639 views
Actul normativ publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
OPANAF nr. 1486/2016 (M. Of. nr. 337 din 3 mai 2016) |
Se aprobă Normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, prevăzute în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin |
În M. Of. nr. 337 din 3 mai 2016, a fost publicat Ordinul președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1486/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat (Norme).
Vom prezenta, în continuare, structura respectivei Norme.
Cap. I („Dispoziţii generale”)
Cap. II („Solicitarea acordării statutului de operator economic autorizat”)
Cap. III („Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat”)
Cap. IV („Acordarea statutului de operator economic autorizat”)
Cap. V („Monitorizarea”)
Cap. VI („Reevaluarea, suspendarea, modificarea şi revocarea autorizaţiei AEO”)
Cap. VII („Dispoziţii finale”)
În continuare, vom prezenta câteva dintre dispozițiile respectivei Norme.
Cap. I („Dispoziţii generale”) din NormeCap. I stabilește, printre altele, faptul că statutul de operator economic autorizat poate fi solicitat de operatorii economici definiţi la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, care îndeplinesc criteriile enunţate la articolul 39 din actul normativ menţionat anterior.
Statutul de operator economic autorizat se atestă prin emiterea autorizaţiilor prevăzute la art. 38 alin. 2 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Cap. II („Solicitarea acordării statutului de operator economic autorizat”) din NormeCap. II prevede faptul că statutul de operator economic autorizat este acordat la solicitarea operatorilor economici prin eliberarea de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) – Direcţia Generală a Vămilor a unei autorizaţii AEO, în baza evaluării rezultatelor obţinute în urma unui proces de auditare al solicitantului.
De asemenea, solicitarea prevăzută la alin. (1) are forma unei cereri tipizate prevăzută în anexa 6 din Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei. Modelul cererii se regăseşte pe site-ul www.customs.ro, secţiunea „Formulare”.
Cap. III („Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat”) din NormeCap. III dispune faptul că verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat se efectuează, la nivel central şi teritorial, în conformitate cu prevederile art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, de structurile cu atribuţii de verificare în domeniul AEO din cadrul autorităţii vamale. Verificarea constă în auditarea activităţilor reglementate prin legislaţia vamală, desfăşurate de operatorii economici solicitanţi aflaţi în raza lor de competenţă teritorială.
În continuare, este prevăzut faptul că structura de specialitate cu atribuţii de verificare în domeniul AEO de la nivel central din ANAF – Direcţia Generală a Vămilor efectuează analiza de risc preliminară a dosarului şi întocmeşte fişa riscurilor ce va cuprinde riscurile identificate şi potenţiale.
De asemenea, dacă verificările preliminare impun respingerea cererii, se aplică prevederile art. 22 alin. 6 şi 7 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Dacă verificările preliminare nu impun respingerea cererii, aceasta se înregistrează în baza de date EOS gestionată de către Comisia Europeană – DG TAXUD.
ANAF – Direcţia Generală a Vămilor informează operatorul economic cu privire la acceptarea cererii sale şi a datei de la care curge termenul de 120 de zile menţionat la art. 22 alin. 3 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Totodată, cererea se consideră acceptată şi în cazul în care solicitantului nu i se comunică acceptarea sau respingerea acesteia în termen de 30 zile de la înregistrare.
Dosarul complet, inclusiv fişa riscurilor, se transmite, în termen de 5 zile de la data acceptării cererii, structurii cu atribuţii de verificare în domeniul AEO din cadrul Direcţiei regionale vamale în a cărei rază de competenţă se află domiciliul fiscal al operatorului economic. Această structură verifică, prin efectuarea unui audit, îndeplinirea, de către solicitant, a condiţiilor aferente criteriilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi/sau b).
Cu aprobarea conducerii Direcţiei supraveghere şi control vamal din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor, auditul se poate efectua şi de la nivel central sau local.
Structura desemnată cu efectuarea auditului este responsabilă cu supravegherea permanentă a derulării raporturilor juridice vamale ale operatorului economic, în calitatea sa de titular al unei autorizaţii AEO.
Cap. IV („Acordarea statutului de operator economic autorizat”) din NormeCap. IV prevede faptul că în termen de 15 zile de la data primirii raportului de audit conţinând propunerea de acordare a statutului de operator economic autorizat, ANAF – Direcţia Generală a Vămilor eliberează autorizaţia AEO. Acest termen poate fi prelungit în cazul în care sunt necesare informaţii suplimentare în vederea emiterii autorizaţiei cu respectarea prevederilor art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
În continuare, este prevăzut faptul că în cazul în care ANAF – Direcţia Generală a Vămilor intenţionează să ia o decizie nefavorabilă, solicitantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere, în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii.
De asemenea, este prevăzut faptul că ANAF – Direcţia Generală a Vămilor decide neacordarea autorizaţiei AEO în cazul în care punctul de vedere transmis de către solicitant:
– nu este în măsură să modifice constatările care stau la baza luării unei decizii nefavorabile; sau
– nu este transmis în termenul legal prevăzut.
ANAF – Direcţia Generală a Vămilor comunică solicitantului motivele neacordării autorizaţiei AEO, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Cap. V („Monitorizarea”) din NormeCap. V dispune faptul că echipa de auditare verifică, cel puţin o dată la 3 ani, respectarea de către operatorul economic autorizat a condiţiilor şi criteriilor aplicabile, conform riscurilor identificate în procesul de auditare.
De asemenea, echipa de audit evaluează periodic condiţiile şi criteriile aplicabile acestuia pe baza analizei de risc pentru identificarea riscurilor nou-apărute.
În plus, în cazul în care operatorul economic căruia i s-a acordat statutul de AEO este constituit de mai puţin de 3 ani, se aplică dispoziţiile art. 23 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Cap. VI („Reevaluarea, suspendarea, modificarea şi revocarea autorizaţiei AEO”) din NormeCap. VI stabilește faptul că ANAF – Direcţia Generală a Vămilor poate reevalua o autorizaţie AEO emisă în România, în cazurile şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 15 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii. Cap. VII („Dispoziţii finale”) din Norme
Cap. VIII dispune faptul că dispoziţiile respectivelor norme tehnice se completează cu prevederile Regulamentului nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii şi Regulamentului delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei.
De asemenea, anexele nr. 1 – 4 fac parte integrantă din respectivele norme tehnice.
Alte prevederi relevante din OPANAF nr. 1486/2016Respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial şi intră în vigoare la data publicării.
La data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă OPANAF nr. 2.252/2015 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, publicat în Monitorul Oficial nr. 758 şi 758 bis din 12 octombrie 2015.