Infracţiunea de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe. Condiţia dublei incriminări. Infracţiuni cu privire la care s-a dispus condamnarea persoanei extrădabile ce au corespondent în legea penală română

13 mart. 2024
Vizualizari: 89
  • Legea 302/2004: art. 18
  • Legea 302/2004: art. 19
  • Legea 302/2004: art. 22
  • Legea 302/2004: art. 24
  • Legea 302/2004: art. 26
  • Legea 302/2004: art. 36
  • Legea 302/2004: art. 5 alin. (2)
  • Legea 302/2004: art. 53
  • NCP: art. 335 alin. (2)
  • NCP: art. 336 alin. (1)
  • NCPP: art. 275 alin. (3)

Prin sentința penală nr. 84/PI din 4 aprilie 2023, pronunțată de Curtea de Apel Timișoara, secția penală, în baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 302/2004, s-a constatat că sunt întrunite condițiile extrădării numitului A. În temeiul art. 52 alin. (3) din Legea nr. 302/2004, a fost admisă cererea de extrădare nr. x din 24.03.2023, formulată de Procuratura Generală a Republicii Belarus. S-a dispus extrădarea și predarea către autoritățile din Republica Belarus, cu respectarea regulii specialității, a numitului A., față de care, la data de 02.09.2021, INTERPOL Minsk (Belarus) a emis o difuziune de urmărire internațională prin canalele Organizației Internaționale de Poliție Criminală – INTERPOL, fiind urmărit de către autoritățile din Belarus pentru executarea unei pedepse de 2 ani închisoare, aplicată de Instanța Raionului Lionzo din regiunea Vitebsk (Belarus), la data de 12.12.2019, în cauza nr. 1-34/2019, pentru comiterea infracțiunilor de conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice și sustragere de la executarea unui verdict judecătoresc, definitivă la data de 05.05.2021 prin hotărârea Prezidiului Tribunalului Regional din Vitebsk. A fost constatat că persoana extrădabilă a fost reținută pentru 24 de ore prin ordonanța nr. emisă la data de 23.02.2023 a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timișoara, cu începere de la 23.02.2023, ora 20:45 și până la 24.02.2023, ora 20:45 și arestată provizoriu de la 24.02.2023 la zi.

(I.C.C.J., s. pen., decizia nr. 298 din 12 aprilie 2023)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Analizând contestația formulată de persoana extrădabilă prin prisma criticilor invocate și a dispozițiilor relevante în materia extrădării, Înalta Curte apreciază că este întemeiată pentru următoarele considerente:

Prin cererea nr. x din 24.03.2023 formulată de Procuratura Generală a Republicii Belarus, s-a solicitat autorităților judiciare române extrădarea și predarea persoanei extrădabile A., în vederea executării unei pedepse de 2 ani închisoare, aplicate acestuia în cauza nr. 1-34/2019, de Instanța Raionului Lionzo din regiunea Vitebsk (Belarus), la data de 12.12.2019, pentru comiterea infracțiunilor de „conducerea unui vehicul de către o persoană în stare de ebrietate, săvârșită de către o persoană care a comis anterior infracțiunea prevăzută de același articol”, infracțiune prevăzută de art. 317-1 partea 2 din C. pen. al Republicii Belarus și „sustragere de la executarea unui verdict judecătoresc de privare de dreptul de a desfășura anumite activități”, infracțiune prevăzută de art. 417 din C. pen. al Republicii Belarus.

Conform actelor dosarului, împotriva verdictului pronunțat de instanța raionului Liozno din regiunea din regiunea Vitebsk (Belarus), din data de 12.12.2019, procurorul a depus protest, în temeiul art. 317-1 (29, art. 417 din C. pen. al Republicii Belarus, iar prin hotărârea Prezidiului Tribunalului Regional din Vitebsk din 05.05.2021, verdictul a rămas neschimbat .

În esență, ca stare de fapt, rezultă că, prin hotărârea instanței raionului Liozno din data de 08.08.2017, executorie la 19.09.2017, numitul A. a fost condamnat la pedeapsa de privare de dreptul de a desfășura activități legate de conducerea tuturor tipurilor de vehicule, însă, la data de 09.06.2019, la ora 13:27, a condus autoturismul x, cu numărul de înmatriculare x, pe al 2-lea km al autostrăzii H-2900, fiind în stare de ebrietate.

Preliminar, Înalta Curte subliniază că între România și Belarus extrădarea operează în baza normelor de curtoazie internațională, cu asigurarea reciprocității, astfel cum a reținut și prima instanță, context în care, conform art. 5 alin. (2) din Legea 302/2004, dreptul comun în materie pentru autoritățile judiciare române este legea specială menționată. La stabilirea cadrului normativ care guvernează cauza, instanța supremă are în vedere că Republica Belarus nu este parte la Convenția europeană de extrădare încheiată la Paris, la 13.12.1957, iar între acest stat și România nu există o convenție bilaterală privind extrădarea.

Ca tare, extrădarea numitului A. din România, la solicitarea autorităților judiciare din Republica Belarus, este guvernată de dispozițiile aer. 18-60 cuprinse în Capitolul I – Extrădarea pasivă, al Titlului II – Extrădarea, din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală.

În acest context normativ, analizând hotărârea atacată se constată că cererea de extrădare formulată de autoritățile judiciare din Republica Belarus îndeplinește condițiile de formă prevăzute de art. 36 din Legea nr. 302/2004, aceasta fiind formulată în scris, de autoritatea competentă a statului solicitant și este însoțită de copii a hotărârii de condamnare definitivă, expunerea faptelor pentru care se cere extrădarea rezultând cu claritate din documentele anexă la cererea de extrădare, atât sub aspectul conținutului lor obiectiv concret, al datei și locului săvârșirii lor, cât și sub aspectul calificării juridice a faptelor și al dispozițiilor legale aplicabile în statul solicitant.

Este îndeplinită și condiția dublei incriminări, prevăzute de art. 24 din Legea nr. 302/2004, fiindcă infracțiunile cu privire la care s-a dispus condamnarea persoanei extrădabile au corespondent în legea penală română, constituind infracțiunea de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe, prevăzută de art. 336 alin. (1) din C. pen., sancționată cu închisoarea de la unu la 5 ani sau amendă și infracțiunea de conducerea unui vehicul fără permis prevăzută de art. 335 alin. (2) teza finală C. pen., pentru comiterea căreia pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amenda.

Extrădarea fiind solicitată pentru executarea unei pedepse de 2 ani închisoare aplicată de autoritățile judiciare din Belarus, se observă că este îndeplinită cerința reglementată la art. 26 din Legea 302/2004, care prevede pentru ipoteza extrădării acordate de România în vederea executării, ca pedeapsa să fie de cel puțin 4 luni închisoare.

În legătură cu aspectele privind datele de identitate ale contestatorului persoană extrădabilă, se constată că, în cererea de extrădare sunt menționate ambele variante ale numelui, atât A., cât și A., iar acesta nu a contestat identitatea.

Deopotrivă, se consideră îndeplinite condițiile privind persoana extrădabilă, fiind aplicabile dispozițiilor art. 18 din Legea nr. 302/2004, în raport cu statutul de cetățean străin al contestatorului A., cetățean al Republicii Belarus, aflat pe teritoriul României, căruia nu i s-a acordat dreptul de azil în România și nu are nici statut de refugiat pe teritoriul acestui stat. În mod corect a reținut prima instanță că susținerile persoanei extrădabile, în sensul că ar fi primit statutul de refugiat în Polonia, nu au fost probate prin niciun document, iar informațiile furnizate de INTERPOL Varșovia sunt acelea că nu este cunoscut în baza acestuia de date, astfel că, persoana extrădabilă nu intră în categoria persoanelor exceptate de la extrădare conform art. 19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 302/2004.

Cu toate acestea, faptul că ipoteza prevăzută de art. 19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 302/2004, nu este incidentă în cauză, nu exonerează autoritatea judiciară română de obligația unei examinări din perspectiva existenței unui risc semnificativ de încălcare a drepturilor fundamentale ale omului în statul solicitant și/ori de supunere a persoanei extrădabile unor tratamente inumane sau degradante în acest ultim stat.

În această ordine de idei, Înalta Curte constată, contrar aprecierii primei instanțe, că, în cauză, este incident motivul facultativ de refuz al extrădării prev. de art. 22 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, în conformitate cu care „extrădarea unei persoane poate fi refuzată sau amânată, dacă predarea acesteia este susceptibilă să aibă consecințe de o gravitate deosebită pentru ea, în special din cauza vârstei sau a stării sale de sănătate”.

Această prevedere legală enunță doar exemplificativ vârsta sau starea de sănătate a persoanei, fără a limita impedimentele la extrădare la aceste două ipoteze, ceea ce înseamnă că se circumscriu motivului facultativ de refuz la extrădare prev. de art. 22 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, orice alte situații în care persoana extrădabilă riscă să fie semnificativ afectată în mod negativ, indiferent de factorii care generează un asemenea risc.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În aceste coordonate de principiu, Înalta Curte consideră, în baza concluziilor forurilor internaționale care monitorizează situația din Belarus, că există motive substanțiale de a crede că dispunerea extrădării în cauză ar expune contestatorul unui risc real de a fi supus unor tratamente contrare art. 3 din Convenție în statul solicitant.

În acest sens, se au în vedere concluziile raportului privind condițiile de detenție în Republica Belarus întocmit de Federația Internațională pentru Drepturile Omului (FIDH) în iunie 2008 (June 2008 – Nr. 500/2), în cadrul Misiunii internaționale de informare, potrivit cu care „condițiile închisorii din Belarus sunt extrem de nesatisfăcătoare și echivalează cu un tratament inuman interzis de Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice, Convenția ONU împotriva torturii și a altor tratamente sau pedepse crude, inumane și degradante și alte tratate internaționale ratificate de Republica Belarus:

– deținuții nu au acces la documentele legale de bază care le definesc drepturile și obligațiile;

– deținuții sunt practic lipsiți de protecție legală;

– condițiile sunt deosebit de grele pentru deținuții administrativi: fără paturi, dușuri, plimbări, supraaglomerare a celulelor, salubritate proastă, calitate proastă a alimentelor și a apei, interzicerea coletelor etc;

– condițiile de detenție ale Ministerului de Interne sunt și ele precare: supraaglomerare, umiditate ridicată, temperaturi scăzute iarna și temperaturi ridicate vara, calitate scăzută a alimentelor, tuberculoză răspândită;

– deținuții plasați în secții de izolare punitivă sunt ținuți fără comunicare, la temperaturi scăzute și fără posibilitatea de a se deplasa; calitatea alimentelor este scăzută, iar cantitățile sunt insuficiente, ceea ce duce la boli grave;

– condițiile de transport ale deținuților sunt extrem de nesatisfăcătoare, deoarece aceștia pot fi lipsiți de hrană sau apă pentru zile;

– condamnații capitali sunt ținuți în deplină izolare de lume și nu sunt conștienți de soarta lor;

– arestările în masă în perioade de tensiune politică duc la condiții de detenție total inacceptabile”.

Tot ca o concluzie, s-a precizat că statele terțe ar trebui să refuze extrădarea suspecților în Belarus deoarece condițiile de detenție sunt inumane și fac imposibilă apărarea juridică adecvată în cadrul procedurilor penale.

Ulterior anului 2020, deficiențele au subzistat, fiind constatate sub egida Consiliului Drepturilor Omului al ONU, în raportul Raportorului special pentru situația drepturilor omului în Belarus, din anul 2021 (A/HRC/47/49), în care s-a evidențiat „escaladarea fără precedent a încălcărilor drepturilor omului în Belarus la care a asistat în perioada analizată (anul 2020 și începutul anului 2021). În timp ce criza politică și evenimentele sociale au dovedit încă o dată caracterul ciclic al creșterii încălcărilor drepturilor omului în perioadele electorale în Belarus, ele au relevat, de asemenea, deficiențele instituționale adânc înrădăcinate ale mecanismului de stat, în special al poliției și al sistemului de justiție, folosit nu pentru a proteja drepturile omului, ci mai degrabă pentru a le restrânge. O preocupare deosebită o reprezintă faptul că situația continuă să se înrăutățească într-un climat de frică, impunitate și lipsă de răspundere pentru făptuitori” – paragraful 97.

În cuprinsul aceluiași raport (paragraful 39), s-a reținut că:

„persoanele aflate în arest preventiv sau care execută pedepse de arest administrativ au fost ținute în condiții inumane, în celule supraaglomerate, lipsite de ventilație, acces la apă sau la toaletă. Combinate cu întârzierile în accesul la asistență medicală, astfel de condiții sanitare precare au reprezentat o sursă de îngrijorare suplimentară în contextul pandemiei bolii coronavirus (COVID-19)” – https:/www.ohchr.org/en/documents/country-reports/ahrc4749-report-special-rapporteur-situation-human-rights-belarus-anais.

Totodată, Raportul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite (OHCHR) pentru Drepturile Omului din 4 martie 2022, prezintă situația de ansamblu a drepturilor omului în Belarus cu privire la alegerile din 9 august 2020, inclusiv aplicarea detențiilor arbitrare, torturii și altor tratamente crude, inumane sau degradante, eșecul de a investiga în mod eficient acuzațiile de astfel de încălcări și lipsa de respect pentru un proces echitabil și drepturile la un proces echitabil, precizându-se că „(…) mărturiile victimelor și ale martorilor colectate în contextul examinării au coroborat numeroasele relatări despre tortură, maltratare și condiții inumane de detenție documentate și analizate de alte organizații, inclusiv cele ale Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) Mecanismul dimensiunii umane de la Moscova. Aceste analize dau mai mult credibilitate constatărilor făcute de OHCHR conform cărora tortura și relele tratamente au fost utilizate sistematic ca instrumente de pedepsire și intimidare a deținuților” (paragraful 51).

În consecință, Înaltul Comisar al Națiunilor Unite a recomandat celorlalte state membre ale Națiunilor Unite să respecte pe deplin principiul nereturnării, în special în ceea ce privește apărătorii drepturilor omului, jurnaliștii și victimele încălcărilor drepturilor omului care au fugit din Belarus pe teritoriile lor și să ia măsuri pentru a le proteja drepturile și a le permite să ducă o viață demnă (…) – paragraful 95 (e) – https:/reliefweb.int/report/belarus/situation-human-rights-belarus-run-2020-presidential-election-and-its-aftermath.

Înalta Curte apreciază, așadar, că există un risc credibil și substanțial al încălcării sistemice a drepturilor omului, inclusiv al nesocotirii garanțiilor fundamentale de care trebuie să beneficieze o persoană privată de liberate în statul solicitant, existând o temere reală că extrădarea contestatorului l-ar expune pe acesta unui risc semnificativ de a fi deținut în vederea executării pedepsei în condiții inumane sau degradante și de a nu-i fi respectate drepturile fundamentale pe teritoriul Republicii Belarus.

Pentru considerentele expuse, în virtutea calității de parte contractantă a României la Convenția pentru apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale (ratificată prin Legea nr. 30/1994), calitate în care trebuie să se conformeze obligației consacrate de art. 1 din acest instrument juridic, respectiv, aceea de a recunoaște oricărei persoane aflate sub jurisdicția sa drepturile și libertățile definite în Titlul I al Convenției, în temeiul art. 53 din Legea nr. 302/2004, Înalta Curte va admite contestația formulată de persoana extrădabilă A. împotriva sentinței penale nr. 84/PI din 04 aprilie 2023, pronunțate de Curtea de Apel Timișoara, secția penală.

Va dispune desființarea, în integralitate, a hotărârii atacate, iar în rejudecare:

Va respinge cererea de extrădare nr. x din 24.03.2023, formulată de Procuratura Generală a Republicii Belarus față de numitul A..

Se va dispune punerea de îndată în libertate a persoanei extrădabile, dacă nu este arestată în altă cauză.

Va fi constatat că persoana extrădabilă a fost reținută de la 23.02.2023, ora 20:45 și până la 24.02.2023, ora 20:45 și arestată provizoriu de la 24.02.2023 la zi.

În temeiul art. 275 alin. (3) C. proc. pen.., cheltuielile judiciare vor rămâne în sarcina statului.

În baza art. 275 alin. (6) C. proc. pen.., onorariul cuvenit apărătorului desemnat din oficiu pentru contestatorul persoană extrădabilă, în cuantum de 1098 RON, va rămâne în sarcina statului, iar onorariul cuvenit interpretului de limbă rusă se va achita din fondul Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Sursa informației: www.scj.ro.

Infracțiunea de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe. Condiția dublei incriminări. Infracțiuni cu privire la care s-a dispus condamnarea persoanei extrădabile ce au corespondent în legea penală română was last modified: martie 13th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.