Notarii au transpus prevederile GDPR

23 oct. 2019
Vizualizari: 1425

Mircea Fica: Cum este structurată/organizată Camera Notarilor Cluj?

Viorica Moldovan: Camera Notarilor Publici Cluj este constituită și funcționează cu personalitate juridică, în temeiul Legii 36/ 1995, cu modificările ulterioare, iar competența sa se întinde pe întreaga circumscripție a Curții de Apel Cluj, adică în compunerea sa intră județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj.

Mircea Fica: Câți angajați (notari și personal auxiliar) activează acum în Camera Notarilor Cluj și cum vedeți evoluția acestui corp profesional, ținând cont de interesul crescut al tinerilor absolvenți de Drept pentru profesia de notar?

Viorica Moldovan: Din Cameră fac parte toți notarii publici care funcționează în circumscripția acesteia. Sediul Camerei este în municipiul Cluj-Napoca, iar în fiecare județ funcționează un Sediu Secundar al Camerei. Organele de conducere ale Camerei sunt: Adunarea Generală a Camerei, Colegiul Director al Camerei și Președintele Colegiului Director al Camerei. În cadrul Camerei sunt 203 notari publici numiți (199 în funcție și 4 suspendați pentru creșterea copilului), din care sunt numiți prin Ordinul Ministrului în cadrul Camerei 188 notari, iar 15 notari au fost numiți în alte Camere care funcționează prin asociere în cadrul Camerei Notarilor Publici Cluj.

În privința personalului auxiliar, este de precizat că atât Camera, cât și Sediile Secundare, au o structură organizatorică proprie, în care sunt angajate cu contract de muncă, pe durată nedeterminată, un număr de 19 persoane. De asemenea, în cadrul birourilor notarilor publici și ale societăților profesionale notariale, funcționează un număr de aproximativ 550 persoane angajate.

Mircea Fica: Sfera de competență a notarului a fost considerabil lărgită de Noul Cod Civil. Notarul este prezent în toate momentele vieții cetățeanului: începând cu nașterea  (recunoașterea unui copil se poate face prin act notarial), continuând cu copilăria (actele minorului), aspecte ale vieții majorului (convenții matrimoniale, logodna, cumpărararea unui imobil, diverse contracte, divorțul) și în final succesiunea. Cum sunt taxele notariale din România, comparativ cu alte state din Uniunea Europeană?

Viorica Moldovan: În privința taxelor notariale, trebuie făcută o distincție clară. Nu tot ce se încasează la notarul public, vorbind de procedurile mai importante și actele de transfer a dreptului de proprietate, constituie onorarii notariale, întrucât în multe cazuri este vorba și despre impozit pe transferul dreptului de proprietate și tarife de publicitate imobiliară, ultimele două constituind venituri ale Statului.

Din analizele și informările care au fost comunicate de structurile noastre profesionale superioare (Uniunea Națională a Notarilor  Publici) avem cunoștință că tarifele de onorarii din România sunt undeva la nivelul mediei celor din Uniunea Europeană, la multe capitole chiar sub acea medie. Adică, nici pe departe să existe în România onorarii notariale situate la nivelul unor servicii cu cost peste medie sau superior.

Mircea Fica: Ce măsuri au luat notarii din Camera Notarilor Cluj pentru a se conforma la rigorile GDPR?

Viorica Moldovan: În vederea respectării de către notarii publici din cadrul Camerei Notarilor Publici Cluj a reglementărilor din Regulamentul general privind protecția datelor – Regulamentul (UE) nr. 2016/679 al Parlamentului european și al Consiliului, din 27 aprilie 2016 (GDPR), notarilor publici li s-au transmis de către UNNPR și Cameră ghidul de lucru pentru încadrarea în aceste prevederi. Notarii publici au luat, în cadrul  birourilor lor notariale și, respectiv, al societăților profesionale în cadrul cărora își desfășoară activitatea, măsura ca datele cu caracter personal să fie prelucrate într-un mod care asigură securitatea adecvată a acestora. Securitatea se referă inclusiv la protecția împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale, împotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorării accidentale. În acest sens, operatorul este obligat să ia măsuri tehnice și organizatorice corespunzătoare. Prelucrarea datelor cu caracter personal se referă atât la prelucrarea datelor în format electronic, cât și la prelucrarea datelor aflate pe suport de hârtie.

Notarii publici au luat măsuri interne pentru punerea în practică a măsurilor tehnice și organizatorice necesare pentru asigurarea unui nivel de protecție si de securitate adecvată în prelucrarea datelor cu caracter personal,  pentru  a  limita accesul la date/bazele de date, pentru a interzice copierea datelor în  afara locurilor în care acestea sunt gestionate, în general pentru a împiedica orice circulație  necontrolată  a datelor. Prin măsurile interne, notarii au transpus prevederile regulamentului, în sensul că accesul la datele cu caracter personal va fi permis numai operatorilor și angajaților operatorilor, în indeplinirea obligațiilor de serviciu, și persoanelor împuternicite în mod expres de către operatori.

Tehnica de calcul care stochează date cu caracter personal va fi accesibilă doar persoanelor împuternicite. Tehnica respectivă și sistemele informatice prin intermediul cărora sunt prelucrate datele cu caracter personal pot fi amplasate în  birou sau în altă locație aflată sub controlul operatorului.

Datele cu caracter personal vor putea fi înregistrate pe suport mobil (stick USB/memorie externă, disc optic, laptop, tabletă etc.) numai dacă respectivul suport a fost securizat, astfel încât datele pe care le conține să nu poată fi citite/recuperate/copiate/extrase de pe suport decât după introducerea unui/unor coduri speciale de securitate. Operatorul de date cu caracter personal (notarul public) a prevăzut care sunt persoanele împuternicite să prelucreze datele cu caracter personal și le-au desemnat în acest scop.

Așadar, notarilor publici li s-au transmis toate informațiile necesare și s-au luat măsurile pentru încadrarea în prevederile acestor reglementări.

Mircea Fica: Uniunea Națională desfășoară un amplu program de pregătire a notarilor, sub egida Institutului Notarial Român, program care beneficiază de contribuția unor prestigioși specialiști din domeniul academic și juridic din Romania și din străinătate. Cât de important este pentru un notar să se pregătească permanent, în concordanță cu reglementările europene?

Viorica Moldovan: Întrucât obiectul de activitate al notarilor publici îl constituie, ca pondere, dreptul civil, este extrem de important ca notarii să se pregătească permanent, în concordanță cu reglementările europene. În acest sens, este, credem, suficient să invocăm ca argument dispoziția art. 5 din Codul Civil, potrivit căreia „în materiile reglementate de prezentul cod, normele dreptului Uniunii Europene se aplică în mod prioritar, indiferent de calitatea și statutul părților.”

Mircea Fica: Notarii sunt garanți ai siguranței juridice în Europa atât pentru cetățeni, cât și pentru societăți comerciale. Sunt afectați notarii de modificările din Codul de Procedură Civilă?

Viorica Moldovan: Considerăm că activitatea notarilor publici nu este afectată de modificările din codul de procedură civilă. Statutul de funcție autonomă atribuită notarului public și investirea sa pentru îndeplinirea unui serviciu public, conferă notarului public o importanță deosebită. Această importanță a funcției de notar public este privită constant prin lege, astfel că pe lângă Codul Civil sunt o mulțime de acte normative în care sunt reglementate activități date în competența notarului public.

Mircea Fica: Cum percepeți colaborarea cu celelalte profesii juridice organizate în România?

Viorica Moldovan: Structurile profesionale notariale sunt în relații de colaborare cu celelalte profesii juridice organizate în România. În acest sens, amintim faptul că Uniunea Națională a Notarilor Publici este membru asociat al Uniunii Profesiilor Liberale din România. Între notarii publici și membrii celorlalte profesii juridice există raporturi obișnuite de conlucrare și colaborare, determinate de natura muncii lor, prin care, nu în puține cazuri, e nevoie de a rezolva împreună probleme ale solicitanților actelor și procedurilor.

Mircea Fica: Ce le recomandați tinerilor studenți la Drept care doresc să intre în breasla notarilor? Ce greșeli ar trebui să evite?

Viorica Moldovan: Sigur ca în ziua de azi există tendința de a face recomandări. Personal, nu doresc să mă inscriu în seria unei asemenea tendințe, dintr·un motiv foarte precis: anumite afirmații pe care le pot face pot fi interpretate subiectiv. Îmi aduc aminte că atunci când am intrat în profesia de notar, nu am primit nici o recomandare din partea nimănui; a fost dorința mea să devin notar (vorbim de calitatea de notar de stat, când această profesie nu era atât de căutată!), cunoscând din pregătirea universitară ce înseamnă acest lucru. De aceea, vreau să spun doar că profesia de notar poate fi îmbrățișată cu succes de aceia care știu să fie tot timpul în punctul de echilibru, de unde balanța dreptății nu poate fi influențată în favoarea unuia sau altuia, de unde sfătuiești cu bună credință și în mod egal fiecare solicitant.


* Interviul este extras din  Legal Magazin nr. 25, ediție de Transilvania.

Notarii au transpus prevederile GDPR was last modified: octombrie 23rd, 2019 by Viorica Moldovan

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Viorica Moldovan

Viorica Moldovan

Este Președintele Camerei Notarilor Cluj
A mai scris: