Ministerul Transporturilor. Proiect: Legea privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România

17 mai 2023
Vizualizari: 232

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparență decizională se pot depune până la data de 23 mai 2023.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Structură

CAPITOLUL I Aplicarea rovinietei pe rețeaua de drumuri naționale din România

CAPITOLUL II Aplicarea TollRo pe rețeaua de drumuri naționale din România

CAPITOLUL III Sancțiuni

CAPITOLUL IV Protecția datelor cu caracter personal

CAPITOLUL IV Dispoziții finale și tranzitorii

Art. 4 – (1) Începând cu data de 1 ianuare 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe această rețea, concepute și construite pentru:

a) transportul de persoane;

b) transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.

(2) Rovinieta se aplică în funcție de:

a) categoria vehiculului,

b) clasa de emisii poluante (EURO);

c) durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare.

(3) Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.

Art. 5 – (1) Rovinieta se aplică pe rețeaua de drumuri naționale din România cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieșire în/din acestea.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Rovinieta se achită anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România și este structurată în funcție de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.

(3) Achitarea și emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilității acesteia.

(4) Nivelul rovinietei se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(…)

Art. 8 – (1) Rovinieta se stabilește în lei.

(2) Achitarea rovinietei pentru anul în curs se face la nivelul actualizat în conformitate cu art. 3 alin. (4).

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în agențiile de control și încasare ale CNAIR din punctele de trecere a frontierei de stat a României, rovinieta se poate achita și în valute liber convertibile, cotate pe piața valutară, la echivalentul tarifului exprimat în lei, la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.

(…)

Art. 11 – (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE România, se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR.

(2) STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

Art. 12 – (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, se introduce TollRO care se aplică pe domeniul SETRE România, pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, și care se colectează prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

(2) TollRO se stabilește în funcție de:

a) tariful unitar; și

b) distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unități întregi de kilometri.

(3) TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.

(4) Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

(5) Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE.

(6) Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.

(7) TollRO poate fi achitat:

a) în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.

b) în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.

c) prin aplicație mobilă pusă la dispoziția utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;

(8) Aplicația mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicației mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabilește prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi.

(9) Termenii și condițiile achitării TollRo în modalitățile prevăzute la alin. (7) lit. b) și c) precum și cazurile și condițiile restituirii TollRo se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi.

(10) TollRo se stabilește în lei.

(11) Achitarea TollRo pentru anul în curs se face la cursul de schimb actualizat în conformitate cu art. 3 alin. (4).

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și la Instrumentul de motivare, vă invităm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Transporturilor. Proiect: O.U.G. pentru modificarea O.G. nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

 

Ministerul Transporturilor. Proiect: Legea privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România was last modified: mai 17th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.