Normele metodologice privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare – prezentare generală (H.G. nr. 1084/2022)

6 sept. 2022
Vizualizari: 186

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Norme metodologice de aplicare a prevederilor art. 119 alin. (1)-(4), art. 119^1 și 119^2 din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare

(M. Of. nr. 873 din 5 septembrie 2022)

 

 

Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 119 alin. (1)-(4), art. 119^1 și 119^2 din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare, cu modificările și completările ulterioare.

 

 

În M. Of. nr. 873 din 5 septembrie 2022 s-au publicat Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 119 alin. (1)-(4), art. 119^1 și 119^2 din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.

 

Dispoziții relevante

Art. 1:

(1) Ministerul Finanțelor poate să garanteze, în numele și în contul statului, la solicitarea Fondului de garantare a depozitelor bancare, denumit în continuare Fondul, unul sau mai multe împrumuturi contractate de acesta, potrivit art. 114 lit. b) și b1) din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 311/2015.

(2) Garanția de stat prevăzută la alin. (1) se acordă în condițiile prevăzute la art. 119 alin. (1), art. 1191 și 1192 din Legea nr. 311/2015.

 

Art. 2:

(1) Rambursarea ratelor de capital, plata dobânzilor, comisioanelor și a altor costuri aferente împrumuturilor garantate de stat se asigură din resursele schemei de garantare a depozitelor.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Responsabilitatea privind constituirea surselor de rambursare a împrumutului revine Fondului, care va monitoriza rambursarea la scadență a împrumutului și plata dobânzilor și comisioanelor aferente.

(3) În cazul în care Fondul nu deține resursele financiare necesare asigurării plății la scadență a ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor aferente, Ministerul Finanțelor va efectua plata în contul beneficiarului din disponibilul la fondul de risc.

 

Art. 3:

(1) Garanția prevăzută la art. 1 alin. (1) se diminuează corespunzător rambursării împrumutului garantat de stat, conform graficului de rambursare stabilit cu instituțiile finanțatoare. Eliberarea garanțiilor constituite conform art. 1 alin. (1) se realizează după rambursarea integrală a împrumutului și a plății dobânzilor și comisioanelor aferente, în termenii și condițiile stabilite prin documentele juridice încheiate cu instituțiile finanțatoare.

(2) Instituțiile finanțatoare prevăzute la alin. (1) sunt, după caz, instituții de credit, societăți financiare, alte scheme de garantare a depozitelor și alte instituții de la care Fondul poate contracta împrumuturi potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, respectiv instituții financiare internaționale/instituții de credit de la care Fondul poate contracta împrumuturi cu caracter preventiv conform art. 114 lit. b1) din aceeași lege.

 

Art. 4:

Procedura pentru garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, conform art. 119 alin. (1) din Legea nr. 311/2015, a împrumuturilor contractate de Fond potrivit art. 114 lit. b) din aceeași lege se realizează astfel:

1. Fondul transmite Ministerului Finanțelor solicitarea privind garantarea împrumutului pe care acesta urmează să îl contracteze de la instituții finanțatoare potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligațiilor de către Fond), precum și alte elemente specifice privind contractarea de finanțare și care va fi însoțită de:

a) nota de fundamentare întocmită de Fond și aprobată de Banca Națională a României, denumită în continuare BNR, privind contractarea împrumutului și necesitatea garantării acestuia de către stat;

b) oferta de finanțare transmisă de către instituția finanțatoare.

2. Ministerul Finanțelor, prin direcția de specialitate, analizează solicitarea transmisă de către Fond privind garantarea împrumutului contractat de la instituția finanțatoare, în vederea determinării oportunității emiterii garanției statului pentru susținerea finanțării în termenii propuși, precum și încadrarea în plafonul de garanții de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar. Ministerul Finanțelor poate solicita Fondului clarificări/documente suplimentare pe parcursul evaluării solicitării.

3. În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, în termen de maximum 5 zile de la primirea solicitării, Ministerul Finanțelor va informa Fondul asupra acestei decizii.

4. În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor întocmește și prezintă Guvernului spre aprobare, în regim de urgență, un memorandum prin care se solicită acordul pentru acordarea garanției statului în condițiile prevăzute la art. 1 alin. (2). Memorandumul va conține toate informațiile privind finanțarea contractată de Fond: structura finanțării garantate de stat, termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, dobândă, perioadă de grație etc.), precum și încadrarea în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

5. Ca urmare a aprobării memorandumului menționat la pct. 4, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de la Fond, Ministerul Finanțelor comunică Fondului decizia de acordare a garanției statului în procent de 100% din valoarea împrumutului, inclusiv dobânzile și comisioanele aferente.

6. În baza ofertei de finanțare transmise de către instituția finanțatoare și a memorandumului aprobat menționat la pct. 4, direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor prezintă spre aprobare și semnare conducerii Ministerului Finanțelor scrisoarea de garanție pentru finanțarea contractată de către Fond de la instituția finanțatoare, precum și convenția de garantare.

7. Convenția de garantare se încheie între Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, și Fond, în calitate de garantat, și cuprinde o serie de prevederi cu privire la condițiile de garantare și de monitorizare a garanției, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:

a) utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin lege și, dacă este cazul, menționate în contractul de împrumut încheiat între Fond și instituția finanțatoare;

b) achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituția finanțatoare în favoarea căreia Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție;

c) înștiințarea în scris a Ministerului Finanțelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare;

d) prezentarea către Ministerul Finanțelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta;

e) termenii și condițiile de executare a garanției de stat;

f) alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanțelor.

8. După semnarea convenției de garantare, Ministerul Finanțelor emite garanția de stat și transmite instituției finanțatoare, în original, scrisoarea de garanție.

 

Art. 10:

Procedura pentru acordarea împrumuturilor de stat conform art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015 se realizează astfel:

1. În urma analizei efectuate ca urmare a solicitării formulate de Fond, Ministerul Finanțelor inițiază un memorandum care se transmite Guvernului spre aprobare în regim de urgență, în care este prezentată solicitarea formulată de Fond, sursa de finanțare a împrumutului, nivelul indicativ al ratei dobânzii, precum și informații legate de finanțarea necesară contractată prin împrumuturi de stat, dacă este cazul.

2. Pentru împrumutul acordat Fondului de Ministerul Finanțelor din vărsăminte din privatizare în lei și/sau valută se aplică o rată a dobânzii, calculată ca medie aritmetică a cotațiilor indicative oferite de un număr de 5 instituții financiare, pentru maturitatea și moneda împrumutului solicitat de Fond, care rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului. Cele cinci instituții financiare sunt:

a) pentru sumele împrumutate în lei, primii 5 dealeri primari de pe piața internă, iar

b) pentru sumele împrumutate în valută, primii 3 dealeri primari de pe piața internă și primele două bănci, non-dealer primari, cu care Ministerul Finanțelor colaborează în cadrul programului MTN, așa cum rezultă din clasamentul dealerilor MTN valabil la momentul solicitării.

3. După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, pentru împrumutul acordat din vărsăminte din privatizare în lei și/sau valută se încheie o convenție între Ministerul Finanțelor și Fond, în care se stabilesc condițiile de acordare a împrumutului, precum și mecanismul de rambursare a împrumutului.

4. Dobânda aferentă împrumutului se calculează prin aplicarea ratei de dobândă prevăzute la soldul împrumutului, cu convenția „număr de zile calendaristice/360”, și rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului.

5. Împrumutul prevăzut la pct. 1 se poate rambursa de Fond anticipat parțial/integral, situație în care se încheie un act adițional la convenția de împrumut.

6. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării înscrisă pe documentul original depus la registratura Ministerului Finanțelor și în baza convenției de împrumut care trebuie semnată de către ambele părți, astfel încât să se permită respectarea termenului de 5 zile, Ministerul Finanțelor virează suma solicitată în contul indicat de Fond.

7. După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, dacă vărsămintele din privatizare sunt insuficiente, Ministerul Finanțelor lansează împrumuturi de stat și sumele atrase vor fi subîmprumutate Fondului în baza unui acord de împrumut subsidiar încheiat între Ministerul Finanțelor și Fond, prin care părțile convin asupra obligațiilor și drepturilor acestora, conform termenilor financiari ai împrumutului contractat în acest scop.

8. Pentru subîmprumuturile acordate Fondului de Ministerul Finanțelor nu se percepe comision la fondul de risc, potrivit prevederilor art. 1192 din Legea nr. 311/2015.

 

Art. 12:

Garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, a împrumuturilor cu caracter preventiv contractate de către Fond de la instituții financiare internaționale se realizează după cum urmează:

1. Fondul transmite Ministerului Finanțelor solicitarea privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv pe care acesta urmează să îl contracteze de la o instituție financiară internațională potrivit art. 114 lit. b1) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligațiilor de către Fond), precum și alte elemente specifice privind contractarea de finanțare propusă și care va fi însoțită de nota de fundamentare întocmită de Fond și aprobată de BNR, privind contractarea împrumutului, scopul utilizării finanțării și necesitatea garantării acestuia de către stat.

2. Ministerul Finanțelor analizează solicitarea primită din punctul de vedere al oportunității emiterii garanției statului pentru susținerea finanțării în termenii propuși, precum și a încadrării în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

3. În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor va informa în mod corespunzător Fondul.

4. În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, întocmește și supune aprobării Guvernului și Președintelui României, după caz, un memorandum cu tema: Acord de principiu privind acordarea garanției statului și aprobarea mandatului de negociere.

5. Memorandumul va conține toate informațiile cu privire la:

a) fundamentarea necesității adoptării acestei măsuri de sprijin din partea statului și scopul utilizării finanțării, precum și încadrarea în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar;

b) mandatul de negociere, care va conține principalele elemente tehnice și financiare propuse de instituția financiară internațională, precum și propunerile de negociere.

6. Ministerul Finanțelor va participa alături de Fond la negocierea documentului juridic care guvernează garanția, în conformitate cu mandatul aprobat. În cazul în care procedura instituției financiare internaționale prevede semnarea unei minute a negocierilor, aceasta va fi semnată de reprezentantul Ministerului Finanțelor care conduce delegația română.

7. După negocierea documentului juridic care guvernează garanția prevăzut la pct. 6, Ministerul Finanțelor inițiază un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere și aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanția. Memorandumul se supune aprobării Guvernului și Președintelui României.

8. În baza aprobării memorandumului prevăzut la pct. 7 de către Guvern și Președintele României, dacă instituția financiară internațională solicită în mod expres, Ministerul Finanțelor solicită Ministerului Afacerilor Externe emiterea deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanția de către reprezentantul autorizat al României.

9. În mod excepțional, datorită urgenței semnării documentului juridic ce guvernează garanția și numai dacă există suficiente elemente să se considere că textul convenit sau adoptat al acestuia nu va conține diferențe substanțiale de fond față de propunerea de text a părții române, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii și semnării, care va fi supus aprobării Guvernului și Președintelui României.

10. Documentul juridic ce guvernează garanția, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ conform legislației în vigoare privind datoria publică. Traducerea autorizată a documentului juridic ce guvernează garanția va fi efectuată de către o firmă autorizată, angajată de Ministerul Finanțelor conform legislației în vigoare privind achizițiile publice.

11. Aplicarea prezentei proceduri se face cu luarea în considerare a specificului finanțatorului extern și/sau al documentelor care guvernează garanția. În cazul în care documentul juridic ce guvernează garanția este guvernat de dreptul internațional public, în înțelesul Legii nr. 590/2003 privind tratatele, se aplică procedura prevăzută de această lege.

12. După ratificarea/aprobarea documentului juridic conform pct. 10, Ministerul Finanțelor încheie cu Fondul o convenție de garantare, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților în aplicarea prevederilor documentului juridic care guvernează garanția. Semnarea convenției de garantare se va face de către reprezentanții celor două instituții, autorizați în acest sens, în termen de 30 de zile de la data publicării actului normativ prevăzut la pct. 10 în Monitorul Oficial al României, Partea I, dar, în orice caz, înainte de efectuarea primei trageri din cadrul împrumutului garantat.

13. Convenția de garantare încheiată între Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, și Fond, în calitate de garantat, cuprinde o serie de prevederi cu privire la condițiile de garantare și de monitorizare a garanției, potrivit legii de aprobare a documentului juridic care guvernează garanția emisă, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:

a) utilizarea împrumutului garantat de stat numai pentru destinațiile stabilite prin lege și, dacă este cazul, menționate în acordul de împrumut încheiat între Fond și instituția financiară internațională;

b) achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituția financiară internațională în favoarea căreia Ministerul Finanțelor a emis garanția;

c) înștiințarea în scris a Ministerului Finanțelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare;

d) prezentarea către Ministerul Finanțelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta;

e) termenii și condițiile de executare a garanției de stat;

f) alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanțelor.

14. Clauzele convenției de garantare se adaptează în funcție de prevederile documentului juridic care guvernează derularea garanției și, respectiv, a împrumutului.

Normele metodologice privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare – prezentare generală (H.G. nr. 1084/2022) was last modified: septembrie 6th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.