Of. nr. 712 din 22 septembrie 2015
  • Ordinul CNCAN nr. 177/2015
  • Normele privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare

Art. 13 prevede următoarele:

„(1) Titularul de autorizație trebuie să înființeze o entitate organizatorică cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare. Această entitate organizatorică trebuie să aibă suficientă autoritate și independență pentru implementarea responsabilităților atribuite și să raporteze la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizației titularului de autorizație.

(2) Autoritatea și independența entității organizatorice prevăzute la alin. (1) și a personalului responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să fie clar stabilite și definite în scris.

(3) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă trebuie să fie separată de entitățile responsabile cu activitățile de proiectare, inginerie, construcție, punere în funcțiune, exploatare, de entitatea organizatorică responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea, menținerea și îmbunătățirea continuă a sistemului de management, precum și de entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluările curente de securitate nucleară”.

Art. 14 are următorul conținut:

„(1) Dimensiunea entității organizatorice cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie stabilită în funcție de complexitatea instalațiilor nucleare aflate sub controlul titularului de autorizație și a activităților aferente.

(2) În cadrul entității organizatorice cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să activeze cel puțin:

a) o persoană pentru reactoarele de cercetare, reactoarele de putere zero și ansamblurile subcritice, pentru reactoarele de demonstrație și pentru fabricile de combustibil nuclear;

b) două persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu un reactor nuclear;

c) 3 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu două reactoare nucleare;

d) 6 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu 3 sau mai multe reactoare nucleare.

(3) Pentru instalațiile nucleare aflate în fazele de construcție sau punere în funcțiune, precum și în cazul retehnologizării, CNCAN poate solicita titularului de autorizație să suplimenteze numărul persoanelor cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare”.

Art. 15 prevede la primul alineat faptul că personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie:

a) să dețină competențele tehnice și calificările necesare conform cerințelor din prezentele norme;

b) să aibă acces în instalațiile nucleare și la personalul, activitățile de conducere și execuție, documentele și înregistrările necesare pentru evaluare;

c) să aibă acces la toate informațiile necesare pentru a-și menține și îmbunătăți continuu cunoștințele privind cerințele de securitate nucleară, experiența de exploatare internă și externă, bunele practici din industria nucleară și activitățile de cercetare relevante pentru securitatea nucleară;

d) să fie independent de considerațiile de cost și planificare;

e) să nu fie implicat în activități de execuție sau verificare a activităților evaluate;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) să aibă acces la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizației titularului de autorizație în vederea comunicării rezultatelor evaluării și a recomandărilor formulate în urma acesteia.

Potrivit alineatului următor, titularul de autorizație trebuie să creeze condițiile și să asigure resursele necesare pentru desfășurarea activităților de evaluare independentă a securității nucleare.

Art. 16 are următorul conținut:

„(1) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare, desemnat să facă parte din entitatea organizatorică înființată conform prevederilor art. 13, trebuie selectat astfel încât să îndeplinească următoarele condiții:

a) să aibă pregătire tehnică de bază corespunzătoare;

b) să aibă experiență de minimum 10 ani în activitățile instalațiilor nucleare respective sau ale unei instalații nucleare similare, în domeniul exploatării, ingineriei și/sau analizelor de securitate nucleară; se poate accepta o experiență de mai puțin de 10 ani, dar nu mai mică de 5 ani, în situații excepționale, dacă se demonstrează îndeplinirea cerințelor de la alin. (2);

c) să fi urmat un curs sau un program de pregătire specifică pentru evaluarea independentă, acceptat de CNCAN.

(2) Personalul desemnat să activeze în cadrul entității organizatorice cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să îndeplinească următoarele cerințe de competență:

a) să cunoască bazele de proiectare, analizele de securitate nucleară și limitele și condițiile tehnice de operare pentru instalațiile nucleare respective;

b) să cunoască modurile de operare și procedurile de exploatare ale instalațiilor nucleare, atât procedurile pentru operarea normală, cât și procedurile pentru operare la urgență;

c) să cunoască procesele, activitățile și documentele organizației care sunt importante pentru securitatea nucleară;

d) să cunoască cerințele de securitate nucleară stabilite prin normele și autorizațiile emise de CNCAN și prin standardele și codurile internaționale aplicabile, inclusiv bazele de autorizare pentru instalațiile nucleare;

e) să cunoască bunele practici internaționale din industria nucleară în domeniul securității nucleare;

f) să aibă abilități interpersonale și de comunicare, gândire strategică, abilități de coordonare, planificare și organizare, abilități de observare, atenție pentru detalii, atitudine interogativă și spirit critic.

(3) Titularul de autorizație trebuie să asigure condițiile necesare astfel încât personalul care îndeplinește condițiile de la alin. (1) și (2) să fie motivat să activeze în cadrul entității organizatorice cu responsabilități pentru evaluarea independentă a securității nucleare.

(4) Cerințele de competență de la alin. (2) lit. a)-e) trebuie îndeplinite de entitatea organizatorică în ansamblu, fără a fi necesar ca fiecare individ în parte să posede toate cunoștințele tehnice respective”.

Art. 17 prevede următoarele:

„(1) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să fie autorizat de CNCAN.

(2) Autorizarea de către CNCAN a fiecărei persoane desemnate să facă parte din efectivul minim de evaluatori stabilit conform art. 14 alin. (2) se face în baza transmiterii la CNCAN a unui dosar profesional care să ateste experiența și calificările și în urma susținerii unui examen care constă dintr-un interviu și observarea de către CNCAN a unei activități de inspecție efectuată de candidat în instalația nucleară.

(3) Permisul de exercitare emis de CNCAN în urma autorizării de la alin. (2) are o valabilitate de 5 ani. Procesul de reautorizare este același cu cel stabilit pentru autorizarea inițială.

(4) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare autorizat de CNCAN nu poate fi înlocuit din funcție fără avizul CNCAN.

(5) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securității nucleare autorizat de CNCAN trebuie să elaboreze planuri de evaluare și inspecție și să întocmească rapoarte privind implementarea acestora și constatările și recomandările rezultate din aceste activități.

(6) Titularul de autorizație are obligația să transmită la CNCAN pentru informare planurile și rapoartele prevăzute la alin. (5)”.

Art. 18 prevede la primul alineat faptul că evaluarea independentă trebuie să acopere toate aspectele relevante pentru securitatea nucleară, inclusiv următoarele:

a) respectarea cerințelor din normele, standardele și codurile aplicabile;

b) respectarea limitelor și condițiilor tehnice de operare;

c) fiabilitatea și performanța sistemelor, structurilor, componentelor și echipamentelor cu funcții de securitate nucleară;

d) implementarea dispozițiilor din procesele-verbale de control emise de CNCAN și a recomandărilor rezultate din autoevaluări, audituri interne, evaluări externe și din analizele cauzelor de profunzime pentru evenimente;

e) modul în care experiența de exploatare internă și externă, rezultatele activităților de cercetare și bunele practici la nivel internațional se utilizează pentru îmbunătățirea performanțelor de securitate nucleară ale instalației nucleare și a organizației titularului de autorizație.

Potrivit alineatului următor, evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să se realizeze în mod planificat prin inspecții, activități de observare, audituri, analize de documente, controale, testări, supravegheri, interviuri și alte metode asemănătoare.

În continuare, dispune faptul că evaluarea independentă trebuie să identifice procesele și activitățile care nu sunt eficace în prevenirea problemelor cu impact asupra securității nucleare și să susțină formularea de recomandări pentru acțiuni corective și de îmbunătățire.

În sfârșit, la ultimul alineat stabilelte faptul că evaluarea independentă a securității nucleare poate să utilizeze rezultatele evaluărilor independente ale sistemului de management efectuate în conformitate cu Normele privind cerințele generale pentru sistemele de management al calității aplicate la realizarea, funcționarea și dezafectarea instalațiilor nucleare, dar nu se poate limita la acestea.

Art. 19 prevede următoarele:

„(1) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să elaboreze procedurile pentru implementarea procesului de evaluare independentă, în care să detalieze scopul și domeniile evaluării, modul de identificare a cerințelor aplicabile, metodele de evaluare și activitățile asociate, ținând cont de cele mai bune practici din industria nucleară. Procedurile pentru implementarea procesului de evaluare independentă trebuie transmise la CNCAN pentru aprobare.

(2) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securității nucleare trebuie să elaboreze rapoarte periodice privind activitatea desfășurată și să le transmită pentru informare conducerii titularului de autorizație. Rapoartele trebuie să descrie activitatea desfășurată, constatările, recomandările rezultate și bazele pentru acestea.

(3) Conducerea titularului de autorizație trebuie să analizeze rezultatele evaluării independente și să dispună acțiunile corective sau de îmbunătățire necesare. Măsurile dispuse trebuie să fie justificate, înregistrate și comunicate, iar implementarea acestora trebuie urmărită pentru a confirma modul în care și-au atins obiectivele.

(4) Suplimentar față de evaluările efectuate de entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securității nucleare, titularul de autorizație trebuie să solicite periodic, cel puțin o dată la fiecare 2 ani pentru centralele nuclearoelectrice și cel puțin o dată la fiecare 5 ani pentru alte instalații nucleare, misiuni de evaluare internaționale inter pares care să verifice procesele și ariile de activitate importante pentru securitatea nucleară”.

Cap. III („Dispoziții tranzitorii și finale”)

Art. 20 stabilește faptul că în termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizație pentru instalațiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să ia toate măsurile necesare pentru asigurarea conformității cu prezentele norme și să transmită la CNCAN un raport privind implementarea măsurilor respective.

 

Normele privind politica de securitate nucleară și evaluarea independentă a securității nucleare (Ordinul CNCAN nr. 177/2015) was last modified: septembrie 25th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.