[UPDATE: Concluzie privind creșterea vârstei de pensionare] Ministrul Justiției: „Vreau ca magistrații să-și dorească să rămână în magistratură”

7 ian. 2021
610 views

Update 6 ianuarie 2021: Concluzie privind creșterea vârstei de pensionare

Potrivit site-ului oficial (www.just.ro), Ministerul Justiției a publicat concluziile ministrului Justiției cu privire la creșterea vârstei de pensionare a magistraților.

Redăm, în continuare, precizările ministrului Justiției, domnul Stelian Ion:

„În urma analizei pe care am făcut-o cu privire la subiectul vârstei de pensionare a magistraților, am ajuns la concluzia că nu este oportună creșterea vârstei de pensionare a acestora, însă voi propune abrogarea textului de lege adoptat în anul 2018 referitor la pensionarea anticipată, care ar urma să intre în vigoare începând cu data de 1 Ianuarie 2022.

Prioritatea pe termen mediu va fi aceea de a găsi soluții pentru încurajarea oamenilor să rămână de bunăvoie în sistem, să contribuie cu experiența lor la îmbunătățirea calității actului de justiție și să se simtă pe deplin apreciați pentru munca pe care o depun.”

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației


Potrivit site-ului oficial (www.just.ro), Ministerul Justiției a publicat declarația ministrului Justiției cu privire la pensionările din magistratură, Proiectul de desființare a Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, precum și la Strategia Națională Anticorupție.

Redăm, în continuare, precizările ministrului Justiției, domnul Stelian Ion:

«Vreau ca magistrații să-și dorească să rămână în magistratură»

Chestiunea aceasta a fost mult discutată; nu este un lucru nou. În orice caz, nu va fi o decizie intempestivă. Discuțiile pe această temă au loc de ani de zile. Ce-mi doresc eu, însă, este ca magistrații să rămână în magistratură, să-și dorească să rămână în magistratură și asta va fi preocuparea mea principală pentru că, în momentul în care tu ai condiții pentru a desfășura activitatea, și din punct de vedere logistic, și din punct de vedere material, nu are de ce să existe dorința asta de a pleca grabnic din magistratură la o vârstă la care ești poate cel mai eficient, ai experiență.

Magistrații, în ultima perioadă, au fost supuși unor presiuni. Am văzut, din exterior; acum sunt într-o nouă poziție, dar, în anii trecuți, am văzut că unii dintre cei mai curajoși magistrați, unii dintre cei mai onești magistrați, au avut parte de un tratament nu tocmai în regulă și cred că și acesta este unul dintre principalele motive. Când faci tot ce poți pentru a-ți desfășura activitatea așa cum trebuie, pentru a respecta legea și pentru a-i duce în fața organelor judiciare – mă refer, în principal, la procurori, și după aceea când dai niște soluții în conformitate cu propria conștiință și cu legea, dacă ceea ce ți se oferă în schimb este un val de zeci de plângeri, de sesizări și de cercetări judiciare, tot felul de dosare mai mult sau mai degrabă mai puțin întemeiate, da, în momentul acela te întrebi care mai este rostul tău și de ce ai vrea să mai continui dacă ai parte de un asemenea tratament. Eu am o solicitare către magistrați, aceea de a rămâne în profesie, de a nu uita pentru ce și-au dorit să devină magistrați – pentru că pentru fiecare a fost un început și au pornit în această profesie mulți dintre ei, majoritatea, cred eu, cu gândul și cu speranțe foarte mari că vor face justiție și lucrul acesta îl pot face. Dar nu pot face dacă pleacă acum din profesie, într-o conjunctură poate nefavorabilă în ultima perioadă.

Cu siguranță, ideea de a ține oamenii cu forța printr-o simplă modificare legislativă nu este eficientă și nu va avea rezultatul scontat. Noi putem modifica legea, o putem face rapid în sensul măririi vârstei de pensionare, dar dacă oamenii stau cu forța și nu își fac profesia cu drag și cu acea dorință de dreptate, nu vom da randament. Trebuie să le asigurăm condiții materiale, trebuie să nu mai stea câte zece într-un birou sau poate chiar mai mulți – sunt unii magistrați care stau mai mulți în birou – și să nu existe o presiune din partea politicului asupra lor.

Despre proiectul de desființare a Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție

Desființarea Secției speciale cu siguranță nu este o decizie menită să creeze un soi de impunitate pentru magistrați. Dimpotrivă, cei care greșesc în orice domeniu și în acesta al magistraturii trebuie să răspundă în fața legii, dar Secția specială nu a fost eficientă și nu a făcut mai nimic în acest sens. Din 2018 și până acum a emis un număr de 6 rechizitorii, foarte puțin dacă stăm să facem o analiză și ideea este tocmai aceea de a exista o răspundere reală a magistraților și, mai mult decât atât, de a nu exista un mecanism de presiune asupra magistraților onești care își fac treaba și care nu au greșit cu nimic. Deci va fi o o chestiune foarte rapidă legată de această desființare a Secției speciale.

CSM-ul, în acest an, nu a apucat să se întrunească. Urmează să se întrunească în perioada următoare. Voi solicita conducerii CSM să pună pe ordinea de zi și acest proiect pentru că este bine cunoscut proiectul. Nu am făcut decât o mică modificare în sensul eliminării unor articole din varianta inițială a proiectului care crea un fel de imunități pentru magistrați. Nu ne dorim exces de nicio parte, nu ne dorim exces nici în zona protecției nejustificate a magistraților de răspundere, nu ne dorim exces nici din partea presiunii puse prin astfel de metode asupra magistraților cu, repet, zeci de dosare disciplinare, plângeri penale și o secție care a fost percepută în cadrul magistraturii în mod negativ, pe bună dreptate, spun eu. Și nu doar în cadrul magistraturii și organismele internaționale- și în cadrul MCV, Comisia Europeană au analizat acest lucru.

Am fost întrebat de ce nu am dat Ordonanță de Urgență pentru desființarea Secției speciale, pentru că există o urgență, categoric. Eu cred că varianta cea mai bună este aceea de a se adopta acest proiect de lege prin Parlament tocmai pentru a nu vulnerabiliza acest proiect și pentru a nu fi contestat pe motivul că nu sunt respectate condițiile prevăzute de Constituție. Eu cred că va trece destul de repede acest proiect. Luna martie mi se pare o lună în care sunt convins că e posibil să fie desființată efectiv această secție și dosarele să fie repartizate. Ele nu se vor pierde în neant, așa și anchetele nu vor rămâne nesoluționate, dar, după fiecare materie în funcție de competența fiecărui organ de parchet, dosarele vor merge către aceste unități de parchet.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Despre Strategia Națională Anticorupție

Strategiile acestea sunt proiectate pentru mai mulți ani de zile. Ultima strategie a fost valabilă inclusiv pentru anul 2020 și este firesc să ai o continuitate în elaborarea acestor strategii și să gândești pe termen lung. De aceea, este în lucru, la Ministerul Justiției, un audit asupra strategiei care a existat și un audit intern, și un audit extern va fi efectuat. În funcție de aceste verificări, urmează să facem o consultare și cu organele care au legătură cu anchetarea actelor de corupție și cu asociațiile magistraților și nu numai, și cu societatea civilă voi avea un dialog permanent pentru a definitiva noua strategie anticorupție pentru următorii ani. E foarte important să ne stabilim niște obiective. Din punctul meu de vedere trebuie să punem accentul pe marea corupție, DNA-ul trebuie să vizeze marea corupție nu să își piardă vremea cu dosare mici. 

De asemenea, recuperarea prejudiciilor este o prioritate absolută.”

 

Pentru mai multe informații, vă invităm să accesați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și Ministerul Justiției. Proiectul de Ordonanță de urgență privind adoptarea unor măsuri în materia alcătuirii completurilor de judecată în apel

[UPDATE: Concluzie privind creșterea vârstei de pensionare] Ministrul Justiției: „Vreau ca magistrații să-și dorească să rămână în magistratură” was last modified: ianuarie 7th, 2021 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: