Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 – modificări (O.U.G. nr. 31/2018)

25 apr. 2018
5.185 views
Actul modificatActul modificatorSumar

Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996

(rep. M. Of. nr. 720 din 24 septembrie 2015; cu modif. ult)

O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996

(M. Of. nr. 353 din 23 aprilie 2018)

– modifică: art. 3 alin. (3), art. 9 alin. (34^1), alin. (34^5)-(34^7), art. 14 alin. (1)-(2), art. 42 alin. (1) și alin. (5);

 introduce: art. 9 alin. (1^1), art. 9 alin. (3^4), art. 9 alin. (12^1), art. 13 alin. (16), art. 22^1, art. 41 alin. (5^1)-(5^2);

 abrogă: art. 11 alin. (1), art. 11 alin. (2) lit. p), art. 41 alin. (7).

 

În M. Of. nr. 353 din 23 aprilie 2018, s-a publicat O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.
O.U.G. nr. 31/2018 aduce modificări, dar și completări Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (rep. M. Of. nr. 720 din 24 septembrie 2015; cu modif. ult).

Vă prezentăm, în continuare, modificările și completările aduse respectivului act normativ:

 

Art. 3 alin. (3) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (modificat prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (3) prevedea:

„(3) Până la data de 31 decembrie 2017, la nivelul fiecărei circumscripții judecătorești se va constitui și va funcționa cel puțin un birou de cadastru și publicitate imobiliară, denumit în continuare birou teritorial, sau, după caz, un birou de relații cu publicul, ca unități fără personalitate juridică, în subordinea oficiilor teritoriale. Modul de organizare și funcționare, numărul, precum și arondarea acestora pe unități administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„(3) Până la data de 31 decembrie 2018, la nivelul fiecărei circumscripții judecătorești se va constitui și va funcționa cel puțin un birou de cadastru și publicitate imobiliară, denumit în continuare birou teritorial, sau, după caz, un birou de relații cu publicul, ca unități fără personalitate juridică, în subordinea oficiilor teritoriale. Modul de organizare și funcționare, numărul, precum și arondarea acestora pe unități administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale”.

 

Art. 9 alin. (1^1) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, după alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul conținut:

„(1^1) În exercitarea atribuțiilor prevăzute de lege, Agenția Națională și instituțiile subordonate prelucrează date cu caracter personal, responsabilitatea protejării datelor transmise către terți revenind acestora din urmă, în condițiile legii”.

 

Art. 9 alin. (3^4) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după alin. (3^3), se introduce un nou alineat, alin. (3^4), cu următorul conținut:

„(3^4) În cazul în care unitățile administrativ-teritoriale inițiază lucrări de înregistrare sistematică în condițiile prezentei legi, din surse financiare alocate din bugetul unităților administrativ- teritoriale, acestea pot beneficia de sponsorizări de la persoane fizice sau juridice pentru finalizarea acestor lucrări, în condițiile legii”.

 

Art. 9 alin. (12^1) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după alin. (12), se introduce un nou alineat, alin. (12^1), cu următorul conținut:

„(12^1) Prin procedurile prevăzute la alin. (32) și (34^6) se pot stabili categoriile de imobile exceptate de la decontare, precum și cele pentru care se decontează un cuantum mai mic decât cel prevăzut la alin. (30), (31) și (34^5)”.

 

Art. 9 alin. (34^1), alin. (34^5)-(34^7) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (modificate prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 alin. (34^1), alin. (34^5)-(34^7) prevedeau:

„(34^1) În cadrul Programului național de cadastru și carte funciară se finanțează, în condițiile legii, și lucrările de înregistrare sistematică ce vor fi inițiate de unități administrativ-teritoriale, având ca obiect sectoarele cadastrale din cadrul unităților administrativ-teritoriale, care cuprind imobile din extravilan, indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor.

(…)

(34^5) Agenția Națională decontează lucrările de înregistrare sistematică inițiate de unitățile administrativ-teritoriale în condițiile alin. (34^1) și (34^2), în limitele prevăzute la alin. (30) și (31).

(34^6) Procedura și modalitatea de alocare a sumelor, precum și raportarea de către beneficiari a stadiului de execuție a lucrărilor se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I*).

(34^7) În vederea asigurării finanțării complementare prevăzute la alin. (34^3) și (34^4), unitățile administrativ-teritoriale care intenționează demararea lucrărilor de înregistrare sistematică a terenurilor la nivel de sector cadastral pentru îndeplinirea obiectivului finalizării înregistrării sistematice la nivelul sectorului cadastral, conform alin. (34^1) și (34^2), au obligația de a transmite oficiilor teritoriale în raza cărora sunt situate sectoarele cadastrale solicitarea de a se încheia contractul de finanțare, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a procedurii prevăzute la alin. (34^6). În vederea derulării Programului național de cadastru și carte funciară, începând cu anul 2017, termenul de 45 de zile se va calcula de la primirea de către unitatea administrativ-teritorială a înștiințării transmise de oficiul teritorial cu privire la suma alocată pentru finanțare și a modelului contractului de finanțare, prevederile alin. (34^8) nefiind aplicabile. Unitățile administrativ-teritoriale beneficiare ale finanțării lucrărilor de înregistrare sistematică au obligația de a include cu prioritate în sectoarele cadastrale care fac obiectul contractului de prestări servicii terenurile aferente proiectelor de infrastructură de interes național”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (34^1), alin. (34^5)-(34^7) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(34^1) În cadrul Programului național de cadastru și carte funciară se finanțează, în condițiile legii, și lucrările de înregistrare sistematică ce vor fi inițiate de unități administrativ- teritoriale, având ca obiect atât sectoare cadastrale care cuprind imobile din extravilan, cât și sectoare cadastrale care cuprind imobile din extravilan și din intravilan, indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor. 

(…)

(34^5) Agenția Națională finanțează lucrările de înregistrare sistematică inițiate de unitățile administrativ-teritoriale în condițiile alin. (34^1) și (34^2) într-un cuantum de maximum 60 lei/carte funciară, cu excepția terenurilor situate în zone cu forme de relief ce au categorii ridicate de dificultate prevăzute de Instrucțiunile de aplicare a Normelor de timp pentru operațiile necesare realizării lucrărilor de specialitate în cadrul Centrului Național de Cartografie, aprobate prin ordin al directorului general al Agenției Naționale, caz în care cuantumul se majorează proporțional cu coeficienții aferenți categoriilor de dificultate. Lista unităților administrativ-teritoriale, precum și coeficienții corespunzători se aprobă ca anexă la acest ordin. 

(34^6) Procedura și modalitatea de alocare a sumelor, precum și raportarea de către beneficiari a stadiului de execuție a lucrărilor se stabilesc prin ordin al directorului general al Agenției Naționale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.   

(34^7) În vederea asigurării finanțării prevăzute la alin. (34^3) și (34^4), unitățile administrativ-teritoriale care intenționează demararea lucrărilor de înregistrare sistematică a terenurilor la nivel de sector cadastral, conform alin. (34^1) și (34^2), au obligația de a transmite oficiilor teritoriale în raza cărora sunt situate sectoarele cadastrale solicitarea de a se încheia contractul de finanțare, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a procedurii prevăzute la alin. (34^6). În vederea derulării accelerate a Programului național de cadastru și carte funciară, termenul de 60 de zile se va calcula de la primirea de către unitatea administrativ-teritorială a înștiințării transmise de oficiul teritorial cu privire la suma alocată pentru finanțare și a modelului contractului de finanțare, prevederile alin. (34^8) nefiind aplicabile. Unitățile administrativ-teritoriale beneficiare ale finanțării lucrărilor de înregistrare sistematică au obligația de a include cu prioritate în sectoarele cadastrale care fac obiectul contractului de prestări servicii terenurile aferente proiectelor de infrastructură de interes național, precum și pe cele care fac obiectul subvențiilor plătite de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură”.

 

Art. 11 alin. (1) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (abrogat prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (1) se abrogă.

 

Art. 11 alin. (2) lit. p) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (abrogat prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (2) lit. p) se abrogă.

 

Art. 13 alin. (16) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, după alin. (15) se introduce un nou alineat, alin. (16), cu următorul conținut:

„(16) Prin excepție de la prevederile alin. (15), în situația în care au fost emise procese-verbale de punere în posesie, conform prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dreptul de proprietate se va înscrie provizoriu în favoarea persoanelor îndreptățite. Înscrierea provizorie se face în baza procesului- verbal de punere în posesie și a hotărârii comisiei județene de fond funciar privind validarea dreptului de proprietate, emise în condițiile legii, iar intabularea dreptului de proprietate urmează a se efectua ulterior în condițiile legii”.

 

Art. 14 alin. (1)-(2) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (modificate prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 14 alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral se afișează, prin grija oficiului teritorial, în condițiile art. 11 alin. (2) lit. k). În regiunile de transcripțiuni și inscripțiuni imobiliare, titularii sarcinilor înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară vor solicita transcrierea acestora în cărțile funciare, în termen de 60 de zile de la afișare. Prin sarcini se înțelege ipotecile, privilegiile, somațiile, sechestrele, litigiile și orice acte juridice înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară.

(2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formulează, în termen de 60 de zile de la data afișării, și sunt însoțite de documente doveditoare. Comisia de soluționare a cererilor de rectificare de la nivelul oficiului teritorial, numită prin decizie a directorului oficiului teritorial, soluționează cererile în perioada de afișare publică, dar nu mai târziu de 60 de zile de la finalizarea perioadei de afișare, conform unei proceduri stabilite prin regulament, aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale*)”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„Art. 14

(1) Documentele tehnice realizate la nivelul întregii unități administrativ-teritoriale se afișează, prin grija oficiului teritorial, în condițiile art. 11 alin. (2) lit. k), pentru o perioadă de 60 de zile. Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formulează în termen de 60 de zile de la data afișării și sunt însoțite de documente doveditoare. Comisia de soluționare a cererilor de rectificare de la nivelul oficiului teritorial, numită prin decizie a directorului oficiului teritorial, soluționează cererile în perioada de afișare publică, dar nu mai târziu de 30 de zile de la finalizarea perioadei de afișare, conform unei proceduri stabilite prin regulament, aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale. 

(2) În regiunile de transcripțiuni și inscripțiuni imobiliare, titularii sarcinilor înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară vor solicita transcrierea acestora în cărțile funciare, în termen de 60 de zile de la afișare. Prin sarcini se înțelege ipotecile, privilegiile, somațiile, sechestrele, litigiile și orice acte juridice înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară”.

 

Art. 22^1 din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 22, se introduce un nou articol, art. (22^1), cu următorul conținut:

„Art. 22^1

(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal în temeiul prezentei legi se realizează cu respectarea dispozițiilor legislației privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. 

(2) În scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de prezenta lege, Agenția Națională are acces la informațiile relevante din Registrul național de evidență a persoanelor administrat de Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., cu limitarea strictă la categoriile de date necesare pentru desfășurarea în bune condiții a activității proprii. 

(3) Accesul prevăzut la alin. (2) se realizează prin mijloace informatice dezvoltate și controlate de D.E.P.A.B.D., în limitele condițiilor tehnice existente. Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice administrate de către D.E.P.A.B.D. accesul se poate realiza prin mecanisme automatizate de natură să asigure finalitatea scopurilor prevăzute de prezenta lege. 

(4) Condițiile privind accesul la Registrul național de evidență a persoanelor se stabilesc prin protocol încheiat între Agenția Națională și D.E.P.A.B.D., care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente: 

a) obligațiile părților pentru asigurarea unei prelucrări legale și echitabile;

b) categoriile de date care fac obiectul prelucrării, inclusiv modalitatea prin care se asigură respectarea principiului reducerii la minimum a datelor;

c) operațiunile și procedurile de prelucrare a datelor cu caracter personal;

d) condițiile în care datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor pot fi comunicate altor persoane fizice sau juridice;

e) descrierea măsurilor necesare pentru asigurarea securității prelucrărilor;

f) măsurile necesar a fi instituite pentru asigurarea confidențialității prelucrărilor;

g) măsurile instituite pentru asigurarea exercitării drepturilor de către persoanele vizate.

(5) Datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor în scopul prevăzut la alin. (2) nu pot fi prelucrate ulterior în alt scop, cu excepția prelucrărilor efectuate în temeiul unei dispoziții legale exprese”.

 

Art. 41 alin. (1) și alin. (5) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (modificate prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 41 alin. (1) și alin. (5) prevedeau:

„(1) Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară se poate realiza și în baza certificatului de moștenitor sau a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică, a partajului judiciar și a documentației cadastrale.

(…)

(5) În cazul imobilelor proprietate publică a statului și a unităților administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a copiei extrasului de pe inventarul centralizat al bunurilor respective atestat de Guvern în condițiile legii, însoțite de un înscris, emis de către conducătorul instituției publice centrale sau locale care solicită înscrierea, în calitate de titular al dreptului real corespunzător proprietății publice, care confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel evidențiat în inventarul centralizat”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 41 alin. (1) și alin. (5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„Art. 41

(1) Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară se poate realiza și în baza certificatului de moștenitor, indiferent de data deschiderii succesiunii, a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică sau a actului de partaj judiciar, indiferent de data acestora, precum și a documentației cadastrale. 

(…)

(5) În cazul imobilelor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a copiei extrasului de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, atestat prin hotărâre a Guvernului, însoțită de un înscris emis de către conducătorul instituției publice centrale sau locale, care are obligația întocmirii și modificării inventarului centralizat, prin care se confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel evidențiat în inventarul centralizat. Pentru imobilele a căror apartenență la domeniul public al statului sau al unităților administrativ-teritoriale este stabilită prin acte normative, intabularea se va efectua în baza hotărârilor Guvernului, hotărârilor consiliului local, județean sau al municipiului București de însușire a inventarelor cu privire la aceste bunuri imobile, însoțite de un înscris emis de către conducătorul instituției publice centrale sau locale, prin care se confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel a cărui intabulare se solicită, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”.

 

Art. 41 alin. (5^1)-(5^2) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (introduse prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 41, după alin. (5), se introduc două noi alineate, alin. (5^1)-(5^2), cu următorul conținut:

„(5^1) În cazul imobilelor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale care nu întrunesc condițiile pentru intabulare prevăzute la alin. (5), se poate dispune înscrierea provizorie a dreptului de proprietate în baza actelor administrative emise cu privire la imobil, în condițiile legii.

(5^2) În cazul imobilelor proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, se poate dispune înscrierea provizorie a dreptului de proprietate în baza actelor administrative emise cu privire la imobil, în condițiile legii”.

 

Art. 41 alin. (7) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (abrogat prin O.U.G. nr. 31/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 41 alin. (7) se abrogă.

Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 – modificări (O.U.G. nr. 31/2018) was last modified: aprilie 25th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.