Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de fundamentare a Planului naţional de adoptare a monedei euro (O.U.G. nr. 24/2018)

2 apr. 2018
Vizualizari: 805

 

Actul normativ publicat în Monitorul Oficial

Sumar

O.U.G. nr. 24/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro

(M. Of. nr. 273 din 28 martie 2018)

Se înființează Comisia Națională de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro, în vederea identificării acțiunilor și a promovării reformelor necesare modernizării economiei românești pentru trecerea la moneda euro, reglementându-se și modul de funcționare al acestei comisii.

În M. Of. nr. 28 martie 2018, a fost publicată O.U.G. nr. 24/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro .

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivei ordonanțe.

 

Art. 1 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Potrivit art. 1 alin. (1), se înființează Comisia Națională de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro, organism consultativ, fără personalitate juridică, în vederea identificării acțiunilor și a promovării reformelor necesare modernizării economiei românești pentru trecerea la moneda euro.

Apoi, alin. (2) stabilește faptul că la baza activității Comisiei se află exprimarea liberei opinii, promovarea consensului și asigurarea caracterului unui proiect deschis.

Conform alin. (3), Comisia Națională are rolul de a pregăti calendarul de intrare a României în Mecanismul unic de supraveghere și de adoptare a monedei euro, precum și acțiunile necesare pentru pregătirea economiei și societății românești, asumate prin consens de toți participanții la acest proces, care se includ în Planul național de adoptare a monedei euro.

Totodată, alin.   (4) prevede faptul că această Comisie își desfășoară activitatea independent, pe baza programelor proprii de activitate, iar conform alin. (5) acest organism încurajează diversitatea opiniilor și a punctelor de vedere formulate, sens în care asigură realizarea unui consens privind liniile de bază ale Planului național de adoptare a monedei euro, inclusiv elaborarea de recomandări și variante alternative de transpunere a acestuia în practică.

Alin. (6) prevede faptul că, în activitatea sa, Comisia Națională utilizează studii, strategii și lucrări realizate de instituții guvernamentale, instituții de cercetare și învățământ, fundații având caracter științific, bănci, asociații profesionale, organizații sindicale și patronale.

 

Art. 2 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Conform dispozițiilor art. 2 alin. (1), Comisia Națională este condusă de prim- ministru și de președintele Academiei Române, în calitate de copreședinți, respectiv de guvernatorul Băncii Naționale a României și un viceprim-ministru desemnat de prim-ministru, prin decizie, în calitate de vicepreședinți.

De asemenea, alin. (2) reglementează alcătuirea Comisiei, astfel:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

a) 2 reprezentanți ai Consiliului de Programare Economică și alți experți independenți, desemnați de prim-ministru, prin decizie, în condițiile legii;

b) 2 reprezentanți ai Academiei Române;

c) câte un expert desemnat de fiecare partid politic parlamentar;

d) 2 reprezentanți ai Administrației Prezidențiale;

e) câte un reprezentant al confederațiilor patronale și sindicale, reprezentative la nivel național;

f) ministrul finanțelor publice;

g) ministrul delegat pentru afaceri europene;

h) un reprezentant al Băncii Naționale a României;

i) președintele Autorității de Supraveghere Financiară;

j) 5 personalități ale științei, culturii și vieții academice universitare, desemnate de prim-ministru, prin decizie, la propunerea Consiliului de Programare Economică;

k) 5 reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și ai societății civile cu experiență în domeniul economic, desemnați de prim-ministru, prin decizie, la propunerea Academiei Române;

l) câte un reprezentant al structurilor asociative ale consiliilor județene, municipiilor, orașelor și comunelor;

m) președintele Institutului Național de Statistică;

n) președintele Comisiei Naționale de Prognoză.

Potrivit prevederilor alin. (3), la ședințele Comisiei Naționale pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai altor instituții publice și experți.

 

Art. 3 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Art. 3 stabilește principalele atribuții ale Comisiei Naționale:

a) elaborarea Planului național pentru trecerea la moneda euro și a calendarului acțiunilor necesare pentru adoptarea monedei euro;

b) evaluarea periodică a stadiului de îndeplinire a criteriilor de convergență;

c) evaluarea cadrului legislativ în vigoare și pregătirea de noi proiecte legislative pentru introducerea monedei euro;

d) pregătirea sistemului statistic național pentru actualizarea seriilor de date;

e) monitorizarea pregătirii sistemelor naționale pentru trecerea la moneda euro, modificarea/compatibilizarea sistemului de plăți și a contabilității naționale;

f) identificarea acțiunilor necesare și a entităților care să fie implicate în organizarea de campanii de informare a publicului larg privind adoptarea euro, dezvoltarea și actualizarea unor site-uri dedicate și înființarea de puncte info help-desk pentru cetățeni și companii. Comisia Națională se va asigura că publicul este informat clar, obiectiv, în timp util și cu acuratețe ridicată despre adoptarea monedei euro;

g) stabilirea și monitorizarea elementelor specifice, respectiv circulația paralelă a monedei naționale și a euro, precum și a afișării prețurilor în moneda națională și în euro;

h) întocmirea rapoartelor de lucru periodice și transmiterea acestora către instituțiile implicate.

 

Art. 4 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Potrivit art. 4 alin. (1), Consiliul de Programare Economică are rolul de coordonator metodologic și științific, asigurând integritatea punctelor de vedere exprimate în cadrul dezbaterilor Comisiei Naționale.

De asemenea, alin. (2) prevede că în coordonarea Comisiei Naționale se înființează grupuri tematice de lucru formate din experți din principalele instituții implicate în procesul de adoptare a monedei euro, după cum urmează:

a) grupul pentru finanțe publice, problematica monetară și stabilitate financiară;

b) grupul privind reforma și modernizarea pieței muncii, a educației și sănătății;

c) grupul responsabil cu aspectele legislative;

d) grupul responsabil cu informarea publică și protecția consumatorilor.

Conform dispozițiilor alin. (3), experții își desfășoară activitatea prin detașare, în condițiile legii, la Comisia Națională de Prognoză.

Alin. (4) precizează faptul că experții din grupurile tematice de lucru sunt membri ai Comisiei Naționale și participă la lucrările acesteia.

 

Art. 5 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Conform art. 5 alin (1), Comisia Națională se întrunește bilunar sau ori de câte ori este necesar, la convocarea ambilor sau a unuia dintre copreședinți.

Alin. (2) stabilește faptul că  acest organism prezintă spre asumare politică de către partidele politice parlamentare, până la data de 15 noiembrie 2018, calendarul de trecere la moneda euro și Planul național de adoptare a monedei euro.

Potrivit alin.  (3), ulterior asumării politice, conform alin. (2), instituțiile publice abilitate vor supune aprobării Guvernului și Parlamentului proiectele de acte normative necesare implementării măsurilor de adoptare a monedei euro.

Alin.   (4) dispune în sensul că în perioada de funcționare a Comisiei Naționale, Comitetul interministerial pentru trecerea la moneda euro, înființat prin H.G. nr. 931/2016, își suspendă activitatea, respectiv până la data de 31 decembrie 2018.

Apoi, alin. (5) prevede că Secretariatul Comisiei Naționale este asigurat de Comisia Națională de Prognoză, care arhivează documentele de lucru și materialele-suport, iar potrivit alin.  (6), Comisia Națională își aprobă regulamentul de organizare și funcționare în cadrul primei ședințe.

 

Art. 6 din O.U.G. nr. 24/2018

 

Potrivit art. 5 alin. (1), cheltuielile legate de organizarea, funcționarea și activitatea specifică a Comisiei Naționale se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2018 nr. 2/2018.

Alin. (2) stabilește faptul că Secretariatul General al Guvernului asigură spațiile necesare desfășurării activității Comisiei Naționale și a grupurilor tematice de lucru, precum și birotica necesară.

Conform alin.  (3), Președintele Academiei Române beneficiază, în perioada exercitării calității de copreședinte al Comisiei Naționale, de o indemnizație lunară în cuantum de 80% din indemnizația stabilită de lege pentru funcția de ministru, suportată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

Înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro (O.U.G. nr. 24/2018) was last modified: martie 30th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.