Despre
- M. Of. nr. 654 din 28 august 2015
- O.G. nr. 38/2015
- Soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi
Înființarea entităților SAL
Art. 17 prevede următoarele: „(1) Entitățile SAL se pot constitui cu respectarea cerințelor stabilite prin prezenta ordonanță.
(2) Finanțarea entităților SAL se poate face din fonduri publice, private sau mixte.
(3) Autoritățile publice centrale, autoritățile administrative autonome care intenționează să înființeze entități SAL, precum și Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar prevăzut la art. 21 transmit autorității competente informațiile prevăzute la art. 18, precum și orice alte informații solicitate de aceasta.
(4) Autoritatea competentă poate solicita documente sau clarificări suplimentare în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii notificării ori a ultimelor documente depuse. Autoritatea publică centrală va transmite documentele, respectiv clarificările solicitate în termen de 15 zile calendaristice de la primirea solicitării.
(5) Autoritatea competentă comunică rezultatul evaluării autorității solicitante în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului document ori a ultimelor clarificări solicitate.
(6) După primirea rezultatului evaluării, autoritatea solicitantă înființează entitatea SAL cu respectarea reglementărilor legale în vigoare”.
Informarea consumatorilor de către comercianți
Art. 25 la primul alineat prevede informarea consumatorilor de către comercianți cu privire la entitatea sau entitățile SAL de care aceștia aparțin atunci când comercianții se angajează să utilizeze respectivele proceduri. Informațiile respective includ adresa site-ului internet al entității sau entităților SAL relevante.
Potrivit alineatului următor, informațiile menționate mai sus sunt furnizate în mod clar, inteligibil și ușor accesibil pe site-ul internet al comercianților, în cazul în care acesta există, și, dacă este cazul, în termenii și condițiile generale ale contractelor de vânzare sau de prestare de servicii dintre comerciant și consumator.
În sfârșit, la ultimul alineat se prevede faptul că în cazul în care un litigiu între un consumator și un comerciant stabilit pe teritoriul României nu a putut fi soluționat în urma unei reclamații prezentate direct de consumator comerciantului, comerciantul informează consumatorul despre posibilitatea de a se adresa entității SAL. Această informație este furnizată pe suport hârtie sau pe un alt suport durabil.
Asistența oferită consumatorilor
(1) Se desemnează Centrul European al Consumatorilor din România pentru a oferi asistență consumatorilor:
a) în cazul litigiilor care decurg din contractele de vânzare sau de prestare de servicii transfrontaliere, astfel încât consumatorii să se poată adresa entității SAL care își desfășoară activitatea într-un alt stat membru și care este competentă cu soluționarea litigiului cu caracter transfrontalier;
b) în cazul litigiilor referitoare la reclamațiile prezentate prin intermediul platformei de soluționare online a litigiilor, ca punct de contact privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum, denumit punct de contact SOL, în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
(2) Autoritatea competentă comunică numele și coordonatele punctului de contact Comisiei Europene în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
Intrarea în vigoare
Potrivit art. 35, respectiva ordonanță intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial.