Neconstituționalitate (M. Of. nr. 666/28.07.2020): Art. I pct. 3-4 și pct. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2018 privind RNPM şi pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în A.E.G.R.M.

29 iul. 2020
Vizualizari: 683

Decizia CCR

Actul normativ

Sumar

 

D.C.C. nr. 238/2020

(M. Of. nr. 666 din 28 iulie 2020)

Art. I pct. 3 [cu referire la art. 2 alin. (4) ], pct. 4 [cu referire la art. 4 alin. (3)], pct. 10 (cu referire la art. 16) din 297/2018 privind RNPM și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în A.E.G.R.M.

Neconstituționalitate

 

În M. Of. nr.  666 din 28 iulie 2020 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 238/2020 prin care a fost admisă obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile art. I pct. 3 [cu referire la art. 2 alin. (4) ], pct. 4 [cu referire la art. 4 alin. (3)], pct. 10 (cu referire la art. 16) din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2018 privind RNPM și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în A.E.G.R.M.

Astfel, Curtea a stabilit că respectivele dispoziții sunt neconstituționale.

 

Obiectul excepției de neconstituționalitate

 

Art. I pct. 3 [cu referire la art. 2 alin. (4) ], pct. 4 [cu referire la art. 4 alin. (3)], pct. 10 (cu referire la art. 16) din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2018 privind RNPM și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în A.E.G.R.M.

 

(4) Nerespectarea dispozițiilor alin. (1) și (2), se sancționează cu retragerea autorizării operatorului/agentului respectiv și nulitatea înregistrărilor făcute cu încălcarea legii.

(3) Contractele de ipotecă mobiliară, precum și înscrisurile sub semnătură privată pentru care legea solicită realizarea formalităților de publicitate sunt titluri executorii sub condiția înscrierii în Registru

(…)

(1) În mod exclusiv și gratuit, în condițiile stabilite de Autoritatea de Supraveghere, Corpul Operatorilor înregistrează în Registru:

a) formulare de aviz de înscriere care presupun verificarea documentelor care stau la baza înscrierii;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) formularul de aviz de executare privind încetarea executării pe baza hotărârii instanței judecătorești;

c) formularul de aviz de preluare privind anularea preluării bunului ipotecat în contul creanței pe baza hotărârii judecătorești;

d) formularele de aviz de înscriere transmise de organele judiciare penale;

e) formularul de aviz de nulitate a avizelor de înscriere.

(2) Formularele care necesită efectuarea verificărilor potrivit alin. (1) lit. a) se înregistrează potrivit procedurii care cuprinde următoarele etape:

a) după primirea solicitării de înscriere și verificarea documentelor se completează formularul corespunzător și se transmite solicitantului pentru a fi semnat;

b) solicitantul returnează formularul semnat, în două exemplare, pentru a putea fi înregistrat în Registru;

c) după efectuarea înregistrării în Registru, un exemplar al formularului se restituie solicitantului pe suport hârtie, vizat de Corpul Operatorilor, ori, după caz, în formă electronică, semnat cu semnătura electronică calificată, cu menționarea numărului și datei înregistrării formularului, precum și a numărului de identificare a înscrierii”.

 

D.C.C. nr. 238/2020

 

Prin Decizia nr. 238/2020, Curtea Constituțională a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. I pct. 3 [cu referire la art. 2 alin. (4) ], pct. 4 [cu referire la art. 4 alin. (3)], pct. 10 (cu referire la art. 16) din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare sunt neconstituționale.

Pe de altă parte, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. I pct. 2 [cu referire la art. 2 alin. (1) ], pct. 5 [cu referire la art. 5 alin. (3) lit. a), c) și i)], pct. 8 (cu referire la art. 8), pct. 9 (cu referire la art. 14) și pct. 18 (cu referire la art. 39) din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

Neconstituționalitate (M. Of. nr. 666/28.07.2020): Art. I pct. 3-4 și pct. 10 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2018 privind RNPM și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în A.E.G.R.M. was last modified: iulie 29th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.