Neefectuarea predării din motive independente de voinţa autorităţilor române sau ale statului emitent. Menţinerea arestării în vederea predării (NCPP, L. nr. 302/2004)

1 mart. 2021
3 voturi, medie: 5,00 din 53 voturi, medie: 5,00 din 53 voturi, medie: 5,00 din 53 voturi, medie: 5,00 din 53 voturi, medie: 5,00 din 5 (3 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 107
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SP) nr. 691/2020

L. nr. 302/2004: art. 104 alin. (9), art. 112, art. 113 alin. (1); NCPP: art. 275 alin. (2) și (6)

Dispozițiile art. 113 alin. (1) din Legea 302/2004 privind cooperarea judiciară în materie penală, cu modificările și completările ulterioare, statuează că predarea se realizează de Centrul de Cooperare Polițienească Internațională din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, cu sprijinul unității de poliție pe raza căreia se află locul de detenție, în termen de 10 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de predare.

Totodată, conform art. 113 alin. (2) din același act normativ, dacă din motive independente de voința autorităților române sau ale statului emitent, predarea nu se poate efectua în termenul stabilit de către Centrul de Cooperare Polițienească Internațională din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române și autoritatea competentă a statului emitent, aceasta va avea loc în termen de 10 zile de la noua dată convenită.

În egală măsură, potrivit art. 104 alin. (9) din Legea 302/2004, instanța verifică periodic, dar nu mai târziu de 30 de zile, dacă se impune menținerea arestării în vederea predării. În acest sens, instanța se pronunță prin încheiere motivată, ținând seama de termenele prevăzute la art. 112.

Alineatul 10 al art. 104 din aceeași lege prevede că în toate cazurile, măsura arestării în vederea predării poate fi luată numai după ascultarea persoanei solicitate, în prezența apărătorului. Durata inițială a arestării nu poate depăși 30 de zile, iar durata totală, până la predarea efectivă către statul membru emitent, nu poate depăși în niciun caz 180 de zile.

Din interpretarea dispozițiilor art. 104 din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, rezultă că în situația în care se dispune executarea mandatului european de arestare, prin hotărârea de predare se dispune și arestarea sau, după caz, menținerea arestării provizorii persoanei solicitate în vederea predării către autoritatea judiciară emitentă, neexistând posibilitatea ca, în această etapă a procedurii să se dispună măsura arestului la domiciliu sau a controlului judiciar, astfel cum s-a solicitat de către persoana solicitată.

Contestatorul persoană solicitată A. a solicitat să nu mai fie menținută măsura arestării preventive și să fie plasat în arest la domiciliu.

Înalta Curte constată că prin sentința penală nr. 125 din 11.09.2020, Curtea de Apel Suceava a statuat cu titlu definitiv asupra sesizării formulate de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Suceava, privind executarea mandatului de arestare emis, la data de 16.12.2019, de către Parchetul Procurorului Regal B. – departamentul Turnhout, Belgia, în dosarul nr. x pe numele contestatorului persoană solicitată A., dispunând predarea acestuia către autoritățile belgiene, luând totodată act de faptul că persoana solicitată a consimțit la predare. Prin aceeași sentință s-a luat față de persoana solicitată măsura arestării provizorii în vederea predării acesteia către autoritățile judiciare din Belgia.

Predarea persoanei solicitate autorităților străine se poate face doar în stare de arest preventiv.

Având în vedere și împrejurarea că persoana solicitată A. a fost extrădat autorităților judiciare belgiene la data de 09.10.2020, aspect confirmat și de Poliția Sectorului 2 București, secția 6 Poliție conform actelor depuse la dosar, solicitarea contestatorului de înlocuire a măsurii arestului preventiv cu măsura arestului la domiciliu până când va avea loc predarea, nu poate fi primită.

Față de cele ce preced, Înalta Curte va respinge, ca nefondată, contestația formulată de persoana solicitată A. împotriva încheierii nr. 25 din 05 octombrie 2020 pronunțată de Curtea de Apel Suceava, secția penală și pentru cauze cu minori, în dosarul nr. x/2020.

În baza art. 275 alin. (2) C. proc. pen. va obliga contestatorul persoană solicitată la plata cheltuielilor judiciare către stat.

Potrivit art. 275 alin. (6) C. proc. pen. onorariul cuvenit apărătorului desemnat din oficiu, va rămâne în sarcina statului

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Sursa informației: www.scj.ro.

Neefectuarea predării din motive independente de voința autorităților române sau ale statului emitent. Menținerea arestării în vederea predării (NCPP, L. nr. 302/2004) was last modified: martie 1st, 2021 by Redacția ProLege

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter