Neconstituționalitate (comunicat CCR): dispozițiile Legii privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 13 februarie 2018 | Dispoziții din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății | Art. I pct. 21 [cu referire la art. 16 din O.U.G. nr. 75/2005] și pct. 26 [cu referire la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 288/2004] din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, precum și legea, în ansamblul său, sunt neconstituționale. |
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 13 februarie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa obiecția de neconstituționalitate privind dispozițiile Legii privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății.
Obiectul sesizării de neconstituționalitate
Dispoziții din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății.
Prin Decizia pronunțată în ședința din 13 februarie 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. I pct. 21 [cu referire la art. 16 din O.U.G. nr. 75/2005] și pct. 26 [cu referire la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 288/2004] din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, precum și legea, în ansamblul său, sunt neconstituționale.
Astfel, analizând forma legii trimise spre promulgare la data de 30 iunie 2017 și cea trimisă spre promulgare la 27 decembrie 2017, ca urmare a cererii de reexaminare formulate de Președintele României, Curtea a constatat faptul că Parlamentul, în loc să se mențină în limitele cererii de reexaminare, a dezbătut și adoptat o nouă formă a legii, modificând și completând atât texte vizate prin cererea de reexaminare, cât și texte străine acesteia. Prin urmare, Parlamentul a nesocotit limitele cererii de reexaminare, drept pentru care Curtea a constatat că legea, în ansamblul său, încalcă art. 77 alin. (2) din Constituție.
În consecință, Curtea a procedat la analizarea constituționalității numai a acelor prevederi legale care au fost punctual criticate prin sesizarea formulată și care se subsumează cererii de reexaminare.
În acest sens, cu privire la art. I pct. 21 [cu referire la art. 16 din O.U.G. nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației] din lege, Curtea a reținut că atribuția Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior [ARACIS] de a stabili regimul și principiile privind remunerarea membrilor, a personalului angajat, a evaluatorilor și colaboratorilor externi ai acestei agenții încalcă dispozițiile constituționale referitoare la rolul Parlamentului, întrucât stabilirea sistemului de salarizare în domeniul public este o atribuție specifică a legiuitorului. Totodată, Curtea a reținut și caracterul deficitar al redactării textului criticat, contrar cerințelor de calitate a legii. Prin urmare, Curtea a constatat încălcarea art. 1 alin. (5) și art. 61 alin. (1) din Constituție.
Cu privire la art. I pct. 26 [cu referire la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare] din lege, Curtea a constatat că acestea dublează conținutul normativ al art. 1 alin. (1) din Legea nr. 288/2004, ceea ce constituie o încălcare a prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție în componenta sa privind calitatea legii.