Ministerul Educației. Proiect: Normele de aplicare a L. nr. 221/2019 (privind violența psihologică/bullying)

30 ian. 2020
Vizualizari: 1700

Potrivit site-ului oficial (www.edu.ro), Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică, pe data de 27 ianuarie, Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 221/2019 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 privind violența psihologică/bullying.

Redăm, în continuare, câteva modificări și completări importante:

Art. 1. Prezentele norme metodologice reglementează modul de aplicare a prevederilor Legii nr. 221/2019, pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, privind violența psihologică-bullying și sunt elaborate în temeiul art. III, din Legea nr. 221/2019, pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Art. 2. (1) Bullyingul reprezintă comportamentul abuziv, realizat în mod repetat și cu intenție directă sau indirectă, care duce la prejudicierea fizică și/sau psihică a victimei/victimelor, prin umilire, rănire, persecuție, intimidare sau alte fapte. Acest tip de comportament se manifestă prin forme diverse, putând fi verbal, emoțional/ nonverbal, fizic, relațional inclusiv sexual, deposedare de lucruri și electronic (cyberbullying).

(2) Ca urmare a modificărilor aduse Legii educației naționale nr. 1/2011, în conformitate cu art. III, din Legea nr. 221/2019, în categoria acțiunilor definitorii pentru fenomenul violenței manifestate în mediul școlar sunt incluse și acțiunile privind violența psihologică-bullying.

(3) În sensul prezentului act normativ, tipurile acțiunilor precizate la alin. (2) sunt:

3.1 Bullying elev – elev;
3.2 Bullying elev – profesor;
3.3 Bullying profesor – elev;
3.4 Bullying părinte – elev, în spațiul școlii;
3.5 Bullying părinte – profesor, în spațiul școlii;
3.6 Bullying profesor – părinte, în spațiul școlii,

identificate în rapoartele și cercetările în domeniu, care au stat la baza modificărilor aduse Legii educației naționale nr.1/2011, în conformitate cu art. III, din Legea nr. 221/2019.

(…)

Art. 4. (1) Nivelurile la care se realizează intervenția în sistemul educațional preuniversitar pentru prevenirea și combaterea bullyingului sunt: unitatea de învățământ, inspectoratul școlar, centrul de resurse și de asistență educațională-CJRAE/CMBRAE, casa corpului didactic- CCD, și Ministerul Educației și Cercetării.

(2) Intervenția multidisciplinară în situațiile de bullying se realizează interinstituțional, prin acțiunea în cooperare a instituțiilor abilitate – unitate de învățământ, direcție generală de asistență socială și protecția copilului, poliție etc..

(3) Membrii echipei multidisciplinare specializate, familia și cadrele didactice contribuie la integrarea copilului victimă – martor sau agresor- în unitatea de învățământ, respectând, în toate intervențiile, interesul superior al copilului.

(4) Sesizarea situațiilor de bullying la nivelul unității de învățământ se face către: conducerea unității de învățământ, cadre didactice, consilier școlar, linia europeană de asistență pentru copii 116 111, alte entități cu responsabilități în domeniu.

(5) Potrivit fiecărui nivel de intervenție, se reglementează acțiuni specifice, precizate în procedura descrisă în anexa nr. 3 a prezentelor norme metodologice.

Art. 5. (1) Fiecare preșcolar/elev are dreptul de a beneficia de un mediu sigur în unitatea de învățământ. Acest drept este garantat legal și este asigurat atât la nivel curricular (prin setul de competențe, activități de învățare și conținuturi care urmăresc să susțină respectarea persoanei, nediscriminarea, motivarea pentru învățare și asigurarea stării de bine a preșcolarului/elevului în unitatea de învățământ), cât și la nivelul organizării și desfășurării procesului educațional în unitatea de învățământ (consiliere educațională și asistență psihopedagogică, paza incintei școlii).

(2) Fiecare cadru didactic are dreptul de a participa la activități de formare în domeniul prevenirii, identificării și combaterii bullyingului, ca formă a violenței manifestate în mediul școlar. Acest drept este garantat legal și este asigurat prin programe de dezvoltare profesională furnizate de casele corpului didactic, prin programe finanțate din fonduri structurale, prin programe de tip Erasmus+ și e-Twinning, prin programe de conversie profesională, furnizate de universități, precum și prin alte tipuri de activități de formare continuă.

(…)

Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Anexa nr. 1 – Tipurile de acțiuni din categoria bullyingului, ca formă a violenței, manifestate în mediul școlar

Anexa nr. 2 – Tipurile de intervenție în cazul bullyingului, ca formă a violenței psihologice, manifestate în mediul educațional

Anexa nr. 3 – Procedura operațională privind intervenția în cazul unei situații de violență psihologică – bullying manifestate la nivelul unității de învățământ

Anexa nr. 4 – Principiile care trebuie respectate în analiza unui caz cu suspiciune de bullying, semnalat/declarat la nivelul unității de învățământ, și în luarea deciziei de confirmare/infirmare drept caz de bullying

 

Pentru mai multe detalii cu privire la proiect și la grupul de lucru, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Ministerul Educației. Proiect: Normele de aplicare a L. nr. 221/2019 (privind violența psihologică/bullying) was last modified: ianuarie 30th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.