Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 11/2020, art. 25 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 95/2006
Decizia CCR | Actul normativ | Articol | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 25 iunie 2020
| O.U.G. nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății | art. 8 alin. (1)
art. 25 alin. (2) teza a doua
| Neconstituționalitate |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), la data de 25 iunie 2020, Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei și ale art. 25 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 95/2006 privind în reforma în domeniul sănătății, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
– Art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 11/2020
„(1) În cazul epidemiilor/pandemiilor sau situațiilor de urgență de sănătate publică internaționale declarate de Organizația Mondială a Sănătății, dacă exista un risc iminent pentru sănătatea publică, cu respectarea Regulamentului sanitar internațional (2005), la propunerea Grupului tehnic de experți ai Ministerului Sănătății, ministrul sănătății instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate, ca măsură de prevenire și limitare a îmbolnăvirilor.”
– Art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
„Măsurile privind prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii, precum și bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății.”
Prin Decizia pronunțată în ședința din 25 iunie 2020, Curtea Constituțională:
– cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei.
– cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 25 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 95/2006 privind în reforma în domeniul sănătății.
Pentru pronunțarea soluțiilor de admitere, Curtea a constatat că dispozițiile art. 25 alin. (2) teza a doua („precum și bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății”) din Legea nr. 95/2006 și ale art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 11/2020 sunt neconstituționale deoarece aceste norme juridice nu întrunesc cerințele de claritate și previzibilitate a legii impuse de art. 1 alin. (5) din Constituție și afectează drepturi și libertăți fundamentale, așa cum sunt cele prevăzute de art. 23 alin. (1), art. 25 și art. 26 din Constituție, fără respectarea condițiilor constituționale referitoare la restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale.