Ministerul Educației. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 556/2011 privind organizarea, structura şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări

25 feb. 2022
Vizualizari: 203

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări.

Redăm, în continuare, cele mai importante prevederi ale proiectului:

Art. I. Hotărârea Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 435 din 22 iunie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează și va avea următorul cuprins:

1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 3. – Misiunea asumată de A.N.C. este de asigurare a cadrului general pentru dezvoltarea sistemului de calificări necesare susținerii unei resurse umane naționale competitive, capabile să funcționeze eficient în societatea actuală și într-o comunitate a cunoașterii.”

2. La articolul 4 alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În conformitate cu legislația privind formarea profesională a adulților și cea privind educația națională, A.N.C. îndeplinește rolul de:

a) Punct national de coordonare pentru Cadrul European al Calificărilor;

b) Centru Euroguidance în România;

c) Punct național de contact pentru recunoașterea calificărilor și pentru cererile, întrebările și comunicările referitoare la European Skills, Competences, Qualifications and Occupations (ESCO) – Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor;

d) Centru Național Europass în România;

e) Instituție responsabilă pentru recunoașterea calificărilor profesionale dobândite în sistem formal, nonformal și informal la furnizori de formare profesională autorizați/centre de evaluare a competențelor autorizate și/sau alte autorități competente din statele membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European;

f) Serviciu Național de Asistență EPALE pentru România (EPALE – Platforma electronică pentru educația adulților în Europa;”

3. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1¹), cu următorul cuprins:

„(1¹) Pentru îndeplinirea rolurilor prevăzute la alin. (1), A.N.C. îndeplinește următoarele atribuții:

a) elaborează, implementează și actualizează Cadrul național al calificărilor și Registrul național al calificărilor pe baza corelării cu Cadrul european al calificărilor;

b) asigură armonizarea și reglementarea sistemului național al calificărilor cu celelalte sisteme de calificări existente la nivel european și internațional;

c) asigură, alături de instituțiile cu atribuții în domeniu, realizarea cadrului legal în sistemul de educare și formare profesională a adulților;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

d) participă, alături de Ministerul Educației și alte ministere interesate, la elaborarea metodologiei pentru identificarea, evaluarea și recunoașterea rezultatelor învățării în contexte nonformale și informale și a metodologiei de acordare a creditelor transferabile;

e) sprijină instituțiile de învățământ superior în organizarea de programe de studii postuniversitare; ;

f) aprobă standardele ocupaționale, coordonează și controlează la nivel național elaborarea standardelor ocupaționale și avizează standardele de pregătire profesională;

g) înaintează comitetelor sectoriale, în scopul validării, standardele ocupaționale elaborate pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului muncii și solidarității sociale;

h) promovează dialogul social și coordonează activitatea comitetelor sectoriale;

i) avizează înființarea comitetelor sectoriale, cu acordul consiliului de administrație al A.N.C., și sprijină desfășurarea activității acestora;

j) asigură finanțarea comitetelor sectoriale, în condițiile legii, în limita creditelor bugetare aprobate de către Ministerul Educației pentru această destinație;

k) autorizează/acreditează centrele de evaluare a competențelor profesionale obținute în sistem nonformal și informal și gestionează registrul național al centrelor de evaluare a competențelor profesionale, tipărește și gestionează certificatele de competență profesională, eliberate de centrele de evaluare autorizate;

l) coordonează asigurarea calității în formarea profesională a adulților realizată în cadrul centrelor de evaluare a competențelor profesionale obținute în sistem nonformal și informal autorizate/acreditate;

m) elaborează criteriile și procedurile de evaluare și certificare a evaluatorilor de competențe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori și a evaluatorilor externi;

n) elaborează metodologia de certificare a specialiștilor în calificări, care se aprobă prin ordin al ministrului educației;

o) certifică evaluatorii de competențe profesionale, evaluatorii de evaluatori și evaluatorii externi;

p) asigură realizarea, gestionarea și actualizarea Registrului național al evaluatorilor de competențe profesionale, evaluatorilor de evaluatori și evaluatorilor externi certificați;

q) elaborează și implementează programe și proiecte naționale, internaționale sau ale Uniunii Europene pentru îndeplinirea misiunilor sale;

r) propune Ministerului Educației și Ministerului Muncii și Solidarității Sociale elemente de politici și de strategii naționale, acte normative referitoare la reglementarea sistemului național al calificărilor și la dezvoltarea resurselor umane;

s) participă la elaborarea unor planuri sau programe de interes național în domeniul calificărilor și al formării profesionale a adulților;

ș) efectuează activități de transfer de cunoștințe, educație și formare profesională, consultanță, asistență tehnică și statistică în domeniul său de activitate;

t) îndeplinește și alte atribuții prevăzute de legislația în vigoare.”

 

Pentru detalii cu privire la Proiect și Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și Ministerul Educației. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 403/2021 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a H.G. nr. 385/2021 privind domeniile și programele de studii universitare de master acreditate

Ministerul Educației. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări was last modified: februarie 25th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.