Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii (OMFP nr. 1177/2018)

5 feb. 2018
Vizualizari: 13791

În contabilitatea Trezoreriei centrale (sector 01, sursa J) stabilirea rezultatului execuției bugetare se realizează astfel:

– preluarea la sfârșitul anului a excedentelor bugetului Trezoreriei Statului transferate de unitățile Trezoreriei Statului pe baza extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală prin formula contabilă „52402 = 48109”;

– preluarea la sfârșitul anului a deficitelor bugetului Trezoreriei Statului transferate de unitățile Trezoreriei Statului pe baza extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală prin formula contabilă „48109 = 52402”;

– contul 52402 „Rezultatul execuției bugetului trezoreriei statului din anul curent” se închide la sfârșitul exercițiului financiar prin contul 52403 „Rezultatul execuției bugetului trezoreriei statului din anii precedenți”.

2.10.(9) La instituțiile publice finanțate din bugetele creditelor interne, bugetele creditelor externe și din bugetul fondurilor externe nerambursabile

– contul 531 „Casa”;

– contul 5130101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe contractate de stat la trezorerie” (se închide la sfârșitul exercițiului financiar, cu veniturile încasate la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe”, prin contul 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de stat” și prin contul 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de stat”);

– contul 5140101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe garantate de stat la trezorerie” (se închide la sfârșitul exercițiului financiar, cu veniturile încasate la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe” prin contul 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de stat” și prin contul 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de stat”);

– contul 5160101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe contractate de autoritățile administrației publice locale la trezorerie” se închide la sfârșitul exercițiului financiar, cu veniturile încasate la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe”, prin contul 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale” și prin contul 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”;

– contul 5170101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe garantate de autoritățile administrației publice locale la trezorerie” (se închide la sfârșitul exercițiului financiar, cu veniturile încasate la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe”, prin contul 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale” și prin contul 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”);

– contul 770 „Finanțarea de la buget” (se închide la sfârșitul exercițiului financiar cu soldul plăților nete de casă efectuate din bugetele creditelor interne și bugetele creditelor externe, prin creditul conturilor: 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de stat”, 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de stat”, 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de stat”, 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de stat”, 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”, 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor – din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”);

– contul 5150103 „Disponibil în lei din fonduri externe nerambursabile la trezorerie – venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa D)” se închide la sfârșitul exercițiului financiar prin contul 51504 „Rezultatul execuției bugetare din anul curent” în situația în care bugetul FEN (sursa D) este aprobat cu venituri și, respectiv, prin contul 51506 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor” în situația în care bugetul FEN (sursa D) nu este aprobat cu buget de venituri, iar sumele încasate au fost evidențiate la codul bugetar de venituri 41.04 „Sume aferente FEN”;

– contul 51504 „Rezultatul execuției bugetare din anul curent” (se închide la sfârșitul exercițiului financiar prin contul 51505 „Rezultatul execuției bugetare din anii precedenți”) pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa D) în situația în care acesta este aprobat cu venituri;

– contul 770 „Finanțarea de la buget” aferent bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa D) se închide prin creditul contului 51504 „Rezultatul execuției bugetare din anul curent” în situația în care bugetul FEN (sursa D) este aprobat cu venituri și, respectiv, prin contul 51506 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor” în situația în care bugetul FEN (sursa D) nu este aprobat cu buget de venituri, iar sumele încasate au fost evidențiate la codul bugetar de venituri 41.04 „Sume aferente FEN”;

– contul 4680109 „Alte împrumuturi acordate pe termen scurt” (în situația în care bugetul FEN – sursa D este aprobat cu venituri);

– contul 5190190 „Alte împrumuturi pe termen scurt” (în situația în care bugetul FEN – sursa D este aprobat cu venituri);

– conturile 6xx „Cheltuieli . . .” (efectuate din bugetele creditelor interne, externe și din bugetul fondurilor externe nerambursabile) se închid prin debitul contului 121 „Rezultatul patrimonial”);

– conturile 7xx „Venituri . . .” (aferente bugetului fondurilor externe nerambursabile – sursa D se închid prin creditul contului 121 „Rezultatul patrimonial”).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

2.10.(10) În situația în care ca urmare unor operațiuni neprevăzute contul 531 „Casa” prezintă sold, în raportul de analiză la bilanț se vor face precizări cu privire la natura sumelor.

2.11.(1) Sumele prevăzute prin hotărâri judecătorești definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, precum și sumele reprezentând daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2017, a căror plată se efectuează eșalonat, conform legislației în vigoare, se înregistrează ca provizioane de către instituțiile publice, potrivit cap. III „Prevederi referitoare la elementele de bilanț” lit. B pct. 3 „Provizioane” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare, și ale pct. 2.11 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2011, aprobate prin OMFP nr. 24/2012.

2.11.(2) Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților înregistrează ca provizioane, potrivit cap. III „Prevederi referitoare la elementele de bilanț” lit. B pct. 3 „Provizioane” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare, sumele prevăzute prin hotărâri validate de către această instituție și neplătite, reprezentând despăgubiri acordate persoanelor îndreptățite conform prevederilor legislației în vigoare.

2.11.(3) Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului înregistrează provizioane pentru obligațiile ce decurg din art. II din Legea nr. 113/2013 pentru aprobarea O.U.G. nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, potrivit cap. III „Prevederi referitoare la elementele de bilanț” lit. B pct. 3 „Provizioane” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare.

2.11.(4) Agenția Fondului de mediu înregistrează ca provizioane potrivit cap. III „Prevederi referitoare la elementele de bilanț” lit. B pct. 3 „Provizioane” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare, valoarea Deciziilor de soluționare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule, conform legislației în vigoare, respectiv prevederilor pct. 3.3 din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, și al ministrului finanțelor publice nr. 1.488/3.198/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.

2.11.(5) Provizioanele aferente datoriilor ce urmează să fie plătite în exercițiile viitoare se raportează în „Bilanț” (cod 01) la datorii necurente, rândul 55 „Provizioane”.

2.12. Instituțiile care înregistrează cheltuieli cu dobânzile aferente împrumuturilor vor avea în vedere respectarea prevederilor tezei a doua a paragrafului „Cheltuielile cu dobânzile” din cap. IV al Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, astfel cum au fost modificate prin Ordinul ministrului pentru buget nr. 2.021/2013, conform căruia: „Dobânzile datorate și calculate în baza dreptului constatat aferente perioadei de raportare reprezintă dobânda aferentă perioadei de raportare care se calculează prin aplicarea ratei de dobândă la soldul zilnic a datoriei în fiecare zi din perioada de raportare”.

2.13. Disponibilitățile din fondurile publice care potrivit reglementărilor în vigoare pot rămâne cu sold la finele anului în conturi deschise la instituții de credit și care sunt evidențiate în contabilitate cu ajutorul conturilor 5xx „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”, dezvoltate în conturi analitice pe clasificația de venituri și/sau clasificația de cheltuieli potrivit anexei nr. 2 la Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare, se închid la sfârșitul anului prin aceleași conturi de disponibil fără a fi dezvoltate pe clasificația bugetară.

Exemple:

– pentru conturile rămase cu sold debitor în care sunt evidențiate veniturile încasate în valută:

5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare = 5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare/clasificație venituri

– pentru conturile rămase cu sold debitor în care sunt evidențiate încasările din conturile de trezorerie și plățile efectuate în conturile deschise la instituțiile de credit din același cod bugetar:

5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare = 5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare/clasificație funcțională cheltuieli/clasificație economică cheltuieli

– pentru conturile rămase cu sold creditor în care sunt evidențiate plățile efectuate din veniturile încasate în valută:

5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare/clasificație funcțională cheltuieli/clasificație economică cheltuieli = 5XX „Disponibil în lei/valută . . . la instituții de credit”/cod
sector/sursă de finanțare

Cap. III („Încheierea execuției bugetare”)

3. Reflectarea în contabilitate a operațiunilor privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, cuprinse în Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare, se efectuează după cum urmează:

3.1. La bugetul de stat: instituțiile publice finanțate integral de la bugetul de stat, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Trezoreria Centrală (sector 01, sursa A)
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului de stat se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. X „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetului de stat” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 10.3 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.2. La bugetele locale: unități administrativ-teritoriale, instituții publice de subordonare locală finanțate integral din bugetul local (sector 02, sursa A)
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului local se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. V: „Încheierea execuției bugetelor locale și operațiuni specifice unităților administrativ-teritoriale” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XI: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetelor locale” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 11.4 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.3. La bugetul asigurărilor sociale de stat: Casa Națională de Pensii Publice (sector 03, sursa A)
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. VI: „Încheierea execuției bugetului asigurărilor sociale de stat și sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XII: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetului asigurărilor sociale de stat” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 12.4 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.4. La bugetul asigurărilor de șomaj: Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și unitățile teritoriale (sector 04, sursa A)

Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului asigurărilor de șomaj se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. VII: „Încheierea execuției sistemului asigurărilor pentru șomaj și a Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XIII: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetului asigurărilor de șomaj” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 13.3 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.5. La bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate: Casa Națională de Asigurări de Sănătate, casele teritoriale și casele sectoriale – apărare, ordine publică, siguranță națională și justiție (sector 05, sursa A) Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. VIII: „Încheierea execuției bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XIV: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 14.3 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.6. La bugetul creditelor externe (sursa B) și bugetul creditelor interne (sursa C)
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

a) pentru sectorul 01: „Buget de stat”:

– cap. XI: „Încheierea execuției bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor creditelor interne și bugetelor creditelor externe ale instituțiilor publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare a acestora” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. VIII: „Monografia privind înregistrarea în contabilitate a principalelor operațiuni” pct. 1 lit. E „Împrumuturi și datorii asimilate”, pct. 1 „Împrumuturi interne și externe contractate de stat (cont 164)” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. IV din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 845/2014 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005);

b) pentru sectorul 02 „Buget local”:

– cap. XI: „Încheierea execuției bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor creditelor interne și bugetelor creditelor externe ale instituțiilor publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare a acestora” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XI: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetelor locale” pct. 2 „Monografia privind înregistrarea în contabilitate a operațiunilor specifice”, lit. a), pct. „Împrumuturi interne și externe contractate de autoritățile administrației publice locale pe termen lung” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. V din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 845/2014).

3.7. La bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa D), pentru sectoarele 01 și 02
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. XI: „Încheierea execuției bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor creditelor interne și bugetelor creditelor externe ale instituțiilor publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare a acestora” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XVII: „Contabilitatea operațiunilor specifice fondurilor externe nerambursabile – instrumente structurale, fonduri pentru agricultură și alte fonduri” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. VI din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 845/2014).

3.8. La bugetele instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii, bugetul activităților finanțate integral din venituri proprii, bugetele privind activitatea de privatizare – sectoarele 01, 02 și 04, sursele F, G, E și H
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetelor instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și a bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. X: „Încheierea execuției bugetelor instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii, a bugetelor instituțiilor publice autonome, exclusiv al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, inclusiv a bugetelor privind activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă instituții publice și a bugetelor privind activitatea de privatizare gestionate de instituțiile publice” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XVI: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetelor instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii, activități finanțate integral din venituri proprii” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 16 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013 și pct. VII din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 845/2014).

3.9. La bugetul Fondului pentru mediu, Administrația Fondului pentru Mediu (sectorul 01, sursa I)
Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli bugetare, precum și stabilirea rezultatului execuției bugetare a bugetului Fondului pentru mediu se efectuează în conformitate cu următoarele prevederi:

– cap. IX: „Încheierea execuției bugetului Fondului pentru mediu și alte operațiuni specifice bugetului Fondului pentru mediu” din Normele metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2017, aprobate prin OMFP nr. 3.244/2017, cu modificările ulterioare;

– cap. XV: „Contabilitatea operațiunilor specifice bugetului Fondului pentru mediu” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 15 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

3.10. La bugetul Trezoreriei Statului (sectorul 01, sursa J), în conformitate cu prevederile cap. XVIII „Contabilitatea operațiunilor specifice Trezoreriei centrale” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 18 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013), și cap. XIX: „Contabilitatea unor operațiuni specifice unităților teritoriale ale Trezoreriei Statului” din Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare (pct. 19 din anexa la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013).

Cap. IV („Întocmirea situațiilor financiare anuale”)

4.1.(1) La întocmirea formularului „Bilanț” (anexa nr. 1 la situațiile financiare) se are în vedere și completarea rândurilor 22.1 „Avansuri acordate” și 61.1 „Avansuri primite”.

4.1.(2) Rezultatul patrimonial al exercițiului raportat la finele anului 2016 în formularul „Cont de rezultat patrimonial” (anexa nr. 2 la situațiile financiare) la coloana 2, rândul 31 sau 32, după caz, se completează în anul 2017 la coloana 1, atât la rândul 31 sau 32, cât și la rândul 29.2 sau 29.3, după caz.

4.1.(3) Cheltuielile cu impozitul pe profit aferente anului 2017, determinate în baza dispozițiilor art. 13 alin. (2) pct. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora sunt obligate la plata impozitului pe profit instituțiile publice care desfășoară activități economice, se completează la rândul 29.4 pe col. 2.

4.1.(4) La completarea formularului „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa nr. 3 la situațiile financiare) se au în vedere prevederile de la cap. IV pct. 4.1.(3) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2016, precum și pentru modificarea și completarea anexei nr. 41 la Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin OMFP nr. 629/2009, aprobate prin OMFP nr. 191/2017, cu excepția ultimelor trei paragrafe.

4.1.(5) Instituțiile publice au obligația să verifice corespondența datelor înscrise în fluxul de trezorerie (anexele nr. 3 și 4 la situațiile financiare) cu cele din extrasele de cont eliberate de unitățile Trezoreriei Statului sau de instituțiile de credit, după caz.

Instituțiile publice au obligația să prezinte la unitățile Trezoreriei Statului la care au deschise conturile „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa nr. 3 la situațiile financiare), pentru obținerea vizei privind exactitatea soldurilor conturilor de disponibilități și pentru asigurarea concordanței datelor din contabilitatea instituțiilor publice cu cele din contabilitatea unităților Trezoreriei Statului.

Datele înscrise în „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) trebuie să corespundă cu datele din evidența Trezoreriei Statului, altfel aceasta va restitui situația instituției publice respective pentru a introduce corecțiile corespunzătoare. Viza Trezoreriei Statului se acordă pentru datele înscrise pe rândurile 14 și 15 coloana 15.

4.1.(6) În formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa nr. 4 la situațiile financiare), la rândurile 15 și 16 se înscriu numai diferențele de curs valutar favorabile/nefavorabile rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de numerar și echivalent de numerar la sfârșitul perioadei de raportare.

La depunerea la ordonatorul de credite superior sau la administrațiile județene ale finanțelor publice și Direcția generală regională a finanțelor publice a municipiului București, după caz, formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa nr. 4 la situațiile financiare) este însoțit de copii ale extraselor de cont pentru a confirma exactitatea soldurilor conturilor de disponibilități deschise la instituțiile de credit.

4.2.(1) Conturile de execuție bugetară – venituri, la raportarea anuală, coloanele 1 și 2 se completează cu:

– prevederi bugetare inițiale;

– prevederi bugetare definitive.

4.2.(2) Formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Venituri” (anexele nr. 5, 9, 12 și 17 la situațiile financiare) se întocmesc numai pentru veniturile încasate în anul curent (fără cuprinderea excedentului rezultat din anii precedenți), în structura bugetului aprobat.
În formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Venituri” (anexele nr. 5, 9 și 17 la situațiile financiare) sunt evidențiate atât veniturile încasate prin trezorerie, cât și veniturile în valută încasate prin instituțiile de credit, care nu au tranzitat conturile de venituri din trezorerie.

4.2.(3) Formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Venituri” (anexele nr. 5, 9, 12 și 17 la situațiile financiare) se întocmesc de instituțiile publice care au calitatea de creditori bugetari și administrează veniturile bugetului general consolidat potrivit legii, cu informații privind veniturile realizate în structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).

Nu se întocmesc formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice – Venituri” pentru sumele încasate în bugetele creditelor interne și externe pe codurile bugetare: 41.02 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03 „Sume aferente creditelor externe”, precum și pentru sumele încasate în bugetul fondurilor externe nerambursabile – sursa D, pe codul bugetar 41.04 „Sume aferente FEN”.

Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2017 și pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilității (OMFP nr. 1177/2018) was last modified: februarie 5th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.