Normele privind înscrierea ca membru al CAFR şi înscrierea în Registrul membrilor CAFR – modificări (Hotărârea CAR nr. 82/2018)

23 nov. 2018
Vizualizari: 699

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

Normele privind înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 67/2018 

(M. Of. nr. 711 din 16 august 2018)

Hotărârea Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) nr. 82/2018 pentru modificarea Normelor privind înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 67/2018 

(M. Of. nr. 971 din 16 noiembrie 2018)

 

modifică: art. 4, art. 5 alin. (1)-(2), art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) și alin. (5), art. 10 alin. (1), anexele nr. 1-2 și nr. 4;

abrogă: art. 5 alin. (3)-(5), art. 7 alin. (2)-(4) și alin. (6)-(8), anexa nr. 6.

 

În M. Of. nr. 971 din 16 noiembrie 2018, s-a publicat Hotărârea CAFR nr. 82/2018 pentru modificarea Normelor privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR, aprobate prin Hotărârea Consiliului CAFR din România nr. 67/2018.

Astfel, respectivul act normativ aduce unele modificări, dar și completări Normelor privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România, aprobate prin Hotărârea Consiliului CAFR nr. 67/2018 (M. Of. nr. 711 din 16 august 2018).

Una dintre cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ se referă înlocuirea anexelor nr. 1-2 și nr. 4 cu anexele nr. 1-3, conținând formularele tipizate pentru următoarele documente: Cerere

pentru înscrierea ca membru al CAFR și în Registrul membrilor CAFR, Declarație privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi și Cerere pentru înscrierea firmei de audit ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR.

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Normelor privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România.

 

Art. 4 din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Vechea reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În vechea reglementare, art. 4 prevedea:

„Art. 4

În vederea înscrierii în Registrul membrilor CAFR, auditorii financiari trebuie să depună la Cameră (la sediul CAFR sau la reprezentanțele regionale) cerere de înscriere ca membru al CAFR în Registrul membrilor CAFR, datată și semnată (anexa nr. 1 la prezentele norme), însoțită de un dosar de înscriere ce conține următoarele documente:

a) declarația pe propria răspundere privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi (anexa nr. 2 la prezentele norme);

b) declarația privind respectarea criteriilor pentru buna reputație, conform normelor privind buna reputație a membrilor CAFR, adoptate de Cameră;

c) copia documentului care face dovada achitării taxei pentru atribuirea calității de membru al Camerei”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 4

(1) În vederea înscrierii ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR, auditorii financiari trebuie să depună la Cameră (la sediul CAFR sau la reprezentanțele regionale) cerere de înscriere, datată și semnată (anexa nr. 1) însoțită de copia actului de identitate/pașaportului. 

(2) În completare, Compartimentul servicii și asistență membri (CSAM) adaugă pentru persoana care a solicitat înscrierea, alături de documentele menționate la alin. (1), și ordinul președintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar”.

 

Art. 5 alin. (1)-(2) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Cererea și dosarul prevăzute la art. 4 sunt verificate de către Departamentul servicii pentru membri (DSM) sau de către reprezentanțele regionale ale CAFR, după caz. După verificarea documentelor prevăzute la art. 4, DSM le înaintează Consiliului Camerei, cu propunere de aprobare sau respingere, după caz.

(2) Cererea auditorilor financiari de înscriere ca membru al CAFR se aprobă sau se respinge, după caz, prin hotărâre a Consiliului Camerei”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Cererea prevăzută la art. 4 este verificată de către CSAM sau de către reprezentanțele regionale ale CAFR, după caz. După verificare, CSAM înaintează cererea Consiliului Camerei spre aprobare.

(2) Cererea auditorilor financiari de înscriere ca membru al CAFR se aprobă prin hotărâre a Consiliului Camerei”.

 

Art. 5 alin. (3)-(5) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (abrogat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (3)-(5) se abrogă.

 

Art. 6 alin. (1) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 6, alin. (1) prevedea:

„(1) Auditorii financiari care au fost înscriși ca membri CAFR primesc certificat (anexa nr. 3 la prezentele norme), carnet și parafă de membru al Camerei, după aprobarea de către ASPAAS a tuturor etapelor de autorizare și înregistrare conform legii”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Auditorii financiari care au fost înscriși ca membri CAFR primesc certificat (anexa nr. 3 la prezentele norme), carnet și parafă de membru al Camerei, după aprobarea de către Consiliul CAFR a hotărârii prevăzute la art. 5 alin. (2)”.

 

Art. 7 alin. (1) și alin. (5) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (1) și alin. (5) prevedeau:

„(1) Cererea pentru înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România (anexa nr. 4 la prezentele norme) este semnată de reprezentantul legal al firmei de audit și se depune la sediul CAFR sau la reprezentanțele regionale ale CAFR și este însoțită de un dosar de înscriere ce conține următoarele documente:

a) actul constitutiv cu codurile CAEN compatibile (copie) și toate documentele de modificare a acestuia, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (copie conformă cu originalul);

b) certificatul constatator, la zi, eliberat de registrul comerțului, în original;

c) certificatul de înregistrare de la registrul comerțului (copie conform cu originalul);

d) copia carnetelor de membru al Camerei ale tuturor auditorilor financiari din firma de audit (asociați, administratori, angajați), cu viza la zi (copie conformă cu originalul), precizând calitatea fiecărei persoane;

e) lista cu persoanele fizice sau juridice, membri CAFR, care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;

f) declarația privind respectarea criteriilor pentru buna reputație ca membru CAFR – pentru firma de audit și pentru auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit, asociați și administratori, conform normelor adoptate de Cameră;

g) listă cu toți membrii organului administrativ ori de conducere, precizând numele, prenumele, adresele profesionale sau adresele de corespondență, după caz;

h) dovada achitării taxei pentru atribuirea calității de membru al Camerei.

(…)

(5) Cererea și dosarul prevăzute la alin. (1) sunt verificate de către DSM sau de către reprezentanțele regionale ale CAFR, după caz. După verificarea documentelor prevăzute la alin. (1), DSM le înaintează Consiliului Camerei, cu propunere de aprobare sau respingere, după caz”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (1) și alin. (5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Cererea pentru înscrierea firmei de audit ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România (anexa nr. 4 la prezentele norme) este semnată de reprezentantul legal al firmei de audit și se depune la sediul CAFR sau la reprezentanțele regionale ale CAFR și este însoțită de un dosar de înscriere ce conține următoarele documente: 

a) copia actului constitutiv actualizat, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei, repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia, precum și obiectul principal de activitate care atestă exercitarea activității de audit financiar, conform prevederilor legale;

b) copia certificatului constatator, la zi, eliberat de registrul comerțului;

c) copia certificatului de înregistrare de la registrul comerțului;

d) lista cu persoanele fizice sau juridice, membri CAFR, care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;

e) listă cu toți membrii consiliului de administrație sau de conducere și membrii asociați/acționari, precizând numele, prenumele și numărul certificatului de membru/denumire firmă și numărul autorizației;

(…)

(5) Cererea și dosarul prevăzute la alin. (1) sunt verificate de către CSAM sau de către reprezentanțele regionale ale CAFR, după caz. După verificarea documentelor prevăzute la alin. (1), CSAM le înaintează spre aprobare Consiliului Camerei”.

 

Art. 7 alin. (2)-(4) și alin. (6)-(8) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (abrogat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (2)-(4) și alin. (6)-(8) se abrogă.

 

Art. 10 alin. (1) din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1) prevedea:

„(1) Registrul membrilor CAFR se actualizează în urma solicitărilor transmise prin formularul de actualizare a informațiilor personale din Registrul membrilor CAFR (anexele nr. 7 și 8 la prezentele norme). Totodată actualizarea Registrului membrilor CAFR se face conform situațiilor de sancționare prevăzute în ROF”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Registrul membrilor CAFR se actualizează în urma solicitărilor transmise prin formularul de actualizare a informațiilor personale din Registrul membrilor CAFR (anexele nr. 2, 7 și 8 la prezentele norme). Totodată actualizarea Registrului membrilor CAFR se face conform situațiilor de sancționare prevăzute în ROF”.

 

Anexele nr. 1-3 din Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR din România (modificat prin Hotărârea CAFR nr. 82/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexele nr. 1-2 și nr. 4 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3, cu următorul conținut:

ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la norme)

 

CERERE
pentru înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România

 

Subsemnatul/Subsemnata, . . . . . . . . . ., născut(ă) la data de . . . . . . . . . ., sex feminin/masculin, cu adresa de corespondență în localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., județul/sectorul . . . . . . . . . ., solicit înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România, fiind autorizat ca auditor financiar prin Ordinul președintelui    Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) nr. . . . . . . . . . . din . . . . . . . . . . . 

Anexez la prezenta cerere copia actului de identitate/pașaportului. 

Declar pe propria răspundere următoarele: 

Îndeplinesc criteriile de bună reputație astfel cum sunt stabilite conform Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative și potrivit Normelor privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui ASPAAS nr. 89/2018. 

□ Da 

□ Nu 

Potrivit criteriilor de încadrare a auditorilor financiari, conform art. 23 alin. (1) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018, mă încadrez în categoria auditorilor financiari: 

□ activi 

□ nonactivi^1

^2 La declararea statutului de auditor financiar nonactiv se indică legea care stabilește starea de incompatibilitate cu exercitarea activității de audit financiar. Nu se poate declara statutul de auditor financiar nonactiv la cerere, decât cu respectarea prevederilor art. 23 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018.

Modalitatea în care îmi desfășor activitatea din punct de vedere economic (PFA, PFI, alte forme de exercitare a activității din punct de vedere economic prevăzute de lege) este: . . . . . . . . . . . 

Numele, adresa, adresa paginii de internet, dacă este cazul, și numărul de înregistrare a firmelor de audit la care sunt angajat sau cu care sunt asociat ca partener sau în vreun alt mod, dacă este cazul: . . . . . . . . . . 

Înregistrări la alte organisme profesionale din țară sau la autoritățile competente ale altor state membre și/sau ale altor țări terțe: . . . . . . . . . . 

Mă angajez să respect prevederile legale în domeniu și să îndeplinesc obligațiile care îmi revin în calitate de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România. 

Date de contact: 

□ telefon: . . . . . . . . . . 

□ adresa de e-mail: . . . . . . . . . .

 

Data . . . . . . . . . .Semnătura . . . . . . . . . .

 

ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 2 la norme)

 

DECLARAȚIE
privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi

 

Subsemnatul/Subsemnata, . . . . . . . . . ., în calitate de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, posesor al certificatului/carnetului de auditor financiar nr. . . . . . . . . . ., declar pe propria răspundere că, potrivit criteriilor de încadrare a auditorilor financiari, conform art. 23 alin. (1) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018, mă încadrez în categoria auditorilor financiari: 

□ activi 

□ nonactivi^1 

^2 La declararea statutului de auditor financiar nonactiv se indică legea care stabilește starea de incompatibilitate cu exercitarea activității de audit financiar. Nu se poate declara statutul de auditor financiar nonactiv la cerere, decât cu respectarea prevederilor art. 23 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 2/2018.


De asemenea mă oblig ca în situația schimbării statutului declarat de auditor financiar activ sau nonactiv să comunic în scris Camerei Auditorilor Financiari din România, în termen de 30 zile de la modificarea situației existente anterior.

 

 

Data
. . . . . . . . . .
Semnătura
. . . . . . . . . .

 

ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 4 la norme)

 

CERERE
pentru înscrierea firmei de audit ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România

 

Subsemnatul/Subsemnata, . . . . . . . . . ., auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), posesor al carnetului nr. . . . . . . . . . ., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit . . . . . . . . . ., solicit pentru aceasta înscrierea ca membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și înscrierea în Registrul membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România. 

Anexez la prezenta cerere următoarele: 

□ copia actului constitutiv actualizat, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei, precum și repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia, conform prevederilor legale; 

□ certificat constatator, la zi, eliberat de registrul comerțului, copie; 

□ copia certificatului de înregistrare de la registrul comerțului; 

□ lista cu persoanele fizice sau juridice, membri CAFR, care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit; 

□ listă cu toți membrii consiliului de administrație/conducere și membrii asociați/acționari, precizând numele, prenumele și numărul certificatului de membru/denumire firmă și numărul autorizației. 

    Declar pe propria răspundere că firma îndeplinește criteriile de bună reputație astfel cum sunt stabilite conform Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative și potrivit Normelor privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 89/2018. 

□ Da 

□ Nu 

Menționez că societatea este/nu este membru la următoarele organisme profesionale de profil din țară sau din străinătate . . . . . . . . . . . 

    Subsemnatul declar că informațiile furnizate sunt corecte și complete.

 

Auditor financiar – administrator,
. . . . . . . . . .
Data
. . . . . . . . . .

 

Datele de contact ale firmei de audit: 

Telefon mobil: . . . . . . . . . . 

Adresă de e-mail: . . . . . . . . . . 

Adresa de website (dacă este cazul): . . . . . . . . . . 

Adresa de corespondență (alta decât sediul social, dacă este cazul): 

Localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., județul/sectorul . . . . . . . . . . 

Persoană de contact: . . . . . . . . . .”.

 

Alte dispoziții

 

Potrivit art. II, termenul „Departamentul servicii pentru membri”, regăsit în Hotărârea Consiliului CAFR nr. 67/2018, se înlocuiește cu termenul „Compartimentul servicii și asistență membri”, iar termenul „DSM” se înlocuiește cu termenul „CSAM”.

De asemenea, conform art. III, departamentele din cadrul aparatului executiv al CAFR vor duce la îndeplinire prevederile respectivei hotărâri.

Normele privind înscrierea ca membru al CAFR și înscrierea în Registrul membrilor CAFR – modificări (Hotărârea CAR nr. 82/2018) was last modified: noiembrie 22nd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.