Implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul protecţiei sociale (O.U.G. nr. 97/2020)

17 iun. 2020
Vizualizari: 470

În M. Of. nr. 504 din 12 iunie 2020 a fost publicată O.U.G. nr. 97/2020 pentru implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul protecției sociale, precum și pentru acordarea unor drepturi și beneficii de asistență socială în domeniile de activitate în care se mențin restricții.

În continuare, vom expune o serie de dispoziții reglementate de acest act normativ.

Astfel, art. 1 precizează faptul că: „În condițiile O.U.G. nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, în ceea ce privește cererile, declarațiile și documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asistență socială, a indemnizațiilor pentru șomaj și pentru acordarea măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă […], acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat ori din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, precum și instituțiile care funcționează în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea sa au obligația să inițieze și să mențină comunicarea electronică cu beneficiarul drepturilor, în baza consimțământului scris al acestuia.

Totodată, în cadrul art. 1 se mai menționează faptul că: „În cazuri excepționale, instituțiile prevăzute la alin. (1) pot solicita prezentarea la sediul instituției a persoanelor care au depus cererea și documentele doveditoare prin poșta electronică.

Cazurile excepționale sunt următoarele:

a) identificarea unor inadvertențe între informațiile din documentele transmise și cele din bazele de date ale altor instituții la care autoritatea administrației publice centrale sau locale ce asigură acordarea dreptului are acces pentru verificarea îndeplinirii de către solicitanți a criteriilor de acordare a drepturilor;

b) situațiile în care informațiile din documentele transmise sunt incomplete, nu sunt lizibile sau pe baza acestora nu se poate determina îndeplinirea condițiilor de eligibilitate.

 

În aceeași ordine de idei, art. 2 prezintă următoarele aspecte: „Programele de formare profesională a adulților, organizate în condițiile O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se pot desfășura și în sistem on-line, cu notificarea comisiei de autorizare, pentru următoarele activități:

a) pregătirea teoretică a persoanelor, din cadrul tuturor programelor de formare autorizate;

b) pregătirea practică a persoanelor, din cadrul programelor de inițiere, specializare și perfecționare, care nu implică activități practice care trebuie să se desfășoare într-un spațiu cu dotări specifice, conform standardului ocupațional;

c) susținerea examenului de absolvire a programelor de inițiere, specializare și perfecționare desfășurate în sistem online.

 

Art. 3 stipulează faptul că: „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ajutorul de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010 privind sistemul public de pensii, cu modificările și completările ulterioare, se acordă și în cazul persoanei decedate care se află în concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv până la 7 ani în cazul copilului cu handicap, acordat în baza O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare, dacă, anterior suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea acestui concediu, persoana era asigurată obligatoriu.

Ajutorul de deces se acordă și în cazul decesului unui membru de familie al persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului, astfel cum este definit la art. 126 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare.

 

În încheiere, art. 4 menționează următoarele aspecte importante: „Persoanele care, după data de 13 iunie 2020, se află într-o situație de imposibilitate a realizării de venituri supuse impozitului, activitatea acestora desfășurându-se în domeniile de activitate în care se mențin restricții potrivit actelor emise de autoritățile competente, beneficiază în continuare de drepturile prevăzute de art. 2, 7, 31 și art. 32 alin. (5) din O.U.G. nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv de art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției, republicată, cu modificările și completările ulterioare, până la ridicarea restricțiilor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

În acest sens, „pentru a beneficia de prevederile alin. (1), persoana îndreptățită transmite prin poșta electronică la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București o cerere prin care solicită acordarea în continuare a dreptului, însoțită de o adeverință eliberată de angajator prin care se certifică faptul că persoana își desfășoară activitatea într-un domeniu în care se mențin restricții de activitate. În cazul prelungirii indemnizației de concediu, persoana îndreptățită va depune și acordul scris al angajatorului pentru prelungirea perioadei de concediu.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul protecției sociale (O.U.G. nr. 97/2020) was last modified: iunie 17th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.