Ministerul Educației. Proiect: H.G. pentru modificarea H.G. nr. 556/2011 privind organizarea, structura şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări
Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări.
Redăm, în continuare, cele mai importante prevederi ale proiectului:
Art. I. Hotărârea Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 435 din 22 iunie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează și va avea următorul cuprins:
1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 3. – Misiunea asumată de A.N.C. este de asigurare a cadrului general pentru dezvoltarea sistemului de calificări necesare susținerii unei resurse umane naționale competitive, capabile să funcționeze eficient în societatea actuală și într-o comunitate a cunoașterii.”
2. La articolul 4 alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) În conformitate cu legislația privind formarea profesională a adulților și cea privind educația națională, A.N.C. îndeplinește rolul de:
a) Punct national de coordonare pentru Cadrul European al Calificărilor;
b) Centru Euroguidance în România;
c) Punct național de contact pentru recunoașterea calificărilor și pentru cererile, întrebările și comunicările referitoare la European Skills, Competences, Qualifications and Occupations (ESCO) – Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor;
d) Centru Național Europass în România;
e) Instituție responsabilă pentru recunoașterea calificărilor profesionale dobândite în sistem formal, nonformal și informal la furnizori de formare profesională autorizați/centre de evaluare a competențelor autorizate și/sau alte autorități competente din statele membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European;
f) Serviciu Național de Asistență EPALE pentru România (EPALE – Platforma electronică pentru educația adulților în Europa;”
3. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1¹), cu următorul cuprins:
„(1¹) Pentru îndeplinirea rolurilor prevăzute la alin. (1), A.N.C. îndeplinește următoarele atribuții:
a) elaborează, implementează și actualizează Cadrul național al calificărilor și Registrul național al calificărilor pe baza corelării cu Cadrul european al calificărilor;
b) asigură armonizarea și reglementarea sistemului național al calificărilor cu celelalte sisteme de calificări existente la nivel european și internațional;
c) asigură, alături de instituțiile cu atribuții în domeniu, realizarea cadrului legal în sistemul de educare și formare profesională a adulților;
d) participă, alături de Ministerul Educației și alte ministere interesate, la elaborarea metodologiei pentru identificarea, evaluarea și recunoașterea rezultatelor învățării în contexte nonformale și informale și a metodologiei de acordare a creditelor transferabile;
e) sprijină instituțiile de învățământ superior în organizarea de programe de studii postuniversitare; ;
f) aprobă standardele ocupaționale, coordonează și controlează la nivel național elaborarea standardelor ocupaționale și avizează standardele de pregătire profesională;
g) înaintează comitetelor sectoriale, în scopul validării, standardele ocupaționale elaborate pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului muncii și solidarității sociale;
h) promovează dialogul social și coordonează activitatea comitetelor sectoriale;
i) avizează înființarea comitetelor sectoriale, cu acordul consiliului de administrație al A.N.C., și sprijină desfășurarea activității acestora;
j) asigură finanțarea comitetelor sectoriale, în condițiile legii, în limita creditelor bugetare aprobate de către Ministerul Educației pentru această destinație;
k) autorizează/acreditează centrele de evaluare a competențelor profesionale obținute în sistem nonformal și informal și gestionează registrul național al centrelor de evaluare a competențelor profesionale, tipărește și gestionează certificatele de competență profesională, eliberate de centrele de evaluare autorizate;
l) coordonează asigurarea calității în formarea profesională a adulților realizată în cadrul centrelor de evaluare a competențelor profesionale obținute în sistem nonformal și informal autorizate/acreditate;
m) elaborează criteriile și procedurile de evaluare și certificare a evaluatorilor de competențe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori și a evaluatorilor externi;
n) elaborează metodologia de certificare a specialiștilor în calificări, care se aprobă prin ordin al ministrului educației;
o) certifică evaluatorii de competențe profesionale, evaluatorii de evaluatori și evaluatorii externi;
p) asigură realizarea, gestionarea și actualizarea Registrului național al evaluatorilor de competențe profesionale, evaluatorilor de evaluatori și evaluatorilor externi certificați;
q) elaborează și implementează programe și proiecte naționale, internaționale sau ale Uniunii Europene pentru îndeplinirea misiunilor sale;
r) propune Ministerului Educației și Ministerului Muncii și Solidarității Sociale elemente de politici și de strategii naționale, acte normative referitoare la reglementarea sistemului național al calificărilor și la dezvoltarea resurselor umane;
s) participă la elaborarea unor planuri sau programe de interes național în domeniul calificărilor și al formării profesionale a adulților;
ș) efectuează activități de transfer de cunoștințe, educație și formare profesională, consultanță, asistență tehnică și statistică în domeniul său de activitate;
t) îndeplinește și alte atribuții prevăzute de legislația în vigoare.”
Pentru detalii cu privire la Proiect și Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.