Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății – modificări (O.U.G. nr. 88/2017)

8 dec. 2017
Vizualizari: 3808
Art. 265 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 265 alin. (1) lit. a) prevedea următoarele:

„(1) Fondul se formează din:

a) contribuții ale persoanelor fizice și juridice;”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 265 alin. (1), lit. a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) contribuții ale persoanelor fizice;”.

 

Art. 265 alin. (1) lit. a^1) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Noua reglementarePotrivit noii reglementări, la art. 265 aline. (1), după lit. a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:

„a^1) sumele care se distribuie fondului din contribuția asiguratorie pentru muncă, potrivit art. 2206 alin. (4) litera d) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;”.

 

Art. 265 alin. (2), (3) și (5) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 265 alin. (2), (3) și (5) prevedeau următoarele:

„(2) Colectarea contribuțiilor persoanelor juridice și fizice care au calitatea de angajator, precum și a contribuțiilor datorate de persoanele fizice obligate să se asigure se face de către Ministerul Finanțelor Publice, prin ANAF și organele fiscale subordonate acesteia, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În mod excepțional, în situații motivate, pentru acoperirea deficitului bugetului fondului, după epuizarea fondului de rezervă veniturile bugetului fondului se completează cu sume care se alocă de la bugetul de stat.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(…)

(5) Veniturile asupra cărora se stabilește contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate și cota de contribuție sunt prevăzute în Codul fiscal”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 265, alin. (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) Colectarea contribuțiilor datorate de persoanele obligate să se asigure, precum și a contribuției asiguratorii pentru muncă datorată de angajator se face de către Ministerul Finanțelor Publice, prin ANAF și organele fiscale subordonate acesteia, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Pentru acoperirea deficitului bugetului fondului, în vederea asigurării serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale și altor servicii la care au dreptul asigurații, după epuizarea fondului de rezervă veniturile bugetului fondului se completează cu sume care se alocă de la bugetul de stat.

(…)

(5) Veniturile asupra cărora se stabilește contribuția asiguratorie pentru muncă și cota de contribuție sunt prevăzute în Legea nr. 227/2015”.

 

Art. 266 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 266 alin. (3) prevedea următoarele:

„(3) Persoanele cu venituri din pensii care depășesc 740 lei datorează contribuția lunară pentru asigurările sociale de sănătate calculată potrivit prevederilor Codului fiscal, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 266, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 266 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 266 alin. (4) prevedea următoarele:

„(4) Termenul de prescripție a plății contribuției de asigurări sociale de sănătate se stabilește în același mod cu cel prevăzut pentru obligațiile fiscale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 266, alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Termenul de prescripție a obligației de plată privind contribuția de asigurări sociale de sănătate este prevăzut în Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 267 alin. (1) și (3) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 267 alin. (1) și (3) prevedeau următoarele:

„(1) Persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator au obligația să calculeze și să vireze la fond contribuția stabilită de lege datorată pentru asigurarea sănătății personalului din unitatea respectivă.

(…)

(3) Pentru perioada în care angajatorii suportă indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, aceștia au obligația de a plăti contribuția stabilită de lege, pentru salariații aflați în această situație”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 267, alin. (1) și (3) se abrogă.

 

Art. 268 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 268 alin. (1) prevedea următoarele:

„(1) Pentru beneficiarii indemnizației de șomaj contribuția se calculează și se virează odată cu plata drepturilor bănești asupra cărora se calculează de către cei care efectuează plata acestor drepturi”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 268, alin. (1) se abrogă.

 

Art. 269 din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 269 prevedea următoarele:

„(1) Contribuția datorată pentru persoanele prevăzute la art. 224 se suportă după cum urmează:

a) de către bugetul de stat, pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. b), c), e), f), h) și i);
b) de către bugetul de stat, pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. g), începând cu 1 ianuarie 2012;
c) de către angajator sau din fondul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale constituit în condițiile legii, pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. a);
d) de către bugetul asigurărilor de șomaj, pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. d).

(2) Contribuțiile pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. c), e), h) și i) se stabilesc prin aplicarea cotei prevăzute în Codul fiscal asupra sumei reprezentând valoarea a două salarii de bază minime brute pe țară.

(3) Contribuțiile pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. a) și d) se stabilesc prin aplicarea cotei prevăzute în Codul fiscal asupra indemnizației pentru incapacitate de muncă datorată unui accident de muncă sau unei boli profesionale, respectiv asupra indemnizației de șomaj.

(4) Contribuțiile pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) lit. f) se stabilesc prin aplicarea cotei prevăzute în Codul fiscal asupra ajutorului social acordat, în condițiile legii, pentru asigurarea venitului minim garantat”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 269 se abrogă.

 

Art. 270 din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 270 prevedea următoarele:

„(1) Angajatorii și asigurații care au obligația plății contribuției în condițiile prezentei legi și care nu o respectă datorează pentru perioada de întârziere majorări de întârziere în condițiile Codului de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul neachitării în termen a contribuțiilor datorate fondului, aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate și a majorărilor de întârziere se realizează potrivit procedurilor instituite de Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și normelor aprobate prin ordin al președintelui CNAS, cu avizul consiliului de administrație.

(3) Persoanele prevăzute la art. 266 și 267 au obligația de a pune la dispoziția organelor fiscale din cadrul ANAF documentele justificative și actele de evidență necesare în vederea stabilirii obligațiilor la fond”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 270 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Activitatea privind declararea, stabilirea, controlul și colectarea și soluționarea contestațiilor pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate se realizează de către ANAF, prin structurile de specialitate cu atribuții de administrare a creanțelor fiscale, inclusiv unitățile subordonate”.

 

Art. 337 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 337 alin. (1) prevedea următoarele:

„(1) Cardul național este un card electronic, distinct de cardul european”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 337, alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Cardul național este un card electronic, distinct de cardul european, personal și netransmisibil”.

 

Art. 337 alin. (1^1) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 337, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:

„(1^1) Reținerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale a cardurilor naționale și/sau utilizarea de către aceștia fără drept, în scopul raportării și validării unor servicii medicale/medicamente/dispozitive medicale, constituie infracțiunea de fals privind identitatea, prevăzută la art. 327 din Codul penal, și se pedepsește conform prevederilor Codului penal”.

 

Art. 337 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 337, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

„(3) Prevederile privind acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale prin utilizarea cardului național de asigurări sociale de sănătate de către furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale nu sunt aplicabile situațiilor persoanelor care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unitățile penitenciare și nici persoanelor care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranță privative de libertate”.

 

Art. 347 lit. h) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 347 lit. h) prevedea următoarele:

„h) servicii medicale furnizate sub formă de abonament – servicii medicale preplătite pe care furnizorii le oferă în mod direct abonaților și nu prin intermediul asigurătorilor, în afara serviciilor din pachetul de servicii medicale de bază din sistemul de asigurări sociale de sănătate”.

Noua reglementarePotrivit noii reglementări, la art. 347, lit. h) se modifică și va avea următorul cuprins:

„h) servicii medicale furnizate sub formă de abonament – servicii medicale preplătite, pe care furnizorii le acordă în mod direct abonaților, și nu prin intermediul asigurătorilor, cu respectarea legislației în vigoare pentru autorizarea, înființarea și funcționarea furnizorilor de servicii medicale, dar și cu privire la activitățile financiare care acoperă riscurile producerii unor evenimente neprevăzute. Aceste servicii medicale sunt acordate de furnizorii de servicii medicale în număr definit, cu o valoare certă, obligându-se astfel ca în schimbul unei sume primite periodic sub formă de abonament să suporte toate costurile serviciilor medicale pe care abonații le-ar putea efectua în afara serviciilor incluse în pachetul de servicii medicale de bază. Furnizarea de servicii medicale sub formă de abonament nu acoperă riscurile producerii unor evenimente neprevăzute sau a căror valoare nu poate fi definită în mod concret, de exemplu, tratamente determinate de boli sau accidente, îmbolnăvirea, spitalizarea, intervenții chirurgicale și orice alte servicii medicale în legătură cu riscurile la care ar putea fi expus abonatul. Furnizorii de servicii medicale care acordă servicii medicale sub formă de abonament nu vor deconta aceleași servicii efectuate acelorași abonați, pentru același episod de boală, atât în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cât și în cadrul asigurărilor voluntare de sănătate”.

 

Art. 351 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 351 alin. (2) prevedea următoarele:

„(2) În cadrul asigurărilor voluntare de sănătate raporturile dintre asigurat și asigurător, precum și drepturile și obligațiile acestora se stabilesc prin voința părților, sub forma pachetelor de servicii, și sunt menționate în contractul de asigurare voluntară de sănătate”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 351, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) În cadrul asigurărilor voluntare de sănătate raporturile dintre asigurat și asigurător, precum și drepturile și obligațiile acestora se stabilesc prin voința părților, sub forma pachetelor de servicii, și sunt menționate în contractul de asigurare voluntară de sănătate, în condițiile alin. (3)”.

 

Art. 351 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 88/2017)

 

Noua reglementarePotrivit noii reglementări, la art. 351, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

„(3) Pachetul de servicii medicale pentru asigurările voluntare de sănătate, serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, precum și modalitatea și condițiile acordării acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.

 

Conform art. II din O.U.G. nr. 88/2017, prevederile art. I pct. 1-4, 7-9, 14-16 și 19-21 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.

Pct. 1-4 se referă la art. 220 alin. (2), art. 222 alin. (1) lit. e), alin. (3) lit. e) și alin. (4) din Legea nr. 95/2006, modificată prin O.U.G. nr. 88/2017; pct. 7-9 privind art. 224, art. 225 lit. c) și art. 228 din Legea nr. 95/2006, modificată prin O.U.G. nr. 88/2017; pct. 14-16 se referă la art. 265 alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. a^1) și alin. (2), (3) și (5) din Legea nr. 95/2006, modificată prin O.U.G. nr. 88/2017; pct. 19-21 prevăd cu privire la art. 266 alin. (4), art. 267 alin. (1) și (3) și art. 268 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, modificată prin O.U.G. nr. 88/2017.

Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății – modificări (O.U.G. nr. 88/2017) was last modified: decembrie 11th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.