Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii (OMFP nr. 1177/2018)

5 feb. 2018
Vizualizari: 13812

4.2.(4) Cu privire la raportarea informațiilor privind drepturile constatate se au în vedere următoarele:

– preluarea datelor din soldurile din anii precedenți și rulajele curente ale conturilor de creanțe purtătoare de venituri ale bugetului general consolidat (conturile 463, 464, 411, 461, 51807 etc.), după caz;

– pentru veniturile încasate fără evidențierea anticipată a drepturilor constatate (fără debit), ca urmare a nedeclarării și neînregistrării în contabilitate a creanțelor potrivit legii, coloana de drepturi constatate (total și an curent) se completează cu sume la nivelul încasărilor realizate; coloana se completează astfel și pentru sumele încasate necuvenit, care urmează a fi restituite;

– stingerea debitelor pe alte căi decât încasarea are în vedere anularea sau prescripția, conversia în acțiuni etc., precum și diminuarea încasărilor ca urmare a restituirii sumelor încasate necuvenit, restituirea subvențiilor rămase neutilizate la finele anului, diferențe de curs valutar și alte diminuări de disponibilități în condițiile legii;

– drepturile constatate de încasat se determină ca diferență între totalul drepturilor constatate și drepturile stinse și trebuie să corespundă cu soldurile conturilor de creanțe dezvoltate pe clasificația de venituri la sfârșitul perioadei de raportare;

– sumele raportate în conturile de execuție – venituri la coloana 4 reprezentând „Drepturi constatate din anii precedenți” trebuie să corespundă cu sumele raportate la coloana 8 „Drepturi constatate de încasat” din aceleași formulare, întocmite la 31 decembrie 2016;

– sumele încasate ca împrumut din excedentul anilor anteriori la codurile bugetare: 40.15.01 „Sume utilizate de administrațiile locale din excedentul anului precedent pentru secțiunea de funcționare”, 40.15.02 „Sume utilizate de administrațiile locale din excedentul anului precedent pentru secțiunea de dezvoltare”, 40.15.03 „Sume utilizate de alte instituții din excedentul anului precedent”, 41.06 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă”, 40.11.00 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă ale secțiunii de funcționare”, 40.13.00 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă ale secțiunii de dezvoltare”, 40.14.00 „Sume din excedentul bugetului local utilizate pentru finanțarea cheltuielilor secțiunii de dezvoltare” nu se raportează în contul de execuție – venituri la sfârșitul exercițiului financiar.

În cursul exercițiului financiar, sumele încasate ca împrumut din excedent la codurile bugetare menționate se raportează în contul de execuție – venituri.

– la instituțiile publice care efectuează transferurile de venituri bugetare de la subcapitolul de venituri 41.07.00 „Venituri proprii redistribuite între instituții publice finanțate integral/parțial din venituri proprii sau între activități finanțate integral din venituri proprii”, sumele se raportează în contul de execuție – venituri, cu valoare negativă la coloana 6 „Încasări realizate” și cu valoare pozitivă la coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”. Aceste sume nu se raportează ca drepturi constatate.

– la instituțiile publice care primesc transferurile de venituri bugetare la subcapitolul de venituri 41.07.00 „Venituri proprii redistribuite între instituții publice finanțate integral/parțial din venituri proprii sau între activități finanțate integral din venituri proprii”, sumele se raportează în contul de execuție – venituri cu valoare pozitivă la coloana 6 „Încasări realizate” și cu valoare negativă la coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”.

Sumele redistribuite nu se raportează ca drepturi constatate.

La întocmirea contului de execuție – venituri, Autoritatea de Supraveghere Financiară cumulează veniturile bugetare evidențiate în contul de trezorerie la subcap. 41.09 „Disponibilități din venituri curente constituite în depozite/titluri de stat la bănci comerciale” (cu semnul minus), cu sumele aflate în depozite constituite la instituțiile de credit din acestea (cu semnul plus).

Conturile de venituri calculate (de exemplu: venituri din bunuri și servicii primite cu titlu gratuit, venituri din reluarea ajustărilor de depreciere, venituri din reluarea ajustărilor pentru pierderea de valoare, venituri din reluarea provizioanelor etc.) sunt venituri care nu implică nicio încasare monetară în bugetul instituției și se vor raporta numai în formularul „Contul de rezultat patrimonial” (anexa nr. 2 la situațiile financiare).

Sumele reprezentând venituri ale bugetelor locale, venituri proprii ale instituțiilor publice sau venituri cuvenite altor bugete, achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminalele de plată electronice instalate la sediile instituțiilor publice beneficiare, se raportează în formularele:

„Contul de execuție a bugetului instituției publice – venituri” (anexa nr. 5 la situațiile financiare), „Contul de execuție a bugetului instituției publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii – de subordonare locală – venituri” (anexa nr. 9 la situațiile financiare) și „Contul de execuție a bugetului local – venituri” (anexa nr. 12 la situațiile financiare), astfel:

– sumele achitate la terminalele de plată și care nu au fost încasate în conturile de venituri bugetare deschise la Trezoreria Statului până la data decontării aferente drepturilor constatate pe seama contribuabililor sau debitorilor care au fost raportate anterior în coloanele: 3 „Drepturi constatate” – „Total”, 4 „Drepturi constatate din anii precedenți” și 5 „Drepturi constatate” – „din anul curent” se raportează în coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”;

– debitele constituite pe seama instituțiilor de credit rezultate din stingerea obligațiilor fiscale și/sau bugetare ale contribuabililor nu se raportează în contul de execuție – venituri;

– sumele încasate de la instituția de credit, aferente tranzacției, în contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului pe numele instituțiilor publice beneficiare nu se raportează în contul de execuție – venituri;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

– veniturile încasate la bugetele către care s-a efectuat plata, provenite din debitele constituite pe seama instituțiilor de credit, se evidențiază la data încasării sumelor respective în conturile corespunzătoare de venituri deschise la Trezoreria Statului și se raportează în coloana 6 „Încasări realizate”; aceste sume nu se mai înscriu în coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”.

4.3.(1) Formularele „Contul de execuție bugetară – Cheltuieli” (anexele nr. 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 și 18 la situațiile financiare), la raportarea anuală, se completează după cum urmează:

– credite de angajament definitive (coloana 1) cu sumele aferente acțiunilor multianuale cuprinse în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite, anexe ce sunt considerate parte integrantă a respectivelor bugete;

– credite bugetare inițiale (coloana 2);

– credite bugetare definitive (coloana 3).

4.3.(2) Cu privire la raportarea informațiilor în formularele „Contul de execuție bugetară – Cheltuieli” (anexele nr. 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 și 18 la situațiile financiare) se au în vedere următoarele:

– angajamentele bugetare (coloana 4) nu pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3);

– angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3) pentru celelalte acțiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri și servicii, subvenții, transferuri etc.);

– angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăși angajamentele bugetare (coloana 4) pentru celelalte acțiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri și servicii, subvenții, transferuri etc.);

– angajamentele legale (coloana 5) pot depăși creditele de angajament (coloana 1) cu valoarea angajamentelor legale rămase neachitate la data de 31 decembrie 2016, evidențiate în soldul contului 8067000 „Angajamente legale”;

– plățile efectuate (coloana 6) trebuie să se încadreze în creditele bugetare definitive (coloana 3) și în angajamentele bugetare (coloana 4);

– angajamentele legale de plătit (coloana 7) reprezintă valoarea angajamentelor legale efectuate în limita creditelor bugetare aprobate sau a creditelor de angajament, rămase neachitate la 31 decembrie 2017, evidențiate în soldul contului 8067000 „Angajamente legale”;

– cheltuielile efective (coloana 8) pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3), angajamentele bugetare (coloana 4), angajamentele legale (coloana 5), deoarece cheltuielile efective reprezintă costul bunurilor și serviciilor utilizate în vederea realizării serviciilor publice sau veniturilor.

Conturile de cheltuieli calculate (de exemplu, cheltuieli cu ajustările pentru depreciere, cheltuieli cu ajustările pentru pierderea de valoare, cheltuieli cu provizioanele etc.) sunt cheltuieli care nu implică o plată monetară din bugetul instituției și, prin urmare, nu se raportează în conturile de execuție bugetară – coloana 8 „Cheltuieli efective”, ci doar în formularul „Contul de rezultat patrimonial” (anexa nr. 2 la situațiile financiare).

Cheltuielile cu diferențele de curs valutar se raportează în conturile de execuție bugetară în coloana 8 „Cheltuieli efective”, numai în situația în care pot fi identificate codurile de clasificație bugetară aferente.

Cheltuielile cu amortizarea și cheltuielile cu activele fixe neamortizabile se raportează în coloana 8 „Cheltuieli efective”.

4.3.(3) În formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Cheltuieli” (anexele nr. 6, 11, 15, 16 și 18 la situațiile financiare) și „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexele nr. 7 și 7b la situațiile financiare) se evidențiază atât cheltuielile plătite prin trezorerie, cât și cheltuielile bugetare plătite în valută prin instituțiile de credit, dar care nu s-au efectuat din sume în lei transferate din conturile de cheltuieli din trezorerie.

4.4. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Venituri” (anexa nr. 5 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice care au calitatea de creditori bugetari ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului Fondului pentru mediu, bugetului activităților pentru privatizare, bugetului Trezoreriei Statului, de către instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii/activități finanțate integral din venituri proprii (altele decât cele de subordonare locală), bugetul fondurilor externe nerambursabile – sursa D, în situația în care în acest buget au fost aprobate venituri (altele decât cele de subordonare locală), cu informații privind veniturile realizate potrivit bugetului aprobat (clasificația funcțională).

4.5. Autoritățile publice, ministerele și celelalte organe ale administrației publice centrale, alte autorități publice, precum și instituțiile publice din subordinea acestora, care încasează, administrează și utilizează venituri proprii, potrivit legii, raportează execuția bugetului astfel:

a) execuția bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 2 la Legea nr. 6/2017, cu modificările și completările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);

b) execuția bugetului instituțiilor publice finanțate parțial din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 2 la Legea nr. 6/2017, cu modificările și completările ulterioare, precum și în anexa nr. 5/04 la Legea nr. 7/2017, cu modificările și completările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);

c) execuția cumulată a bugetului instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și a activităților finanțate integral din venituri proprii, care include execuția atât a bugetelor prevăzute la lit. a) și b), cât și a celorlalte bugete care cuprind veniturile proprii și cheltuielile efectuate potrivit unor legi specifice (codul 20).

4.6. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Cheltuieli” (anexa nr. 6 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice din administrația centrală și de asigurări sociale, indiferent de sursa de finanțare a cheltuielilor, cu cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare).

În formularele de situații financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice se completează și coloana 8 „Cheltuieli efective”.

4.7. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice din administrația centrală și de asigurări sociale, indiferent de sursa de finanțare a cheltuielilor, cu cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli. Se întocmește distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole și alineate (clasificația economică).

În formularele de situații financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice se completează și coloana 8 „Cheltuieli efective”.

Conturile de execuție – cheltuieli întocmite de Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și Casa Națională de Asigurări de Sănătate depuse la Ministerul Finanțelor Publice vor purta viza Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru sumele deduse direct de către angajator din contribuțiile datorate potrivit prevederilor art. 9 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 nr. 7/2017, cu modificările și completările ulterioare, și respectiv ale art. 4 alin. (7) și (8) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.

4.8. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile publice de subordonare locală, indiferent de modul de finanțare a acestora, cu informații privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole și alineate (clasificația economică).

4.9. La întocmirea formularelor de raportare a execuției bugetare se au în vedere și următoarele:

– instituțiile publice care în anul 2017 au efectuat cheltuieli privind activitatea de învățământ depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare) și formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor și paragrafelor capitolului 65.00 „Învățământ”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2018;

– instituțiile publice care în anul 2017 au efectuat cheltuieli privind activitatea de apărare depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare) întocmit pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor capitolului 60.00 „Apărare”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2018;

– instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care în anul 2017 au efectuat cheltuieli de la capitolul 74.00 „Protecția mediului”, depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare) sau formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor și paragrafelor capitolului 74.00 „Protecția mediului”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2018;
– instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care în anul 2017 au efectuat cheltuieli de la capitolul 61.00 „Ordine publică și siguranță națională” depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7 la situațiile financiare) sau formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor și paragrafelor capitolului 61.00 „Ordine publică și siguranță națională”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2018.

4.10. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii (de subordonare locală) – Venituri” (anexa nr. 9 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice și activitățile finanțate integral din venituri proprii sau din venituri proprii și subvenții, de subordonare locală, cu informații privind veniturile realizate și subvențiile primite de la bugetul local, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

4.11. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii (de subordonare locală) – Cheltuieli” (anexa nr. 11 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice și activitățile finanțate integral din venituri proprii sau din venituri proprii și subvenții, de subordonare locală, cu informații privind cheltuielile efectuate, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

La secțiunile de funcționare și dezvoltare se completează informațiile numai la nivel de capitol.

Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare).

4.12. Formularul „Contul de execuție a bugetului local – Venituri” (anexa nr. 12 la situațiile financiare) se completează de către unitățile administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii, județe), creditori bugetari ai bugetelor locale, cu informații privind veniturile realizate, pe structura bugetelor aprobate (clasificația funcțională).

4.13. Formularul „Contul de execuție a bugetului local – Cheltuieli” (anexa nr. 13 la situațiile financiare) se completează de către unitățile administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii, județe) și instituțiile subordonate finanțate din bugetul local cu informații privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

La secțiunile de funcționare și dezvoltare se completează informațiile numai la nivel de capitol.

Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare).

4.14. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinație specială” (anexa nr. 14a la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice de subordonare centrală.

Rândul 12 „Alte fonduri cu destinație specială” se detaliază pe fonduri în raportul de analiză pe bază de bilanț.

La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2. (11) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.

4.15. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinație specială” (anexa nr. 14b la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice de subordonare locală.

La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2. (12) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.

4.16. Formularul „Contul de execuție a bugetului creditelor externe – Cheltuieli” (anexa nr. 15 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite externe pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare).

4.17. Formularul „Contul de execuție a bugetului creditelor interne – Cheltuieli” (anexa nr. 16 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite interne pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare).

4.18. Formularul „Contul de execuție a bugetului fondurilor externe nerambursabile – Venituri” (anexa nr. 17 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate cu informații privind veniturile realizate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

4.19. Formularul „Contul de execuție a bugetului fondurilor externe nerambursabile – Cheltuieli” (anexa nr. 18 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate cu informații privind cheltuielile efectuate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – Cheltuieli” (anexa nr. 7b la situațiile financiare).

4.20. Formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa nr. 19 la situațiile financiare) se completează de către toate instituțiile publice care au calitatea de beneficiari și care derulează proiecte cu finanțare externă nerambursabilă postaderare.
Formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa nr. 19 la situațiile financiare) se completează distinct pe fiecare sursă de finanțare (mai puțin sursa 08 – bugetul fondurilor externe nerambursabile).

Plățile raportate de instituțiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” și la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” raportate în anexele nr. 7 și 7b, întocmite potrivit bugetului aprobat, se corelează cu plățile raportate în formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa nr. 19 la situațiile financiare).

În cazul proiectelor derulate în parteneriat, instituțiile publice în calitate de lideri sau parteneri completează anexa nr. 19 cu informații privind plățile efectuate potrivit bugetului aprobat pentru activitățile pe care s-au angajat să le asigure în scopul implementării proiectului, conform acordului de parteneriat, precum și cu informații privind sumele rambursate/neautorizate/deduse din sumele solicitate aferente propriilor activități.

Anexa nr. 19 se completează potrivit prevederilor pct. 4.20 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice nr. 71/2013, ale cap. I pct. 5 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2013, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 505/2013, ale pct. 2. (6) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2015, aprobate prin OMFP nr. 465/2015 și ale pct. 4.20 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2015, pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, precum și pentru modificarea și completarea altor norme metodologice în domeniul contabilității publice, aprobate prin OMFP nr. 82/2016, cu completările ulterioare.

4.21.(1) Formularul „Situația sumelor primite direct de la Comisia Europeană/alți donatori și a plăților din FEN postaderare” (anexa nr. 20a la situațiile financiare) se completează de către toate instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care primesc direct de la Comisia Europeană/alți donatori fonduri externe nerambursabile postaderare (de exemplu: Autoritatea de certificare și plată, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene etc.) și apoi efectuează plăți către autoritățile de management, agenții de plăți, instituții publice subordonate în calitate de beneficiar, beneficiari de fonduri externe nerambursabile care efectuează cheltuieli pentru propriile proiecte cu finanțare externă nerambursabilă postaderare.

Anexa nr. 20a se completează potrivit prevederilor pct. 4.21.(1) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013.

4.21.(2) Formularul „Situația sumelor primite indirect de la Comisia Europeană/alți donatori și a plăților din FEN postaderare” (anexa nr. 20b la situațiile financiare) se completează de toate instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care primesc fonduri externe nerambursabile postaderare, prin autorități de certificare, instituții publice ierarhic superioare, după caz, și care ulterior efectuează plăți din aceste sume (de exemplu: autorități de management, agenții de plăți, operatori de program, alte instituții publice).
Anexa nr. 20b nu se completează de către instituțiile publice care au calitatea de beneficiari sau de lideri de proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, care primesc prefinanțări și rambursări prin autoritățile de management din România, în conturile de venituri ale bugetelor proprii.

Anexa nr. 20b se completează potrivit prevederilor pct. 4.21.(2) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013.

4.22. Formularul „Situația privind veniturile și cheltuielile bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale” (anexa nr. 24 la situațiile financiare anuale) nu se completează de către ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale. Se obține ca rezultat al prelucrării automate a datelor la administrațiile județene ale finanțelor publice, precum și la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.

4.23. Formularul „Sinteza finanțării programelor” și formularul „Fișa programului” (anexele nr. 25 și 26 la situațiile financiare anuale) se completează de ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, de alte autorități publice, care au obligația să întocmească și să anexeze la situațiile financiare anuale rapoarte de performanță în care se prezintă, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate și cele obținute, indicatorii și costurile asociate.

4.24. Formularul „Situația plăților efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 și titlul 58)” (anexa nr. 27 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice care derulează proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare.

În anexa nr. 27 „Situația plăților efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 și titlul 58)”, totalul plăților raportate de instituțiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” și la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” se detaliază pe fiecare sursă de finanțare, pe naturi de cheltuieli, și trebuie să corespundă cu totalul plăților raportate în anexa nr. 7 sau nr. 7b la situațiile financiare, la cele două titluri (coloana 6).

4.25. Formularul „Situația plăților efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă»” (anexa nr. 28 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice finanțate integral din bugetul de stat, din venituri proprii de subordonare centrală, cu informații privind plățile efectuate pentru programele cu finanțare rambursabilă.

În anexa nr. 28 „Situația plăților efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă», totalul plăților raportate de instituțiile publice la titlul 65 se detaliază pe fiecare sursă de finanțare, pe naturi de cheltuieli, și trebuie să corespundă cu totalul plăților raportate în anexa nr. 7 la situațiile financiare (coloana 6).

4.26.(1) Formularul „Plăți restante” (anexa nr. 30 la situațiile financiare) se completează de autoritățile publice, ministere, celelalte organe ale administrației publice centrale, instituțiile publice autonome și instituțiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, cu sumele reprezentând plăți restante din: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, credite externe, credite interne, fonduri externe nerambursabile, bugetul Fondului pentru mediu, al instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii/activități finanțate integral din venituri proprii. Se completează câte un formular distinct pentru fiecare cod înscris în subsolul acestuia.

4.26.(2) Formularul „Plăți restante” (anexa nr. 30b la situațiile financiare modificată conform prevederilor Ordinului viceprim- ministrului, ministrul finanțelor publice nr. 1.248/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 49 alin. (131) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale și de modificare și completare a Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin OMFP nr. 629/2009) se completează de unitățile administrativ- teritoriale, precum și de instituțiile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanțare.

4.26.(3) Plățile restante se completează potrivit prevederilor pct. 4.28.(3)-4.28.(7) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2014, aprobate prinOMFP nr. 96/2015, cu modificările ulterioare.

4.27.(1) Formularul „Situația acțiunilor deținute de instituțiile publice, în numele statului român, la societăți comerciale, societăți/companii naționale, precum și în capitalul unor organisme internaționale și companii străine” (anexa nr. 31 la situațiile financiare anuale) se completează de către instituțiile publice care dețin în numele statului român acțiuni la societăți comerciale, societăți/companii naționale, precum și în capitalul unor organisme internaționale și companii străine.
4.27.(2) La finele exercițiului se raportează separat valoarea acțiunilor cotate și a celor necotate la valoarea de piață, valoare care se determină potrivit prevederilor pct. 1.7 din Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin OMFP nr. 40/2007.

4.27.(3) Formularul „Situația acțiunilor/părților sociale deținute direct/indirect de unitățile administrativ-teritoriale la operatorii economici” (anexa nr. 31b la situațiile financiare anuale), anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, se completează de către unitățile administrativ-teritoriale care dețin acțiuni și părți sociale la operatorii economici, direct sau indirect, cu informațiile de la 31 decembrie 2017.

În cazul municipiului București, autoritățile administrației publice locale de la nivelul sectoarelor raportează operatorii economici la care administrează/controlează acțiuni sau părți sociale, potrivit hotărârilor Consiliului General al Municipiului București, în numele municipiului București.

4.28. Formularul „Situația sumelor evidențiate în conturi în afara bilanțului rezultate din operațiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat” (anexa nr. 32 la situațiile financiare) se completează de către creditorii bugetari (Ministerul Finanțelor Publice, Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Casa Națională de Asigurări de Sănătate) care, potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în vederea raportării prin situațiile financiare a bunurilor sechestrate ca măsură asiguratorie dispusă prin procedură administrativă și ca modalitate de executare silită a garanțiilor depuse de contribuabili pentru înlesnirile acordate etc.

Această anexă se completează cu soldurile conturilor în afara bilanțului specifice operațiunilor respective.

4.29. Formularul „Situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii” (anexa nr. 34 la situațiile financiare anuale) se completează cu informații privind evoluția activelor nete/capitalurilor proprii ale instituțiilor publice pe parcursul exercițiului financiar. Datele trebuie să fie însoțite de informații prezentate în notele explicative referitoare la:

– natura modificărilor;

– natura și scopul constituirii rezervelor;

– orice informații semnificative.

Coloana 2 „Creșteri” se completează cu rulajul creditor al conturilor de capitaluri, iar coloana 3 „Reduceri” se completează cu rulajul debitor al conturilor de capitaluri.

La completarea informațiilor din coloanele 2 și 3 urmează să se analizeze rulajele și soldurile conturilor de capitaluri și să se țină cont de caracterul bifuncțional al conturilor 121 „Rezultatul patrimonial” și 117 „Rezultatul reportat”, astfel încât soldul la sfârșitul anului din coloana 4 rezultat din calcul să corespundă cu soldul raportat în bilanț, debitor sau creditor, după caz.

4.30.(1) Formularele „Situația activelor fixe amortizabile” și „Situația activelor fixe neamortizabile” (anexele nr. 35a și 35b la situațiile financiare anuale) se completează de instituțiile publice care au în administrare active fixe corporale din domeniul public sau privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, precum și active fixe corporale aflate în proprietatea privată a instituției publice, după caz.

Pentru activele fixe neamortizabile conform legii nu se recunoaște ajustarea pentru depreciere.

4.30.(2) Ordonatorii principali de credite au obligația reconcilierii valorii bunurilor mobile și imobile, inclusiv a bogățiilor de orice natură ale subsolului, în stare de zăcământ, aflate în domeniul public al statului, precum și a valorii bunurilor imobile din domeniul privat al statului din situațiile financiare anuale, care se depun la Ministerul Finanțelor Publice, cu valoarea acestor bunuri din inventarul centralizat reglementat prin H.G. nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului delegat pentru buget nr. 668/2014 pentru aprobarea Precizărilor privind întocmirea și actualizarea inventarului centralizat al bunurilor imobile proprietate privată a statului și a drepturilor reale supuse inventarierii, cu modificările și completările ulterioare.
Bunurile din domeniul public al statului (evidențiate 2xx = 101) se raportează în anexa nr. 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloana 19, iar bunurile din domeniul public al unităților administrativ-teritoriale (evidențiate 2xx = 103) se raportează în același formular în coloana 22.

Bunurile din domeniul privat al statului și din domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale, precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice (evidențiate 2xx = 231, 404, 779, după caz) care se amortizează potrivit legii se raportează în anexa nr. 35a „Situația activelor fixe amortizabile” în coloanele 22, 23 și 24.
Bunurile din domeniul privat al statului (evidențiate 2xx = 1020101), precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice din administrația centrală (evidențiate 2xx = 1020102) care nu se amortizează potrivit legii se raportează în anexa nr. 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloanele 20 și 21, iar bunurile din domeniul privat al unităților administrativ- teritoriale (evidențiate 2xx = 1040101), precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice din administrația locală (evidențiate 2xx = 1040102) care nu se amortizează potrivit legii se raportează în anexa nr. 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloanele 23 și 24.

4.30.(3) În vederea completării corecte a anexelor nr. 35a și 35b se au în vedere următoarele:
– rândul 09 – drumuri publice – se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.7 „Infrastructură drumuri (publice, industriale, agricole), alei, străzi și autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulație)” din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin H.G. nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Catalog, exclusiv poduri, podețe, pasarele și viaducte și tunele;

– rândul 10 – drumuri industriale agricole se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.7 din Catalog „Infrastructură drumuri (publice, industriale, agricole), alei, străzi și autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulație)”;

– rândul 11 – infrastructură pentru transport feroviar, exclusiv viaducte și tunele – se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.2 din Catalog „Infrastructură pentru transport feroviar”, exclusiv poduri, podețe, pasarele și viaducte și tunele;

– rândul 12 – poduri, podețe, pasarele și viaducte pentru transporturi feroviare și rutiere; viaducte – se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.17 din Catalog „Poduri, podețe, pasarele și viaducte pentru transporturi feroviare și rutiere; viaducte”;

– rândul 13 – tunele – se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.18 din Catalog „Tunele”;

– rândul 14 – piste pentru aeroporturi și platforme de staționare pentru avioane și autovehicule; construcții aeroportuare – se completează având în vedere pct. 1.3.8 din Catalog „Piste pentru aeroporturi și platforme de staționare pentru avioane și autovehicule. Construcții aeroportuare”;

– rândul 15 – canale pentru navigație – se completează având în vedere pct. 1.3.11 din Catalog „Canale pentru navigație”;

– rândul 16 se completează cu valoarea altor active fixe încadrate în grupa „Construcții”.

4.31.(1) Instituțiile publice au obligația să analizeze înainte de înscrierea în situațiile financiare anuale natura juridică a bunurilor imobile din domeniul privat al statului definite potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice și ministrului delegat pentru buget nr. 668/2014, cu modificările și completările ulterioare, și a celor din domeniul privat al unității administrativ- teritoriale, precum și din proprietatea privată a instituției publice, astfel încât datele raportate în situațiile financiare să fie în concordanță cu datele din inventare.

4.31.(2) În vederea evitării dublei raportări a bunurilor din domeniul public al statului, instituțiile de învățământ preuniversitar/unitățile administrativ-teritoriale în cadrul cărora funcționează cluburi sportive fără personalitate juridică se vor pune de acord cu inspectoratele școlare asupra datelor raportate în situațiile financiare anuale cu privire la bunurile din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Educației Naționale și în folosința gratuită a cluburilor sportive școlare.

4.32. Sectoarele instituționale potrivit manualului Sistemul European de Conturi (SEC 2010) sunt cele prevăzute la pct. 2.(10) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2015, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 465/2015.

În vederea întocmirii corecte a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de . . .” (anexa nr. 40a la situațiile financiare), a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de . . .” (anexa nr. 40b la situațiile financiare) și a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de . . .” (anexa nr. 40c la situațiile financiare), instituțiile publice trebuie să dezvolte conturile contabile în analitice distincte, astfel încât acestea să poată furniza informații detaliate pe sectoare, precum și pe subsectoarele administrației publice: subsectorul administrație publică centrală, subsectorul administrație publică locală, subsectorul asigurări sociale.

4.33. În scopul identificării cazurilor de reclasificare a creditelor comerciale în împrumuturi (Maastricht debt) conform deciziei Eurostat se au în vedere prevederile pct. 4.39 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2014, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 96/2015, cu modificările ulterioare.

Raportarea datoriei comerciale reclasificate în împrumuturi se efectuează în:

– anexa nr. 40a „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de . . .” la rândurile cu codurile: 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 429.1, 429.2, 447, 448, 449, 450, 451;

– anexa nr. 40b „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de . . .” la rândurile cu codurile: 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 298, 299, 300, 301, 302;

– anexa nr. 40c „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de . . .” la rândurile cu codurile: 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 300, 301, 302, 303, 304.

Prezentarea acestor informații se efectuează într-o notă explicativă.

Datoria comercială reclasificată în împrumuturi se evidențiază, după caz, astfel:
401, 404 = 5190110 (1670108; 1670208)/analitice distincte

Dobânda aferentă datoriei comerciale reclasificate în împrumuturi se evidențiază, după caz, astfel:
666 = 5180800 (1680708)/analitice distincte

4.34. Unitățile sanitare publice cu paturi de subordonare centrală raportează creanțele față de casele de sănătate în anexa nr. 40a „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de . . .”, la rd. 306.1, respectiv în anexa nr. 40b „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de . . .”, la rd. 171.1, cele de subordonare locală.

Casele de sănătate raportează datoriile față de unitățile sanitare publice cu paturi în anexa nr. 40c „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de . . .”, la rd. 319.4.1 pentru cele de subordonare centrală, respectiv la rd. 319.5.1 pentru cele de subordonare locală.
Creanțele raportate de unitățile sanitare publice cu paturi se pun de acord cu datoriile din evidența caselor de sănătate.

Eventualele diferențe se explică atât de unitățile sanitare publice cu paturi, cât și de casele de sănătate în raportul ce însoțește situațiile financiare, în notele explicative referitoare la creanțe și, respectiv, datorii.

Casele de sănătate prezintă în raportul ce însoțește situațiile financiare explicații cu privire la sumele înregistrate în contul extrabilanțier provenind din depășirea contractelor încheiate cu unitățile sanitare publice cu paturi.

Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2017 și pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilității (OMFP nr. 1177/2018) was last modified: februarie 5th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.