Norma ASF nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaţionale de raportare financiară de către societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare – modificări (Norma ASF nr. 7/2022)

25 feb. 2022
Vizualizari: 216

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaționale de raportare financiară de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare

 

(M. Of. nr. 834 din 9 noiembrie 2015)

Norma nr. 7/2022 pentru modificarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaționale de raportare financiară de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare

 

(M. Of. nr. 185 din 24 februarie 2022)

 

– modifică: art. 1 alin. (1), art. 3, art. 8, art. 9, Anexa;

– abrogă: art. 6 și 7.

 

În M. Of. nr. 185 din 24 februarie 2022 s-a publicat Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 7/2022 pentru modificarea Normei ASF nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaționale de raportare financiară de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 1 alin. (1)

Vechea reglementare

„Art. 1

(1)Prezenta normă stabilește modul de întocmire în scop informativ a situațiilor financiare anuale individuale în conformitate cu Standardele internaționale de raportare financiară, denumite în continuare IFRS, de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.”

 

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 1

(1) Prezenta normă stabilește modul de întocmire în scop informativ a unor situații în conformitate cu Standardele internaționale de raportare financiară, denumite în continuare IFRS, de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.

 

 

Art. 3

Vechea reglementare

„Art. 3

(1) Pentru exercițiile financiare ale anilor 2018, 2019 și 2020, societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare, denumite în continuare entități, întocmesc în scop informativ situațiile financiare anuale în conformitate cu IFRS ca al doilea set de situații financiare.

(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru exercițiul financiar aferent anului 2020, societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare sunt exonerate de la întocmirea în scop informativ și depunerea situațiilor financiare anuale individuale în conformitate cu IFRS.

(2) Entitățile întocmesc situațiile financiare anuale în conformitate cu IFRS adoptate potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002.

(3) Situațiile financiare anuale prevăzute la alin (1) sunt obținute prin retratarea soldurilor prezentate în balanțele contabile întocmite în baza evidenței contabile organizate potrivit prevederilor Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, cu modificările și completările ulterioare.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 3

(1) Pentru exercițiile financiare ale anilor 2020, 2021 și 2022, societățile prevăzute la art. 1 alin. (1) întocmesc și raportează A.S.F. următoarele situații:

a) raportarea privind ajustările de valoare IFRS-RAS și impactul fiscal al acestora, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta normă;

b) o monografie descriptivă, distinctă de raportarea prevăzută la lit. a), care să cuprindă explicația diferențelor/ajustărilor de valoare determinate între tratamentele contabile conform reglementărilor contabile menționate la alin. (2) lit. a) și tratamentele prevăzute de IFRS, precum și indicarea operațiunilor contabile care reflectă diferențele respective.

(2) Indicatorii din raportarea prevăzută la alin. (1) lit. a) se obțin astfel:

a) din situațiile financiare anuale întocmite în baza evidenței contabile organizate potrivit prevederilor Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 41/2015 (valori RAS);

b) prin retratarea soldurilor prezentate în balanțele contabile întocmite în baza evidenței contabile organizate potrivit prevederilor Normei A.S.F. nr. 41/2015, prin aplicarea principiilor IFRS (valori IFRS).

 

 

Art. 8

Vechea reglementare

„Art. 8

(1) Situațiile financiare anuale prevăzute la art. 7, întocmite în conformitate cu IFRS și însoțite de toate documentele prevăzute la art. 6 alin. (1), sunt transmise către A.S.F. până la data de 30 iunie a exercițiului financiar următor; situațiile financiare anuale sunt destinate exclusiv pentru a fi utilizate de entitățile respective, acționarii acestora și A.S.F., iar mențiunea respectivă se efectuează la publicarea acestora pe pagina web a entității.

(2) Situațiile financiare prevăzute la alin. (1) se transmit pe suport hârtie și în format electronic, concomitent cu transmiterea unei adrese, prin Registratura A.S.F., semnată de către conducere, privind asumarea informațiilor transmise în format electronic, astfel:

a) elementele prevăzute în anexă, în fișiere de tip .xls;

b) alte informații decât cele prevăzute la lit. a), în fișiere de tip .doc și/sau .pdf.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 8

(1) Situațiile prevăzute la art. 3 se depun la A.S.F. astfel:

a) raportarea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a) se transmite în format electronic, prin încărcarea datelor în aplicația ASF-EWS (https://repapp.asfromania.ro/PROD_Front);

b) monografia descriptivă prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) se transmite în format electronic, prin încărcarea unui fișier PDF în aplicația ASF-EWS (https://repapp.asfromania.ro/PROD_Front), cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 30 MB, semnată de către conducere, conform legii.

(2) Termenul de depunere la A.S.F. a situațiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) este următorul:

a) situațiile aferente anilor 2020 și 2021, până la data de 31 august 2022;

b) situația aferentă anului 2022, până la data de 30 iunie 2023.

 

 

Art. 9

Vechea reglementare

„Art. 9

Membrii conducerii, consiliului de administrație, inclusiv conducătorul compartimentului economico-financiar ai entităților asigură măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor prezentei norme în vederea întocmirii, auditării, publicării și transmiterii către A.S.F. a situațiilor IFRS ca al doilea set de situații financiare; aceste persoane răspund pentru modul de îndeplinire a măsurilor concrete stabilite în sarcina structurilor organizatorice implicate și pentru exactitatea datelor care sunt preluate, respectiv sunt înscrise în situațiile financiare anuale.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 9

Membrii conducerii, inclusiv conducătorul compartimentului economico-financiar, ai societăților prevăzute la art. 1 alin. (1) asigură măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor prezentei norme în vederea întocmirii și transmiterii către A.S.F. a situațiilor prevăzute de prezenta normă; aceste persoane răspund pentru modul de îndeplinire a măsurilor concrete stabilite în sarcina structurilor organizatorice implicate și pentru exactitatea datelor care sunt preluate, respectiv sunt înscrise în situațiile prevăzute la art. 3.

 

Totodată, prezenta Normă modifică și înlocuiește Anexa, care se va denumi: „Anexă: Raportarea privind ajustările de valoare IFRS-RAS1 și impactul fiscal al acestora”.

Norma ASF nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaționale de raportare financiară de către societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare – modificări (Norma ASF nr. 7/2022) was last modified: februarie 25th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.