Noutăți financiar-fiscale adoptate prin Ordonanța de urgență nr. 153/2020

14 sept. 2020
Articol UJ Premium
Vizualizari: 853
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În M.O. al României nr. 817 din 04.09.2020 a fost publicată O.G. nr. 153 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative.

Pentru a stimula asigurarea de resurse financiare suplimentare contribuabililor plătitori de impozit pe profit, impozit pe veniturile microîntreprinderilor sau impozit specific unor activități, prin reducerea sarcinii fiscale și având în vedere necesitatea stimulării și dezvoltării capitalului românesc și a competitivității operatorilor economici pentru tranziția la o economie durabilă, se propune acordarea unei reduceri la determinarea impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și impozitului specific unor activități în funcție de menținerea/creșterea capitalurilor proprii.

Conform Art. 1 din Ordonanța de urgență nr. 153/2020, contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, precum și contribuabilii care intră sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, beneficiază de reduceri ale impozitului pe profit anual, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și impozitului specific unor activități, astfel:

a) 2%, în cazul în care capitalul propriu contabil, prezentat în situațiile financiare anuale, respectiv în raportările contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente în state aparținând Spațiului Economic European, în anul pentru care datorează impozitul, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligația constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie să îndeplinească concomitent și condiția de a fi la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social subscris;

b) dacă înregistrează o creștere anuală a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu ajustat înregistrat în anul precedent și îndeplinește concomitent condiția prevăzută la lit. a), reducerile au următoarele valori:

Procentul de reducere a impozituluiIntervalele de creștere anuală a capitalului propriu ajustat
5%până la 5% inclusiv
6%peste 5% și până la 10% inclusiv
7%peste 10% și până la 15% inclusiv
8%peste 15% și până la 20% inclusiv
9%peste 20% și până la 25% inclusiv
10%peste 25%

c) 3%, dacă înregistrează o creștere peste nivelul prevăzut la alin. (4) a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu ajustat înregistrat în anul 2020 și dacă îndeplinește concomitent condiția prevăzută la lit. a). Prevederile prezentei litere se aplică începând cu anul 2022, respectiv începând cu anul fiscal modificat care începe în anul 2022.

Trebuie precizat că, în cazul în care sunt aplicabile două sau trei din reducerile prezentate mai sus, pentru determinarea valorii reducerii, procentele corespunzătoare acestora se adună, iar valoarea rezultată se aplică asupra impozitului.

În aplicarea prevederilor punctul c, conform art. 1, alin. (4) din prezenta ordonanță de urgență, procentul de creștere a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datorează impozitul față de capitalul propriu ajustat înregistrat în anul 2020 are următoarele valori:

Anul pentru care datorează impozitulProcentul minim de creștere a capitalului propriu ajustat
20225%
202310%
202415%
202520%

 

În vederea aplicării reducerilor, contribuabilii care au optat în conformitate cu legislația contabilă în vigoare, pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic și au optat ca anul fiscal să corespundă exercițiului financiar conform prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, au în vedere următoarele:

– anul de bază care se substituie anului 2020 pentru aplicarea alin. (1) lit. c) din OUG 153/2020 este anul fiscal modificat încheiat în anul 2021;

– procentul de creștere care se aplică este cel corespunzător anului fiscal modificat care începe în anii prevăzuți la alin. (4) din OUG 153/2020;

– ultimul an fiscal modificat pentru care se aplică reducerile este anul care se încheie în anul 2026.

În vederea aplicării prevederilor Ordonanței de urgență, pentru plătitorii de impozit pe profit procentul aferent reducerii de impozit se aplică la impozitul pe profit anual al anului în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 1, alin. (1) din OUG 153/2020, iar valoarea reducerii rezultate se scade din acesta. În acest sens, impozitul pe profit anual reprezintă impozitul pe profit după scăderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentând sponsorizare și/sau mecenat, burse private, în limita prevăzută de lege, precum și a costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Pentru contribuabilii care plătesc impozit pe profit termenul pentru depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit și plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, iar pentru contribuabilii care intră sub incidența prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal până la data de 25 a celei de-a șasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

Pentru plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor procentul aferent reducerii de impozit se aplică la impozitul datorat pe întregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul aferent trimestrului IV. În cazul în care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul aferent trimestrului IV, diferența care nu a fost scăzută din impozitul aferent trimestrului IV se scade din impozitul aferent trimestrelor anterioare, prin depunerea unei declarații rectificative.

Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor termenul pentru depunerea declarației aferente trimestrului IV și plata impozitului aferent acestui trimestru este până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor.

Totodată, în cazul microîntreprinderilor care devin plătitoare de impozit pe profit în anul pentru care se aplică reducerea, procentul aferent reducerii de impozit se aplică asupra impozitului pe veniturile microîntreprinderilor însumat cu impozitul pe profit, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul pe profit, potrivit prevederilor lit. a) din OUG 153/2020. În cazul în care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul pe profit, diferența care nu a fost scăzută din impozitul pe profit se scade din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, prin depunerea unei declarații rectificative.

În cazul plătitorilor de impozit specific unor activități procentul aferent reducerii de impozit se aplică la impozitul datorat pe întregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul datorat pentru semestrul II. În cazul în care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul aferent semestrului II, diferența care nu a fost scăzută din impozitul aferent semestrului II se scade din impozitul aferent semestrului I, prin depunerea unei declarații rectificative.

De precizat că în cazul plătitorilor de impozit specific care datorează și impozit pe profit aplică reducerea atât pentru impozitul specific potrivit lit. d) din OUG 153/2020, cât și pentru impozitul pe profit potrivit lit. a).

În cazul plătitorilor de impozit specific unor activități, prin derogare de la prevederile art. 8 din Legea nr. 170/2016, cu completările ulterioare, termenul pentru depunerea declarației aferente semestrului II și plata impozitului aferent acestui semestru este până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor.

Nu intră sub incidența prevederilor prezentei Ordonanțe de urgență contribuabilii pentru care reglementările contabile sunt emise de Banca Națională a României, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Conform OUG 153/2020, capitalul propriu ajustat cuprinde următoarele elemente:

– capital subscris vărsat/capital de dotare;

– patrimoniul regiei;

– patrimoniul public;

– patrimoniul privat;

– patrimoniul institutelor naționale de cercetare-dezvoltare;

– prime de capital;

– rezerva legală, statutară sau contractuală și alte rezerve constituite din profitul net ca urmare a deciziei acționarilor/asociaților sau potrivit prevederilor legale;

– rezultatul net reportat – sold creditor, reprezentând diferența pozitivă dintre soldurile creditoare și debitoare.

Precizăm că, la art. 1, alin (10) din Ordonanța de urgență nr. 153/2020 este prezentat modul în care se determină capitalul propriu ajustat și formula de calcul a acestuia.

Prevederile art. 1 intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2021 și se aplică pentru perioada 2021-2025.

Ordonanța de urgență nr. 153/2020 prin Art. 2 aduce o serie de modificări la OUG 33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative prin introducerea de noi alineate.

Una din noile prevederi este aceea că pentru definitivarea impozitului pe profit aferent anului fiscal prin declarația anuală privind impozitul pe profit, bonificația aplicată potrivit prevederilor prezentului articol se scade din valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, iar în cazul în care bonificația depășește valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, suma aferentă bonificației care se ia în calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv.

Trebuie precizat că, prin Art. 3, alin (1) din Ordonanța de urgență nr. 153/2020, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se suspendă extragerile lunare și ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale organizate în baza Ordonanței Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale.

Extragerile Loteriei bonurilor fiscale se reiau în termen de 90 de zile de la data încetării stării de alertă/urgență.

Prin articolul 4 din Ordonanța de urgență nr. 153/2020 se modifică Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală prin introducerea unui nou articol privind modalitatea de colaborare prin sistemul informatic PatrimVen.

Rămâne să vedem nivelul de aplicabilitate al acestei ordonanțe de urgență și dacă societățile își vor asuma riscurile aferente aplicării acestor reduceri.

Considerăm că unul dintre principalele riscuri este acela al reîncadrării în cadrul acțiunilor de control, de către organele de inspecție fiscală, a anumitor cheltuieli și implicit a diminuării procentului de creștere a capitalului propriu ajustat care va duce la debite suplimentare și la calculul de majorări și penalități aferente scutirii aplicate.

Noutăți financiar-fiscale adoptate prin Ordonanța de urgență nr. 153/2020 was last modified: septembrie 10th, 2020 by Ilie Bogdan Petre

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Ilie Bogdan Petre

Ilie Bogdan Petre

Este avocat partener în cadrul SCA Nicolescu Zorin & Asociații.
A mai scris:
Dragoș Burlacu

Dragoș Burlacu

Este consultant fiscal în cadrul SCA Nicolescu Zorin & Asociații.