Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență privind reguli mai clare pentru auditul și inspecția de siguranță rutieră și pentru formarea auditorilor

21 iun. 2016
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 482

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Potrivit comunicatului publicat pe site-ul Guvernului (www.gov.ro), în ședința din 16 iunie 2016, a fost adoptată o ordonanță de urgență privind reguli mai clare pentru auditul și inspecția de siguranță rutieră și pentru formarea auditorilor. Modificarea și aplicarea Legii nr. 265/2008 reprezintă unul din obiectivele majore pentru reducerea numărului accidentelor de circulație rutieră. Aplicarea corespunzătoare a Auditului de Siguranță Rutieră poate scădea numărul accidentelor rutiere cu până la 60%, conform studiilor realizate la nivel internațional.

Prin respectiva ordonanța de urgență adoptată în 16 iunie 2016 se corectează, clarifică și în același timp se simplifică textul legii, astfel:

Auditul nu se va mai realiza decât pe autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale, drumuri județene, străzi de categoria I și a II-a, fără străzi de categorii inferioare și drumuri comunale, care prezintă un risc mai scăzut de producere a accidentelor rutiere. Astfel, prevederile legii se aliniază cu cele ale directivelor europene, precum și cu cele ale practicii europene în materie.

Mai reiese din comunicat și faptul că se definește în mod clar pentru ce fel de proiecte este necesar auditul de siguranță rutieră. „Modificarea substanțială – orice modernizarea sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, după cum urmează: plan de situație (…), profil longitudinal (…), profil transversal (…), precum și orice schimbare adusă proiectului de reglementare a circulației prin marcaje și indicatoare”. Astfel, pentru proiectele de reabilitare ce nu presupun modificări ale elementelor geometrice, cât și pentru asfaltări, nu este nevoie de audit de siguranță rutieră.

S-au corectat de asemenea și prevederile referitoare la condițiile ce trebuie îndeplinite pentru specialiștii ce doresc să fie acreditați ca auditori de siguranță rutieră, conform legislației în vigoare.

S-a renunțat la termenii de inspector de siguranță rutieră și evaluator de impact asupra siguranței rutiere, care nu există în alte țări. Conform noii ordonanțe, auditorul poate face audit, inspecție, respectiv evaluare de impact, conform cu Directiva Europeană.

De asemenea, au fost corectate fazele în care trebuie realizat auditul. Înainte se făcea referire la proiect preliminar și proiect detaliat care nu erau conforme cu H.G. nr. 28/2008 (Studiu de fezabilitate, respectiv Proiect Tehnic și Detalii de Execuție).

În același sens, investitorul are obligația de a întreprinde demersurile necesare pentru a asigura respectarea recomandărilor conținute în rapoartele de audit. Nerespectarea, fără justificări scrise a recomandărilor din raportul de audit constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicată beneficiarului auditului.

Desemnarea auditorilor de siguranță rutieră pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere/auditului de siguranță rutieră se face cu respectarea condițiilor legale privind conflictul de interese sau incompatibilitatea auditorului, a principiului transparenței și al tratamentului egal, precum și a criteriului desemnării echitabile a auditorilor de siguranță rutieră, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încărcare a acestora într-un an calendaristic.

În plus, se mai comunică și faptul că proiectul de act normativ aduce o serie de corecții și/sau completări cu privire la termenii tehnici și terminologia de specialitate cu scopul eliminării oricăror posibile confuzii.

Se elimină criteriul geografic pentru desemnarea unui auditor de siguranță rutieră, criteriu care introduce posibile bariere și discriminări în accesul la exercitarea la profesiei de auditor, contrar prevederilor Directivei 2006/123/CE.

Potrivit comunicatului, Autoritatea Rutieră Română își asumă că, în caz de accident rutier grav, va realiza în mod gratuit, la notificarea în decurs de maxim 15 zile a Poliției Rutiere, o Inspecție de Siguranță Rutieră Suplimentară, cu scopul identificării eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau cauzat producerea accidentului. Această inspecție va fi realizată prin echipe formate din personalul de specialitate angajat in cadrul Autorității Rutiere Române – ARR,  cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranță rutieră.

De asemenea, regăsim și un exemplu în textul comunicatului: Practic, după producerea unui accident rutier în urma căruia au fost pierderi de vieți omenești, organele de poliție care anchetează cazul notifică ARR cu privire la accident în termen de 15 zile. ARR va realiza inspecția, finalizată cu un raport care va putea conține o serie de recomandări. Aceste recomandări pot viza măsuri corective ce urmează să fie realizate etapizat de către administratorii drumurilor, precum: eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului, reducerea limitelor de viteză și intensificarea controlului vitezei la nivel local, îmbunătățirea vizibilității în diferite condiții meteo și de luminozitate, îmbunătățirea aderenței/rugozității suprafeței de rulare a drumului, etc. Prin Ordin al ministrului Transporturilor vor fi stabilite normative privind setul de măsuri care pot fi dispuse de raportul de inspecție de siguranță rutieră, prin lucrări de intervenții generate executate de administratorul drumului, precum și termenele de punere în executare a acestora. În cazul în care administratorii drumurilor publice nu vor realiza aceste lucrări pentru a remedia deficiențele constatate la inspecția de siguranță rutieră, în termenele stabilite, vor fi sancționați cu amendă în raport de gravitatea faptei, între 1.000 lei și 100.000 de lei, potrivit ordonanței de urgență adoptate.

Reiese din comunicat faptul că măsurile au fost adoptate de Guvern în condițiile în care România are cel mai mare număr de decese în urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeană.

În perioada următoare, va fi adoptată și Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2016-2020, care deja s-a aflat în dezbatere publică. România este printre puținele țări din UE care nu deține încă o astfel de strategie, conform comunicatului.

 

Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul Guvernului (www.gov.ro).

 

 

Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență privind reguli mai clare pentru auditul și inspecția de siguranță rutieră și pentru formarea auditorilor was last modified: iunie 17th, 2016 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter