Neconstituționalitate (Comunicat CCR): O.U.G. nr. 62/2019 (privind O.U.G. nr. 34/2008 – Sistemul național unic pentru apeluri de urgență și O.U.G. nr. 111/2011 – comunicațiile electronice)
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 18 februarie 2020 | O.U.G. nr. 62/2019 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice | Neconstituționalitate |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), marți, 18 februarie 2020, Plenul Curții Constituționale a României s-a pronunțat asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor O.U.G. nr. 62/2019 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului.
Obiectul sesizării de neconstituționalitateO.U.G. nr. 62/2019 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice
D.C.C. pronunțată în ședința din 18 februarie 2020
În ședința din 18 februarie 2020, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că O.U.G. nr. 62/2019 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice este neconstituțională, în ansamblul său.
Curtea a reținut că Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale.
Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a O.U.G. nr. 111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care O.U.G. nr. 62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării.