Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea Consiliului Economic şi Social
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 28 noiembrie 2023 |
Art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social |
Neconstituționalitate |
În ședința din 28 noiembrie 2023, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, pentru a dezbate excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor din art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social.
Obiectul obiecției de neconstituționalitate
Art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social
„Art. 17
(1) Calitatea de membru al Plenului Consiliului Economic și Social încetează în următoarele situații:
e) în situația în care confederația patronală, confederația sindicală ori prim-ministrul, care l-a numit, cere revocarea sa;”
D.C.C. pronunțată în ședința din 28 noiembrie 2023
În ședința din data de 28 noiembrie 2023, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că soluția legislativă prevăzută de art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, care nu precizează cazurile și motivele de revocare a membrilor CES și nici procedura de revocare a acestora, este neconstituțională.
În esență, Curtea a constatat că dispozițiile art. 17 lit. e) din Legea nr. 248/2013 nu precizează cazurile și motivele pentru care poate fi dispusă revocarea membrului Plenului CES, ceea ce contravine dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (5) privind principiul legalității și celor ale art. 141 privind Consiliul Economic și Social. Totodată, dispozițiile criticate nu reglementează o procedură de revocare din funcția de membru al CES, ceea ce contravine dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (5) privind principiul legalității și celor art. 21 privind accesul liber la justiție și ale art. 24 privind dreptul la apărare.
De asemenea, Curtea Constituțională a amânat pentru data de 30 ianuarie 2023:
– obiecția de neconstituționalitate referitoare la neconstituționalitatea prevederilor art. 15 alin. (1) și (3) cu referire la sintagma „adunare generală” și ale art. 33 alin. (3) și (4) din Legea tineretului, obiecție formulată de Avocatul Poporului;
– obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, obiecție formulată de un număr de 43 de deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și de un număr de 13 deputați neafiliați.