Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (II) (O.U.G. nr. 22/2016)

24 iun. 2016
Vizualizari: 2743
Art. 20 alin. (2) lit. a), c), d), e), f), k), m) și n) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 20 alin. (2) lit. a), c), d), e), f), k), m) și n) prevedeau faptul că  în domeniul activităților prevăzute la alin. (1), Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. îndeplinește următoarele atribuții principale:

a) desemnează, în condițiile prezentei legi, auditorii/inspectorii de siguranță rutieră în vederea efectuării activităților ce fac obiectul prezentei legi;
b) elaborează și propune norme de aplicare a prevederilor prezentei legi, denumite în continuare Norme, care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii;
c) stabilește aspectele de ordin contractual cu investitorii/administratorii și cu auditorii/inspectorii de siguranță rutieră, stabilește circuitul documentelor și informațiilor între părțile implicate în activitățile ce fac obiectul prezentei legi;
d) asigură organizarea cursurilor de formare profesională, în scopul atestării auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră, precum și organizarea cursurilor de instruire și perfecționare pentru auditorii de siguranță rutieră atestați;
e) aplică deciziile Comisiei privitoare la atestarea auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră și emiterea atestatelor respective;
f) organizează periodic informări și dezbateri ale auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră pe teme legate de rezultatele cercetării și practicii în domeniu;
(…)
k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii metodologia de lucru și de atestare a auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră, metodologia de organizare a cursurilor de formare, instruire și perfecționare profesională a acestora și programele de formare, instruire și perfecționare profesională în domeniul gestionării siguranței rutiere;
(…)
m) realizează documentații și publicații de specialitate periodice pentru auditorii/inspectorii de siguranță rutieră din evidență;
n) distribuie auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră documentațiile și publicațiile prevăzute la lit. g) și m), precum și alte reglementări de interes.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (2) lit. a), c), d), e), f), k), m) și n) stabilesc următoarele:

a) desemnează, în condițiile prezentei legi, auditorii de siguranță rutieră în vederea efectuării evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră;
(…)
c) stabilește aspectele de ordin contractual cu investitorii/administratorii și cu auditorii de siguranță rutieră, stabilește circuitul documentelor și informațiilor între părțile implicate în activitățile ce fac obiectul prezentei legi;
d) asigură organizarea cursurilor de formare profesională, în scopul atestării auditorilor de siguranță rutieră, precum și organizarea cursurilor de perfecționare pentru auditorii de siguranță rutieră atestați;
e) aplică deciziile Comisiei privitoare la atestarea auditorilor de siguranță rutieră și emiterea atestatelor respective;
f) organizează periodic informări și dezbateri ale auditorilor de siguranță rutieră pe teme legate de rezultatele cercetării și practicii în domeniu;
(…)
k) elaborează și propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor metodologia de lucru și de atestare a auditorilor de siguranță rutieră;
(…)
m) realizează documentații și publicații de specialitate periodice pentru auditorii de siguranță rutieră din evidența Registrului;
n) distribuie auditorilor de siguranță rutieră documentațiile și publicațiile prevăzute la lit. g) și m), precum și alte reglementări de interes;”.

 

Art. 20 alin. (2) lit. o) – r) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

 

Noua reglementare

La art. 20 alin. (2), după lit. n) se introduc patru noi litere, lit. o) – r).

Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (2) lit. o) – r) prevăd următoarele:

o) efectuează prin proprii angajați inspecțiile de siguranță rutieră/inspecțiile de siguranță rutieră suplimentară;
p) stabilește proceduri proprii de lucru pentru personalul de specialitate care formează echipele de inspecție de siguranță rutieră;
q) întocmește programe proprii pentru efectuarea inspecțiilor de siguranță rutieră suplimentară, prevăzute la art. 10 alin. (11);
r) pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice colaborează cu alte organisme și instituții din țară sau străinătate care desfășoară activități în domeniul siguranței rutiere”.

 

Art. 21 alin. (1) lit. a) – c) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 21 alin. (1) lit. a) – c) prevedeau faptul că sancțiunile disciplinare se dispun și se aplică de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în raport cu gravitatea abaterii și constau în:

a) suspendarea calității de auditor/inspector de siguranță rutieră pe o durată de 30 de zile, în cazul nedepunerii în termen a rapoartelor pentru activitățile contractate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
b) suspendarea calității de auditor/inspector de siguranță rutieră pe o durată de la o lună la 6 luni:
– pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condițiile de obținere a atestatului de auditor/inspector de siguranță rutieră, prevăzute la art. 4, până la îndeplinirea integrală a condițiilor respective. Dacă după 6 luni condițiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se prelungește corespunzător;
– pentru depășirea nejustificată, cu cel puțin un an, a obligațiilor prevăzute la art. 6 alin. (5);
c) suspendarea calității de auditor/inspector de siguranță rutieră pe o perioadă de un an, pentru încălcarea prevederilor art. 2 alin. (2) și art. 11 alin. (6) și (7), dacă încălcarea nu este considerată infracțiune.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (1) lit. a) – c) dispun următoarele:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) suspendarea calității de auditor de siguranță rutieră pe o durată de 30 de zile, în cazul nedepunerii în termen a rapoartelor pentru activitățile contractate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
b) suspendarea calității de auditor de siguranță rutieră pe o durată de la o lună la 6 luni:
 (i) pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condițiile de obținere a atestatului de auditor prevăzute la art. 4, până la îndeplinirea integrală a condițiilor respective. Dacă după 6 luni condițiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se prelungește corespunzător;
 (ii) pentru depășirea nejustificată, cu cel puțin un an, a obligațiilor prevăzute la art. 6 alin. (5);
c) suspendarea calității de auditor de siguranță rutieră pe o perioadă de un an, pentru încălcarea prevederilor art. 2 alin. (2) și art. 11 alin. (6) și (7), dacă încălcarea nu este considerată infracțiune”.

 

Art. 23 lit. b), c), e) și f) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 lit. b), c), e) și f) stabileau faptul că următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată auditorului/inspectorului de siguranță rutieră, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) și c), art. 11 alin. (6) și (7), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea raportului, precum și pentru depunerea raportului la beneficiar cu depășirea nejustificată a termenului contractat de depunere.

De asemenea, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată beneficiarului raportului de inspecție de siguranță rutieră, pentru nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (2).

O altă faptă este sancționată cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fără justificări, a prevederilor art. 14 alin. (2).

În fine, sancțiunea amenzii de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată beneficiarului, pentru nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) privind solicitarea efectuării raportului de audit de siguranță rutieră sau a raportului de evaluare de impact, după caz, prevăzute la art. 10 alin. (1).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 lit. b), c), e) și f) dispun: următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează:

b) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată auditorului de siguranță rutieră, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) și c), art. 11 alin. (6) și (7), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea raportului, precum și pentru depunerea raportului cu depășirea nejustificată a termenului contractat de depunere;
c) cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (7), în termenul stabilit prin art. 10 alin. (8);
(…)
e) cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fără justificări scrise depuse comisiei, a obligațiilor prevăzute la art. 14 alin. (1);
f) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată beneficiarului evaluării de impact asupra siguranței rutiere sau a auditului de siguranță rutieră, pentru nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) privind solicitarea efectuării evaluării de impact asupra siguranței rutiere sau a auditului de siguranță rutieră, după caz”.

 

Art. 23 lit. d) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 lit. d) prevedea faptul că următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: (…) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4) și (6), precum și art. 12 alin. (1).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 lit. d)Abrogată.

 

Art. 24 alin. (1) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 24 alin. (1) stabilea faptul că constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 23 se fac, după caz, de către personalul împuternicit în acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. și/sau din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în limita competențelor acestora.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 24 alin. (1) dispune următoarele:

(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 23 se fac, după caz, de către:

a) personalul împuternicit în acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor și Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. pentru contravențiile prevăzute la art. 23 lit. a) – f), în limita competențelor acestora;
b) ofițerii și/sau agenții de poliție din cadrul Poliției Române, pentru contravențiile prevăzute la art. 23 lit. c) și e)”.

 

Art. 271 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

 

Noua reglementare

După art. 27 se introduce un nou articol, art. 27^1.

Potrivit noii reglementări, art. 27^1 stabilește următoarele:

Activitățile de evaluare de impact asupra siguranței rutiere, de audit de siguranță rutieră și de inspecție de siguranță rutieră se pot efectua și pe alte categorii de drumuri decât cele prevăzute la art. 1 alin. (2), opțional, la cererea investitorului sau administratorului, în condițiile prezentei legi”.

 

Anexa nr. 1 pct. 1 lit. e) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, anexa nr. 1 pct. 1 lit. e) prevedea faptul că elementele componente ale unei evaluări de impact asupra siguranței rutiere:

(…) e) compararea opțiunilor, printre care și analiza raportului costuri-beneficii (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 1 pct. 1 lit. e) stabilește următoarele: elementele componente ale unei evaluări de impact asupra siguranței rutiere:

e) compararea alternativelor propuse, inclusiv analiza raportului costuri-beneficii;”.

 

Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (II) (O.U.G. nr. 22/2016) was last modified: iunie 23rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.