Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (II) (O.U.G. nr. 22/2016)

24 iun. 2016
Vizualizari: 2751
Anexa nr. 1 pct. 2 lit. a), c), d), f) și g) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 1 pct. 2 lit. a), c), d), f) și g) stabileau faptul că elementele care trebuie avute în vedere:

a) accidente soldate cu decese și/sau răniri grave; obiectivele de reducere în comparație cu scenariul care prevede eventualitatea neinițierii vreunei acțiuni;
(…)
c) efecte posibile asupra rețelelor rutiere existente (de exemplu, ieșiri, intersecții, pasaje de nivel);
(…)
d) utilizatorii căilor rutiere, inclusiv utilizatorii vulnerabili (de exemplu, pietoni, bicicliști, motocicliști);
(…)
f) sezonalitate și condiții climatice;
g) prezența unui număr suficient de zone care permit staționarea în condiții de siguranță;
(…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 1 pct. 2 lit. a), c), d), f) și g) dispun următoarele: elementele care trebuie avute în vedere:

a) accidente soldate cu decese și/sau răniri grave; obiectivele de reducere a numărului de accidente în comparație cu scenariul care prevede eventualitatea neinițierii vreunei acțiuni;
(…)
c) efecte posibile asupra rețelelor rutiere existente cum ar fi accese, intersecții, treceri la nivel și altele asemenea;
d) utilizatorii drumurilor, inclusiv utilizatorii vulnerabili cum ar fi pietoni, bicicliști, motocicliști și alții asemenea;
(…)
f) condiții climatice și sezoniere;
g) prezența unui număr suficient de zone de parcări sigure;”.

 

Anexa nr. 2 pct. 1 lit. a) – e), g) – i) și k) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 2 pct. 1 lit. a) – e), g) – i) și k) prevedea drept criterii aplicabile în studiul de fezabilitate:

a) localizarea geografică (de exemplu, expunerea la alunecările de teren, la inundații, la avalanșe etc.), sezonalitate și condiții climatice, precum și activități seismice;
b) tipurile de joncțiune și distanța dintre punctele de joncțiune;
c) numărul și tipul căilor rutiere;
d) structura și componența traficului pe noua infrastructură;
e) funcționalitatea căii rutiere în cadrul rețelei;
(…)
g) viteze de proiectare și viteze de operare;
h) secțiuni transversale (de exemplu, lățimea părții carosabile, piste pentru cicliști, căi pietonale);
i) alinieri orizontale și verticale;
(…)
k) dispunerea punctelor de joncțiune;
(…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 2 pct. 1 lit. a) – e), g) – i) și k) stabilesc următoarele: criterii aplicabile în studiul de fezabilitate:

a) localizarea geografică, care include expunerea la alunecările de teren, la inundații, la avalanșe și altele asemenea, condiții climatice și sezoniere, precum și activități seismice;
b) tipurile de intersecții și distanța dintre acestea;
c) numărul și tipul benzilor de circulație;
d) structura și componența traficului admis pe noua infrastructură;
e) funcționalitatea drumului în cadrul rețelei;
 (…).
g) viteze de proiectare și viteze de circulație;
h) profile transversale, care cuprind: lățimea părții carosabile, piste pentru bicicliști, trotuare;
i) traseul în plan de situație și în profil longitudinal;
(…)
k) dispunerea intersecțiilor;”.

 

Anexa nr. 2 pct. 2 partea introductivă din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 2 pct. 2 partea introductivă prevedea: criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic și de proiectare detaliată.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 2 pct. 2 partea introductivă stabilește: „Criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic și detalii de execuție:”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Anexa nr. 2 pct. 2 lit. a), b), d) și e) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 2 pct. 2 lit. a), b), d) și e) prevedeau criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic și de proiectare detaliată:

a) planul;
b) semnalizare și marcaj coerente;
(…)
d) echipamente la marginea drumului;
e) mediul specific marginii de drum, inclusiv vegetația;
(…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 2 pct. 2 lit. a), b), d) și e) stabilesc următoarele: criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic și detalii de execuție:

a) planul de situație;
b) semnalizare orizontală și verticală coerentă;
(…)
d) echipamente poziționate în ampriza drumului;
e) plantația rutieră adiacentă drumului în extravilan și construcțiile, amenajările și alte obiective din intravilanul localităților;”.

 

Anexa nr. 2 pct. 3 lit. b) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 2 pct. 3 lit. b) prevedea criterii aplicabile în stadiul anterior dării în exploatare: (…)

b) lizibilitatea elementelor de semnalizare și marcaj; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 2 pct. 3 lit. b) stabilește următoarele: criterii aplicabile în stadiul anterior dării în exploatare: (…)

b) lizibilitatea elementelor de semnalizare orizontală și verticală;”.

 

Anexa nr. 3 partea introductivă din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 3 partea introductivă dispunea:  „Clasificarea tronsoanelor de drum pe categorii de siguranță rutieră și elemente de evaluare pentru inspecția de siguranță rutieră”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 3 partea introductivă stabilește următoarele:

Clasificarea tronsoanelor cu o concentrație mare de accidente și clasificarea siguranței rețelei rutiere”.

 

Anexa nr. 3 pct. 3 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 3 pct. 3 prevedea: „elementele de evaluare pentru inspecția de siguranță rutieră:”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 3 pct. 3 stabilește următoarele:

Elementele de evaluare pentru echipele de experți la vizitele pe teren pentru efectuarea inspecției de siguranță rutieră:”.

 

Anexa nr. 3 pct. 3 lit. e) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 3 pct. 3 lit. e) prevedea faptul că elementele de evaluare pentru inspecția de siguranță rutieră sunt:

(…)
e) o serie de măsuri corective potențiale de realizat în intervale diferite, prevăzând de exemplu:
– eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului;
– reducerea limitelor de viteză și intensificarea controlului vitezei la nivel local;
– îmbunătățirea vizibilității în diferite condiții meteorologice și de luminozitate;
– îmbunătățirea stării de siguranță a echipamentelor de la marginea drumului, cum ar fi sistemele de restricționare rutieră;
– îmbunătățirea coerenței, vizibilității, lizibilității și poziționării marcajelor rutiere (în special aplicarea unor benzi de avertizare sonoră pentru încetinire), precum și a semnalizării;
– protecția împotriva căderilor de pietre, a alunecărilor de teren și a avalanșelor;
– îmbunătățirea aderenței/rugozității șoselei;
– reproiectarea sistemelor de restricționare rutieră;
– asigurarea și îmbunătățirea platformei centrale a drumurilor;
– reconsiderarea posibilității de efectuare a manevrei de depășire în condiții de siguranță;
– îmbunătățirea punctelor de joncțiune, inclusiv a trecerilor la nivel cu căi rutiere/calea ferată;
– modificarea traseului;
– modificarea lățimii drumului, adăugarea unor benzi de refugiu;
– instalarea unui sistem de gestionare și de control al traficului;
– reducerea unui posibil conflict cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor;
– îmbunătățirea drumurilor în funcție de standardele de proiectare în vigoare;
– recondiționarea sau înlocuirea șoselelor;
– utilizarea unor semne de circulație inteligente;
– îmbunătățirea sistemelor inteligente de transport și a serviciilor telematice pentru interoperabilitate, situații de urgență și semnalizare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 3 pct. 3 lit. e) dispune următoarele: elemente de evaluare pentru echipele de experți la vizitele pe teren pentru efectuarea inspecției de siguranță rutieră:

e) potențiale măsuri corective care se realizează etapizat, cum ar fi:
    – eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului;
    – reducerea limitelor de viteză și intensificarea controlului vitezei la nivel local;
    – îmbunătățirea vizibilității în diferite condiții meteorologice și de luminozitate;
    – îmbunătățirea stării de siguranță a echipamentelor poziționate în ampriza drumului, cum ar fi sistemele de protecție pasivă;
    – îmbunătățirea coerenței, vizibilității, lizibilității și poziționării marcajelor rutiere, în special aplicarea unor benzi de avertizare sonoră pentru încetinire și a semnalizării verticale;
    – îmbunătățirea aderenței/rugozității suprafeței de rulare a drumului;
    – reproiectarea sistemelor de protecție pasivă;
    – asigurarea și îmbunătățirea protecției pasive în zona mediană;
    – reconsiderarea posibilității de efectuare a manevrei de depășire în condiții de siguranță;
    – îmbunătățirea amenajării intersecțiilor, inclusiv a trecerilor la nivel cu calea ferată;
    – modificarea traseului;
    – modificarea lățimii drumului, prin prevederea de acostamente consolidate;
    – instalarea unui sistem de gestionare și de control al traficului;
    – reducerea unui posibil conflict cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor;
    – modernizarea drumurilor în funcție de standardele de proiectare în vigoare;
    – reabilitarea și mărirea capacității portante a drumurilor;
    – utilizarea unor semne de circulație inteligente;
    – îmbunătățirea sistemelor inteligente de transport și a serviciilor telematice pentru interoperabilitate, situații de urgență și semnalizare”.

 

Anexa nr. 4 pct. 1 și 4 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 4 pct. 1 și 4 dispuneau faptul că rapoartele de accidente trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente:

localizarea cât mai exactă a accidentului;

informații referitoare la drum, cum ar fi tipul de zonă, tipul de drum, tipul de joncțiune, cu precizarea sistemelor de semnalizare, numărul căilor rutiere, marcajul, suprafața rutieră, sistemele de iluminat și condițiile meteorologice, limitarea de viteză, obstacolele de la marginea drumului (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 4 pct. 1 și 4 prevăd următoarele:

1. localizarea cât mai precisă a accidentului;
(…)
4. informații referitoare la drum, cum ar fi tipul de zonă, categoria de drum, tipul de intersecție cu semnalizarea aferentă, numărul benzilor de circulație, marcajul, suprafața de rulare, sistemele de iluminat și condițiile meteorologice, limitarea de viteză, șanțuri, rigole, taluzuri, șanțuri de gardă, ziduri de sprijin, parapeți și alte lucrări de artă, vegetație sau alte elemente cu rigiditate ridicată la impact;”.

 

Alte prevederi relevante din O.U.G. nr. 22/2016

 

Art. II stabilește faptul că în anexa nr. 2 la Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicată în Monitorul Oficial nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificările și completările ulterioare, punctele 66 și 67 se abrogă.

Începând cu intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. procedează la actualizarea, în condițiile legii, a Clasificării ocupațiilor din România, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Art. III prevede faptul că respectiva ordonanță de urgență intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Art. IV dispune faptul că Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

 

Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (II) (O.U.G. nr. 22/2016) was last modified: iunie 23rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.