Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă (OMEN nr. 3200/2019)

19 mart. 2019
Vizualizari: 562

Actul publicat în Monitor

Sumar

Ordinul ministrului educației naționale (OMEN) nr. 3200/2019 privind Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță

(M. Of. nr. 176 din 5 martie 2019)

Se stabilește Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță

 

În M. Of. nr. 176 din 5 martie 2019 s-a publicat OMEN nr. 3200/2019 privind Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță.

Astfel, prin respectivul ordin se stabilește Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță.

 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță.

 

Structură

 

Cap. I („Prevederi generale”);

Cap. II („Evaluarea studiilor universitare de doctorat”);

Cap. III („Etapele evaluării domeniilor de studii universitare de doctorat”);

– Cap. IV („Evaluarea externă în vederea acreditării unor programe noi în domenii cuprinse în Nomenclatorul domeniilor și al programelor de studii universitare”);

– Anexă („Sistemul de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați în acreditarea și evaluarea periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat”).

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Prezentare generală

 

Conform art. 1, studiile universitare de doctorat se organizează potrivit Legii educației naționale nr. 1/2011, ale O.U.G. nr. 75/2005, privind asigurarea calității educației și cu respectarea prevederilor din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin H.G. nr. 681/2011.

Programele de studii de doctorat sunt organizate în școli doctorale, care au pentru fiecare domeniu minim 3 conducători de doctorat și sunt supuse evaluării externe periodice în vederea acreditării. Astfel, programul de studii universitare de doctorat reprezintă totalitatea activităților relevante în care este implicat studentul doctorand sub coordonarea unui conducător de doctorat și cu sprijinul comisiei de îndrumare care cuprinde 3 – 4 cercetători sau cadre didactice deținătoare ale titlului de doctor. Prin urmare, teza de doctorat cuprinde rezultatele originale ale cercetării științifice elaborate de studentul doctorand și este condiție pentru obținerea titlului de doctor.

Potrivit art. 10, IOSUD are una sau mai multe școli doctorale și poate organiza programe universitare de doctorat, dacă este legal înființată și a parcurs procedura de evaluare pentru acreditare. În ceea ce privește evaluarea periodică a școlii doctorale, aceasta  se face fie de către ARACIS, fie de o altă agenție de asigurare a calității, pe baza Raportului de autoevaluare al școlii doctorale sau domeniului, care cuprinde documente cu privire la calitatea și rezultatele cercetării științifice la calitatea resurselor umane, infrastructura de cercetare științifică și la normele proprii de reglementare.

Totodată, școlile doctorale în funcțiune, acreditate la data intrării în vigoare a respectivului ordin, urmează procesul de evaluare periodică la intervale de 5 ani, conform Legii educației naționale nr. 1/2011. Astfel, evaluarea programelor de studii universitare de doctorat se realizează pe domenii în scopul acreditării sau menținerii acreditării prin evaluarea periodică externă.

În vederea evaluării, IOSUD întocmește un raport de autoevaluare până la 5 aprilie 2019, iar acesta va cuprinde evaluarea internă a școlilor doctorale pe domenii și programe de studii universitare de doctorat. Ulterior, Agenția va numi o comisie formată din profesori sau conferențiari care au calitatea de conducător de doctorat, precum și din 1-2 studenți doctoranzi, care analizează raportul de autoevaluare și verifică prin vizite îndeplinirea standardelor și criteriilor de performanță prin întocmirea unui raport de evaluare externă.

Prin urmare, dacă sunt respectate standardele și criteriile de performanță, Agenția propune Ministerului MEN menținerea acreditării pentru domeniul evaluat, iar Ministerul emite ordinul prin care se certifică menținerea acreditării. Pe de altă parte, în cazul nerespectării standardelor și criteriilor de performanță, Agenția comunică acest fapt Ministerului Educației Naționale, care avertizează universitatea și stabilește termenul pentru remedierea standardelor și criteriilor de performanță.

Astfel, la termenul stabilit, Agenția verifică îndeplinirea standardelor și criteriilor de performanță, iar raportul devine definitiv și, după caz, aceasta propune Ministerului Educației Naționale menținerea acreditării sau ridicarea dreptului de a mai organiza și desfășura programe de studii universitare de doctorat.

Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță (OMEN nr. 3200/2019) was last modified: martie 19th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.