Renunțarea individuală la calea de atac în contextul reprezentării sindicale și incidența nulității hotărârii pentru încălcarea regulilor de procedură

Prin cererea înregistrată la Tribunal Cluj la data de 11.03.2020, sub nr. x/2020, reclamantul Sindicatul Naţional Solidaritatea Cluj-Napoca a solicitat în contradictoriu cu pârâţii Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Braşov, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Iaşi, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Craiova, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, obligarea pârâţilor la acordarea drepturilor băneşti prevăzute în Nota x din anexa VIII capitolul 1 lit. A) punctul 1 din Legea 153 din 2017, în sensul majorării cu 15% a salariului de bază al fiecărui membru al sindicatului reclamant, sumă actualizată cu indicele de inflaţie după cum urmează: pentru perioada 1 iulie 2017 şi până în 31 decembrie 2018 plata integrală, începând cu anul 2019, plata diferenţelor dintre sumele primite efectiv cu titlu de majorare şi cele rezultate în urma recalculării. Se mai solicită obligarea pârâţilor la plata dobânzii legale penalizatoare prevăzută de articolul 3 alin. (2) din O.G. nr. 13/2011, aplicată la suma menţionată la punctul 1, în conformitate cu articolul 166 alin. (4) Codul Muncii, de la data scadenţei fiecărui drept salarial lunar până la momentul plăţii efective a sumelor cuvenite, cu obligarea la plata cheltuielilor de judecată.

La termenul de judecată din data de 15.07.2020, în dosarul nr. x/2020, instanţa în temeiul dispoziţiilor art. 131 alin. (2) C. proc. civ., a prorogat pronunţarea asupra competenţei de soluţionare a cauzei şi a pus în vedere reclamantului prin reprezentant convenţional să depună la dosar o situaţie centralizatoare care să cuprindă numele tuturor membrilor de sindicat reprezentaţi în dosar, CNP-ul, adresa de domiciliu a acestora, structurată pe judeţe.

La termenul de judecată din data de 07.10.2020, în dosarul nr. x/2020, a fost pusă în discuţia părţilor, din oficiu, necesitatea disjungerii din dosar nr. x/2020 şi formării unui număr corespunzător de dosare, în raport de domiciliile membrilor de sindicat reprezentaţi, respectiv 26 de dosare, unde reclamant va fi sindicatul, iar ca pârât acele direcţii care deţin calitatea de angajator.

Ca urmare a disjungerii menţionate, la acelaşi termen de judecată, în prezentul dosar, instanţa a invocat din oficiu şi a pus în discuţie excepţia necompetenţei teritoriale a Tribunalului Cluj iar, prin sentinţa nr. 2040 din 14 octombrie 2022, a fost admisă excepţia necompetenţei teritoriale a Tribunalului Cluj şi declinată competenţa soluţionării cererii privind pe reclamantul Sindicatul Naţional Solidaritatea Cluj-Napoca (pentru membrii de sindicat llie A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S.), cu sediul ales în Cluj-Napoca, Piaţa Cipariu, nr. 9, jud. Cluj (persoană însărcinată cu primirea corespondenţei T.), având ca obiect litigiu privind funcţionarii publici (disjuns din dosar x/2020), în favoarea Tribunalului Ilfov.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3241 din 12 iunie 2024)

Regularizarea TVA prin stornarea operațiunilor fiscale anterioare. Limitele corectării și obligația justificării documentare a ajustărilor

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, la data de 26.04.2018, reclamanta S.C. A. S.R.L. a chemat în judecată pe pârâtele Agenţia Naţională de Administrare Fiscală -Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor şi Administraţia pentru Contribuabili Mijlocii Constituită la Nivelul Regiunii Iaşi, solicitând anularea urmatoarelor acte administrativ-fiscale: Deciziei de solutionare a contestatiei nr 390/26.10.2017, emisă de ANAF-Directia de Generală de Solutionare a Contestatiilor, precum si a tuturor actelor administrativ fiscale emise de ANAF – DGRFP Iaşi – Administratia pentru Contribuabili Mijlocii constituită la nivelul Regiunii Iaşi, respectiv: Decizia de impunere nr. x din data de 17.07.2017 şi Raportul de inspecţie fiscală nr. x din data de17.07.2017, contestând astfel obligatiile fiscale suplimentare în sumă de 33.920.295 RON, stabilite în sarcina sa, reprezentând „TVA” suplimentar de plată.

Prin sentinţa civilă nr. 2220/19.07.2019, Curtea de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a admis cererea formulată de reclamanta S.C. A. S.R.L. – prin administrator judiciar S.C. B. în contradictoriu cu pârâtele ANAF – Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor şi Administraţia pentru Contribuabili Mijlocii Constituită la Nivelul Regiunii Iaşi, a anulat Decizia nr. 390/26.10.2017, emisă de pârâta ANAF-DGSC, Decizia de impunere nr. x din 17.07.2017 şi Raportul de inspecţie fiscală nr. x din 17.07.2017, emise de pârâta Administraţia pentru Contribuabili Mijlocii constituită la nivelul Regiunii Iaşi şi a obligat pârâţii, în solidar, la plata sumei de 2150 RON cheltuieli de judecată către reclamantă.

Acţiunea a fost reînregistrată la data de 23.11.2021, sub nr. x/2021, ca urmare a casării cu trimitere spre rejudecare, prin Decizia nr. 4450/06.10.2021 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, prin care s-a dispus admiterea recursurilor formulate de pârâtele Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Iaşi, prin Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Vaslui împotriva sentinţei civile nr. 2220 din 19 iulie 2019 a Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, casarea sentinţei recurate şi trimiterea cauzei spre rejudecare la aceeaşi instanţă.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3180 din 6 iunie 2024)

Motivarea insuficientă a cuantumului despăgubirilor pentru privare nelegală de libertate și consecințele asupra valorilor nepatrimoniale. Limitele puterii de apreciere a instanței de apel

Prin cererea înregistrată la data de 12 decembrie 2019, pe rolul Tribunalului Prahova, sub nr. x/2019, reclamantul A. a chemat în judecată pe pârâtul Statul Român, prin Ministerul Finanţelor Publice, solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa să dispună: 1. obligarea pârâtului la plata sumei de 500.000 euro, reprezentând daune morale cauzate prin reţinerea şi arestarea sa nelegală timp de 113 zile; 2. obligarea pârâtului la plata sumei de 55.971,5 RON, reprezentând daune materiale ce constau în cheltuielile judiciare pe care le-a avansat, atât în faza de urmărire penală, cât şi în faza de judecată, în legătură cu dosarul penal nr. x/2015 al DNA – Serviciul Teritorial Ploieşti în care a fost arestat, cu dosarul nr. x/2016 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (dosar de fond) şi cu dosarul nr. x/2018 al aceleiaşi instanţe (dosar de apel); 3. obligarea pârâtului la plata dobânzii legale aferente sumei solicitate, calculate de la data formulării cererii de chemare în judecată şi până la achitarea integrală a sumei datorate; 4. obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de judecarea prezentului dosar.

La termenul din 20 februarie 2020, reclamantul a depus o cerere de mărire a câtimii obiectului capătului 2 de cerere, în sensul că, în plus faţă de suma solicitată prin petit, a solicitat şi suma de 4.000 RON reprezentând onorariul de avocat plătit în baza contractului de asistenţă juridică seria x nr. x/2016, conform chitanţei nr. x din data de 09.06.2016, astfel suma totală solicitată pe acest capăt de cerere fiind de 59.971,55 RON.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 859 din 26 martie 2024)

Interpretarea sintagmei „zile de inactivitate” în contextul despăgubirilor pentru daune morale cauzate de atacul unui exemplar de faună protejată. Raportul dintre norma specială și dreptul comun în materia răspunderii civile delictuale

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Tribunalului Harghita, secţia civilă, la data de 21 aprilie 2022, reclamantul A., în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a solicitat următoarele:

1. obligarea Ministerului pârât la despăgubirea sa cu suma de 2.000 RON, daune materiale, şi 50.000 euro, plătibili în RON la cursul B.N.R. din data plăţii, reprezentând daune morale, ca urmare a suferinţelor reclamantului în urma atacului unui animal sălbatic specia urs, eveniment survenit la data de 30.08.2021;

2. obligarea pârâtului la plata dobânzii legale aplicată la cuantumul despăgubirilor, calculată în principal de la data evenimentului, 30.08.2021, şi până la data plăţii efective, iar în subsidiar de la data cererii de chemare în judecată şi până la data plăţii efective;

3. obligarea celor ce se vor opune acţiunii la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1661 din 17 iunie 2024)

Obligația autorității locale de a repara prejudiciul cauzat prin menținerea regimului de spațiu verde asupra unui teren proprietate privată. Ingerință în exercitarea dreptului de proprietate și condițiile acordării despăgubirilor

Prin cererea înregistrată în 09.07.2018 pe rolul Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti, sub nr. x/2018, reclamantul A. a chemat în judecată pârâtul Municipiul Bucureşti prin Primar General, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună obligarea pârâtului la plata contravalorii lipsei de folosinţă a terenului proprietatea sa situat în Bucureşti, str. x, începând cu data de 06 iulie 2015 până la data efectuării raportului de expertiză şi în continuare, pe toată durata menţinerii regimului juridic actual al imobilului, contravaloare pe care a estimat-o provizoriu ca fiind de 12.960 euro/an, respectiv de 1.080 euro/lună (echivalentul a 0,2 euro/mp/lună) şi obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată, în temeiul art. 451 C. proc. civ.

În data de 23 iulie 2018 reclamantul a formulat cerere de îndreptare a erorii materiale din cadrul ultimului paragraf de la pagina 5 a acţiunii principale, în cadrul căruia a fost specificată suma „în cuantum de 99.797,18 RON” în loc de „în cuantum de 60.393,6 RON”.

Prin cererea înregistrată la 10 decembrie 2018, reclamantul a completat obiectul cererii de chemare în judecată cu un alt capăt de cerere, având ca obiect obligarea pârâtului la plata sumei de 50.000 euro, cu titlu de daune morale.

Prin sentinţa civilă nr. 9224/21.12.2018, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti, secţia a II-a civilă a admis excepţia de necompetenţă materială, invocată din oficiu, şi a declinat competenţa de soluţionare a cererii de chemare în judecată, în favoarea Tribunalului Bucureşti.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1618 din 12 iunie 2024)

Revendicare și despăgubiri pentru lipsa de folosință privind un teren aparținând domeniului public. Conflict între titlul recunoscut pe cale administrativă și regimul juridic al proprietății publice

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti, la data de 21 martie 2018, sub nr. x/2018, reclamanta A. a chemat în judecată pe pârâtul Statul Român prin administrator Academia Română, solicitând instanţei să dispună pronunţarea unei hotărâri prin care să oblige pârâtul să-i lase în deplină proprietate şi liniştită posesie terenul în suprafaţă de 112 mp situat în Bucureşti, Calea 13 septembrie sector 5 (fosta Ecoului nr. 55, sector 5); obligarea pârâtului la rectificarea cărţii funciare pentru suprafaţa de 112 mp, obligarea pârâtului la plata contravalorii lipsei de folosinţă pentru ultimii trei ani şi până la încetarea tulburării posesiei, precum şi obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată.

În data de 28 iunie 2018, reclamanta a formulat cerere completatoare prin care a solicitat să se constate nevalabilitatea titlului pârâtului Statul Român asupra terenului în suprafaţă de 112 mp, situat în Bucureşti, Calea 13 septembrie Sector 5 (fostă str. x, sector 5), ce a făcut obiectul Dispoziţiei de restituire în natură emise de Primarul municipiului Bucureşti .

În drept, reclamanta şi-a întemeiat cererea pe dispoziţiile art. 563, art. 905 – 907 şi art. 1357 din C. civ., precum şi pe dispoziţiile Protocolului nr. 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, precum şi dispoziţiile art. 204, 205 C. proc. civ. pentru cererea completatoare.

Prin sentinţa civilă nr. 4938 din data de 07 august 2018, s-a admis excepţia necompetenţei materiale a Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti şi s-a declinat în favoarea Tribunalului Bucureşti competenţa de soluţionare a cauzei.

Cauza a fost înregistrată la data de 03 septembrie 2018 pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a IV-a civilă, sub nr. x/2018.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1520 din 4 iunie 2024)

Incidența momentului cunoașterii efective a întinderii prejudiciului asupra curgerii termenului de prescripție într-o acțiune în despăgubiri derivată din întârzierea executării obligației de plată a unei autorități administrative în materia garanțiilor de asigurare

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal la data de 31.03.2021, astfel cum a fost completata prin cererea depusă la dosar în data de 31.08.2021, respectiv notele de şedinţă din data de 03.10.2022, reclamanta A. S.A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Fondul de Garantare a Asiguraţilor obligarea acestuia la solutionarea cererii de plată înregistrate la F.G.A. sub nr. x/3.11.2016 si, în temeiul art. 19 din Legea nr. 554/2004, obligarea pârâtului la plata de despăgubiri pentru acoperirea prejudiciului cauzat prin respingerea cererii de plată înregistrate la F.G.A. sub nr. x/3.11.2016 constând: în principal, penalităţi de întârziere în cuantumul stabilit prin normele legale speciale incidente în materia asigurărilor, respectiv 0,1%/zi întârziere conform Ordinului CSA 14/2011, calculate până la data de 29.10.2021, iar, în subsidiar, dobânda legală penalizatoare stabilită conform prevederilor art. 3 alin. (2) din O.G. mr. 13/2011, cu cheltuieli de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2129 din 11 aprilie 2024)

Refuzul transcrierii dreptului asupra unei nave în lipsa unui titlu translativ de proprietate. Criterii pentru calificarea actului ca refuz nejustificat și aplicabilitatea normelor privind proprietatea publică

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Constanţa – secţia contencios administrativ şi fiscal – la data de 27.01.2023, sub nr. x/27.01.2023, reclamanta Comuna Sfântu Gheorghe a solicitat, în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Navală Română, obligarea pârâtei la înmatricularea navei „Sinoe” în sensul transcrierii dreptului asupra acestei nave în Atestatul de bord şi în evidenţele prevăzute de lege pe numele Comunei Sfântu Gheorghe, după cum urmează: a) în principal, dreptul de proprietate publică asupra acestei nave; b) în subsidiar, dreptul de administrare, ca dezmembrământ al dreptului de proprietate publică asupra acestei nave; c) în subsidiar, dreptul de proprietate privată asupra acestei nave; reclamanta a solicitat şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1902 din 3 aprilie 2024)

Limitele controlului judecătoresc asupra rezoluțiilor Inspecției Judiciare. Necesitatea soluționării prealabile a plângerii pentru legalitatea sesizării Comisiei de evaluare

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Piteşti, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, la data de 22.06.2022, reclamantul A. a chemat în judecată pe pârâţii Inspecţia Judiciară şi B., solicitând, în baza art. 45^1 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 317/2004, desfiinţarea rezoluţiei C22-894 emise la data de 7.06.2022 de Inspectorul Şef al Inspecţiei Judiciare; rezoluţiei de clasare nr. 836/05.05.2022 emisă de Inspecţia Judiciară în mod ilegal, în beneficiul numitului B., în dosarul nr. x; dispoziţiei din rezoluţia nr. 922/2022, emisă de către Inspecţia Judiciară la data de 17 mai 2022 în lucrarea nr. x privind sesizarea Comisiei de evaluare a activităţi profesionale a judecătorilor constituită la nivelul Curţii de Apel Bucureşti.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1863 din 2 aprilie 2024)

Efectele aplicării normelor privind prescripția dreptului de a cere executarea silită și necesitatea respectării principiului dublului grad de jurisdicție

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, la data de 09.08.2022 sub dosar nr. x/2022, reclamantele A., B., C. şi D. i-au chemat în judecată pe pârâţii Guvernul României şi Prim-Ministrul României, solicitând executarea silită a Deciziei nr. 2370/08.05.2019 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în dosarul nr. x/2015, definitivă de la pronunţare.

Astfel, arată că prin decizia ÎCCJ nr. 2370/08.05.2019 debitorul a fost obligat să adopte o hotărâre de guvern pentru punerea în aplicare a disp. art. 9 din anexa la O.U.G. nr. 49/1997, astfel cum a fost modificat prin O.G nr. 55/2003, în vederea vânzării de acţiuni ale OMV Petrom S.A., până la limita de 8% din capitalul social, la acelaşi preţ la care au fost vândute acţiunile în cadrul procesului de privatizare, sub sancţiunea unor penalităţi de 1.000 RON pe fiecare zi de întârziere de la data pronunţării deciziei menţionate şi până la executarea obligaţiei.

Debitorul nu a executat până la formularea prezentei cereri de executare silită obligaţia stabilită în sarcina sa prin hotărârea judecătorească.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1570 din 19 martie 2024)

Casarea hotărârii instanței de fond pentru nemotivare și soluționare pe considerente străine de obiectul acțiunii. Necesitatea clarificării obiectului cererii și aplicarea principiului rolului activ al judecătorului în procedura contenciosului administrativ

Prin cererea înregistrată Tribunalului Dolj la data de 31 mai 2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A. – Întreprindere Individuală, B., au chemat în judecată pe pârâtul Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pentru ca prin hotărârea ce se va pronunţă să se dispună suspendarea executării actului administrativ urmată de anularea actului administrativ „Procedura de implementare aferentă măsurii „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat pentru activităţii specifice din domeniul industriei agroalimentare” din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin O.U.G. nr. 61/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi şi granturi pentru capital de lucru entităţilor din domeniul agroalimentar cu finanţare din fonduri externe nerambursabile”, denumită în continuare procedura, anunţată în data de 26.05.2022 şi demarată, neprocedural, în data de 27.05.2022 ora 10:00.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin reprezentant legal şi ministrul C., în calitate de ministru, au formulat întâmpinare, prin care au solicitat ca prin hotărârea ce se va pronunţă să se dispună admiterea excepţiei necompetenţei materiale a instanţei, admiterea excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, constatarea inadmisibilităţii acţiunii şi a lipsei de obiect a acesteia, iar pe fond, respingerea cererii de chemare în judecată ca neîntemeiată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1647 din 21 martie 2024)

Recurs privind suspendarea judecății într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect drepturi salariale. Legalitatea măsurii de suspendare raportat la excepția de neconstituționalitate

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII a contencios administrativ şi fiscal, reclamantă A. a solicitat revocarea/modificarea parţială a unui ordin emis de Ministerul Justiţiei în sensul înlăturării plafonării instituite asupra indemnizaţiei lunare de încadrare, urmare a aplicării prevederilor art. 38 alin. (6) şi art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi stabilirii cuantumului sporurilor cuvenite prin raportare la indemnizaţia de încadrare calculată potrivit deciziei civile nr. 834/A/09.12.2021 a Curţii de Apel Târgu Mureş, respectiv avându-se în vedere o valoare de referinţă sectorială de 605,225 RON, începând cu luna ianuarie 2022, iar în subsidiar, stabilirea cuantumului sporurilor cuvenite prin raportare la indemnizaţia de încadrare calculată potrivit deciziei civile nr. 834/A/09.12.2021 a Curţii de Apel Târgu Mureş şi avându-se în vedere plafoanele prevăzute de Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1266 din 5 martie 2024)

Considerații juridico-procedurale privind acțiunea în anulare și suspendare a actului administrativ fiscal. Analiză jurisprudențială și implicații practice

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A. S.A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâta AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ-DIRECŢIA GENERALĂ DE ADMINISTRARE A MARILOR CONTRIBUABILI, anularea Dispoziţiei obligatorii nr. 89041/10.12.2014 emisă de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală-Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi suspendarea executării acestei dispoziţii obligatorii, până la soluţionarea definitivă a cauzei.

Prin întâmpinarea formulată în cauză, pârâta ANAF – Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a solicitat respingerea cererii de chemare în judecată ca neîntemeiată.

Sindicatul Liber Naţional Radiocomunicaţii a formulat cerere de intervenţie accesorie în sprijinul reclamantei, prin care a solicitat admiterea în principiu a cererii, iar pe fond, admiterea acţiunii aşa cum a fost formulată.

Prin încheierea de şedinţă din 28.04.2015, pronunţată în dosarul civil nr. x/2014, Curtea de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a dispus respingerea cererii de suspendare, ca neîntemeiată. Această soluţie a rămas definitivă la data de 30 martie 2017, ca urmare a renunţării la judecarea căii de atac a recursului.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1242 din 4 martie 2024)

Recurs privind anularea actelor administrativ-fiscale emise în cadrul procedurii de insolvență și efectele acestora asupra masei credale

Prin cererea înregistrată la data de 27.09.2021, sub nr. x/2021, pe rolul Curţii de Apel Suceava, secţia de contencios administrativ şi fiscal reclamanta A. lichidator judiciar al S.C. B. S.A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Iaşi – Compartimentul de Inspecţie Economico-Financiară Suceava şi Ministerul Finanţelor – Serviciul de Soluţionare a Plângerilor Prealabile şi a Contestaţiilor, anularea Deciziei nr. 4/P/15.04.2021 privind soluţionarea plângerii prealabile şi a contestaţiei promovate, precum şi a actelor premergătoare reprezentate de Dispoziţia obligatorie nr. ISR AIF 3104/16.09.2020 şi Raportul de Inspecţie economico – financiară nr. ISR AIF 3103/16.09.2020.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1164 din 28 februarie 2024)

Argumente referitoare la cuantumul daunelor morale şi modalitatea de calcul a acestora, apreciind că suma stabilită de instanţele care s-au pronunţat în cauză nu acoperă decât într-o mică măsură prejudiciul fizic şi psihic suferit. Casarea hotărârii şi trimiterea cauzei spre rejudecare

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Harghita, sub nr. x/2021, la data de 2 noiembrie 2021, reclamantul A. a solicitat, în contradictoriu cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, obligarea pârâtului la plata sumei de 80.000 euro – daune morale şi 5.000 RON – daune materiale, pentru prejudiciul suferit ca urmare a leziunilor suferite în urma atacului unui urs, la care să se adauge dobânda legală, de la data evenimentului şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 708 din 18 martie 2024)

Solicitarea angajării răspunderii civile delictuale a pârâtului, în calitatea sa de practician în insolvenţă, pentru repararea prejudiciului cauzat bugetului local, în vederea recuperării pretinsului prejudiciu cauzat prin neîndeplinirea obligaţiei de notificare a reclamantei pentru depunerea declaraţiei de creanţă şi înscrierea pe tabelul creditorilor

Prin cererea formulată la data de 28.09.2021, înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş, secţia I civilă sub dosar nr. x/2021, reclamanta Comuna Periam prin Primar a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul A., obligarea acestuia la plata de despăgubiri în sumă totală de 242.227 RON pentru repararea prejudiciului material cauzat comunei Periam, constând în:

– suma de 240.461 RON reprezentând creanţe fiscale neîncasate la bugetul local al comunei Periam care se compune din suma de 238.738 RON reprezentând impozit pe clădiri, suma de 1.361 RON reprezentând impozit pe teren (curţi-construcţii), suma de 287 RON reprezentând taxă afişaj în scop de reclamă şi publicitate şi suma de 75 RON reprezentând cheltuieli de executare silită;

– suma de 1.786 RON reprezentând accesorii aferente la data de 17.03.2011 constând în impozit clădiri, în sumă de 1.715 RON, impozit teren (curţi-construcţii) în sumă de 55 RON şi taxă afişaj în scop de reclamă şi publicitate în sumă de 16 RON, precum şi obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 2581 din 12 decembrie 2023)

Solicitare în vederea anulării notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare emis de pârât. Admiterea recursului, casarea sentinţei recurate şi trimiterea cauzei spre rejudecare

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal (urmare declinării prin sentinţa nr. 229 din 6 noiembrie 2019 a Curţii de Apel Cluj, secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal), reclamanţii Comuna Vadu Izei, Consiliul Local al Comunei Vadu Izei şi Primarul Comunei Vadu Izei au solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, anularea titlului de creanţă Notificare – Notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. x/14.01.2019 emis de pârât, precum şi suspendarea executării acestuia.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3904 din 14 septembrie 2022)

Solicitare în vederea anulării titlului de creanţă Notificare – Notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare emis de pârât, precum şi suspendarea executării acestuia. Admiterea recursului, casarea sentinţei recurate şi trimiterea cauzei spre rejudecare, instanţei de fond

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal (urmare declinării prin sentinţa nr. 229 din 6 noiembrie 2019 a Curţii de Apel Cluj, secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal), reclamanţii Comuna Vadu Izei, Consiliul Local al Comunei Vadu Izei şi Primarul Comunei Vadu Izei au solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, anularea titlului de creanţă Notificare – Notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. x/14.01.2019 emis de pârât, precum şi suspendarea executării acestuia.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 3904 din 14 septembrie 2022)