Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România – modificări (Norma ASF nr. 18/2022)

14 iun. 2022
Vizualizari: 2110

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

 

Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 20/2017 privind asigurările auto din România

(M. Of. nr. 624 din 1 august 2017; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Norma ASF nr. 18/2022 pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările auto din România

(M. Of. nr. 571 din 10 iunie 2022)

– modifică: art. 10 alin. (7), art. 11 alin. (5), art. 25, art. 43;

– introduce: art. 41 alin. (3^1) și (6).

 

În M. Of. nr. 571 din 10 iunie 2022 s-a publicat Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 18/2022 pentru modificarea și completarea Normei ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 10 alin. (7)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (7) se modifică și va avea următorul cuprins:

(7) Polița RCA constă în Cartea internațională de asigurare pentru autovehicule emisă sub autoritatea BAAR în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul de transport rutier al Comitetului de transporturi pe uscat din cadrul Comisiei economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite; formatul acesteia se publică de către BAAR pe site-ul propriu.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Art. 11 alin. (5)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11, alin. (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

(5) Raportul prevăzut la alin. (3) este însoțit de nota de fundamentare a tarifelor de primă ce conține cel puțin următoarele:

a) elementele necesare certificării tarifelor de primă de către actuarul avizat de către A.S.F.;

b) detalierea primelor practicate la nivel de segmente omogene;

c) ipotezele utilizate inclusiv cele cu privire la cheltuielile administrative și de vânzare care includ taxe și contribuții;

d) detalierea factorilor de încărcare;

e) coeficienții de majorare și/sau corecție utilizați;

f) alte instrumente utilizate la determinarea primei de risc.

 

 

Art. 25

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 25 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 25: Lipsa de folosință

(1) Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate, ca urmare a consecinței lipsei de folosință a vehiculului avariat, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entități autorizate cu acest obiect de activitate, sunt stabilite pe baza documentelor justificative care dovedesc prejudiciul suferit ca urmare a imposibilității utilizării vehiculului avariat.

(2) Perioada pentru care se acordă despăgubiri ca urmare a consecinței lipsei de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entități autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada de timp în care proprietarul poate proceda la repararea acestuia, atunci când vehiculul nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic, conform alin. (3)-(6).

(3) În cazul în care proprietarul procedează la repararea unui vehicul avariat care nu se încadrează în situația de daună totală economică, perioada menționată la alin. (2) se consideră perioada cuprinsă între data avizării daunei și data constatării avariilor de către asigurător, la care se adaugă:

a) perioada în care proprietarul efectuează demersurile necesare introducerii în reparație a vehiculului, fără ca aceasta să depășească 3 zile lucrătoare de la data efectuării constatării avariilor de către asigurătorul RCA; și

b) perioada de timp justificată necesară reparării vehiculului avariat într-o unitate reparatoare auto; aceasta începe de la data semnării documentelor care fac dovada introducerii în reparație a vehiculului.

(4) În cazul vehiculelor avariate a căror utilizare nu mai este posibilă din punct de vedere tehnic, care se încadrează în categoria daunelor totale economice și nu se mai repară, perioada pentru care se acordă despăgubiri ca urmare a consecinței lipsei de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia cu un vehicul dintr-o clasă similară sau inferioară celui avariat, închiriat de la entități autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada cuprinsă între data avizării daunei și data la care asigurătorul RCA înaintează oferta de despăgubire.

(5) Perioada cuprinsă între data avizării daunei și data constatării avariilor de către asigurătorul RCA poate fi invocată de către persoana prejudiciată numai în condițiile în care aceasta permite accesul asigurătorului RCA la bunul avariat și asigură condițiile necesare în vederea efectuării constatării avariilor.

(6) Perioada prevăzută la alin. (3) se prelungește corespunzător cu perioada în care vehiculul nu poate fi introdus în reparație atunci când asigurătorul RCA efectuează cercetări suplimentare.

 

 

Art. 43

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 43 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 43: Formatul și conținutul

(1) Formularul «Constatare amiabilă de accident» tipărit pe suport hârtie conține două pagini autocopiative, ambele având aceeași valoare juridică, în conformitate cu anexa nr. 7, și instrucțiunile de utilizare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 8.

(2) Formularul «Constatare amiabilă de accident» în format electronic reproduce același model grafic, conține aceleași informații și are aceeași valoare juridică cu cea a formularului tipărit prevăzut la alin. (1).

 

 

Art. 41 alin. (3^1) și (6)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 41, după alin. (3) și (6) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) și (6), cu următorul cuprins:

(3^1) În cazul completării formularului de «Constatare amiabilă de accident» în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.

(…)

(6) Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de «Constatare amiabilă de accident» în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.

Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România – modificări (Norma ASF nr. 18/2022) was last modified: iunie 14th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.