O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 a fost aprobată (Legea nr. 259/2021)

2 nov. 2021
4.672 views

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

O.U.G. nr. 118 din 4 octombrie 2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea O.G. nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”

(M. Of. nr. 951 din 5 octombrie 2021)

 

 

Legea nr. 259/2021 pentru aprobarea O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea O.G. nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”

(M. Of. nr. 1036 din 29 octombrie 2021)

 

– modifică: art. 1, art. 2, art. 3, art. 4

– introduce: art. 6 și art. 7.

 

În M. Of. nr. 1036 din 29 octombrie 2021 s-a publicat Legea nr. 259/2021 pentru aprobarea O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea O.G. nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse respectivei Ordonanțe de urgență.

 

Art. 1

Vechea reglementare

„Art. 1

(1) Pentru sprijinirea clienților definiți la art. 3 pct. 15 și art. 100 pct. 23 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumiți în continuare clienți casnici, în sezonul rece 2021-2022 se stabilește o schemă de acordare a unei compensări lunare pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale pentru lunile noiembrie 2021-martie 2022, diferența de preț final acordată drept compensare urmând a fi suportată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare, prin decontarea sumelor aferente schemei de compensare furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale.

(2) Schema de compensare este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(3) Valorile lunare ale compensărilor prevăzute la alin. (1) se acordă conform anexei și pot fi actualizate prin hotărâre a Guvernului la propunerea Ministerului Energiei și Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de perioada de aplicare.

(4) Valoarea compensării se scade din totalul de plată al facturii emise de furnizor.

(5) Compensarea se aplică facturilor de energie electrică emise pentru consumul aferent perioadei 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, indiferent de tipul de factură – estimat sau regularizare, corespunzător limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 alin. (2), cu luarea în considerare a unui preț de referință de 0,68 lei/kwh determinat potrivit anexei.

(6) Compensarea se aplică facturilor de gaze naturale emise pentru consumul aferent perioadei 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, indiferent de tipul de factură – estimat sau regularizare, corespunzător limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 alin. (5), cu luarea în considerare a unui preț de referință de 125 lei/Mwh, determinat potrivit anexei.

(7) Clienții casnici de energie electrică și de gaze naturale beneficiază de această compensare în situația în care se încadrează în limitele de consum prevăzute la art. 3 și nu beneficiază de ajutorul financiar pentru consumatorul vulnerabil potrivit Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.

(8) Compensarea acordată clienților casnici va fi consemnată distinct în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale.

(9) Pentru facturile aferente consumului de energie electrică/gaze naturale, clienții casnici beneficiază de compensare pentru acoperirea consumului până la concurența sumei reprezentând contravaloarea prețului de referință.

(10) Dacă periodicitatea de emitere a facturii aferente consumului de gaze naturale/energie electrică este mai mare de o lună calendaristică, clienții casnici vor beneficia lunar de compensare astfel încât să se asigure aplicarea schemei de compensare pentru toată perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022.

(11) Schema de compensare prevăzută la alin. (1) se aplică și în cazul condominiilor cu încălzire centralizată având drept combustibil gazele naturale care au un singur punct de consum care deservește spatiile locative din condominiu.

(12) Pentru punctul de consum aferent încălzirii centralizate având drept combustibil gazele naturale dintr-un condominiu, încadrarea în tranșele de consum pentru fiecare dintre spațiile locative se realizează în baza consumului înregistrat la punctul de consum prin raportare la numărul de spații locative.

(13) Responsabilitatea cu privire la declararea tranșelor de consum de gaze naturale aferente fiecărui proprietar din condominiu revine asociației de proprietari constituite la nivelul condominiului potrivit legii sau proprietarilor, în situația în care pentru condominiul respectiv nu există obligația constituirii asociației.

(14) Pentru a beneficia de compensare, reprezentantul administrației condominiului sau proprietarii din condominiu va/vor depune lunar la furnizorul de gaze naturale modalitatea de repartizare a consumului total și consumul corespunzător fiecărui client casnic din cadrul condominiului, însoțite de o declarație pe propria răspundere privind realitatea datelor furnizate.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 1

(1) Pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se stabilește o schemă de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale pentru următoarele categorii de clienți finali:

a) clienți, astfel cum sunt definiți la art. 3 pct. 15 și art. 100 pct. 23 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumiți în continuare clienți casnici;

b) întreprinderi mici și mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, cabinete medicale individuale și alte profesii liberale, indiferent de forma de organizare;

c) microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, organizate potrivit legii;

d) spitale publice și private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unități de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și creșe;

e) organizații neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum și unitățile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată;

f) furnizori publici și privați de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Schema de sprijin prevăzută la alin. (1) cuprinde următoarele măsuri:

a) pentru clienții casnici – acordarea unei compensații unitare în valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice, și în valoare de cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazelor naturale din contractul de furnizare al clientului beneficiar, în cazul gazelor naturale, în condițiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență;

b) pentru toți operatorii economici, clienți finali, din categoriile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c), pentru fiecare loc de consum:

(i) exceptarea, în cazul energiei electrice, de la plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/extragere din rețea, tariful de distribuție, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum și de la plata certificatelor verzi, contribuției pentru cogenerare de înaltă eficiență și accizei;

(ii) exceptarea, în cazul gazelor naturale, de la plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuție și accizei.

(3) Valoarea compensației prevăzute la alin. (2) lit. a) poate fi actualizată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei și Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de perioada de aplicare.

(4) Valoarea în lei a compensației pentru un loc de consum se determină ca produs între valoarea unitară a compensației prevăzute la alin. (2) lit. a) și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației, dacă acesta este mai mic sau egal cu consumul de referință, și se aplică în fiecare factură emisă clienților casnici de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale pentru consumul din perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.

(5) Consumul de referință pentru un loc de consum se determină ca produs între consumul zilnic de referință și numărul de zile din perioada de facturare. Consumul zilnic de referință pentru fiecare lună din perioada noiembrie 2021 – martie 2022 este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

(6) Clienții casnici, beneficiari ai ajutoarelor financiare pentru consumatorul vulnerabil de energie, acordate în baza Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, în situația în care compensarea prevăzută de prezenta ordonanță de urgență este mai mare decât valoarea ajutorului acordat consumatorilor vulnerabili în baza prevederilor art. 7 și 25 din Legea nr. 226/2021, beneficiază de compensația prevăzută la alin. (2) lit. a) calculată ca diferență dintre compensarea prevăzută în anexă și nivelul ajutorului acordat pentru același client casnic în calitate de consumator vulnerabil. Compensarea consumatorului vulnerabil se realizează cu respectarea limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 și în anexă.

(7) Compensația acordată clienților casnici, prevăzută la alin. (2) lit. a), precum și elementele exceptate de la plată prevăzute la alin. (2) lit. b) vor fi evidențiate distinct cu semnul «minus» în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale.

(8) Schema de sprijin prevăzută la alin. (1) se aplică și în cazul condominiilor cu încălzire centralizată având drept combustibil gazele naturale și care au un singur punct de consum care deservește spațiile locative din condominiu.

(9) În cazul prevăzut la alin. (8), schema de sprijin se aplică în facturile emise asociației de proprietari/locatari pentru consumul de gaze naturale al condominiului.

(10) Pentru calculul compensației prevăzute la alin. (2) lit. a), în cazul condominiilor, consumul zilnic de referință se determină ca produs între consumul zilnic de referință prevăzut în anexă și numărul de spații locative care fac parte din condominiu.

(11) Prețul de referință al energiei electrice este de 0,68 lei/kWh și include tarifele reglementate pentru servicii de rețea, contribuția pentru cogenerare de înaltă eficiență, contravaloarea certificatelor verzi, acciză și TVA, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.

(12) Prețul de referință al gazelor naturale este de 125 lei/MWh și nu include TVA, taxe și tarife reglementate, tarife de înmagazinare, precum și acciza, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.

(13) Prin aplicarea compensațiilor prevăzute la alin. (2) lit. a) prețul final achitat de clientul casnic pentru furnizarea de energie electrică/gaze naturale nu poate scădea sub prețul de referință stabilit la alin. (11) și (12).

(14) Pentru a beneficia de compensare, reprezentantul administrației condominiului sau proprietarii din condominiu va/vor depune lunar la furnizorul de gaze naturale modalitatea de repartizare a consumului total și consumul corespunzător fiecărui client casnic din cadrul condominiului.

 

 

Art. 2

Vechea reglementare

„Art. 2

(1) În scopul decontării sumelor aferente compensărilor, pe baza facturilor emise lunar în condițiile art. 1, furnizorii de energie electrică și gaze naturale solicită lunar decontarea sumelor la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.

(2) Procedura și termenele de decontare a sumelor aferente schemei de compensare, documentele în baza cărora se realizează decontarea, precum și alte măsuri necesare aplicării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului energiei în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Până la data de 30 septembrie 2022, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situațiilor de plată de către furnizori și transmite Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.

(4) Procedura de recuperare a sumelor decontate necuvenit sau ca urmare a unor erori materiale și termenele aferente, precum și alte măsuri necesare acestei recuperări se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului energiei și al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 2

(1) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru clienții casnici și documentele justificative se comunică de către furnizori Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.

(2) Decontarea către furnizorii de energie electrică și gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informațiilor prevăzute la alin. (1), prin plăți directe către furnizori.

(3) Procedura de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin, documentele justificative în baza cărora se realizează decontarea, precum și alte măsuri necesare aplicării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului energiei și al ministrului finanțelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(4) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială verifică corectitudinea întocmirii situațiilor centralizate de plată de către furnizori și, după caz, ia măsuri în vederea recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.

(5) Până la data de 31 decembrie 2022, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situațiilor de plată de către furnizori într-un eșantion de minimum 2% și transmite Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.

(6) Sumele necesare asigurării schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) se suportă de la bugetul de stat, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare, după cum urmează:

a) prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru schema de sprijin prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a);

b) prin bugetul Ministerului Energiei, pentru aplicarea schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b).

(7) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru IMM-uri, microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale și documentele justificative se comunică de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale Ministerului Energiei în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.

(8) Decontarea către furnizorii de energie electrică și gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informațiilor prevăzute la alin. (7), prin plăți directe către furnizori.

 

 

Art. 3

Vechea reglementare

„Art. 3

(1) Clienții casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de energie electrică sunt persoanele fizice al căror consum total de energie electrică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se situează între 150 kwh-1.000 kwh inclusiv.

(2) Compensarea acordată este de maximum 0,21 lei/kwh aferentă consumului de energie electrică facturat în perioada prevăzută la alin. (1), care nu poate depăși limita maximă de 1.000 kwh.

(3) Pentru a beneficia de compensarea aferentă consumului de energie electrică facturat, nivelul de consum lunar al clienților casnici, în perioada de compensare, nu va depăși limitele stabilite în anexă, cu marjele de diferență acceptabile prevăzute.

(4) Clienții casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de gaze naturale sunt persoanele fizice al căror consum total de gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se situează între 80 m3-1.000 m3 inclusiv.

(5) Compensarea acordată este de maximum 25% din consumul de gaze naturale facturat în perioada prevăzută la alin. (1), care nu poate depăși limita maximă de 1.000 m3.

(6) Pentru a beneficia de compensarea aferentă consumului de gaze naturale facturat, nivelul de consum lunar al clienților casnici, în perioada de compensare, nu va depăși limitele stabilite în anexă, cu marjele de diferență acceptabile prevăzute.

(7)  Este acceptabilă și se decontează o marjă favorabilă de consum de energie electrică și gaze naturale corespunzătoare unei depășiri a limitei maxime de consum aferentă perioadei de maximum 10%. Marja de 10% se aplică la consumul maxim de energie electrică decontat în perioada de compensare de 1.000 kwh, respectiv la consumul maxim de gaze naturale decontat în perioada de compensare de 1.000 m3.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 3

(1) Limita maximă a consumului pentru perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru clienții prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), este:

a) 1.500 kWh energie electrică, alocat în tranșe lunare, conform anexei;

b) echivalentul în kWh a 1.000 m3de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh per m3, alocat în tranșe lunare, conform anexei.

(2) La limitele prevăzute la alin. (1) se acceptă o abatere în favoarea beneficiarului compensației prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. a) de maximum 10%.

(3) Pentru a beneficia de compensația prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a), consumul de energie electrică/gaze naturale al clienților casnici din perioada de facturare nu poate fi mai mic de 1 kWh pe zi energie electrică în perioada de facturare, respectiv 7 kWh pe zi gaze naturale și nu trebuie să depășească consumul de referință determinat conform art. 1 alin. (5).

 

 

Art. 4

Vechea reglementare

„Art. 4

Prin excepție de la prevederile art. 1 alin. (7), în situația în care compensarea prevăzută de prezenta ordonanță de urgență este mai mare decât valoarea ajutorului acordat consumatorilor vulnerabili în baza prevederilor art. 7 și 25 din Legea nr. 226/2021, clienții casnici beneficiază de compensarea prevăzută la art. 1 calculată ca diferența dintre compensarea prevăzută în anexă și nivelul ajutorului acordat pentru același client casnic în calitate de consumator vulnerabil. Compensarea consumatorului vulnerabil se realizează cu respectarea limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 și în anexă.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 4

(1) În vederea regularizării sumelor aferente schemei de sprijin, operatorii de distribuție de energie electrică/gaze naturale au obligația ca, în perioada aprilie-iunie 2022, suplimentar față de citirile stabilite conform reglementărilor în vigoare, să efectueze citirea indexului contorului la clienții finali care au beneficiat de schema de sprijin și să comunice furnizorilor de energie electrică/gaze naturale datele de măsurare ale acestora.

(2) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali au obligația să emită clienților finali, până la data de 30 iulie 2022, facturi de regularizare pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuție de energie electrică/gaze naturale în conformitate cu prevederile alin. (1). Facturile de regularizare emise clienților finali conțin și recuperarea sumelor decontate necuvenit clienților care au depășit limita de consum în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.

(3) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali au obligația să determine, până la data de 30 iulie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuție de energie electrică/gaze naturale, valoarea finală aferentă schemei de sprijin pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022 și să comunice această valoare Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.

(4) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială determină sumele decontate necuvenit sau nedecontate furnizorilor de energie electrică/gaze naturale pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 și le va comunica furnizorilor, precum și operatorilor de distribuție care revând energie electrică clienților finali.

(5) În termen de 30 de zile de la comunicarea sumelor potrivit alin. (4), furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum și operatorii de distribuție care revând energie electrică clienților finali vor returna la/vor primi de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială sumele decontate necuvenit sau nedecontate, după caz.

 

 

Art. 6 și 7

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 5 se introduc două noi articole, art. 6 și 7, cu următorul cuprins:

Art. 6

(1) În perioada aplicării dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, prețurile la energie electrică și gaze naturale se plafonează, pentru clienții finali prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f), după cum urmează:

a) prețul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, din care componenta de preț al energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,525 lei/kWh;

b) prețul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh.

(2) Plafoanele prevăzute la alin. (1) reprezintă prețul final facturat pentru clientul final, având incluse:

a) pentru energie electrică – componenta de preț al energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport și distribuție, serviciile de sistem, certificatele verzi, contribuția de cogenerare de înaltă eficiență energetică, costurile de furnizare și TVA;

b) pentru gaze naturale – prețul de vânzare al gazelor naturale, costul de transport, tariful de înmagazinare, acciza, tariful de distribuție, costurile de furnizare și TVA.

Art. 7

(1) Diferența între prețul mediu din perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând prețul gazelor naturale, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

(2) Diferența între prețul mediu din perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și plafonul maxim de 525 lei/MWh, reprezentând prețul energiei electrice active, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

(3) Documentele justificative ce trebuie prezentate de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferenței de preț compensate sunt:

a) documente justificative privind cantitatea de energie electrică/gaze naturale achiziționată în vederea acoperirii consumului clienților casnici aflați în portofoliu pentru perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și prețul acesteia;

b) documente justificative privind procentul cantității de energie electrică/gaze naturale achiziționate pe întreaga perioadă a aplicării prezentei ordonanțe de urgență din total consum clienți aflați în portofoliu în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022.

(4) Calculul privind diferențele de preț prevăzute la alin. (1) și (2) se realizează de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 30 de zile de la data depunerii de către furnizori a documentelor justificative.

(5) Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei va transmite calculele prevăzute la alin. (4) și verificările aferente către Ministerul Energiei, iar acesta efectuează plata către furnizori în termen de 5 zile de la data primirii documentelor.

 

 

Totodată, prezenta Lege mai conține o serie de dispoziții importante, mai precis:

Art. II

(1) În perioada de aplicare a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferența dintre prețul mediu lunar de vânzare al energiei electrice și prețul de 450 lei/MWh se impozitează cu 80%.

(2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptați producătorii de energie electrică pe bază de combustibili fosili, inclusiv cogenerare.

(3) Modul de aplicare a impozitului prevăzut la alin. (1) se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

 

Art. III

(1) Pentru perioada cuprinsă între 1 noiembrie 2021 și 31 martie 2022, Guvernul va aloca bugetelor unităților administrativ-teritoriale o subvenție pentru acoperirea creșterii prețului gigacaloriei în cuantum de 50% din diferența rezultată între prețul de achiziție al gazelor naturale și prețul plafonat al gazelor naturale de 0,250 lei/kWh, prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege.

(2) Procedura privind acordarea subvenției prevăzute la alin. (1) se stabilește prin ordin comun al ministrului finanțelor, al ministrului energiei și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(3) Sumele prevăzute la alin. (1) cu titlu de subvenție se virează bugetelor locale în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor justificative.

O.U.G. nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 a fost aprobată (Legea nr. 259/2021) was last modified: noiembrie 2nd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.