Hotărârea nr. 3/2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali

25 feb. 2022
Vizualizari: 232

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 3/2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali

 

(M. Of. nr. 184 din 24 februarie 2022)

 

 

Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali

 

 

 

În M. Of. nr. 184 din 24 februarie 2022 s-a republicat Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 3/2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.

Art. 1

Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2

Consiliul superior al Camerei Consultanților Fiscali, Biroul permanent al Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali și direcțiile din cadrul aparatului executiv al Camerei Consultanților Fiscali vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.

Art. 3

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 3/2017 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 15 martie 2017, cu modificările și completările ulterioare, precum și toate prevederile contrare prezentei hotărâri se abrogă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 4

Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 9/2008 privind aprobarea Regulamentului pentru autorizarea consultanților fiscali persoane străine, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 4 februarie 2008, precum și Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 15/2012 pentru aprobarea Normelor procedurale privind modificarea stării consultantului fiscal, suspendarea, încetarea și redobândirea calității de membru al Camerei Consultanților Fiscali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 894 din 28 decembrie 2012, se abrogă.

Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din Regulament.

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Membrii Camerei

CAPITOLUL III: Drepturile și obligațiile membrilor Camerei

CAPITOLUL IV: Registrul consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală

CAPITOLUL V: Atribuțiile Camerei

CAPITOLUL VI: Veniturile și cheltuielile Camerei

CAPITOLUL VII: Abateri și sancțiuni

CAPITOLUL VIII: Comunicarea documentelor

CAPITOLUL IX: Soluționarea plângerilor prealabile

CAPITOLUL X: Dispoziții tranzitorii și finale

ANEXA nr. 1: SIGLA Camerei Consultanților Fiscali

ANEXA nr. 2: REGISTRUL PUBLIC al consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală

Dispoziții relevante

Art. 2:

(1) Activitatea de consultanță fiscală poate fi desfășurată numai de membrii activi – care dețin viza anuală de liberă practică – și poate fi realizată prin următoarele tipuri de servicii prevăzute în ordonanța de organizare și funcționare a profesiei:

a) acordarea de asistență și servicii profesionale în domeniul fiscal;

b) prestarea de servicii și asistență de specialitate pentru întocmirea declarațiilor fiscale;

c) certificarea declarațiilor fiscale, în condițiile legii;

d) asistență și servicii pe probleme de procedură fiscală;

e) asistență privind întocmirea documentației pentru exercitarea căilor de atac împotriva titlurilor de creanță și a altor acte administrative fiscale;

f) asistență și reprezentare în fața organelor fiscale, inclusiv acordarea de asistență de specialitate pe parcursul derulării inspecției fiscale;

g) realizarea de expertize fiscale judiciare la solicitarea organelor judecătorești sau de cercetare penală. În acest caz, art. 42 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător. Expertizele fiscale judiciare se realizează numai de consultanții fiscali activi înscriși în evidențele Ministerului Justiției – Serviciul profesii juridice conexe;

h) realizarea de expertize fiscale extrajudiciare, la solicitarea organelor fiscale sau a oricăror altor persoane sau entități interesate;

i) asistență privind creanțele bugetului general consolidat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;

j) asistență fiscală în cauzele aflate pe rolul unei autorități jurisdicționale.

(2) Exercitarea activităților prevăzute la alin. (1) lit. c) se face potrivit normelor aprobate de Consiliul superior al Camerei Consultanților Fiscali, cu avizul Ministerului Finanțelor.

(3) Pentru exercitarea activității de consultanță fiscală este obligatorie asigurarea pentru răspunderea profesională.

(4) Consultanții fiscali asistenți pot desfășura, numai sub îndrumarea unui consultant fiscal activ, activitățile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), e) și i).

(…)

Art. 18

(1) În baza prevederilor art. 11 din ordonanță și a Statutului Confederației Fiscale Europene, Camera are următoarele atribuții principale:

a) coordonează activitatea de consultanță fiscală;

b) autorizează exercitarea activității de consultanță fiscală;

c) întocmește și actualizează Registrul consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală;

d) organizează examenul pentru atribuirea calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent;

e) elaborează și aprobă regulamentul propriu de organizare și funcționare;

f) elaborează și aprobă norme și proceduri privind activitatea de consultanță fiscală;

g) elaborează și aprobă norme privind realizarea expertizelor fiscale;

h) elaborează și aprobă norme privind controlul activității profesionale a membrilor săi;

i) elaborează și aprobă normele privind pregătirea profesională continuă a consultanților fiscali și a consultanților fiscali asistenți;

j) elaborează și aprobă Programul de pregătire profesională continuă a consultanților fiscali și a consultanților fiscali asistenți și asigură materialele pentru pregătirea profesională și informarea periodică a acestora;

k) elaborează și aprobă Codul privind conduita etică și profesională în domeniul consultanței fiscale;

l) reprezintă profesia de consultant fiscal din România în cadrul instituțiilor și organizațiilor profesionale naționale și internaționale;

m) se preocupă de recunoașterea și dezvoltarea profesiei de consultant fiscal în străinătate și înscrierea membrilor Camerei în alte organizații profesionale de profil din străinătate;

n) apără interesele profesionale ale tuturor membrilor Camerei, atât în țară, cât și în străinătate;

o) oferă sprijin și asistență membrilor Camerei în problemele administrativ-profesionale;

p) controlează respectarea normelor, standardelor și a procedurilor privind activitatea de consultanță fiscală;

q) mediază între membrii Camerei, la cerere, în caz de diferende;

r) stabilește măsuri disciplinare;

s) editează publicații de specialitate;

ș) elaborează propuneri privind actualizarea legislației, precum și a normelor de consultanță fiscală, în concordanță cu reglementările organizațiilor profesionale internaționale; contribuie la dezvoltarea legislației cu impact asupra activității profesionale de consultanță fiscală și acționează pentru recunoașterea, în folosul consultanților fiscali, a dreptului de ași reprezenta clienții în fața autorităților naționale, precum și în fața tuturor celorlalte autorități naționale, internaționale sau supranaționale;

t) informează publicul cu privire la serviciile pe care consultanții fiscali le pot furniza;

ț) menține relațiile cu autoritățile, organismele naționale și internaționale și, în special, furnizează experiența practicienilor către autoritățile naționale, precum și ale Uniunii Europene în toate domeniile aferente fiscalității și dreptului profesional;

u) colaborează cu instituții și asociații profesionale de profil din țară și din străinătate; facilitează cooperarea în toate domeniile ce prezintă un interes comun pentru consultanții fiscali din România, atât în interiorul, cât și în afara Uniunii Europene;

v) propune și recomandă membrii Camerei în funcții de conducere în cadrul organizațiilor de profil din străinătate;

w) organizează cursuri masterale și programe de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă în domeniul fiscalității naționale și europene, în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate din România;

x) organizează cursuri de pregătire pentru candidații la examenul de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent;

y) colaborează cu alte instituții, organizații sau societăți pentru accesarea de fonduri structurale în vederea dezvoltării activității de pregătire profesională și a inițierii altor proiecte economice sau de pregătire în domenii diverse de activitate ale membrilor Camerei;

z) participă la schimbul de informații cu privire la legile fiscale naționale și dezvoltarea legilor fiscale în Europa;

aa) organizează stagii de adaptare pentru consultanții fiscali care au obținut calificarea profesională în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană sau au obținut-o pe teritoriul unui stat terț;

ab) organizează probele de aptitudine pentru consultanții fiscali care au obținut calificarea profesională în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană sau au obținut-o pe teritoriul unui stat terț;

ac) exercită alte atribuții prevăzute de ordonanță sau de prezentul regulament.

(2) Camera poate înființa unități teritoriale fără personalitate juridică.

Art. 19

(1) Organele de conducere ale Camerei sunt: Conferința națională, Consiliul superior al Camerei și Biroul permanent al Consiliului superior, denumite în continuare Conferința, Consiliul superior și Biroul permanent.

(2) Consiliul superior este ales de Conferință.

(3) Consiliul superior alege dintre membrii săi Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcțiile de conducere în cadrul acestuia.

Art. 20

(1) Conferința este formată din consultanții fiscali și consultanții fiscali asistenți cu drept de vot înscriși în evidența Camerei.

(2) Membrii Camerei cu drept de vot sunt consultanții fiscali și consultanții fiscali asistenți care nu înregistrează obligații restante față de Cameră.

(3) Nu au drept de vot sau de reprezentare membrii Camerei suspendați ca urmare a aplicării unei măsuri disciplinare.

(…)

Art. 53

(1) Constituie abateri disciplinare următoarele fapte săvârșite de membrii Camerei:

a) exercitarea profesiei fără viză anuală de liberă practică sau în perioada de suspendare disciplinară;

b) desfășurarea unei activități profesionale necorespunzătoare, cu prejudicierea reputației profesionale;

c) nerespectarea obligației de abținere în caz de incompatibilitate pentru desfășurarea unei activități de consultanță fiscală;

d) prestarea de servicii de consultanță fiscală fără contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu au fost înscrise toate elementele cu privire la identificarea părților;

e) neîndeplinirea obligației de pregătire și perfecționare profesională în condițiile stabile anual prin hotărâre a Consiliului superior;

f) neplata la termen a cotizațiilor și a celorlalte obligații bănești;

g) refuzul de a prezenta, permite și de a pune la dispoziția structurilor de control ale Camerei a documentelor privind activitatea profesională;

h) nerespectarea termenelor stabilite prin hotărâre a Consiliului pentru depunerea declarațiilor anuale privind activitatea de consultanță fiscală;

i) nedeclararea sau declararea parțială a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata obligațiilor bănești;

j) exercitarea activității de consultanță fiscală fără asigurarea pentru răspundere profesională;

k) efectuarea de declarații neconforme cu realitatea în relația cu Camera;

l) neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 9 alin. (2);

m) nerespectarea prevederilor art. 10.

(2) Pot fi abateri disciplinare și alte fapte definite ca atare prin legi sau alte acte normative.

Art. 54

(1) Abaterile disciplinare se sancționează cu:

a) avertisment;

b) suspendarea dreptului de a exercita profesia de consultant fiscal pe o perioadă de la 3 luni până la un an;

c) excluderea din rândul membrilor Camerei.

(2) La stabilirea și aplicarea unei sancțiuni disciplinare se va ține seama de gravitatea abaterii, de urmările acesteia și de circumstanțele în care aceasta a fost săvârșită. În cazul repetării unei abateri disciplinare înainte de radierea precedentei din Registrul consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală, se va aplica sancțiunea imediat următoare ca grad de severitate, cu excepția cazului în care se impune aplicarea unei sancțiuni mai aspre.

(3) Sancțiunea de suspendare a dreptului de exercitare a profesiei nu implică și suspendarea obligațiilor față de Cameră pe care le are membrul suspendat, conform stării sale.

Art. 55

Membrii Camerei, persoane fizice și juridice, care desfășoară activitatea de consultanță fiscală fără viza anuală de liberă practică se sancționează disciplinar cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei pe o perioadă de la 3 luni la un an, conform prezentului regulament.

Art. 56

Toate sesizările referitoare la problemele, faptele sau circumstanțele care sunt de natură să atragă răspunderea disciplinară a unui membru se înaintează Direcției juridice, etică profesională și Secretariatul Consiliului superior, în vederea demarării procedurii disciplinare. Sesizările pot fi făcute de direcțiile de specialitate ale Camerei, de către membrii Camerei sau de către terți și trebuie obligatoriu asumate.

Art. 57

(1) În termen de 10 zile de la primirea sesizării și demararea procedurii disciplinare, Direcția juridică, etică profesională și Secretariatul Consiliului superior va transmite în scris persoanei reclamate o comunicare cu privire la:

a) conținutul sesizării primite și demararea procedurii disciplinare;

b) elementele care stau la baza sesizării;

c) obligația să transmită Camerei documentele solicitate în vederea soluționării cauzei;

d) dreptul persoanei reclamate de a formula un răspuns în termen de 10 zile de la primirea comunicării, dar nu mai mult de 15 zile de la transmitere;

e) dreptul persoanei reclamate de a prezenta probe în apărarea sa;

f) orice alte elemente necesare soluționării cauzei.

(2) În cadrul procedurii disciplinare, Direcția juridică, etică profesională și Secretariatul Consiliului superior efectuează cercetări asupra documentației primite, putând să solicite informațiile pe care le consideră necesare, inclusiv registre, dosare sau evidențe, consultantul fiscal fiind obligat să le prezinte.

(3) Persoana reclamată are dreptul să solicite în scris o audiere.

(…)

Art. 69

(1) Orice membru care se consideră vătămat într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act emis de Cameră, cu excepția deciziilor care privesc aplicarea unei sancțiuni disciplinare, poate contesta potrivit dispozițiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Termenul de depunere a plângerii prealabile este de 30 de zile de la data comunicării actului. În cazul actelor administrative unilaterale, plângerea prealabilă poate fi depusă în termen de 30 de zile de la data la care persoana vătămată a luat cunoștință de act, dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii. Plângerea prealabilă depusă peste aceste termene va fi respinsă ca tardivă.

Art. 70

(1) Plângerea prealabilă prevăzută la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, se soluționează în termenul legal de către Consiliul superior al Camerei prin decizie, pe baza propunerilor fundamentate cuprinse într-un referat întocmit de Direcția de servicii pentru membri și avizat de directorul executiv.

(2)Atunci când prin actul atacat s-a dispus luarea unei măsuri cu privire la un membru al Camerei, poate constitui motiv de admitere a plângerii prealabile înlăturarea motivului pentru care s-a dispus luarea măsurii.

(3) Plângerea prealabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să fie întocmită și semnată de persoana vătămată;

b) să indice cu precizie actul contestat și emitentul acestuia;

c) să fie motivată în fapt și în drept.

(4) În cazul în care plângerea nu respectă condițiile prevăzute la alin. (3), Direcția de servicii pentru membri notifică acest lucru petentului, care în termen de 10 zile de la comunicarea notificării poate proceda la completarea și/sau retransmiterea acesteia. Nerespectarea termenului de 10 zile reprezintă cauză de respingere a cererii.

(5) În cazul în care petentul contestă o decizie emisă de Consiliul superior în materia abaterilor disciplinare, plângerea va fi calificată drept cerere de apel și va fi transmisă, pe cale administrativă, Comisiei de apel.

(6) Decizia prin care este soluționată plângerea prealabilă este semnată de către președinte sau înlocuitorul legal al acestuia și se comunică petentului.

(…)

Hotărârea nr. 3/2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali was last modified: februarie 25th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.