Normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat (OPANAF nr. 1486/2016)

16 mai 2016
Vizualizari: 1990

Despre

  • M. Of. nr. 337 din 3 mai 2016
  • OPANAF nr. 1486/2016
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
OPANAF nr. 1486/2016
(M. Of. nr. 337 din 3 mai 2016)
Se aprobă Normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, prevăzute în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin

 

În M. Of. nr. 337 din 3 mai 2016, a fost publicat Ordinul președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1486/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat (Norme).

Vom prezenta, în continuare, structura respectivei Norme.

Cap. I („Dispoziții generale”)
Cap. II („Solicitarea acordării statutului de operator economic autorizat”)
Cap. III („Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat”)
Cap. IV („Acordarea statutului de operator economic autorizat”)
Cap. V („Monitorizarea”)
Cap. VI („Reevaluarea, suspendarea, modificarea și revocarea autorizației AEO”)
Cap. VII („Dispoziții finale”)

În continuare, vom prezenta câteva dintre dispozițiile respectivei Norme.

Cap. I („Dispoziții generale”) din Norme
 
Cap. I stabilește, printre altele, faptul că statutul de operator economic autorizat poate fi solicitat de operatorii economici definiți la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, care îndeplinesc criteriile enunțate la articolul 39 din actul normativ menționat anterior.

Statutul de operator economic autorizat se atestă prin emiterea autorizațiilor prevăzute la art. 38 alin. 2 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

Cap. II („Solicitarea acordării statutului de operator economic autorizat”) din Norme
 
Cap. II prevede faptul că statutul de operator economic autorizat este acordat la solicitarea operatorilor economici prin eliberarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) – Direcția Generală a Vămilor a unei autorizații AEO, în baza evaluării rezultatelor obținute în urma unui proces de auditare al solicitantului.

De asemenea, solicitarea prevăzută la alin. (1) are forma unei cereri tipizate prevăzută în anexa 6 din Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele tranzitorii pentru anumite dispoziții din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaționale, și de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei. Modelul cererii se regăsește pe site-ul www.customs.ro, secțiunea „Formulare”.

Cap. III („Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat”) din Norme
 
Cap. III dispune faptul că verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat se efectuează, la nivel central și teritorial, în conformitate cu prevederile art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, de structurile cu atribuții de verificare în domeniul AEO din cadrul autorității vamale. Verificarea constă în auditarea activităților reglementate prin legislația vamală, desfășurate de operatorii economici solicitanți aflați în raza lor de competență teritorială.

În continuare, este prevăzut faptul că structura de specialitate cu atribuții de verificare în domeniul AEO de la nivel central din ANAF – Direcția Generală a Vămilor efectuează analiza de risc preliminară a dosarului și întocmește fișa riscurilor ce va cuprinde riscurile identificate și potențiale.

De asemenea, dacă verificările preliminare impun respingerea cererii, se aplică prevederile art. 22 alin. 6 și 7 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

Dacă verificările preliminare nu impun respingerea cererii, aceasta se înregistrează în baza de date EOS gestionată de către Comisia Europeană – DG TAXUD.

ANAF – Direcția Generală a Vămilor informează operatorul economic cu privire la acceptarea cererii sale și a datei de la care curge termenul de 120 de zile menționat la art. 22 alin. 3 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

Totodată, cererea se consideră acceptată și în cazul în care solicitantului nu i se comunică acceptarea sau respingerea acesteia în termen de 30 zile de la înregistrare.

Dosarul complet, inclusiv fișa riscurilor, se transmite, în termen de 5 zile de la data acceptării cererii, structurii cu atribuții de verificare în domeniul AEO din cadrul Direcției regionale vamale în a cărei rază de competență se află domiciliul fiscal al operatorului economic. Această structură verifică, prin efectuarea unui audit, îndeplinirea, de către solicitant, a condițiilor aferente criteriilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) și/sau b).

Cu aprobarea conducerii Direcției supraveghere și control vamal din cadrul Direcției Generale a Vămilor, auditul se poate efectua și de la nivel central sau local.

Structura desemnată cu efectuarea auditului este responsabilă cu supravegherea permanentă a derulării raporturilor juridice vamale ale operatorului economic, în calitatea sa de titular al unei autorizații AEO.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Cap. IV („Acordarea statutului de operator economic autorizat”) din Norme
 
Cap. IV prevede faptul că în termen de 15 zile de la data primirii raportului de audit conținând propunerea de acordare a statutului de operator economic autorizat, ANAF – Direcția Generală a Vămilor eliberează autorizația AEO. Acest termen poate fi prelungit în cazul în care sunt necesare informații suplimentare în vederea emiterii autorizației cu respectarea prevederilor art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

În continuare, este prevăzut faptul că în cazul în care ANAF – Direcția Generală a Vămilor intenționează să ia o decizie nefavorabilă, solicitantului i se acordă posibilitatea să își exprime punctul de vedere, în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii.

De asemenea, este prevăzut faptul că ANAF – Direcția Generală a Vămilor decide neacordarea autorizației AEO în cazul în care punctul de vedere transmis de către solicitant:

– nu este în măsură să modifice constatările care stau la baza luării unei decizii nefavorabile; sau
– nu este transmis în termenul legal prevăzut.

ANAF – Direcția Generală a Vămilor comunică solicitantului motivele neacordării autorizației AEO, precum și calea de atac prevăzută la art. 44 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Cap. V („Monitorizarea”) din Norme
 
Cap. V dispune faptul că echipa de auditare verifică, cel puțin o dată la 3 ani, respectarea de către operatorul economic autorizat a condițiilor și criteriilor aplicabile, conform riscurilor identificate în procesul de auditare.

De asemenea, echipa de audit evaluează periodic condițiile și criteriile aplicabile acestuia pe baza analizei de risc pentru identificarea riscurilor nou-apărute.

În plus, în cazul în care operatorul economic căruia i s-a acordat statutul de AEO este constituit de mai puțin de 3 ani, se aplică dispozițiile art. 23 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

Cap. VI („Reevaluarea, suspendarea, modificarea și revocarea autorizației AEO”) din Norme
 
Cap. VI stabilește faptul că ANAF – Direcția Generală a Vămilor poate reevalua o autorizație AEO emisă în România, în cazurile și cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 15 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii.

Cap. VII („Dispoziții finale”) din Norme
 
Cap. VIII dispune faptul că  dispozițiile respectivelor norme tehnice se completează cu prevederile Regulamentului nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii și Regulamentului delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele tranzitorii pentru anumite dispoziții din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaționale, și de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei.

De asemenea, anexele nr. 1 – 4 fac parte integrantă din respectivele norme tehnice.

Alte prevederi relevante din OPANAF nr. 1486/2016
 
Respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial și intră în vigoare la data publicării.

La data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă OPANAF nr. 2.252/2015 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, publicat în Monitorul Oficial nr. 758 și 758 bis din 12 octombrie 2015.

Normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat (OPANAF nr. 1486/2016) was last modified: mai 16th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.