Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 31 alin. (3) fraza a treia din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 16 martie 2023 | Art. 31 alin. (3) fraza a treia din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției | Neconstituționalitate |
În ședința din 16 martie 2023, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, pentru a dezbate excepția de neconstituționalitate a art. 31 alin. (3) fraza a treia din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
Art. 31 alin. (3) fraza a treia din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției
D.C.C. pronunțată în ședința din 16 martie 2023
În ședința din data de 16 martie 2023, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 31 alin. (3) fraza a treia din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției sunt neconstituționale.
În esență, Curtea a reținut că, în cadrul procedurii de deschidere a adopției, părinții firești ai copilului trebuie să beneficieze, ca orice parte a unei proceduri judiciare, de dreptul la apărare, drept fundamental, garantat de art. 24 din Constituție.
Prin urmare, diferența de tratament juridic cuprinsă de textul de lege criticat – potrivit căruia, în situația în care părinții firești nu au putut fi găsiți, citarea acestora se face prin publicitate, fără ca instanța să dispună numirea unui curator dintre avocații baroului – nu are nicio justificare obiectivă și rezonabilă, instituind o discriminare sub aspectul dreptului la apărare, ceea ce contravine atât prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituție, teza referitoare la interzicerea discriminării, cât și prevederilor art. 24 din Constituție privind dreptul la apărare.
Întrucât în cauză este incidentă teza referitoare la interzicerea discriminării cuprinsă de art. 16 alin. (1) din Constituție, remediul constituțional specific, în ipoteza constatării neconstituționalității discriminării, îl reprezintă – în cazul părinților firești care nu au putut fi găsiți și a căror citare se realizează prin publicitate – acordarea beneficiului constând în dispunerea de către instanță a numirii unui curator dintre avocații baroului. De asemenea, în procedura de deschidere a adopției, pentru asigurarea dreptului efectiv la apărare al părinților firești care nu au putut fi găsiți și care au fost citați prin publicitate, legiuitorul ar fi trebuit să prevadă că remunerația cuvenită curatorului special se suportă din bugetul statului, această sumă neputând fi pusă în sarcina părinților firești – părți în procedura de deschidere a adopției.
De asemenea, Curtea Constituțională a amânat, pentru data de 20 aprilie 2023, obiecția de neconstituționalitate referitoare la prevederile art. 15 alin. (1) și (3) cu referire la sintagma „adunare generală” și art. 33 alin. (3) și (4) din Legea tineretului, obiecție formulată de Avocatul Poporului.