Legea privind regimul străinilor în România şi alte acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei – modificări (O.U.G. nr. 25/2024)

25 mart. 2024
382 views

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Legea nr. 157/2011 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

(rep. M. Of. nr. 533 din 28 iulie 2011, cu modif. și compl. ult.)

Legea nr. 247/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

(M. Of. nr. 941 din 7 noiembrie 2018)

O.U.G. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României

(rep. M. Of. nr. 421 din 5 iunie 2008, cu modifc. și compl. ult.)

O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România

(M. Of. nr. 640 din 30 august 2014, aprobată prin Legea nr. 14/2016)

O.U.G. nr. 104/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră Române

(M. Of. nr. 351 din 29 iunie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002)

Legea nr. 265/2010 pentru modificarea O.U.G. nr. 104/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră Române și pentru abrogarea art. 4 alin. (4) din O.U.G. nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României

(M. Of. nr. 872 din 28 decembrie 2010)

O.U.G. nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicată în Monitorul Oficial al României

(M. Of. nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002)

Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate

(M. Of. nr. 682 din 29 iulie 2005)

O.U.G. nr. 204/2020 privind stabilirea unor măsuri de aplicare a Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, în materie de reglementare a dreptului de intrare și ședere pe teritoriul României

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(M. Of. nr. 1132 din 25 noiembrie 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 77/2021)

O.U.G. nr. 25/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor și al frontierei

(M. Of. nr. 250 din 22 martie 2024)

Legea nr. 157/2011:

– modifică: Art. III pct. 3, 8, 11^1, 12, 23;

Legea nr. 247/2018:

– introduce: Art. II alin. (4) lit. e), alin. (4^1);

O.U.G. 194/2002:

– modifică: art. 2 lit. f) și u), art. 13 alin. (4) și (6), art. 56 alin. (1), art. 56 alin. (4) lit. a), art. 81 alin. (2) lit. c) și d), art. 85 alin. (2), art. 88 alin. (2) lit. d), art. 106^4 alin. (1) lit. a) pct. i) și iii), art. 134. pct. 1, art. 144^1 alin. (1);

– introduce: art. 9 alin. (4^1) și alin. (4^2), art. 12 alin. (4), art. 30^1, art. 56 alin. (1^1).

abrogă: art 128^2.

O.G. nr. 25/2014:

– modifică: art. 17 alin. (4), art. 34 alin. (2), art. 37 alin. (1) lit. b);

– introduce: art. 3^1, art. 7 alin. (2) lit. d), art. 7 alin. (5), art. 8 alin. (5) și (6), art. 35 lit. h), art. 35 alin. (2).

O.U.G. nr. 104/2001:

– modifică: art. 20^1, art. 28 alin. (1) lit. d);

– introduce: art. 21 lit. c^1).

Legea nr. 265/2010:

abrogă: art. 9 pct. 1-8 și 10.

O.U.G. nr. 105/2001:

introduce: art. 9^1.

Legea nr. 248/2005:

– modifică: art. 2 alin. (3), art. 28 alin. (1), art. 30 alin. (1^1), alin. (7);

introduce: art. 30 alin. (8) și (9).

O.U.G. nr. 204/2020:

abrogă: art. 13 alin. (1), lit. b), alin. (2).

 

În M. Of. nr. 250 din data de 22 martie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 25/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor și al frontierei.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivei legi.

Legea nr. 157/2011

Art. III

Noua reglementare

La articolul III, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„3. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 11: Dispoziții generale privind șederea străinilor

(1) Străinii aflați temporar în mod legal în România pot rămâne pe teritoriul statului român numai până la data la care încetează dreptul de ședere stabilit prin viză sau, după caz, prin permisul de ședere.

(2) Străinilor care nu au obligația obținerii vizei în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1.806 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație, cu modificările ulterioare, li se permite intrarea pe teritoriul României și pot să rămână pentru o perioadă de maximum 90 de zile în decursul oricărei perioade de 180 de zile precedente fiecărei zile de ședere pe teritoriul oricărui stat Schengen.

(3) Străinii care se află în posesia unei vize eliberate de un stat Schengen în condițiile Codului de vize, cu excepția vizelor care fac obiectul unei limitări pentru teritoriul României, pot intra și rămâne în România cu respectarea valabilității vizei și a perioadei de ședere acordate prin viza respectivă.

(4) Străinilor posesori ai vizelor de lungă ședere sau ai permiselor de ședere eliberate de alte state Schengen li se permite intrarea pe teritoriul României și pot să rămână pentru o perioadă de maximum 90 de zile în decursul oricărei perioade de 180 de zile precedente fiecărei zile de ședere pe teritoriul României, calculate ca perioadă cumulată cu cele petrecute pe teritoriile celorlalte state Schengen, altele decât cel care le-a eliberat viza de lungă ședere, respectiv permisul de ședere.

(5) Străinilor intrați pe teritoriul României în condițiile alin. (2) și (4), precum și în baza convențiilor internaționale sau actelor normative prin care aceștia sunt exonerați de la obligativitatea obținerii vizei le încetează dreptul de ședere în următoarele situații:

a) se constată că la data intrării pe teritoriul României aceștia nu îndeplineau condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență sau nu le mai îndeplinesc;

b) au intrat pe teritoriul României pe baza unor documente sau informații false;

c) au introdus sau au încercat să introducă ilegal în România alți străini ori au înlesnit transportul sau cazarea acestora;

d) au încălcat reglementările vamale ori au trecut sau au încercat să treacă ilegal frontiera de stat;

e) au intrat în România în perioada de interdicție, dispusă anterior;

f) nu respectă scopul declarat la intrarea pe teritoriul României ori au încălcat reglementările referitoare la angajarea în muncă a străinilor;

g) după intrarea în țară împotriva acestora a fost dispusă măsura interdicției de intrare sau au fost declarați indezirabili.

(6) Măsura încetării dreptului de ședere pentru situațiile prevăzute la alin. (5) se comunică străinului prin decizia de returnare”.

La articolul III, punctul 11^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

Punctul 11^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„11^1. Articolul 29^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 29^1: Cooperarea cu prestatorii externi de servicii

(1) Prin excepție de la art. 29 alin. (5), cererile de acordare a vizelor de lungă ședere pot fi depuse și prin intermediul prestatorilor externi de servicii contractați de Ministerul Afacerilor Externe potrivit legii.

(2) Prin intermediul prestatorilor externi de servicii contractați de Ministerul Afacerilor Externe pot fi depuse, în conformitate cu dispozițiile art. 43 din Codul de vize, și cererile de acordare a vizelor prevăzute de acesta.

(3) Condițiile și modalitățile de cooperare cu prestatorii externi de servicii se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.

(4) Prestatorilor externi de servicii nu li se permite accesul la Sistemul național de informații privind vizele și nu le pot fi delegate atribuții privind examinarea cererilor, efectuarea interviurilor cu solicitanții de vize, decizia asupra cererilor, tipărirea și aplicarea colantelor de vize.

(5) Pe baza contractelor de cooperare încheiate cu Ministerul Afacerilor Externe, prestatorii externi de servicii pot îndeplini, după caz, una sau mai multe dintre următoarele sarcini:

a) furnizarea de informații privind condițiile de acordare a vizelor și formularele pentru cererile de viză;

b) informarea solicitantului cu privire la documentele justificative solicitate, pe baza unei liste de control;

c) colectarea datelor, inclusiv, după caz, a elementelor biometrice de identificare și a cererilor de acordare a vizelor, precum și transmiterea acestora, în condițiile legii, către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României competente;

d) perceperea taxelor de viză și transferul acestora către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României competente;

e) gestionarea programărilor pentru prezentarea în persoană la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României competente;

f) depunerea și ridicarea documentelor de călătorie la și de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României și returnarea acestora solicitanților;

g) înmânarea formularului de refuz, anulare, respectiv revocare a vizelor.

(6) Ministerul Afacerilor Externe urmărește ca taxele suplimentare de servicii percepute de prestatorii externi de servicii să fie proporționale cu cheltuielile suportate de aceștia pentru îndeplinirea sarcinilor care le-au fost încredințate și să nu depășească jumătate din cuantumul taxei aferente procesării unei cereri de viză.

(7) Cooperarea cu prestatorii externi de servicii nu exclude posibilitatea depunerii cererilor de acordare a vizei direct la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

(8) În eventualitatea încetării cooperării cu un prestator extern de servicii, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României competente asigură continuitatea furnizării de servicii complete în materie de acordare a vizelor”.

O.U.G. nr. 194/2002

Art. 12 alin. (4)

Noua reglementare

La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:

„(4) Obligațiile prevăzute la alin. (1) și (2) pot fi îndeplinite și prin anunțarea Inspectoratului General pentru Imigrări cu privire la sosirea pe teritoriul României ori cu privire la găzduirea străinului, după caz, respectiv prin comunicarea datelor privind luarea în evidență a străinului către Inspectoratul General pentru Imigrări, prin intermediul unei aplicații informatice puse la dispoziție în acest scop”.

Art. 30^1

Noua reglementare

După articolul 30 se introduce un nou articol, art. 30^1, cu următorul cuprins:

„Art. 30^1

În scopul efectuării verificărilor specifice cu privire la cererile de consultare prealabilă adresate României în conformitate cu art. 22 din Codul de vize, Inspectoratul General pentru Imigrări este consultat de către Centrul Național de Vize din cadrul Ministerului Afacerilor Externe”.

Alte prevederi

Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură Poliției Române, Jandarmeriei Române și Inspectoratului General pentru Imigrări serviciile de comunicații mobile de bandă largă necesare pentru funcționarea dispozitivelor utilizate de personalul acestor structuri pentru verificarea documentelor.

Serviciile prevăzute la alin. (1) se asigură la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne, formulată în baza necesarului de servicii centralizat de la nivelul Poliției Române, Jandarmeriei Române și Inspectoratului General pentru Imigrări.

Serviciul de Telecomunicații Speciale achiziționează de pe piața publică, în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, serviciile de comunicații pe care nu le poate asigura cu resurse proprii, necesare funcționării dispozitivelor menționate la alin. (1).

Modalitatea de decontare a sumelor reprezentând costul serviciilor prevăzute la alin. (3), precum și orice alte detalii referitoare la furnizarea serviciilor se stabilesc prin protocoale de colaborare încheiate între Poliția Română, Jandarmeria Română și Inspectoratul General pentru Imigrări și Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Sumele încasate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale în baza protocoalelor prevăzute la alin. (4), reprezentând contravaloarea serviciilor achiziționate potrivit alin. (3), se utilizează pentru plata acestor servicii.

 

În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 27 ianuarie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și/sau se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, prin hotărâre a Guvernului.

Prevederile art. III pct. 14 și ale art. IV pct. 7 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Legea privind regimul străinilor în România și alte acte normative în domeniul străinilor și al frontierei – modificări (O.U.G. nr. 25/2024) was last modified: martie 25th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.