H.G. nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor. Prezentare generală

30 iul. 2018
Vizualizari: 3422

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar

H.G. nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor

(M. Of. nr. 651 din 26 iulie 2018)

Se instituie o schemă de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute la art. 342 alin. (9) și (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, denumită în continuare restituire de accize.

 

În M. Of. nr. 651 din 26 iulie 2018 a fost publicată H.G. nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor.

Scopul H.G. nr. 549/2018 este instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute la art. 342 alin. (9) și (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, denumită în continuare restituire de accize.

 

Structura H.G. nr. 549/2018

 

– Cap. I („Dispoziții generale”), cuprinzând art. 1-4;
– Cap. II („Condiții de eligibilitate”), cuprinzând art. 5 și 6;
– Cap. III („Procedura de restituire de accize”) cu prinzând art. 7-24;
– Anexa nr. 1;
– Anexa nr. 2;
– Anexa nr. 3;
– Anexa nr. 4;
– Anexa nr. 5.

 

În continuare, vă vom prezenta unele cele mai importante dispoziții identificate în cuprinsul fiecăruia dintre cele trei capitole ale H.G. nr. 549/2018.

 

Prezentarea generală

 

Capitolul I („Dispoziții generale”)

 

Legea are ca obiect instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute la art. 342 alin. (9) și (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, denumită în continuare restituire de accize, conform art. 1.

În acest sens, se prevede faptul că acordarea ajutoarelor de stat în baza acestei scheme se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, denumit în continuare Regulament, în special a art. 44 – Ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul Directivei 2003/96/CE, și este exceptată de la obligația notificării către Comisia Europeană.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Se desemnează ca administrator al schemei de ajutor de stat Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., iar ca furnizor Ministerul Finanțelor Publice.

Ajutorul de stat constă în restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute de Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor în:

– transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;

– transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective.

În baza acestei scheme nu se acordă ajutoare pentru biocombustibilii care fac obiectul unei obligații de furnizare sau de amestecare.

Art. 2 oferă o serie de definiții după cum urmează:

– prin transport rutier de mărfuri în cont propriu se înțelege transportul rutier de mărfuri prevăzut la art. 3 pct. 41 din O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare;

– prin transport rutier de mărfuri pentru alte persoane se înțelege transportul rutier de mărfuri prevăzut la art. 3 pct. 40 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– prin greutate brută maximă autorizată se înțelege masa totală maximă autorizată definită la art. 3 pct. 23 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv masa totală maximă a unui vehicul rutier, astfel cum este declarată de constructorul acestuia;

– prin transport public local de persoane se înțelege transportul rutier local de persoane astfel cum este definit la art. 3 pct. 48 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– prin transport regulat de persoane se înțeleg serviciile regulate prevăzute la art. 3 pct. 34, respectiv pct. 35 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– prin transport ocazional de persoane se înțeleg serviciile ocazionale definite potrivit art. 3 pct. 36 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– prin motorină se înțelege motorina cu codurile NC de la 2710 19 41 până la 2710 19 49;

– prin Cod fiscal se înțelege Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

– prin Cod de procedură fiscală se înțelege Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 3 dispune faptul că plata ajutorului de stat se efectuează în limita bugetului alocat schemei, conform angajamentelor legale emise în baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, până la data de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Bugetul total maxim estimat al schemei este de 60 milioane lei, cu posibilitatea suplimentării astfel:

– credite de angajament pentru perioada 2018-2020 în vederea emiterii deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei pentru motorina achiziționată potrivit schemei de ajutor de stat;

– credite bugetare pentru perioada 2018-2020 în vederea restituirii accizei în baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire emise.

Schema de ajutor de stat se finanțează cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul „Transferuri în cadrul schemelor de ajutor de stat reprezentând sume restituite la accize pentru motorina utilizată drept combustibil”, din cadrul bugetului Ministerului Finanțelor Publice – „Acțiuni generale”, după cum urmează:

– pentru anul 2018 bugetul estimat este de 20 milioane lei;

– pentru anul 2019 bugetul estimat este de 20 milioane lei;

– pentru anul 2020 bugetul estimat este de 20 milioane lei.

Numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 1.500.

Măsura instituită potrivit prevederilor ce fac referire la scheme de ajutor de stat și ajutorul de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat și la se acordă pentru motorina achiziționată începând cu data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 25/2018 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare și până la data de 31 decembrie 2019.

Art. 4 prevede că aplicarea nivelului diferențiat de accize stabilit prin diminuarea cu 183,62 lei/1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei/tonă a nivelului standard prevăzut pentru motorină se realizează prin restituirea către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană a sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor pentru motorină și nivelul accizelor diferențiat, pentru cantitățile de motorină aprovizionate de pe teritoriul României.

 

Capitolul II („Condiții de eligibilitate”)

 

Se prevede faptul că sunt eligibili pentru restituirea de accize operatorii economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

– sunt licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene;

– dețin cel puțin un vehicul eligibil;

– în cazul operatorilor economici stabiliți în România, dacă:

(i) nu sunt declarați inactivi potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală sau nu se află în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii;

(ii) nu beneficiază de alte compensații pentru activitatea de transport desfășurată cu vehiculele eligibile;

(iii) la momentul depunerii cererii de restituire de accize, nu înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, astfel cum rezultă din certificatul de atestare fiscală eliberat de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și din certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale eliberat de organul fiscal competent din cadrul autorității administrației publice locale. Această condiție se consideră îndeplinită și dacă:

1. operatorul economic are depuse la organul fiscal deconturi cu suma negativă de TVA cu opțiune de rambursare și/sau cereri de restituire, iar suma obligațiilor de plată este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit;

și/sau

2. în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală operatorul economic are înscrise obligații de plată, dar are înscrise mențiuni cum ar fi eșalonare/plan de reorganizare, aprobat, în curs de derulare, și/sau, după caz, în certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale operatorul economic are înscrise obligații de plată, însă din conținutul certificatului ori al altui document eliberat de organul fiscal competent din cadrul autorității administrației publice locale reiese că acestea sunt eșalonate, amânate la plată ori există un plan de reorganizare, aprobat, în curs de derulare;

și/sau

3. în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală operatorul economic are înscrise obligații de plată, iar conform certificatului acestea sunt mai mici sau egale cu sumele certe, lichide și exigibile pe care acesta le are de încasat de la autoritățile contractante;

– nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;

– alimentează vehiculele eligibile după cum urmează:

(i) de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici înregistrați potrivit Codului fiscal în calitate de comercianți en detail de produse energetice, utilizând un card de gestiune a alimentărilor sau un inel emițător/receptor;

(ii) din rezervoarele pentru consum propriu deținute la punctele lor de alimentare, prin intermediul unor dispersoare electronice pentru distribuție, în cazul operatorilor economici stabiliți în România. Operatorii economici trebuie să țină în format electronic evidența intrărilor/ieșirilor de motorină aferente fiecărui rezervor propriu, din care să rezulte cantitățile de motorină cu care au fost alimentate vehiculele eligibile în cursul trimestrului care face obiectul cererii de restituire, să dețină pentru aceste rezervoare certificate de calibrare eliberate de Biroul Român de Metrologie Legală sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, iar rezervoarele să fie dotate cu dispersoare electronice pentru distribuție. Prin dispersor electronic pentru distribuție se înțelege pompa de motorină care are integrat un debitmetru electronic și are cel puțin următoarele specificații tehnice:

1. accesul se realizează prin cheie magnetică sau cod PIN;

2. există posibilitatea de a introduce numărul de înmatriculare al vehiculului și kilometrajul, înainte de a alimenta;

3. există posibilitatea înregistrării datei și orei la care se face alimentarea;

4. dispune de o memorie locală care înregistrează alimentările, iar datele se transferă pe unități electronice de stocare cu ajutorul unei chei magnetice sau direct prin cablu cu ajutorul unui convertor;

– nu intră în categoria întreprinderilor în dificultate definite potrivit prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulament;

– nu se află în procedură de executare silită, faliment, dizolvare, închidere operațională sau lichidare.

În sensul acestei hotărâri sunt considerați operatori licențiați în România:

– în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu (transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone), operatorii economici deținători ai certificatului de transport în cont propriu definit la art. 3 pct. 9 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– în cazul transportului rutier de mărfuri pentru alte persoane prevăzut mai sus (transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– în cazul transportului de persoane (transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, în sensul hotărârii sunt considerați operatori licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene:

– în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu, operatorii care prezintă o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum și o listă a vehiculelor eligibile utilizate în acest scop, care trebuie să conțină cel puțin numărul de înmatriculare al vehiculului și statul membru în care este înmatriculat;

– în cazul transportului rutier de mărfuri pentru alte persoane mai sus antintit, operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri;

– în cazul transportului de persoane prevăzut de lege (transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006.

În scopul restituirii de accize operatorii economici licențiați în alt stat membru al Uniunii Europene pot să își desemneze un reprezentant în baza unei cereri depuse la administratorul schemei. Cererea trebuie însoțită de acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant, din care să reiasă îndeplinirea obligațiilor ce îi revin conform acestei proceduri de restituire a accizelor.

Prin deținător al vehiculelor eligibile se înțelege proprietarul, respectiv locatorul acestora, în calitate de titular al unui contract de leasing sau al unui contract de închiriere a unui vehicul încheiat potrivit art. 3 pct. 10 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

În sensul hotărârii, prin card de gestiune a alimentărilor cu carburant, respectiv inel emițător/receptor se înțelege dispozitivul electronic utilizat ca modalitate de alimentare de către operatorul economic și sunt valabile doar pentru alimentarea vehiculelor eligibile utilizate de acesta.

Conform art. 6, sunt considerate eligibile în sensul hotărârii vehiculele care sunt efectiv utilizate pentru transportul de mărfuri și care dețin documentele prevăzute de lege pentru efectuarea transportului rutier de marfă, după cum urmează:

– în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în România care acționează în cont propriu, copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, definit la art. 3 pct. 11 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;

– în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene, care acționează în cont propriu, declarația pe propria răspundere reglementată în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu, când operatorii care prezintă o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum și o listă a vehiculelor eligibile utilizate în acest scop, care trebuie să conțină cel puțin numărul de înmatriculare al vehiculului și statul membru în care este înmatriculat;

– în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene care efectuează transport rutier pentru alte persoane, copie conformă a licenței comunitare, definită la art. 3 pct. 12 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Sunt considerate eligibile în sensul hotărârii vehiculele care sunt efectiv utilizate pentru transportul de persoane regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de persoane în interiorul localității, precum și în limitele unei asociații de dezvoltare intercomunitare și dețin copia conformă a licenței comunitare, definită la art. 3 pct. 12 din O.G. nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.

H.G. nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor. Prezentare generală was last modified: august 5th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.