H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar – modificări (H.G. nr. 285/2020)

13 apr. 2020
Vizualizari: 871

Actul modificat

Actul modificatorSumar
H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar

(M. Of. nr. 838 din 14 decembrie 2010; cu modif. ult.)

H.G. nr. 285/2020 pentru modificarea și completarea H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar

(M. Of. nr. 305 din 10 aprilie 2020)

– modifică: titlul, art. 1, art. 2, art. 3, art. 5 alin. (2)-(3), art. 6, art. 7, art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1) și alin. (4), art. 10 alin. (1), art. 11,

– introduce: art. 13,

– abrogă: art. 6^1 alin. (1), alin. (1^2) și alin. (2).

 

În M. Of. nr. 305 din 10 aprilie 2020 a fost publicată H.G. nr. 285/2020 pentru modificarea și completarea H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar.

Astfel, respectivul act normativ aduce unele modificări, dar și completări H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar.

 

În continuare, vă prezentăm modificările, dar și completările aduse H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar.

 

Titlul H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, titlul prevedea:

„HOTĂRÂRE privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar”.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, titlul se modifică și va avea următorul conținut:

„HOTĂRÂRE privind aprobarea Sistemul național electronic de plată online a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat”.

 

Art. 1 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 1 prevedea:

„Art. 1

Se aprobă realizarea ghișeului virtual de plăți, denumit „Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar” (SNEP), ca parte componentă a Sistemului electronic național (SEN), în conformitate cu termenii și condițiile prezentei hotărâri”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 1

Se aprobă realizarea ghișeului virtual de plăți, numit «Sistemul național electronic de plată online a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat», denumit în continuare SNEP, ca parte componentă a Sistemului electronic național, denumit în continuare SEN, în conformitate cu termenii și condițiile prezentei hotărâri”.

 

Art. 2 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 2 prevedea:

„Art. 2

(1) Implementarea, administrarea și operarea SNEP se realizează de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale.

(2) Dezvoltarea SNEP se va realiza de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale cu avizul Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Administrației și Internelor, potrivit competențelor.

(3) Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale va asigura corelarea evoluției tehnice a SNEP cu dezvoltarea altor sisteme informatice ale autorităților publice, pentru evitarea paralelismelor și asigurarea eficienței economice”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 2 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 2

(1) Dezvoltarea, implementarea, administrarea și operarea SNEP se realizează de către Autoritatea pentru Digitalizarea României.

(2) Autoritatea pentru Digitalizarea României poate încheia protocoale de colaborare în vederea aplicării dispozițiilor alin. (1).

(3) Autoritatea pentru Digitalizarea României va asigura corelarea evoluției tehnice a SNEP cu dezvoltarea altor sisteme informatice ale autorităților publice, pentru evitarea paralelismelor și asigurarea eficienței economice”.

 

Art. 3 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 3 prevedea:

„Art. 3

(1) Instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a taxelor și impozitelor au obligația să se înregistreze în SNEP, pentru furnizarea informațiilor privind cuantumul obligațiilor de plată către bugetul general consolidat ale contribuabililor persoane fizice care utilizează mijloace electronice de plată sau alte mijloace de plată stabilite prin ordin comun emis de către Ministerul pentru Societatea Informațională, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și pentru asigurarea accesului la o soluție de plată electronică a acestora.

(2) Monitorizarea modalității de implementare a mijloacelor de plată prevăzute la alin. (1) se realizează de către Ministerul pentru Societatea Informațională și Ministerul Finanțelor Publice”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 3 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 3

(1) În vederea plății de către contribuabilii persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau alte entități fără personalitate juridică a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat prin utilizarea mijloacelor electronice de plată sau altor mijloace de plată, stabilite prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României, instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a acestor obligații se vor înregistra în SNEP pentru furnizarea informațiilor privind cuantumul acestora și pentru asigurarea accesului la o soluție de plată electronică a respectivelor obligații.

(2) Monitorizarea modalității de implementare a mijloacelor de plată prevăzute la alin. (1) se realizează de către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu avizul Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 5 alin. (2)-(3) din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (2)-(3) prevedeau:

„(2) Soluția de interfațare și interconectare dintre platforma de plăți și sistemul bancar, respectiv dintre platforma de plăți și instituțiile publice se va stabili prin norme ce vor fi emise de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale.(3) În cazul instituțiilor publice care nu dețin un sistem electronic de gestionare a taxelor și impozitelor, după înscriere, utilizatorii vor avea posibilitatea de a efectua plăți cu completarea individuală, manuală, a sumei și a tipului de tranzacție”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (2)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(2) Soluția de interfațare și interconectare dintre platforma de plăți și sistemul bancar, respectiv dintre platforma de plăți și instituțiile publice, precum și orice modificare a acesteia, necesară pentru implementarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 2 alin. (1), se vor stabili prin norme ce vor fi emise prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României.

(3) În cazul instituțiilor publice care nu dețin un sistem electronic de gestionare a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, după înscriere, utilizatorii vor avea posibilitatea de a efectua plăți cu completarea individuală, manuală, a sumei și a tipului de tranzacție”.

 

Art. 6 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 6 prevedea:

„Art. 6

Procedura de înregistrare, standardele și caracteristicile tehnice ale interfeței de tranzacționare online vor fi aprobate prin ordin emis de către ministrul comunicațiilor și societății informaționale în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 6 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 6

Procedura de înregistrare, standardele și caracteristicile tehnice ale interfeței de tranzacționare online, precum și orice modificare a acesteia, necesară pentru implementarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 2 alin. (1), vor fi aprobate prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României”.

 

Art. 7 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 7 prevedea:

„Art. 7

(1) Condițiile privind constituirea și actualizarea în SNEP a informațiilor referitoare la obligațiile de plată ale contribuabililor, precum și accesul la acestea vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului comunicațiilor și societății informaționale și al ministrului administrației și internelor, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

(2) Informațiile minime și obligatorii ale mesajelor electronice de plată completate de contribuabili, precum și informațiile minime și obligatorii comunicate contribuabililor prin intermediul SNEP, aferente obligațiilor de plată către instituțiile publice, se stabilesc prin ordin comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului comunicațiilor și societății informaționale și al ministrului administrației și internelor, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 7 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 7

(1) Condițiile privind constituirea și actualizarea în SNEP a informațiilor referitoare la obligațiile de plată către bugetul general consolidat ale contribuabililor, precum și accesul la acestea vor fi stabilite prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României.

(2) Informațiile minime și obligatorii ale mesajelor electronice de plată completate de contribuabili, precum și informațiile minime și obligatorii comunicate contribuabililor prin intermediul SNEP, aferente obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, precum și orice modificare a acestora se stabilesc prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României”.

 

Art. 8 alin. (2) din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (2) prevedea:

„(2) Instituțiile publice prevăzute la art. 3 acceptă toate mijloacele electronice de plată online (internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea), iar în cazul în care optează pentru plata impozitelor și taxelor utilizând cardul bancar este necesar să își selecteze furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, conform legislației în vigoare”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Instituțiile publice care desfășoară activități de încasare a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat acceptă toate mijloacele electronice de plată online (internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea), iar în cazul în care optează pentru plata respectivelor obligații utilizând cardul bancar este necesar să își selecteze furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, conform legislației în vigoare”.

 

Art. 9 alin. (1) și alin. (4) din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 9, alin. (1) și alin. (4) prevedeau:

„(1) Pentru încasarea taxelor și impozitelor, fiecare instituție publică va deschide la furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, selectat conform art. 8 alin. (2), un cont colector unic.

(…)

(4) Virarea sumelor încasate prin mijloace de plată, altele decât cele privind plata online cu cardul, se realizează potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun emis de către Ministerul pentru Societatea Informațională, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (1) și alin. (4) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Pentru încasarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, fiecare instituție publică va deschide la furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice, selectat potrivit art. 8 alin. (2), un cont colector unic.

(…)

(4) Virarea sumelor încasate prin mijloace de plată, altele decât cele privind plata online cu cardul, se realizează potrivit metodologiei aprobate prin decizie emisă de către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu avizul Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 10 alin. (1) din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1) prevedea:

„(1) Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operațiunile de tranzacționare online cu cardul bancar, aferente încasării taxelor și impozitelor prin intermediul SNEP, nu vor depăși tarifele maximale aprobate prin ordin comun emis de către Ministerul pentru Societatea Informațională, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operațiunile de tranzacționare online cu cardul bancar sau alte mijloace electronice de plată, aferente încasării obligațiilor de plată către bugetul general consolidat prin intermediul SNEP, nu vor depăși tarifele maximale aprobate prin decizie emisă de către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu avizul Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 11 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (modificat prin H.G. nr. 285/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 11 prevedea:

„Art. 11

Reglementarea relațiilor funcționale dintre prestatorii de servicii instituții publice care efectuează prestații în baza unor taxe și entitățile colectoare ale acestor taxe, precum și identitatea electronică se vor stabili prin norme aprobate prin ordin emis de către ministrul comunicațiilor și societății informaționale, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâr”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 11 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 11

Reglementarea relațiilor funcționale dintre prestatorii de servicii instituții publice care efectuează prestații în baza unor taxe și entitățile colectoare ale acestor taxe, precum și identitatea electronică și orice modificare a acestora necesară în vederea asigurării implementării dispozițiilor art. 2 alin. (1) se vor stabili prin norme aprobate prin decizie emisă de către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu avizul Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 13 din H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (introdus prin H.G. nr. 285/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, după art. 12 se introduce un  nou articol, art. 13, cu următorul conținut:

„Art. 13

Normele metodologice, precum și normele tehnice privind Sistemul național electronic de plată online a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat se stabilesc prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României, cu avizul Secretariatului General al Guvernului și al Ministerului Finanțelor Publice, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

H.G. nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar – modificări (H.G. nr. 285/2020) was last modified: aprilie 13th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.