Cazierul fiscal (O.G. nr. 39/2015)

2 sept. 2015
Vizualizari: 6828

Art. 8 („Prezentarea cazierului fiscal”)

Art. 8 prevede următoarele:

„(1) Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în următoarele situații:

a) la înființarea societăților, a societăților cooperative, a cooperativelor agricole și a entităților fără personalitate juridică, de către asociați, acționari, membri și reprezentanții legali sau desemnați;

b) la solicitarea înscrierii asociațiilor și fundațiilor în Registrul asociațiilor și fundațiilor de către asociații sau membrii fondatori ai acestora, după caz, de către aceștia;

c) la autorizarea exercitării unei activități independente de către solicitanți;

d) la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părților sociale sau a acțiunilor, de către noii asociați, acționari sau membri;

e) la numirea de noi reprezentanți legali, precum și la cooptarea de noi asociați, acționari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanți legali, asociați, acționari sau membri;

f) la numirea de noi reprezentanți legali, precum și în cazul cooptării unor noi membri în asociații și fundații, atunci când aceștia dobândesc și calitatea de reprezentanți legali ai persoanei juridice deja înregistrate, de către aceștia;

g) în alte cazuri prevăzute de lege.

(2) Obligația prevăzută la alin. (1) este îndeplinită în situațiile prevăzute la lit. a) și c)-e) pentru persoanele care se înscriu în registrul comerțului prin transmiterea, în format electronic, a informațiilor din cazierul fiscal al contribuabililor de către ANAF Oficiului Național al Registrului Comerțului, la solicitarea acestuia, în termen de maximum 2 ore. Solicitarea cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informații: numele și prenumele/denumirea și codul numeric personal/codul de identificare fiscală.

(3) Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal și de transmitere, în format electronic, a informațiilor din cazierul fiscal al contribuabililor, a cărui prezentare este obligatorie pentru persoanele prevăzute la alin. (1) care se înscriu în registrul comerțului, se stabilește prin protocol încheiat între ANAF și Oficiul Național al Registrului Comerțului.

(4) Persoanele fizice și juridice străine care nu sunt înregistrate fiscal în România și se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) nu au obligația să prezinte certificatul de cazier fiscal, fiind suficientă declarația autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârșit fapte și nu s-au aflat în situații de natura celor care se înscriu în evidența cazierului fiscal, precum și că nu sunt înregistrați fiscal în România.

(5) Se interzice autorizarea operațiunilor prevăzute la alin. (1), în cazul în care în cazierul fiscal există înscrise informații privind faptele și situațiile prevăzute la art. 4.

(6) La solicitarea organelor de urmărire penală și a instanțelor judecătorești ANAF va furniza informații din cazierul fiscal al contribuabililor.

(7) În baza acordurilor fiscale internaționale ANAF poate furniza autorităților fiscale competente din statele partenere, la cerere, informații din cazierul fiscal al contribuabililor”.

Art. 9 („Eliberarea certificatului de cazier fiscal”)

Art. 9 are următorul conținut:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„(1) Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal, în cazul contribuabililor persoane fizice se depune la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, personal sau de reprezentantul legal/împuternicitul acestuia pe bază de procură autentică/împuternicire avocațială, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului.

(2) Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal în cazul contribuabililor persoane juridice sau entități fără personalitate juridică se depune la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului, de către reprezentantul legal al acestora sau prin reprezentant pe bază de mandat întocmit conform legii. În cazul depunerii cererii de către reprezentantul legal al persoanelor juridice, acesta are obligația de a prezenta documente care să ateste calitatea de reprezentant legal.

(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) depun cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal și prezintă actul de identitate.

(4) Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal, documentele care atestă identitatea și calitatea de reprezentant sau de reprezentant legal se pot transmite la organul fiscal de către persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în condițiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.

(5) Certificatul de cazier fiscal se emite în scris, pe suport hârtie sau în formă electronică.

(6) Certificatul de cazier fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prevăzute de Codul de procedură fiscală ori de câte ori contribuabilul a optat pentru această modalitate de emitere și de comunicare.

(7) Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii și numai în scopul în care a fost eliberat.

(8) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face de îndată de către organul fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului.

(9) Certificatul de cazier fiscal se eliberează contribuabilului, reprezentantului legal sau reprezentantului desemnat pe bază de mandat.

(10) Certificatul de cazier fiscal se eliberează și instituțiilor și autorităților publice, la solicitarea acestora, ori de câte ori instituțiile respective trebuie să soluționeze o cerere a unei persoane fizice, juridice sau a unei entități fără personalitate juridică, iar pentru soluționarea cererii legislația specifică prevede prezentarea certificatului de cazier fiscal.

(11) Certificatul de cazier fiscal prevăzut la alin. (10) poate fi emis și transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat între instituția/autoritatea publică și organul fiscal emitent al acestuia. În acest caz, certificatul este valabil și fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, și ștampila organului emitent”.

Art. 10 („Rectificarea informațiilor înscrise în cazierul fiscal”)

Art. 10 prevede următoarele:

„(1) Contribuabilii care figurează în evidența cazierului fiscal pot cere rectificarea informațiilor înscrise, dacă acestea nu corespund situației reale ori înregistrarea lor nu s-a făcut cu respectarea dispozițiilor legale.

(2) Cererea de rectificare, însoțită de acte doveditoare, se adresează organului fiscal competent care a efectuat înscrierea în cazierul fiscal.

(3) Organele fiscale sunt obligate să verifice susținerile contribuabililor și, după caz, iau măsuri de rectificare a informațiilor și eliberează un nou certificat de cazier fiscal în locul celui contestat sau emit decizia de respingere a cererii de rectificare.

(4) Soluția se comunică contribuabilului în termen de 5 zile de la data depunerii cererii, în condițiile Codului de procedură fiscală”.

Art. 11 („Contestarea deciziei de respingere a cererii de rectificare a informațiilor înscrise în cazierul fiscal”)

Potrivit primului alineat al art. 11, contribuabilii cărora li s-a respins cererea de rectificare sau cărora nu li s-a răspuns în termenul prevăzut de art. 10 alin. (4) pot depune contestație la tribunal, secția de contencios administrativ și fiscal Contestația se depune în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de respingere a cererii de rectificare sau de la expirarea termenului de comunicare a modului de soluționare a cererii de rectificare. Contestația se poate introduce și în cazul în care eroarea înregistrării în cazierul fiscal nu se datorează organelor fiscale.

De asemenea, la alineatul următor, se prevede faptul că în caz de admitere a contestației instanța comunică o copie de pe hotărâre organului fiscal competent în administrarea fiscală a contribuabilului, în vederea rectificării cazierului fiscal.

Art. 12 („Dispoziții tranzitorii”)

Art. 12 are următorul conținut:

„(1) Prevederile art. 4 cu privire la înscrierea în cazierul fiscal nu se aplică faptelor/situațiilor constatate prin acte încheiate începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe, care au fost săvârșite, respectiv au intervenit în perioada anterioară, dacă pentru acestea în perioada respectivă nu era prevăzută înscrierea în cazierul fiscal.

(2) Prevederile art. 6 privitoare la scoaterea din evidență a contribuabililor care au informații înscrise în cazierul fiscal se aplică și faptelor și situațiilor existente în cazierul fiscal la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3) Informațiile privind faptele și situațiile înscrise în cazierul fiscal, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, în baza documentelor care nu sunt definitive în sistemul căilor de atac, se scot din evidența cazierului fiscal, din oficiu, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 3 alin. (2), până la rămânerea definitivă a acestora.

(4) Dacă informațiile prevăzute la alin. (3) nu au fost scoase din evidența cazierului fiscal în termenul prevăzut, se poate solicita aceasta prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent, la care se anexează documentele doveditoare.

(5) Până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 4 alin. (3) se aplică prevederile H.G. nr. 31/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 13 („Protecția datelor”)

Potrivit art. 13, Toate schimburile de informații efectuate în temeiul prezentei ordonanțe se realizează cu respectarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 14 („Dispoziții finale”)

Art. 14 prevede faptul că, la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe, O.G. nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal (rep. M. Of. nr. 664 din 23 iulie 2004; cu modif. ult. se abrogă.

 

Cazierul fiscal (O.G. nr. 39/2015) was last modified: septembrie 1st, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.